av A bear » tis sep 13, 2005 11:38
Jag vill ju inte vara sämre än Virtanen, så här lite korta tankar. INGA SPOILERS, men jag markerar ändå så att ni som verkligen inte vill veta någonting alls kan skippa detta.
Det är en Joss Whedon-film.
Och den är - jodå - riktigt bra. Även om Joss - än så länge - nog inte är fullt så fantastisk som filmmakare som som TV-serieskapare. Det hade varit skönt om vi nu fått en långfilm som man kunnat sätta i händerna på skeptiker och omvända dem på två timmar - och det tror jag inte "Serenity" håller till i alla lägen. Men märk väl: detta är sagt av en som för det mesta är aktivt ointresserad av SF av det här slaget, och jag gillar den ändå skarpt - folk som redan är nere med genren lär kunna älska den. Säkert jag också efter ett par omtittar.
Men Joss har fattat att han bara har två timmar på sig, och koncentrerat sig på (huvudsakligen) rätt bitar, med lite mer action än serien men utan att actionscenerna tar över. Det är fortfarande karaktärsdrivet. Dialogen är givetvis fantastisk, full med klichéer som vänds uppochner, specialeffekterna lagom speciella, Joss griper till alla knep med klippning och kameraarbete som vi älskar från serien (öppningsscenerna!!!)... och han är fortfarande ond ibland. Vi får svar på en del frågor från TV-serien, andra förblir dunkla, och några... tja, svårt att diskutera utan att spoila. Och det finns saker att spoila.
Man skrattar, man gråter. Det är en Joss Whedon-film.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01