Serenity (allmänt snack)

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Inläggav dizzy » sön sep 25, 2005 21:11

Vore väl bra bestämma spoiler-frågan definitivt och ändra i rubriken på den andra tråden om vi ska skriva öppet i den.

Har inte hunnit smälta allt än, men "fantastiskt, fantastiskt, fantastiskt" ingick i min första post där.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav AKS » sön sep 25, 2005 21:12

Återigen: WHY?!?!

Åh, vad jag blir avundsjuk!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav CheeseGuy » sön sep 25, 2005 21:13

Däremot ska det sägas att jag inte tycker att trailerna spoilar för mycket. Det kändes aldrig som att jag visste vad som skulle hända eller så. (Men det är möjligt att andra upplever det annorlunda.)

Illyria skrev:Gorram fantastisk film. Jag vill se den igen och det snart. Förhandsvisningar, var är ni?

Undrar också det! Om den ens kommer till Lund sen så är det ju (precis) två månader kvar. Gah!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav dizzy » sön sep 25, 2005 21:17

Nej det är väl risk att det blir att åka till Malmö för att se den sen.

Har precis som Illyria inte sett någon trailer innan så det kan jag inte säga något om.

:!: :!: :!:
EDIT:
Kan ju varna nu då att vi börjat diskutera filmen utan SPOILER-skydd i den andra tråden.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav JoeSweden » sön sep 25, 2005 23:55

AKS skrev:Aaaaargh! Varför bara fem kopior?! Varför?????!!!!!!!!!! :(

(Jag anser att detta är ett tillfälle då man får överanvända skiljetecken.)

Tack för era korta omdömen. Ser fram emot fler eftersom det väl var några till härifrån som skulle se filmen.

Jag inväntar med spänning "boxoffice" siffrorna från nästa helg och hoppas på en massiv dunderhit! Fast bra siffror i USA betyder inte automatiskt att det blir fler kopior om de fortfarande tror att det är ett amerikanskt fenomen och inte tror på den här eftersom det inte har släppts några DVDs här. UK och Australien siffrorna spelar nog bättre in.

Jätteavundsjuk på er som kunde ta er dit. Utan att avslöja nåt om filmen, hur var stämningen, hur mycket folk var det, vad tyckte publiken?
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav Illyria » mån sep 26, 2005 0:17

Fullsatt salong, 300 personer, och jag tyckte det var bra stämning. Verkade vara rätt många Firefly-fans där och det skrattades åt humorinslagen, även små detaljer. Skulle vara intressant att se filmen med en annan publik och se om de reagerar lika dant. Applåder både före och efter filmen också och jag hörde några kommentarer på vägen ut om att den var väldigt bra.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » mån sep 26, 2005 10:15

Jodå, det var bra stämning. Många skrattade betydligt mer än mig. Det bästa var när några började applådera mitt i filmen efter en härlig vändning. (Det VAR en fullkomligt briljant scen.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav The Buffster » mån sep 26, 2005 11:30

Jag håller på att bli helt galen, filmen kommer inte till Luleå förrän 4/11, grymt, det är vad det är! Det är tveksamt om jag kan vänta men det är ju självklart en film som jag VERKLIGEN vill se på bio. :(

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav AKS » mån sep 26, 2005 12:06

Vet du ens om den kommer till Luleå? Det var ju tal om enbart 5 kopior förut i alla fall och då kommer den *inte* till Sundsvall i alla fall.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Rombat » mån sep 26, 2005 12:26

AKS skrev:Vet du ens om den kommer till Luleå? Det var ju tal om enbart 5 kopior förut i alla fall och då kommer den *inte* till Sundsvall i alla fall.

Känns tveksamt med Växjö också. Jag tror jag lutar bombhot igen. Den ska hit på något sätt!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav The Buffster » mån sep 26, 2005 12:52

Dom flesta filmer brukar komma till Luleå (dock inte alla) men man brukar få vänta länge.

EDIT: men nu kollade jag på SF:s hemsida igen och det ser ut som om jag kommer att behöva vänta ännu längre. Trodde man kunde kolla kommande filmer för enskilda städer men det gick nog inte. Fan, ännu längre känns alltför jobbigt så det blir nog att ladda ner i alla fall.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav JoeSweden » mån sep 26, 2005 13:33

The Buffster skrev:Dom flesta filmer brukar komma till Luleå (dock inte alla) men man brukar få vänta länge.

EDIT: men nu kollade jag på SF:s hemsida igen och det ser ut som om jag kommer att behöva vänta ännu längre. Trodde man kunde kolla kommande filmer för enskilda städer men det gick nog inte. Fan, ännu längre känns alltför jobbigt så det blir nog att ladda ner i alla fall.

Det som kan hjälpa är ju om SF får en massa förfrågningar om Serenity, så att det syns att intresse finns. om vi bara sitter och väntar och tar emot vad som bjuds gäller inte termen Browncoat. ;)
info@sf.se går till SFs kundtjänst.
Skriv vänligt utan bombhot och annat otrevligt. :D Fråga om när Serenity kommer till din Filmstad. De har nog inget direkt svar på en gång, men är det tillräckligt många som frågar så vidarebefodras det säkert till programavdelningen. Ni som såg den i Lund kan ju skriva vad ni tyckte om filmen med en liten recension tex.
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav adolvsson » mån sep 26, 2005 13:35

Rombat skrev:
AKS skrev:Vet du ens om den kommer till Luleå? Det var ju tal om enbart 5 kopior förut i alla fall och då kommer den *inte* till Sundsvall i alla fall.

Känns tveksamt med Växjö också. Jag tror jag lutar bombhot igen. Den ska hit på något sätt!

När det gäller Växö är jag ändå rätt hoppfull. Dom på Filmstaden brukar åtminstone kämpa för att få ner bra och varierande filmer, även om det många gånger kan hänga på t ex antal kopior, och så finns där ju Palladium med dess tre olika filmföreningar som abonnerar biografen. Om inte annat kanske det finns fans bland någon filmgrupp på universitetet som tar hit den, då får man bli stealth-ig i brun rock, skjuta ett par vakter och smyga sig in.

Fast utom i bästa fall (men långt ifrån säkert) första alternativet lär det ju i så fall dröja ett tag, så för mig personligen gäller det andra, tredje och eventuella vidare tittningar. Bara jag får se den så tidigt som möjligt, lär jag åka så långt jag kan, även om det inte blir förrän officiellt sverigepremiärdatum.

Men här håller vi tummarna för att det inte ska behöva dröja så länge.
Bild

edit: Apropå JoeSwedens inlägg precis här ovanför, så är Växjö Filmstads folk väldigt trevliga att ha att göra med. Det är bara att kliva in och fråga.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » mån sep 26, 2005 14:58

Jag ska skicka iväg ett mail till SF info nu.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » mån sep 26, 2005 16:54

AKS skrev:Jag ska skicka iväg ett mail till SF info nu.

Jag med... och hoppas att jag inte får samma svar som för snart ett år sen... även om det svaret var rätt roande. (Står att läsa på... sida 6 i denna tråd.) ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav JoeSweden » mån sep 26, 2005 17:00

Glorificus skrev:
AKS skrev:Jag ska skicka iväg ett mail till SF info nu.

Jag med... och hoppas att jag inte får samma svar som för snart ett år sen... även om det svaret var rätt roande. (Står att läsa på... sida 6 i denna tråd.) ;)

:D Nu ska det veta vad det är för film, de håller ju på att förhandla. De vet också om " den där killen i Gävle", det snackades om Serenity på deras möte i Malmö under filmdagarna i augusti. Det gäller ju att visa intresset i första hand.
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav AKS » mån sep 26, 2005 17:49

Matt Roush på tvguide.com har sett Serenity och gillar den med vissa reservationer. Jag spoilermarkerar även om jag personligen inte tyckte den spoilade alls. Vill vara på säkra sidan.

Don't get me wrong, I had a good time at the movies watching Serenity, Joss Whedon's rollicking sci-fi/Western follow-up to his short-lived Fox series, Firefly. Unlike bigger-budgeted space epics (like the last few Star Bores— er, Wars), it has genuine humor and heart amid the adventure, as ragtag mercenaries — led by Nathan Fillion as Capt. Mal Reynolds — outwit and outfight their foes. But I couldn't help feeling I was seeing an overblown, exposition-heavy episode of a TV show. Movies may have a bigger screen, but TV provides a grander canvas for Whedon's storytelling. Maybe Sci Fi Channel can do the next sequel.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav CheeseGuy » mån sep 26, 2005 18:41

AKS skrev:Matt Roush på tvguide.com har sett Serenity och gillar den med vissa reservationer. Jag spoilermarkerar även om jag personligen inte tyckte den spoilade alls. Vill vara på säkra sidan.

Don't get me wrong, I had a good time at the movies watching Serenity, Joss Whedon's rollicking sci-fi/Western follow-up to his short-lived Fox series, Firefly. Unlike bigger-budgeted space epics (like the last few Star Bores— er, Wars), it has genuine humor and heart amid the adventure, as ragtag mercenaries — led by Nathan Fillion as Capt. Mal Reynolds — outwit and outfight their foes. But I couldn't help feeling I was seeing an overblown, exposition-heavy episode of a TV show. Movies may have a bigger screen, but TV provides a grander canvas for Whedon's storytelling. Maybe Sci Fi Channel can do the next sequel.

(Spoilar inte mer än ovanstående)Som sagt tycker jag inte alls att det känns som ett TV-serieavsnitt, och jag har faktiskt lite svårt att förstå hur någon kan göra det. Det är en stor jävla film, och det känns det verkligen som. Tvärtom är jag lite oroad för att vissa inte kommer att gilla att den inte alls känns som Firefly.

(Om Joss är bäst på TV är en annan sak.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav AKS » mån sep 26, 2005 18:44

Skönt att läsa att du inte håller med Roush om det. Litar mer på dig än på honom. =)

Har i alla fall fått svar från SF nu. Ungefär som väntat, men nu har de ju i alla fall sett att intresse finns.

Hej!

Tack för ditt mail.

Den har premiär 4/11 men det är ännu inte klart vilka städer den
kommer till

Med vänlig hälsning

Marie

SF Bio AB

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav CheeseGuy » mån sep 26, 2005 18:51

AKS: Tack. :) Det vore intressant att höra vad de andra (A bear, Illyria, dizzy, ey - har jag missat någon?) tycker.

Så det är 4:e ändå? Jag trodde att det var 25:e som gällde. Nu får vi bara hoppas att den går upp i många städer.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » mån sep 26, 2005 19:14

Kommentar om Matt Roushs ord...
CheeseGuy skrev:Tvärtom är jag lite oroad för att vissa inte kommer att gilla att den inte alls känns som Firefly.

Jag kan hålla med om att den inte kändes som tv-serien Firefly, det var en långfilm, inte ett tv-serieavsnitt. Men jag tror att om du sett serien och gillar den inte kommer ha några problem med filmen; det är äkta Joss rakt igenom och du känner karaktärerna och versen från Firefly och det är positivt att det inte är exakt som tv-serien. Det hade jag inte velat se heller och hade jag upplevt filmen som det hade jag klagat på det, men jag kan verkligen inte se att det är ett långt tv-serieavsnitt som Matt Roush gör... Kanske är det så att vissa inte kan komma ifrån att det är baserat på en tv-serie och inte kan se bortom det... Firefly/Serenity-versen är främst en tv-serie för mig t ex, men det är stor skillnad på serien och filmen. Det ultimata skulle vara att få fler säsonger av serien, men filmen är så stark på egen hand att jag gärna ser fortsättningsfilmer.
(innehåller inga egentliga spoilers om filmen)

Nu har jag tittar på trailers och lite andra klipp också och jag är glad att jag inte tittade på dem innan filmen. Tror det var CheeseGuy som sa att de inte avslöjar för mycket, men för min del hade jag inte velat se de klipp som är med. Det är ju t ex klipp långt in i filmen, mot slutet... Ingen konst i trailers numera.
Om det finns någon kvar som inte sett någon trailer ännu är mitt råd att låta bli.

Skulle inte Tam också se filmen på FFF?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » mån sep 26, 2005 19:14

På UIP sade de 25. Men det kan ju ha ändrats sen jag såg den.

Svar på AKS/Cheeseguys/Illyrias icke-spoilers:Jag tycker absolut att den fungerade som fristående film, på så vis att Joss gör ett fantastiskt jobb att sätta upp backstoryn så att man fattar vad som händer även om man inte sett serien. Däremot kan jag då och då tycka att tempot slackar en del så fort det blir exposition. Inte mer än i, säg, "Star Wars", men ändå... utläggningar är sådant som, generellt sett, funkar bättre i en tv-serie än i en film, och någon gång kan jag tycka att filmen missar grundregeln "don't tell me, show me". Men det kan också ha berott på att jag hela tiden var väldigt medveten om att jag var den ende i hela salongen som sett serien, och kanske var lite för kritisk...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav wyndham » mån sep 26, 2005 20:12

Det här var riktigt stort. Jag är odelat okritisk till hela filmen. Jag saknar fortfarande något som helst perspektiv till upplevelsen och håller Serenity över allt annat som gjorts någonsin av någon. That pretty much sums it up.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Tam » mån sep 26, 2005 20:34

Med perspektiv inte helt olikt nån som fått huvudet fastbundet så att dom måste titta i ett mikroskop hela tiden kallar jag den den bästa filmen nånsin. Men det visste jag ju innan. Men den överträffade alla mina förväntningar. Som förväntat. Och så lite till. Älskade den mycket.

Och hej, ey.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav carre » mån sep 26, 2005 20:43

Tam skrev:Och hej, ey.

hejhej. såg du hur jag hoppade i biostolen?
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Tomas » mån sep 26, 2005 20:45

ifall den 4:e november gäller (sf har ändrat datumet på hemsidan där det stod 25:e tidigare) så är det mindre än 40 dagar till Serenity (om man bortser från eventuella förhandsvisningar) :)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav adolvsson » mån sep 26, 2005 20:58

Tomas skrev:så är det mindre än 40 dagar till Serenity

Det pirrar i hela kroppen, på ställen jag inte ens trodde det kunda pirra.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav JoeSweden » mån sep 26, 2005 22:45

Tomas skrev:ifall den 4:e november gäller (sf har ändrat datumet på hemsidan där det stod 25:e tidigare) så är det mindre än 40 dagar till Serenity (om man bortser från eventuella förhandsvisningar) :)

Jag tror UIP och SF inte är överens när det gäller datumet och därmed står det olika på deras respektive hemsidor. Det kunde lika gärna bara stå endast "i November" tycker jag. När förhandlingen är klar lär vi få bestämt besked (och det lär inte ske förrän efter nästa helg då UIP förhoppningsvis har ett starkare kort att komma med.
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav AKS » tis sep 27, 2005 17:05

Från artikel om Serenity (det är The Joss som talar):

"We have a much broader base than just sci-fi people," he says. "That's what I found in our screenings so far. They're a diverse group, fairly well-adjusted socially, and I expect that a lot of them are even having sex. I really think the line between geeks and the rest of the world is blurring."

:D :D

Artikel
(Inga spoilers.)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » tis sep 27, 2005 21:24

Joss på Browncoats-forumet (det officiella):

Posted: 27 Sep 2005 2:22 pm
Post subject: We few, we happy few... Reply with quote
Well boys and girls and boys dressed as girls and girls dressed as Kaylee, the time is almost upon us. This Friday we take that old rust-bucket out of the shipyard and see if she can breach atmo. It's been a long (to paraphrase a band I like) strange trip, and it'll be nice finally to show everybody what it is we've been tinkering with all this time. You already know you have my thanks, from the hardcore fans to the softcore... fans.... let me try that again. From the people manning the booths, buying DVD sets for their friends, getting banners seen everywhere on Australian TV, raffling artwork for ticketholders (Adam Hughes, take a bow), to the most casual fan who just wants to see the flick and won't ever even read this. You guys are the fuel in the engine, the Fire in the Fly, the weird green stuff coming out of Serenity's butt. (Hmmm. Forget that last one. I'm a little bit out of control here.)

Everyone needs something to keep them going. Mal has his ship. Zoe has her integrity. Jayne has Vera. And I've got you guys.

So what now? There have been so many posts about seeing it, seeing it again, the first weekend, the second weekend, being enthusiastic without being obnoxious (and yes, it IS hard to see over the pom-pom of a Jayne hat), buying tickets in advance, making a noise... I honestly wouldn't know what to add. I can tell you this: the movie will play in about 2200 hundred theaters, which is a good number. Too many, and you get empty theaters with no energy -- not enough, and you get, well, not enough. It may be hard to find in some areas but it'll be out there. Leave no multiplex unturned! This is going to be a ground war, peeps -- we have to hold the valley for a long while. However it opens, it needs to HOLD. Instead of the Alliance we'll be fighting viewer apathy, fear of something new, the urge to wait for DVD, and Jessica Alba in a bikini. (Although I have it on good authority that she spends 90% of the film in a huge wooly parka. Make sure that gets out.)

The day this puppy opens, I'll be seeing it with my family (don't worry, there's a lot of them, and they're all paying) and then I'm off to Europe to learn the word 'Browncoats' in nine different languages -- 'cause like I said, it's all about holding. I'll never be far from a computer, though, so I can check in with y'all. Thanks for every damn thing.

And remember, amidst all the urgency to make this an event, all the work and the worry, to take two hours and just enjoy yourself. That is, after all, what all this fighting's about.

-joss.

http://browncoats.serenitymovie.com/ser ... ic&t=20008
(registrering krävs)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly