X-Files

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

X-Files

Inläggav Chosen » tis jan 18, 2005 23:05

Om det finns en serie jag verkligen diggar och älskar (förutom Buffy) då är det denna geniala serie!!!
Världens WOOWIGASTE serie.
Det går inte att jämföra serien med en annan, den är en klass i sig :D:D

Lyckad serie med 9 säsonger, med bra story i varje säsong!!!

Nu går det runt lite rykten att dom ska göra en till långfilm!
Jag håller tummarna!!!!

Vad säger ni?
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav noike » tis jan 18, 2005 23:18

Nja, håller inte med. Fyra bra säsonger som drogs ner rejält av nästintill obefintlig karaktärsutveckling. Efter fyra säsonger kan man hitta enskillda bra mini-arcar men annars tycker jag att den blev rejält sämre allt eftersom den pågick.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav carre » tis jan 18, 2005 23:18

Det bästa jag sett med mulder & scully var faktiskt i simpsons.. ;)
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav caffeineaddict » tis jan 18, 2005 23:52

Tja, när jag var liten tyckte jag om serien (när den var ny). Vissa avsnitt har jag sett en mängd gånger (de dubbel och trippelavsnitt som släpptes som "långfilmer" på VHS under 90-talet). Under de senaste åren har jag sett om S1 och S2 och tyckt om dem, även om inte överdrivet mycket. Alldeles för mycket standalone för min smak. Ibland är riktigt taskigt, ibland skrämmande bra. Tänkte ta tag i S3 någon gång snart. Vi får väl se huruvida det någonsin blir av att jag tar mig igenom alltihop.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » ons jan 19, 2005 1:53

Jag undrar om det finns en lista någonstand med alla bra standalone-avsnitt... typ de där de jagar ärkeängeln/serafimen Gabriel eller nåt i den stilen... alltid kul med sf/fantasy/skräck-tolkning av bibliska varelser.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Chosen » ons jan 19, 2005 9:21

Jag blev skrämd som bara den när jag var runt 6 år :p
Ja tycker serien utvecklades jätte bra.
Millenium var sådär..
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Tob » ons jan 19, 2005 10:10

X-files kan väl aldrig kunna skryta med några djupare karaktärsutvecklingar eller några större arcar, även om jag har mycket dålig koll på den sammanhängande arcen kring konspirationteorierna och den svarta oljan osv. Men det känns ändå som att det är inte det serien har vunnit mark på utan det är ju orginaliteten som den bjöd på under 1990 talet. För varje säsong sjönk orginaliteten, ideerna tog slut och även seriens kvalite sjönk kraftigt.

Serien funkade väldigt effektivt på mig när jag var mindre, dem tidigare säsongerna, tyckte helt enkelt att det var förbaskat obehagligt för det mesta. Skall försöka se serien på Dvd nu under våren och det skall verkligen bli roligt att se hur jag upplever serien nu.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » ons jan 19, 2005 11:28

Jag måste få säga att jag så här i efterhand nog föredrar Millennium framför The X-Files. Jag älskade X-Files då det gick (S1--> ca S4), men så fort jag ser en repris av ett avsnitt så förstår jag inte riktigt varför. Sen finns det ju vissa avsnitt som är jättebra. Det rysigaste är enligt mig avsnittet (avsnitten?) med Tooms. Mycket bra avsnitt och nästan lite skrämmande (för att vara TV).

Nu då jag köpte Millennium-boxen så kom jag dock fram till att jag föredrog den -- i alla fall för tillfället. Och skådespelarna... Lance Henriksen och Terry O'Quinn slår ju ut Gillian Anderson och David Duchovny ganska rejält.

Med detta vill jag dock inte säga att X-Files är dåligt för så är det absolut inte. Fanns en period då jag spelade in alla avsnitt på VHS-band för att se avsnitten igen. Har en hel hög liggandes nånstans.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Re: X-Files

Inläggav Illyria » ons jan 19, 2005 12:33

Chosen skrev:Lyckad serie med 9 säsonger

7 bra säsonger, utan Mulder var den inget. Exakt så många säsonger jag tänker köpa på dvd också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Chosen » ons jan 19, 2005 18:17

Det jag gillade var att alla säsongerna var till slut som EN HEL säsong.
Serien hade en bra handling och den behövde inte ändras hela tiden.
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Tooms » tis jun 21, 2005 19:10

Illyria: Mulder medverkade i säsong 8 också, i delar av första hälften och hela andra.
Tooms
Demon Fodder

Inläggav Tob » tis jun 21, 2005 19:52

Tooms skrev:Illyria: Mulder medverkade i säsong 8 också, i delar av första hälften och hela andra.

Välkommen

med risk för att ha fel....men var inte Mulder borta större delen av säsong 8 och det var senare i säsong 9 som han gästspelade mer frekvent.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » tis jun 21, 2005 20:04

Tob skrev:med risk för att ha fel....men var inte Mulder borta större delen av säsong 8 och det var senare i säsong 9 som han gästspelade mer frekvent.

Det var länge sedan jag såg avsnitten nu och det jag egentligen mest minns är att jag inte gillade s8-9, såg inte ens alla avsnitt av säsong 9, men jag ska göra det nångång. Mulder var väl delvis med i säsong 8 men inte som tidigare och då anser jag det värdelöst.

Sen när jag har köpt dvder upp till säsong 7 kommer jag troligen ladda hem och titta på s8-9 också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Chosen » tis jun 21, 2005 22:35

Asså, jag tycker att säsong 9 till stor del blev lite Off topic men den var faktiskt jätte bra, speciellt dom 2 sista avsnitten =)
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Tooms » fre jul 08, 2005 15:12

Andra hälften av åttonde säsongen medverkade han som tidigare, i full kostymering och allt ;)
Tooms
Demon Fodder

Inläggav AKS » mån feb 20, 2006 21:48

Det var ju rea på X-filesboxarna på Play häromsistens och jag beställde S1 och S2. Tror jag betalade 380:- eller nåt för *båda* boxarna (ca 190 kr styck). Sjukt billigt.

Nu i kväll såg jag om piloten för första gången sedan det begav sig och det var helt okej. Inte "wow" direkt, men bra. Det som är mindre kul så här i efterhand är att veta att man, så vitt jag vet (såg till ca S5-S6)...

...aldrig får se Mulder och Scully vara lite naughty med varandra. Redan i detta avsnitt har de ju ganska härliga vibbar, men det är enormt frustrerande att veta att man i alla fall i de närmsta sex säsongerna eller så inte får nån Mulder + Scully = sant-scen.

Fråga ang. sista scenen i piloten för de som sett hela serien:
Jag vill inte veta några detaljer men får man nån gång veta nåt om Pentagon-arkivet där cigarett-snubben lämnar den där grejen de fann i skallen på döingen? Alltså, får man veta varför de samlar på dessa saker och återkommer vi till det arkivet nån gång under seriens gång?

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » sön apr 23, 2006 13:27

Nu har jag sett om hela S1 och förvånandes över hur få avsnitt jag kände igen. De två första kände jag igen samt de två Tooms-avsnitten. Resten hade jag inget minne av alls (fast jag följde X-Files slaviskt från första avsnittet) så det var himla kul att se säsongen. Kändes som helt nya fräscha avsnitt.

Det jag saknade i S1 var ett sånt där utflippat humoravsnitt som jag vet dyker upp i senare säsonger -- då och då i alla fall. Även om de avsnitten kanske inte var mästerverk så var de underhållande (vill jag minnas). Som t ex motsvarigheten i Millennium: Jose Chung's Doomsday Defence som ju är helt bisarrt och roligt och utflippat. (Gah! Varför kunde inte Millennium ha fått minst fem säsonger?! I miss it!)

De bästa avsnitten då? Ja, de vanliga CotW:erna är ju av skiftande slag, men de två bästa avsnitten i S1 är enligt mig inte acr-avsnitten/konspirationsavsnitten utan två CotW-avsnitt där Mulder och Scully samtidigt är utsatta för fara och de har vissa klaustrofobiska inslag: Ice (X-Files goes The Thing) och Darkness Falls. Enormt spännande och underhållande avsnitt. Efter det följer Tooms-avsnitten och sedan de avsnitt i S1 som hör till den övergripande handlingen.

Nu ska jag ge mig på S2...

EDIT: Ang. min Pentagon-fråga ovan så återkommer man bara en gång till det i S1 och det är i sista avsnittet. Ska bli intressant att se om det återkommer fler gånger i serien. Det *måste* det ju bara...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » sön apr 23, 2006 14:34

Jag vill också se x-files från början men det är ett lite stort projekt för mig just nu bara.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav AKS » sön apr 23, 2006 17:25

Ja, det är ett jäkla projekt. Jag tror jag slutade se X-Files efter S6/S7 eller däromkring så vi får se om jag denna gång kommer att fortsätta att se de sista säsongerna. Det var ju naturligtvis någonting som gjorde att jag slutade så vi får se om jag ändrat uppfattning denna gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Återgå till TV-serier och film