The Dead Zone

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » mån jul 18, 2005 14:24

AKS skrev:Om jag säger så här: ha inga höga förväntningar. Lite mer engagerande än förra veckans avsnitt, men inte... det vi hoppas på.

Synd. Nu gillade jag visserligen förra avsnittet, så är det mer engagerade låter det rätt bra, men det vore trevligt att veta när det kommer mer av det vi vill, så man slipper sitta och hoppas i onödan varje vecka.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » mån jul 18, 2005 14:26

Tob: Jag vet inte om jag kan hjälpa dig med motivationen för... (minispoilers om 4.5)

...om du inte ser det har du du missat noll.Det sker ingen utveckling av våra regulars, inget händer i deras liv som kan påverka framtida avsnitt (antar jag), arcen nämns som sagt inte ens. Som sagt, det är ett bättre avsnitt än förra veckan, men med liten marginal.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » mån jul 25, 2005 7:46

AKS skrev:men inte... det vi hoppas på.

På det här temat, så fick jag för mig att kolla in om det fanns någon information om avsnitten uppe på tv.com, för hur bra det än är så har det blivit en aning tröttsamt att vänta på det vi vill ha, och tyvärr verkar det som om vi får vänta lite till. Inget med varken denna veckas avsnitt eller nästa tyder på något arcisode. Trist. Var det inte någon i tråden som filosoferade om att allt sånt kanske kommer i den halvan av säsongen vi inte får se i år? Lite för mycket som lutar åt det nu, känns det som.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » mån jul 25, 2005 10:48

adolvsson:
Nooo! Om så är fallet tror jag inte att det är en lysande taktik av de som skriver/planerar serien. Visst, de peeps som bara kollar på serien i förbigående och inte diskuterar serien på ex internet efteråt kanske inte bryr sig så mycket om allt är fristående. Är man dock det minsta intresserad av serien och tycker om dess mytologi så kommer man att vara besviken. Särskilt som jag inte tycker att de fristående avsnitten varit lika bra som tidigare. Still Life var ju bara... gäsp!

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » mån jul 25, 2005 18:09

GAH! Är väl bara att hålla med er andra. Säsong 4 är ett klart kvalitetsdopp jämnfört med tidigare säsonger imho.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav AKS » mån jul 25, 2005 18:20

Jepp. Även om jag tycker att senaste avsnittet (numero 6) var ett litet steg uppåt jämfört med avsnitt 4 och 5. Men... suck.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » mån jul 25, 2005 18:32

AKS skrev:Jepp. Även om jag tycker att senaste avsnittet (numero 6) var ett litet steg uppåt jämfört med avsnitt 4 och 5. Men... suck.

Då kanske det kan vara värt att ladda hem det iaf. Allvarligt talat, jag har totaltappat lusten att se Dead Zone. Även om det var mycket standalone avsnitt i både säsong 2 och 3 så kändes de flesta både bättre och intressantare än dem senaste i säsong 4. Vad har hänt? stora förändringar av författarteamet?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » mån jul 25, 2005 18:47

s4 så far Jag misstänker mer och mer att armageddon-arcen finns i andra halvan av säsongen, det vill säga den som kommer nästa år. Om Stillson dyker upp den här sommaren så får vi nog vara väldigt glada.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » mån jul 25, 2005 19:04

Blev lite nyfiken på vad andra tycker om denna säsong av DZ och nu finns det t.o.m. folk som klagar på det officiella forumet. Detta är exempel på en tråd, men det finns andra också. Spoilervarning att följa länken naturligtvis.

En skribent i den länkade tråden skriver detta:

My point is that in The Collector, Still Life and Heroes & Demons, there is no B Story. At all. They are just the mysteries, and IMHO, very flat.

Bra sagt, det är precis vad jag tycker också.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » mån jul 25, 2005 22:43

Att det inte finns någon B-historia är faktiskt ett stort problem, speciellt då det är där utveckling av karaktärer och relationer sker i serien.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » mån jul 25, 2005 23:52

Mm. Nu har S4 stora problem. Inget som inte går att fixa till, men... herregud. Det enorma potentialet ligger bara där och väntar i nåt hörn. Plocka fram det och använd det, you gits!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » sön jul 31, 2005 0:47

Jag är bara tvungen att citera detta inlägg i det officiella forumet för DZ eftersom det tar upp i rprincip allt jag funderat på och allt jag tycker har försämrats under S4. Inlägget är skrivet av ireactions och innehåller inga specifika spoilers utan går in på de förändringar som skett:

I think the show has lost all the points that made it unique. "The Dead Zone" used to have a mysterious, eerie, haunting atmosphere; there was so much that was unsettling and nerve-wracking about Johnny's life. Perfectly normal scenarios, like getting groceries, seeing hockey games, and eating lunch, would be made frightening and terrifying through Johnny's visions. We would see the wheels of fate turn, the threads of destiny and pre-determination intertwining in a confused and unjust way that Johnny would seek to rectify without knowing if he could or not. "The Dead Zone" used to amaze me also with its exploration of human nature; Johnny feeling the murderous emotions of a serial killer, the madness of Greg Stillson, the layers of Reverend Purdy, the tragic and heartfelt nature of the show's storytelling.

And this season, it's basically a cop show with the visual touch of Johnny's visions. The series is no longer atmospheric or containing its careful undertones of paranoia and uncertainty. Johnny's personal development is utterly irrelevant to the crimes of the week. The crises Johnny comes across every episode tend to have little emotional weight for our hero -- the show feels like it's been systematically robbed of everything that made it special. I mean, I can't think of the last time Johnny genuinely empathized with a victim-of-the-week in a way that was truly meaningful to Johnny's own life. I can't remember the last time Johnny's life was shown to be unique and different because of his powers. I can't remember the last quirk in Johnny's character because of his power. The references to his celebrity, to his isolation from humanity -- this season has people easily dropping off packages on his doorstep, ringing his doorbell in order to reach him, he goes out casually shopping for groceries despite previously having had a delivery man, his security system seems to have been forgotten --

If they don't want to do "The Dead Zone," why is the show still going?

Hoppet lever fortfarande, men detta var ett väldigt bra inlägg som jag hoppas de berörda och inblandade läser. Det återfinns i denna tråd: http://mboard.usanetwork.com/showflat.p ... =1&fpart=1 . (Man kan rösta utan att vara medlem och inloggad.)

Hoppas innerligt att nåt fantastiskt sker inom ett par avsnitt!!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön jul 31, 2005 3:18

Jag var tvungen att kolla upp det hela på IMDB.

(Spoiler restan av vad jag antar är s4)Stillson dyker inte upp förrän in 4.11. Fucking hellt. Son of a man-nipple. Jag var rädd för det. Fuck.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön jul 31, 2005 4:31

noike skrev:Stillson dyker inte upp förrän in 4.11. Fucking hellt. Son of a man-nipple. Jag var rädd för det. Fuck.

Fuck.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » sön jul 31, 2005 8:33

Fucketi-FUCK! Och om det då blir en paus så har de ju varit smarta -- då lär man skapa ett arctungt avsnitt som gör att man *måste* se fortsättningen. Vad 17 tänker de med?! Himla irriterande.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » sön jul 31, 2005 14:45

Skönt att veta att man inte är ensam. Jag har fortfarande inte ens sett de senaste 2 avsnitten. Jag har inte heller någon lust med det. Väldigt bra inlägg och jag kan skriva under på precis allting.

Arc avsnitt hade ju inte varit fel men hade man åtminstonde kunnat göra vettiga standalone avsnitt som i både säsong 2 och 3 så hade ju det ändå fungerat, nu har jag planer på att droppa serien helt, och det är inte bra. Var är Sarah och Jhonny (sonen)? Saknar all form av närhet i serien, jag varken orkar eller bryr mig om att engagera mig i händelserna. Sitta där i 40 minuter som ett fån och mest känna sig instängd.

noike skrev:Jag var tvungen att kolla upp det hela på IMDB.

(Spoiler restan av vad jag antar är s4)
Spoiler:
Stillson dyker inte upp förrän in 4.11. Fucking hellt. Son of a man-nipple. Jag var rädd för det. Fuck.

Fuck känns som ett tamt ord i dessa sammanhang. Först avskyvärda nyheterna kring The Inside och nu detta! *tjost* och våld på skrivbord och ett par vedervärdiga svordomar. Satan också. Jag mår dåligt.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » sön jul 31, 2005 16:42

Vafan...
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav A bear » ons aug 03, 2005 22:53

Så, då har man sett de två första avsnitten av Dead Zone...

Än så länge är det ju i princip bara återberättande av boken/filmen. Utgår från att det kommer att bli mycket mer än så med tanke på att de tydligen redan är inne på säsong 4?

Serien är definitivt snyggt gjord. Gillar alla tids/rumhopp, och framför allt gillar jag att Johnny ser sig själv i mördarens roll - ett bra sätt att hålla uppe spänningen utan att behöva ta till alltför många POV-shots med skakig kamera osv.

Sen är jag lite kluven till att de i såpass hög grad satsat på att behålla det där bleka, urtvättade färgschemat som Cronenberg använde - och att Hall inte är helt olik Chris Walken. Eftersom jag råkar anse att filmen är en av Cronenbergs bästa, och den klart bästa Kingfilmatiseringen, hoppas jag att serien ganska snart hittar en "egen" stil...

Gillade ett par smådetaljer de vävt in som jag inte tror var med i filmen. Johnnys tanke att om han låter Walt dö så kan han få Sarah, t ex. Och det är ett smart, om än kanske väl uppenbart, grepp att göra den gamle judiske doktorn till en ung vietnamesisk dito. (Fast inte nödvändigtvis en särskilt bra sådan. Om jag skulle tala om för någon att han legat i en koma i sex år skulle jag försöka vara lite taktfullare än så.)

Nåja, helt OK så här långt. Vi får se hur många avsnitt jag gitter innan jag går plockar fram långfilmen ur hyllan i stället...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » ons aug 03, 2005 23:09

Den hittar formen rätt snart skulle jag vilja påstå.

Jag tror inte att vi kommer att komma vara överrens om Cronenberg -- DZ tycker jag är bland hans svagaste. (Jag skyller på Steven King.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » lör aug 06, 2005 14:48

Beskrivning av morgondagens avsnitt (från tv.com)

Johnny must help a former student, now a researcher for a biomed company, with a future of destruction setting off the doomsday of Johnny's visions.

Ja, detta känns ju betydligt bättre än tidigare avsnitt. Äntligen lite arc!!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » lör aug 06, 2005 18:40

AKS skrev:Beskrivning av morgondagens avsnitt (från tv.com)

Johnny must help a former student, now a researcher for a biomed company, with a future of destruction setting off the doomsday of Johnny's visions.

Ja, detta känns ju betydligt bättre än tidigare avsnitt. Äntligen lite arc!!

Eller inte. Dom hade ju trailer för veckans avsnitt efter förra veckans, och jag fick intrycket att den här apokalypsen är en helt egen apokalyps. Det såg rätt underhållande ut, och får jag gissa verkar det hålla liknande nivå som de två senaste avsnitten, som jag inte tyckte höll vanlig DZ klass men däremot var den här säsongens bästa. Och den där killen från That 70's Show såg lovande ut som bad guy.

Men annars känns det som en något redundant plot, och nej, fortfarande ingen arc.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » lör aug 06, 2005 21:46

Jaha, då försvann det hoppet... Nåväl, då har jag inte så höga förväntningar på måndag i alla fall.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » mån aug 08, 2005 22:18

4.8 Hoppet lever! Så här ska det se ut...

Arc-avsnitt! Och naturligtvis ett bra sådant. Purdy, Stillson, "ring-mannen" och t.o.m. JJ! Ja, detta var ett bra avsnitt och det hade varit kul om det följdes av ytterligare ett arcavsnitt, men det känns inte som så.

Det jag funderar på är varför de lägger *allt* intressant i detta avsnitt och inget i de senaste fem eller så. Här får vi Purdy, Stillson och harmageddon. All good. Men varför hade vi inte kunnat få JJ och f.d. fruns graviditet i ett annat avsnitt? Bara för att göra alla avsnitt så engagerande som möjligt, menar jag.

Nåväl, detta var ju himla trevligt i alla fall. Men det krävs att resterande tre avsnitt denna säsong (som jag förstått det visas 11 avsnitt nu i sommar) är lika bra, eller nästan lika bra, för att denna säsong ska kännas som att den kommit i närheten av tidigare.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » mån aug 08, 2005 22:23

AKS skrev:4.8 Hoppet lever! Så här ska det se ut...

Arc-avsnitt! Och naturligtvis ett bra sådant. Purdy, Stillson, "ring-mannen" och t.o.m. JJ! Ja, detta var ett bra avsnitt och det hade varit kul om det följdes av ytterligare ett arcavsnitt, men det känns inte som så.

Det jag funderar på är varför de lägger *allt* intressant i detta avsnitt och inget i de senaste fem eller så. Här får vi Purdy, Stillson och harmageddon. All good. Men varför hade vi inte kunnat få JJ och f.d. fruns graviditet i ett annat avsnitt? Bara för att göra alla avsnitt så engagerande som möjligt, menar jag.

Nåväl, detta var ju himla trevligt i alla fall. Men det krävs att resterande tre avsnitt denna säsong (som jag förstått det visas 11 avsnitt nu i sommar) är lika bra, eller nästan lika bra, för att denna säsong ska kännas som att den kommit i närheten av tidigare.

Läste din spoiler markering, mitt Dead Zone intresse har dalat hur många steg som helst (Har inte ens sett dem senaste 3). Men jag tror nog att jag sätter detta avsnittet på laddning, känns intressant ändå.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » mån aug 08, 2005 22:27

Ja, ta och ladda ner. Du behöver inte ha sett avsnitt 4.2-->4.7 för att kunna se avsnittet. Sorgligt nog. Detta avsnitt är inte lika bra som slutet av S3 början av S4, men jämfört med andra avsnitt i denna säsong... fantastiskt!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » tis aug 09, 2005 13:00

Äntligen!
DZ är riktigt bra när de här avsnitten kommer. Fick tillbaka lusten att se mer direkt.

Som tur var hade noike fel. Stilson! En DLM-skådis skadar ju inte heller.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » tis aug 09, 2005 13:19

Off: Sällan har att ha fel känts så bra.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » ons aug 10, 2005 1:38

Spoiler Ep8

Ja det var sannerligen ett bra avsnitt. Men jag tror nog inte jag bryr mig om dem där tre avsnitten jag inte har sett. Avaktar nog med nästa också för inte fasiken kändes det som att det blir en uppföljning på detta.

Sen märker man ju hur mycket det gör om JJ och Sarah är med. Det tillför ju helt annan dimension till serien och det gör så mycket. Jhonnys liv utanför visionerna helt enkelt.

AKS, jag väntar mig en rapport från dig (eller någon annan ifs) på måndag ;)

Roligt att se scener från labbet, oh vilket labb, nästan så man blir lite salig. Hur som helst så blev jag hur sugen som helst på att dra igång med studierna igen.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » ons aug 10, 2005 7:27

Tob: Du får lita på nån annan just denna måndag. Jag ska tyvärr inte vara hemma då.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » ons aug 10, 2005 14:21

Egentligen undrar jag om det är så viktigt med spoilerskydden i just den här posten, men hellre säker än lessen.
noike skrev:Off: Sällan har att ha fel känts så bra.

Hey, det var ju mer eller mindre vad jag kom hit för att skriva. Angående min "nej, nästa vecka kommer vara en redundant stand-alone plot"-kommentar.

Snacka om missvisande trailer. Me likey.

och det hade varit kul om det följdes av ytterligare ett arcavsnitt, men det känns inte som så.

Den här gången hoppas jag att jag inte har fel, men jag var inne på tv.com för att kolla upp en sak, och det pekar åt att åtminstone två av dom kommande tre avsnitten kommer vara arcisoder. Inklusive nästa vecka. Avsnittet därefter fanns det ingen uppgift om alls, men dom kanske verkligen öser på med arc nu.

Vilket å ena sidan är trevligt, men det kommer göra väntan på S5 ännu svårare, speciellt om det blir en riktigt stark avslutning på en överlag svag säsong.

Användarvisningsbild
adolvsson

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film