Serenity (allmänt snack)

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Inläggav A bear » lör sep 17, 2005 12:42

CheeseGuy skrev:Någon som vet vad "Die einen haben die Waffen. Sie ist gefährlich." betyder?

"De andra har vapnen. Hon är farlig."

Jo, det är en rätt mesig tagline. Men så gillar tyskar det bokstavliga också.

EDIT: Och "Flucht in neue Welten" betyder "Flykt till nya världar". Vilket... jaja.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Rombat » lör sep 17, 2005 13:27

noike skrev:
CheeseGuy skrev:Någon som vet vad "Die einen haben die Waffen. Sie ist gefährlich." betyder?

Ingen aning, men "Waffen" låter som våfflor och det är ju gott.

Farliga våfflor? Förfärliga våfflor? Kanske einen betyder ägg och det är ett recept?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav adolvsson » lör sep 17, 2005 14:06

JoeSweden skrev:Jag börjar bli orolig att det kanske är vår enda chans att se den i september, då det inte verkar hända nåt på den andra förhandsvisningsfronten.

Och med den andra antar jag att du menar Malmögrejen du pratade om, och inte Gbg eller Sthlm? För i så fall... fuck. Jag skulle lätt kunna tänka mig åka ner till Lund över en dag för Serenity, även om en helg med vännerna i Skåne var min första plan, men det vore trevligt om det fanns lite säker information och allt sånt.

CheeseGuy:
Länka eller förminska. Länka eller förminska. LÄNKA ELLER FÖRMINSKA!!

Hrm. Lessen för utbrottet, men jag bilder och länkar som är så står att de bryter breddeb på forumet? Big Damn Pet-Peeve.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Illyria » lör sep 17, 2005 14:20

Fast han skrev enda chansen i september, det betyder kanske inte att oktober är uteslutet, det blir bara inte veckan efter FFF? Eller är alla andra förhandsvisningar väldigt osäkra nu?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » lör sep 17, 2005 14:54

Illyria skrev:Fast han skrev enda chansen i september, det betyder kanske inte att oktober är uteslutet, det blir bara inte veckan efter FFF?

Jo, jag tänkte på det också, men det var lättare att skippa FFF med möjligheten att bara behöva vänta en vecka till nästa chans i åtanke. Två veckor, eller tre, eller fyra? Då börjar det bli lite jobbigt.

8)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav JoeSweden » lör sep 17, 2005 17:21

adolvsson skrev:
Illyria skrev:Fast han skrev enda chansen i september, det betyder kanske inte att oktober är uteslutet, det blir bara inte veckan efter FFF?

Jo, jag tänkte på det också, men det var lättare att skippa FFF med möjligheten att bara behöva vänta en vecka till nästa chans i åtanke. Två veckor, eller tre, eller fyra? Då börjar det bli lite jobbigt.

8)

Just nu är FFF den enda säkra visningen av Serenity innan Sverigepremiären. UIP vill köra förhandsvisningar i Stockholm, Göteborg och Malmö men den 29:e är nu väldigt tveksamt då det är för kort tid att få ut information att de blir av. Vibbarna jag har fått från UIP, men ej i klartext, är att förhandlingarna med Biografkedjorna inte går så lysande som de hoppats. Det kanske inte blir klart innan FFF har varit och då kan det ju vara försent. Ska försöka få klarhet i vad som händer på måndag. Filmförhandlingar är känsliga, UIP vill ju inte att Astoria tex ska kunna läsa här vad som sagts till SF och tvärtom.
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav Illyria » lör sep 17, 2005 17:25

JoeSweden skrev:Det kanske inte blir klart innan FFF har varit och då kan det ju vara försent.

Vad har FFF med andra förhandsvisningar att göra, skulle det påverka negativt?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav poser » lör sep 17, 2005 21:04

http://www.scifi.com/scifiwire2005/inde ... 0&id=32468

Serenity Cast Signed For Sequels

Most of the cast of the upcoming SF movie Serenity told SCI FI Wire that they have signed on for two more movies if the film version of Joss Whedon's canceled Fox TV series Firefly is a hit. They include Adam Baldwin, Summer Glau, Sean Maher, Jewel Staite, Gina Torres and Morena Baccarin. Star Nathan Fillion wouldn't say whether he's signed for more films, but writer/director Whedon said that the entire cast would likely return if a sequel is warranted.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav JoeSweden » sön sep 18, 2005 2:10

Illyria skrev:
JoeSweden skrev:Det kanske inte blir klart innan FFF har varit och då kan det ju vara försent.

Vad har FFF med andra förhandsvisningar att göra, skulle det påverka negativt?

Jag menar att om det inte blir några andra visningar än FFF av någon okänd anledning men man väntar på dem, så har ju tåget redan gått.
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav AKS » sön sep 18, 2005 18:09

Detta är taget från ett inlägg på Whedonesque. Himla trevlig läsning:
Serenity is doing very well review wise in the UK so far, print press wise. Total Film have given it 4 out of 5, Film Review 5 out of 5, and Empire are planning many pages of quality coverage next month. That's pretty much the film magazine market here owned completely. SFX gave it a rave review. Newspaper wise, Daily Mail gave it 4 out of 5, The Telegraph gave it a top review, The Scotsman gave it 5 out of 5 and Mail on Sunday cover above.

In nothing else, UIP UK will be spoilt for choice for poster and trailer quotes.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » sön sep 18, 2005 20:12

Sweet! Go, Serenity, go!

Dock har jag börjat tänka saker som att om det går bra för Serenity på bio så fortsätter Joss säkerligen med långfilmer, men om det inte går så bra så kanske han går tillbaka till TV... och frågan är om jag inte hellre vill ha honom i TV-branschen än i filmbranschen? Film görs det mycket bra ändå, men i TV-träsket känns det som att varje talang är guld värd.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » sön sep 18, 2005 20:26

Går Serenity bra blir det säkert två filmer till och jag ser hellre Joss göra tv än film. Om nu Sci-Fi var intresserade av Firefly skulle jag hellre se säsong/miniserie än filmer...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » sön sep 18, 2005 20:46

Jag hoppas för Whedons skulle att Serenity blir en succé. Personligen så ser jag honom mycket hellre arbeta med tv-serier dock. Utan tvivel eller tvekan.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav CheeseGuy » sön sep 18, 2005 20:48

IMDB är onda. (Edit: plural måste vara fel. Ond eller ont då? Båda låter konstigt.) De kan ju inte bara placera ett sånt där fantastiskt citat direkt på Serenitysidan utan spoilervarning. Fan också.

caffe, Illyria: Det blir väl en trilogi (förhoppningsvis), men sen har Joss sagt något om en spin-off-tv-serie. (Och jodå, givetvis ser jag också hellre en serie än filmer.)

AKS: GRYMT! Jag hoppas att tidningar i USA (och i Sverige för den delen) är lika positiva. Med såna recensioner och marknadsföringen som Universal håller på med nu så ser det riktigt ljust ut.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Matt » sön sep 18, 2005 21:55

AKS skrev:Jag hoppas för Whedons skulle att Serenity blir en succé. Personligen så ser jag honom mycket hellre arbeta med tv-serier dock. Utan tvivel eller tvekan.

Jag med. Tv-serier ger så mycket mer. Iallafall när det är tv-serier Joss gjort.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav caffeineaddict » tis sep 20, 2005 21:37

http://www.chud.com har lagt upp första halvan av sin Joss-intervju. Mest Serenity och X-Men (men den andra halvan som läggs upp inom kort ska handla en hel del om Buffy och Angel).

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tomas » tis sep 20, 2005 22:00

Inga nya nyheter om förhandsvisningsförhandlingarna?
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav JoeSweden » ons sep 21, 2005 0:55

Tomas skrev:Inga nya nyheter om förhandsvisningsförhandlingarna?

Väntar svar av UIP till i morgon onsdag. Det enda som är till 99% säkert är att den 29:e är nu ute ur bilden. Det finns ingen tid att sprida "signalen". Förhoppningsvis blir det nån gång i oktober i stället. Om Serenity blir en Superhit i USA så kanske det går bättre, men blir den bara en hyfsad hit, så kan man nog högst räkna med en release liknande Star Trek-filmernas i Sverige. Detta är bara spekulation. Jag hoppas kunna ha mer kött på benen i morgon.

Keep Flyin'
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav adolvsson » ons sep 21, 2005 1:12

JoeSweden skrev:Det enda som är till 99% säkert är att den 29:e är nu ute ur bilden.

Damn shame. Och verkligen synd att FFFs biljettsystem inte kunda vara bättre. Även om jag är upptagen på lördagen och MirrorMask varit ute ur bilden, hade jag allt kunnat tänka mig åka bara över söndagen.

400kr, inkl resa alltså, bara för att kunna se Serenity ett par månader tidigare? Som hittat!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » ons sep 21, 2005 1:20

Och hur stor release fick Star Trek-filmerna?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav JoeSweden » ons sep 21, 2005 1:35

Illyria skrev:Och hur stor release fick Star Trek-filmerna?

Har för mig den senaste fick 10 kopior. om Serenity får det så är jag nöjd då Star Trek är ett mycket större namn/varumärke.
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav Tomas » ons sep 21, 2005 2:28

Håller tummarna inför morgondagen.

Det är ju inte alltid det är bra att vara ett känt varumärke. Star Trek är nog ganska välkännt i Sverige (många vet vad det handlar om trotts att de inte sett ett enda avsnitt), men jag tror att fler människor skulle se tex star trek: Nemesis ifall den inte hade något med star trek att göra (alltså en "vanlig" fristående sci-fi film med ungefär samma handling som motsvarande star trek film) ifall den haft en bra trailer.

Vad jag försöker säga är att jag inte tror att så många ser star trek på bio om de inte följer och tycker som serien.
Serenity däremot har större potential att locka människor till biograferna då den (om man ska tro på recensionerna) framstår mer som en fristående film som uppskattas även av de som inte känner till firefly sedan tidigare.

Då brittiska tidningar ger den 4-5/5 i betyg så borde den inte ha några problem att göra bättre ifrån sig än Star Trek-filmerna i Sverige så jag hoppas på mycket fler än 10 kopior.

Börjar bli sent och jag borde verkligen sova nu. Ifall jag formulerat mig obegripligt lovar jag att rätta till det imorgon när jag är lite piggare
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav adolvsson » ons sep 21, 2005 2:45

Det kanske vore intressantare att ställa Serenity bredvid andra scifi-filmer i allmänhet, istället för Star Trek speficifikt. Så frågan är hur bra brukar science fiction går här i sverige?

Eller är det till och med så att Star Trek-filmerna faktiskt hör till de mest säljande i genren?

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » ons sep 21, 2005 3:07

adolvsson skrev:Eller är det till och med så att Star Trek-filmerna faktiskt hör till de mest säljande i genren?

Matrix. Star Trek går väl bara hem hos Trekkies.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » ons sep 21, 2005 3:38

noike skrev:
adolvsson skrev:Eller är det till och med så att Star Trek-filmerna faktiskt hör till de mest säljande i genren?

Matrix. Star Trek går väl bara hem hos Trekkies.

You sure? Om jag inte missminner, vilket givetvis är en möjlighet, har de tre senaste Trek-filmerna gått upp på de svenska biograferna. Den sista före det var The Wrath of Khan, en hel massa år sedan. Att dom chansade på First Contact var en sak, men hade verkligen de två sista gått upp om det saknats besökarunderlag utöver trekkies?

Men Matrix var ett bra exempel. Borde väl inte vara omöjligt att sälja in Serenity till Matrixpublik, River är ju värsta Trinity utan läder på den där australiensiska postern.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav JoeSweden » ons sep 21, 2005 3:42

adolvsson skrev:Det kanske vore intressantare att ställa Serenity bredvid andra scifi-filmer i allmänhet, istället för Star Trek speficifikt. Så frågan är hur bra brukar science fiction går här i sverige?

Eller är det till och med så att Star Trek-filmerna faktiskt hör till de mest säljande i genren?

Skälet att jag jämför med Star Trek är att jag tror de på SF också jämför med Star Trek. Bygger på en tv-serie som tilltalar en liten skara fans, då den inte visats i Sverige(ja, hur många har sett den på TV 400 egentligen?) och inte finns på DVD. Själv hoppas ju jag att den jämförs med Star Wars istället. Kommer från ingenstans, inga kända skådespelare i huvudrollerna och tar hela världen med storm. :) Eller Matrix också iofs, som ingen trodde på men snodde alltihop under näsan på Episod I. Amazon siffrorna vad det gäller försäjning av DVD-boxarna gäller ju inte bara USA utan det har ju sålts en hel del till resten av världen också.
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav JoeSweden » ons sep 21, 2005 3:48

Att Star Trek:Voyager gick på SVT gjorde sitt till att Next Generation filmerna gick upp på bio och de gick ju inte sämre än andra "smala" filmer. Nemesis tror jag faktiskt låg bättre till hos icke Trekkers. Vi får hoppas på en dunderhit i USA (och Australien) så de ser att den lockar fler än bara fansen. 1 1/2 vecka kvar!! :D
Senast redigerad av JoeSweden ons sep 21, 2005 3:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav adolvsson » ons sep 21, 2005 3:48

JoeSweden skrev:Skälet att jag jämför med Star Trek är att jag tror de på SF också jämför med Star Trek. Bygger på en tv-serie som tilltalar en liten skara fans, då den inte visats i Sverige(ja, hur många har sett den på TV 400 egentligen?) och inte finns på DVD. Själv hoppas ju jag att den jämförs med Star Wars istället. Kommer från ingenstans, inga kända skådespelare i huvudrollerna och tar hela världen med storm. :) Eller Matrix också iofs, som ingen trodde på men snodde alltihop under näsan på Episod I. Amazon siffrorna vad det gäller försäjning av DVD-boxarna gäller ju inte bara USA utan det har ju sålts en hel del till resten av världen också.

Doh, liksom. Star Wars-jämförelsen borde jag tänkt på. Förhoppningsvis gör SF det också. Även om dom tror att Serenity mest bara tilltalar trek-fans, vore det väl ändå klokare att rida på Star Wars-vågen när det gäller PR, och man kan ju hoppas att dom inser det också.

Finns det månntro statistik för hur många Firefly-boxar som skickats till vårt lilla kalla land?

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » ons sep 21, 2005 3:50

JoeSweden skrev:Att Star Trek:Voyager gick på SVT gjorde sitt till att Next Generation filmerna gick upp på bio och de gick ju inte sämre än andra "smala" filmer. Vi får hoppas på en dunderhit i USA (och Australien) så de ser att den lockar fler än bara fansen. 1 1/2 vecka kvar!! :D

Så det är kanske inte så illa att kopplas ihop med trek i alla fall? Ur en ren PR-synpunkt naturligtvis, och ingenting annat.

Gah! Jag vill se filmen. NU!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav JoeSweden » ons sep 21, 2005 3:54

adolvsson skrev:
JoeSweden skrev:Att Star Trek:Voyager gick på SVT gjorde sitt till att Next Generation filmerna gick upp på bio och de gick ju inte sämre än andra "smala" filmer. Vi får hoppas på en dunderhit i USA (och Australien) så de ser att den lockar fler än bara fansen. 1 1/2 vecka kvar!! :D

Så det är kanske inte så illa att kopplas ihop med trek i alla fall? Ur en ren PR-synpunkt naturligtvis, och ingenting annat.

Gah! Jag vill se filmen. NU!

Me too!!

Om två veckor kommer det ju vara i stort sett omöjligt att inte spoila sig nånstans.
Är det nån som vet hur det går med försäljningen till FFF förresten?
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly