Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tinwiel » ons jun 15, 2005 0:32

Ikväll har jag sett en alldeles bedårande, gullig film. Jag är osäker på vad den heter, men det är en japansk tecknad film vars huvudkaraktärer är två systrar som flyttar med sin pappa till ett litet hus på landet. En annan huvudkaraktär är en viss Totoro...

Totoro är bland det gulligaste jag har sett på länge (med en touch av galenskap). Ett stort ulligt fantasidjur, en Totoro, med übergulliga öron och ett litet paraply. I'm gonna get me some Totoro t-shirts after the summer... Totoro! 8)

En riktigt feelgood-film, jag satt och smålog och myste en lång stund efteråt. Rolig. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Illyria » ons jun 15, 2005 2:12

Tinwiel: My Neighbor Totoro? Den låter intressant, ska se om jag kan ladda hem och titta på den.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav qarlsson » ons jun 15, 2005 11:31

Illyria skrev:
Qarlsson skrev:Mononoke Hime anses av många vara bättre än Spirited. Dock håller jag inte med där, men den är bra och varierande utlåtanden är alltid trevligt att höra. Så får du möjlighet - se.. och berätta vad du tyckte :)

Nu har jag sett Princess Mononoke (fick bara tag på en version med engelskt prat tyvärr, men det var den eller ingen) och den var ljusår ifrån Spirited Away. Långt ifrån lika intressant berättelse, inte lika snygg, den kändes väldigt lång och den berörde inte alls på samma sätt. Den kändes mest som en rätt okej tecknad film, jag skulle ge den 5/10 i betyg.

Engelskt tal. Yuck! stackare! Förövrigt håller jag med om att den känns ljusår från Spiriited i känsla och atmosfär. Jag gillade den (Mononoke), men inte så mycket mer än så.

My Neighbor Totoro är förövrigt också Miyazaki, in case ya didn't know :)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Tinwiel » ons jun 15, 2005 12:48

Illyria skrev:Tinwiel: My Neighbor Totoro? Den låter intressant, ska se om jag kan ladda hem och titta på den.

Jo så hette den. Dom sjöng det i den klämkäcka låten som avslutade filmen ialla fall. På japanska då alltså, fast med engelska subtitles. Ja, det är ingen omvälvande dramafilm direkt, men man kommer att mysa hela filmen igenom och skratta en hel del. En feelgood-film helt enkelt. Totoro är en helt underbar karaktär, ni kommer att förstå när ni ser den.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav adolvsson » ons jun 15, 2005 15:56

Qarlsson skrev:
Illyria skrev:
Qarlsson skrev:Mononoke Hime anses av många vara bättre än Spirited. Dock håller jag inte med där, men den är bra och varierande utlåtanden är alltid trevligt att höra. Så får du möjlighet - se.. och berätta vad du tyckte :)

Nu har jag sett Princess Mononoke (fick bara tag på en version med engelskt prat tyvärr, men det var den eller ingen) och den var ljusår ifrån Spirited Away. Långt ifrån lika intressant berättelse, inte lika snygg, den kändes väldigt lång och den berörde inte alls på samma sätt. Den kändes mest som en rätt okej tecknad film, jag skulle ge den 5/10 i betyg.

Engelskt tal. Yuck! stackare!

Fast den engelska översättningen skrevs av Neil Gaiman, så jag är okej med det.

I am such a slut for Neil.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav monkeyboy » ons jun 15, 2005 17:45

adolvsson skrev:I am such a slut for Neil.

Vem är inte det? I och för sig har jag bara läst Goda Omen, men den var jävligt rolig...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav gaspode » ons jun 15, 2005 19:53

Jag blev tvungen att beställa My Neighbor Totoro nu. Låter på beskrivningen som att jag kommer gilla den lika mycket som Spirited Away!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav carre » ons jun 15, 2005 22:15

jag ska se "Napoleon Dynamite" ikväll bara för att se vad hypen var. tydligen ska killen ha snowjoggings på sig och det är ett stort plus eftersom jag tycker snowjoggings är otroligt charmiga och stenhårda på samma gång.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav noike » ons jun 15, 2005 22:23

Såg om Lynne Ramseys the kortfilmer. De är övermäktigt bra -- speciellt Gasman.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » ons jun 15, 2005 22:28

ey skrev:jag tycker snowjoggings är otroligt charmiga och stenhårda på samma gång.

Det skulle du inte tyckt om du tvingats växa upp med dem ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » ons jun 15, 2005 22:39

monkeyboy skrev:

Vem är inte det? I och för sig har jag bara läst Goda Omen, men den var jävligt rolig...

Två ord: "American Gods". En av de bästa romaner i skräck/fantasy/övernaturligt/whatever-genren jag läst på många år. Speciellt om man, som jag, är lite småförtjust i mytologi och gamla religioner...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tob » ons jun 15, 2005 22:42

Med tanke på att jag inte är så förtjust i South park så var förväntningarna på Team America - World Police minst sagt blandade. Men med en film med det namnet så kändes det som att jag måste se den. Filmen är inte så vansinnigt rolig, vilket säkert många som tycker South Park är bland det roligaste som finns tycker, men för den sakens skulle inte tråkig heller. Man sitter med ett konstant leende på läpparna och njuter mer eller mindre. Filmen är en ren och skär satir över världsituationen idag och som det funkar den kanon tycker jag.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » ons jun 15, 2005 22:43

A bear skrev:Två ord: "American Gods". En av de bästa romaner i skräck/fantasy/övernaturligt/whatever-genren jag läst på många år. Speciellt om man, som jag, är lite småförtjust i mytologi och gamla religioner...

Början och slutet var riktigt bra, mitten var en bra bit segare tyvärr. Läst något av Tim Powers? Gör det, inkörsport är the Anubis Gates.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » ons jun 15, 2005 22:51

noike skrev:
A bear skrev:Två ord: "American Gods". En av de bästa romaner i skräck/fantasy/övernaturligt/whatever-genren jag läst på många år. Speciellt om man, som jag, är lite småförtjust i mytologi och gamla religioner...

Början och slutet var riktigt bra, mitten var en bra bit segare tyvärr. Läst något av Tim Powers? Gör det, inkörsport är the Anubis Gates.

Nu plöjde jag "American Gods" på en dag, så någon seghet hann jag ärligt talat inte märka.

Anubis Gates låter intressant.
an unassuming Coleridge scholar, ancient gods, wizards, the Knights Templar, werewolves, and other quasi-mortals, all wrapped in the organizing fabric of Egyptian mythology

Den åker upp på att-läsa-listan. Som bara blir längre så här med ett par veckor till semestern. Jag ska plöja hela "Dark Tower", och jag ska läsa John Ajvide Lindqvists nya, och jag ska tackla en tjock biografi om Charles De Gaulle, och så någon skäggig ryss dessutom... eh... fel tråd, tror jag.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav adolvsson » ons jun 15, 2005 23:04

monkeyboy skrev:

... som han samarbetade med Terry Pratchett på. Och jag är sablans förtjust i den, men ska man upptäcka Gaiman finns det bättre ställen. American Gods, t ex. Eller hans serier. Jag gillar hans serier. Väldigt mycket.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav sharatec » ons jun 15, 2005 23:31

adolvsson skrev:
monkeyboy skrev:

... som han samarbetade med Terry Pratchett på. Och jag är sablans förtjust i den, men ska man upptäcka Gaiman finns det bättre ställen. American Gods, t ex. Eller hans serier. Jag gillar hans serier. Väldigt mycket.

"-I didn't know you could stop being a God.
-You can stop being anything."

Sandman... *suck*
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me

Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad

Inläggav Tinwiel » ons jun 15, 2005 23:35

adolvsson skrev:
monkeyboy skrev:

Den har jag läst! Tyckte att jag kände igen namnet.. den var jättebra, rolig... :D
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Tob » tor jun 16, 2005 1:15

Ett av vårens impulsköp hette Veronica Guerin, detta mest för Cate Blanshetts skull. Tycker hon är väldigt duktig. Nu är filmen sedd och Cate är som vanligt väldigt duktig. Filmen handlar om Veronica, en journalist i Irland som under 1994 börjar skriva om den utbredda droghandeln. Det är med andra ord baserad på en verklig historia. Bakom den står något överaskande Jerry Bruickheimer och som regissör står Joel Schumacher. Så här i efterhand så har nog filmen både fel producent och fel regissör. Tycker den känns väldigt uddlös. Filmer om journalister som kämpar för något brukar kunna bli bra. Detta kunde ju blivit både starkt och gripande och även om filmen har sina stunder så känns den i sista ändan lite klen. Appropå ha sina stunder, sista kvart är om inte annat väldigt bra, helt fantastiskt faktiskt.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Glorificus » tor jun 16, 2005 17:38

A bear skrev:
monkeyboy skrev:

Två ord: "American Gods".

Fler ord: "Coraline", "Neverwhere", "Sandman"... 8)

Coraline som för övrigt är på gång som animerad film. Om den tar sig ur förproduktionsstadiet nån gång.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Tob » lör jun 18, 2005 17:43

Ville bara passa på att tipsa om att SVT visar Mulholland Drive ikväll, 21.15 Svt 2. Om ni inte sett den, ta tillfälligt i akt och följ med Lynch på en fantastisk resa i filmen värld. Detta är ren och skär filmagi.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » lör jun 18, 2005 19:15

Tob skrev:Ville bara passa på att tipsa om att SVT visar Mulholland Drive ikväll, 21.15 Svt 2. Om ni inte sett den, ta tillfälligt i akt och följ med Lynch på en fantastisk resa i filmen värld. Detta är ren och skär filmagi.

Amen! Möjligen världens bästa film. (Vilket är ett uttryck så omöjligt och urvattnat att det inte betyder mycket, men... kusligt bra i alla fall.)

Och om ni såg den och inte fattade något - se om den. Det brukar klicka vid andra omtitten.

EDIT: härär en ganska bra förklaring av vad som "faktiskt" händer i filmen. Läs inte förrän ni sett den.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav LWes » sön jun 19, 2005 16:09

Jag har faktiskt sett en FILM idag. :) (eller egentligen andra halvan av en film, för man kan ju inte se en hel film på en gång) :)
One Piece 4! Fantastisk film. Inte lika fantastisk som serien är, men nästan. :)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » sön jun 19, 2005 16:15

A bear skrev:Och om ni såg den och inte fattade något - se om den. Det brukar klicka vid andra omtitten.

Det var precis vad jag hade tänkt göra igår men jag somnade (inte pga filmen). Next time.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav RalfiParpa » sön jun 19, 2005 16:48

Nej, jag stryker det här inlägget helt av rädsla att nån av Mulholland Drive-älskarna jag retade upp för några månader sedan blir arga igen.
Ta bort.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Bender » sön jun 19, 2005 21:24

Ralfi> Tack! :)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Nicole » mån jun 20, 2005 16:55

någon som har sett fight club här? ok de e nog många som sett den men ngn som orkar kommentera den?
Senast redigerad av Nicole mån jun 20, 2005 17:38, redigerad totalt 1 gång.
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion

Inläggav LWes » mån jun 20, 2005 17:02

Nicole skrev:någon som har sett figh club här? ok de e nog många som sett den men ngn som orkar kommentera den?

T.o.m. jag har sett den. :o Det är en bra film.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav RalfiParpa » lör jun 25, 2005 18:12

Jag vet att jag är sent ute men Shaun of the Dead förtjänas att hyllas, oavsett datum. Filmen blandar fritt och går flera gånger från gravallvarlig till hysteriskt rolig på bara några minuter men eftersom den är gjord med så mycket glimt i ögat, fingertoppskänsla och "själ" tar själva filmen aldrig skada av de här övergångarna - snarare tvärtom.
Jag vet inte riktigt hur jag lyckades missa det här lilla mästerverket förra året men nu har jag äntligen sett den och wow, underbar film. Ja, jag hade nog gått så långt som att kalla den förra årets bästa film om hela filmen varit lika bra som de überfantastiska 25 första minuterna. Nu är den "bara" exceptionellt bra.
Senast redigerad av RalfiParpa lör jun 25, 2005 18:23, redigerad totalt 2 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Tob » lör jun 25, 2005 18:15

Håller verkligen med om att Shaun of the dead är ett lite mästerverk som lätt glöms bort. Ett riktigt guldkorn. Faktiskt helt underbar.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Pazuzu » lör jun 25, 2005 20:48

RalfiParpa: Ytterligare en som Shaun of the dead-älskare, trevligt. :)

Ikväll har jag sett Battle Royale. Rå och grym, men fantastiskt bra. Jag måste ge ett plus i kanten för användandet av klassisk musik i filmen, det var en rejäl kontrast mot handlingen i filmen, men fungerade ypperligt.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film