läskigt?

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

läskigt?

Inläggav Spikee » ons apr 27, 2005 15:12

förut gick ju buffy på kanal 5 då berättade de att de sände ett "läskigare" avsnitt kl 00 nånting. men på boxen är det "läskigare" eller mindre läskigt???
Spikee
Demon Fodder

Inläggav gaspode » ons apr 27, 2005 15:15

Avsnitten i dvd-boxarna är jätteläskiga!

d.v.s. det är de oklippta versionerna av avsnitten :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Spikee » ons apr 27, 2005 15:25

nu skämtar du väll?
Spikee
Demon Fodder

Inläggav gaspode » ons apr 27, 2005 15:30

Ja, eller det beror på vad du menar :)
Avsnitten i DVD-boxarna är såklart de oklippta avsnitten, d.v.s. de som du kallade "läskiga"
Så vidare läskiga är de dock inte, det var ironi från min sida angående att kanal 5 varit tvungna att censurera dem...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Spikee » ons apr 27, 2005 15:44

jag såg avsnitten på kanal 5 och har första boxen (har besällt s2 buffy och s1 angel) men jag tycker de inte är "läskiga" på min box :?:
Spikee
Demon Fodder

Inläggav A bear » ons apr 27, 2005 15:52

Det Kanal5 pratade om var att i de program de sände på eftermiddagen hade de klippt bort alla våldsscener, på kvällen visades de oklippta. Men om man inte tycker serien är läskig finns det nog ingen box man kan köpa som gör den läskigare, nej. Testa att intala dig själv att vampyrer finns på riktigt så kanske den blir lite läskigare? :)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Spikee » ons apr 27, 2005 15:58

det jag menar är att det är okloppt på boxen väll??
Spikee
Demon Fodder

Inläggav Binchy » ons apr 27, 2005 16:14

Jup, oklippt! :D

Har aldrig sett ett klippt avsnitt, vågar inte utsätta mig för det. DET tycker jag är läskigt, att de klipper bort saker, som vi anses inte klara av att se. Om de hade visats kl 9 en lördagmorgon, javisst, då tittar väl mest barn, men alla mer eller mindre vuxna klarar ju av att se ett Buffy-avsnitt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Nyx » ons apr 27, 2005 16:42

Binchy skrev: men alla mer eller mindre vuxna klarar ju av att se ett Buffy-avsnitt.

Medhåll från min sida! Att se en vampyr bli till damm eller ett latexmonster åka på storstryk är inte något som stör min nattsömn. Ibland klippte kanal 5 t o m bort scener där någon håller i en kniv (utan att använda den till våldsamheter). Läskiga klippningar m a o. :rolleyes:

Det finns en del "läskigare" avsnitt i Buffy och Angel men de kommer längre fram i serierna, kanske fr o m s4 av BtVS och s3 av AtS.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav A bear » ons apr 27, 2005 16:52

Själv tycker jag ju höjden av läskighet i båda serierna är när (Angel 3x13)
Wesley dansar balett
och den biten är ju mycket riktigt bortklippt även på boxen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Nyx » ons apr 27, 2005 16:56

Ja, A-bear, den dömdes som alltför läskig för oskyddade små barnasinnen, säkert med rätta. ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav latarmig » ons apr 27, 2005 17:00

Barn klarar säkert en sådan scen, det är värre för oss vuxna.

Vad sägs om att ändra rubriken på den här tråden så den blir informativ?
latarmig
Big Bad

Inläggav Tob » ons apr 27, 2005 17:18

latarmig skrev:Vad sägs om att ändra rubriken på den här tråden så den blir informativ?

Precis!

Som sagt, man skall inte behöva gå in i tråden för att veta vad den handlar om, eller hur? Jo jag vet att BF är mycket mindre och mycket mindre modererat än dvdforum. Men det är en väldigt enkelt och praktisk liten minnesregel tycker jag. När man döper en tråd så kan man hålla det där i bak huvudet. Fast hellre trådar med luddiga rubriker än inga trådar alls.....så vi kanske kan glömma vad jag har babblat om nu.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav fanimej » ons maj 11, 2005 16:47

Larvigt egentligen av de som klippte... Bara för att man får se en slowmotion-sekvens av när Buffy rusar emot någon vampyr sen klipp till damm så betyder det ju inte att man blir mer påverkad av det än av allt annat våld och övervåld i serien. :)

De visade också en editerad version av OMWF på kanal 5 på den dagen, sen sände de hela avsnittet på natten, kommer dock inte ihåg vad de hade klippt bort, tror det var typ när Buffy går och ska möta Sweet sen något mer.
Xander: Nice. Look who's got a bad case of Dark Prince envy.
Dracula: I have no interest in you. Leave us.
Xander: No, we're not going to (imitates Dracula's accent) leave you. And where'd you get that accent Sesame Street? One, two, three — three victims. Mwah, ha, ha, ha!
Buffy: Xander, I'm pretty sure that's Dracula.
Xander: Wow, really? Hey, sorry, man, I was... just jokin' around.
Användarvisningsbild
fanimej
Minion

Inläggav noike » ons maj 11, 2005 16:53

fanimej skrev:De visade också en editerad version av OMWF på kanal 5 på den dagen, sen sände de hela avsnittet på natten, kommer dock inte ihåg vad de hade klippt bort, tror det var typ när Buffy går och ska möta Sweet sen något mer.

Fast den var mer nerklippt för att få den ner längden till 45 minuter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Binchy » ons maj 11, 2005 17:10

Tror det har visats i undersökningar i USA att det som påverkar barn mest är nyhetssändningarna, där det är rena våldsporren, alltså i betydelsen att man riktigt gottar sig åt våldet, och kör så mycket närbilder på våldsoffer man kan.

Om man visar en slow-motion-scen med Buffy med påle i högsta hugg, som närmar sig en vampyr, och sedan visar en dammhög; VAD kan ha hänt emellan? Det man visar är ju klart och tydligt, det man INTE visar kan bli skrämmande iom att det är dolt, hemligt, smygande, och säkert jätteläskigt. Så känliga personer kanske ältar sådant MER.

Om någon i TV (eller i verkliga livet) svär så tänker man ju inte särskilt mycket på det. Men om man istället får höra ett PIP-ljud, så blir man ju nyfiken och undrar: "Vad sa han där, som var så förskräckligt att mina små ömtåliga öron, och min spröda lilla hjärna, inte förväntas klara av det?"

Såg Dr Phil igår, där var två mammor, en hade en pojke, den andra en flicka, båda barnen i fyraårsåldern. Mammorna var VÄLDIGT oroliga över att barnen tyckte om att leka tillsammans utan kläder! Aaaaaah, ring polisen!!! Eh, alla ungar i småbarnsåldern föredrar väl att leka utan kläder, kläder är bara i vägen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Ai » ons maj 11, 2005 17:13

fanimej skrev:De visade också en editerad version av OMWF på kanal 5 på den dagen, sen sände de hela avsnittet på natten, kommer dock inte ihåg vad de hade klippt bort, tror det var typ när Buffy går och ska möta Sweet sen något mer.

Det som klipptes för att få ner avsnittet i tid:

-The opening scene was cut, including the important moment when Tara finds the flower which Willow used to put an amnesia spell on her.

-Some footage was cut from after Buffy finishes her song "Going Through The Motions".

-Dawn's pteradactyl scene was cut.

-"I've Got A Theory" was much shorter.

-Several lines from the Magic Shop scene between Buffy, Xander and Dawn were cut.

-Spike's "Rest in Peace" song was slightly cut.

-Dawn's dance with the puppets was removed entirely.

-A line from "Walk Through the Fire" was cut.

http://www.restlessbtvs.com/episodes/season6/7omwf/

Sen kan man debattera cencurklippena i evigheter och ingen kommer att bli lyckligare av det. Femman kan ju komma undan det smidigt iofs genom att sända det på senare tid (har för mig att det är efter 19.00 som gäller för engelska sändningslagarna) så slipper man censuren.

Vad jag förstått så är det heller inte femman som klipper. Avsnittena går att beställa i två verisioner - en klippt och en oklippt för att passa olika lagar. Vad jag sett på nätet så är det samma scener som är klippta här som är klippta i England och på samma vis tex.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Återgå till Allmänt om BtVS