Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » tor apr 14, 2005 18:45

Glorificus skrev:Bra var den i alla fall. Det är den sortens film som inte går att tänka på som "underhållning" när ämnet är så pass aktuellt, vilket gör att man hela tiden är uppmärksam på vems "sida" man valt att ta i filmen.

Det som gjorde att historien höll i mina ögon är att den inte försöker predika någon sanning om varför skolskjutningar sker, utan filmen är istället en sorts presentation av ämnet och Gus Van Sant går en skicklig balansgång för att sympatin för de olika karaktärerna ska väga lika mycket. Eller det är åtminstone tolkningsbart.
Plus att det är snyggt rent filmtekniskt. Och... pianospelandet... Me like. 8)

Men anledning av Glorificus omdömme kring filmen vill jag tillägga en del om vad jag skrev tidigare. Har tänkt mycket på filmen sen jag såg den. Mycket tack vare trista föreläsningar, men också pga. filmen är vansinnigt bra. Håller med Glorificus om att Gus van sant balanserar väldigt skickligt och att han inte har tagit någon direkt ställning i filmen känns faktiskt väldigt befriande. Man blir verkligen inte tvingad eller ens rekommenderad att välja sida. Filmen ställer inte heller några direkta frågor, och den jobbar inte heller för att besvara några direkt.

Filmen är långtifrån Micheal Moores direkta kritik egentemot USA. Här presenteras det på ett väldigt kuvat och lågmält sätt. Från första scenen om den fulla pappan som skall skjussa sin son till skolan till sista scenen då det "ole-dole-doffas".

Och det tåls att upprepas. Filmen är bland det snyggaste och läckraste jag har sett på hur länge som helst. Oerhört stilistiskt.

4/5 --> 5/5
Senast redigerad av Tob tor apr 14, 2005 18:48, redigerad totalt 1 gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tor apr 14, 2005 18:47

Japp, Elephant var en jäkligt stark film. 4/5 låter rätt.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » tor apr 14, 2005 23:02

Såg just Filmkrönikan på TV och de sände ju från dvd-butiken MovieLine i Göteborg :eek: :D . Jag och maken sa i kör "Vad gör han där?"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav qarlsson » fre apr 15, 2005 1:17

Visst är Elephant en riktigt stark och bra film. Alla som spelar är väl dessutom amatörskådespelare om mitt minne inte sviker mig totalt. Mycket improvisationsagerande.

Men en sak som förbryllar mig, går den upp på bio nu? Vad jag minns så var det säkert två år sen jag såg den då det var så hetska debatter i USA om att den varken "tog ställning" eller pekade på en given orsaksförklaring till filmens händelser, vilket gjorde den förkastlig i många kritikers ögon (vilket i sig är en jäkligt märklig diskurs att förhålla sig utifrån).
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav adolvsson » fre apr 15, 2005 2:59

Qarlsson skrev:Men en sak som förbryllar mig, går den upp på bio nu?

Tok-pojke, läs de sista inläggen på föregående sida.

P.S.
Fuuuuuuck.
D.S.

8)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav qarlsson » lör apr 16, 2005 13:42

adolvsson skrev:Tok-pojke, läs de sista inläggen på föregående sida.

P.S.
Fuuuuuuck.
D.S.

8)

Ah, silly me! Dags att smörja in synapserna på nytt.

Fuck'n'Foll baby ;)
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Matt » sön apr 17, 2005 12:59

Såg just High Fidelity igen. Otroligt bra. Måste läsa om boken.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Gordo » sön apr 17, 2005 13:13

Matt skrev:Såg just High Fidelity igen. Otroligt bra. Måste läsa om boken.

Filmen är bra men visst är boken bättre? :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav Matt » sön apr 17, 2005 13:17

Gordo skrev:
Matt skrev:Såg just High Fidelity igen. Otroligt bra. Måste läsa om boken.

Filmen är bra men visst är boken bättre? :)

That goes without saying.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Yog-Sothoth » sön apr 17, 2005 13:55

Jag tycker det är Jack Blacks bästa film...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Glorificus » tis apr 19, 2005 20:34

Ett tips till alla som gillar film (hm, undrar om någon här gör det?) är att anmäla sig som filmtestare hos Idtv-lab... Alla som bor i eller nära Stockholm, Göteborg, Malmö eller Umeå. :)

Jag besökte deras huvudkontor i Vasa för två veckor sen och blev riktigt imponerad. Där mäter de till och med folks ögonrörelser och puls + svettning under film/tv-visningar. :D
Det har mer eller mindre blivit normen i Finland att alla filmer testas av Idtv-lab innan man börjar med marknadsföring och sånt, så nu ska de expandera verksamheten till Sverige. Testpersonerna får se filmer och sedan svara på lite frågor.

Men hur som helst, det är en chans att se filmer i förväg, och även tv-program, plus att man får presentkort för besväret. ;)

http://idtvlab.kdnet.com (länk från http://www.idtvlab.com )
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Zaxx » ons apr 20, 2005 22:53

Ett nytt klipp från Liftarens guide..

denna ggn ett klipp FRÅN filmen :D

http://movies.channel.aol.com/franchise/firstlook.adp
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav qarlsson » ons apr 20, 2005 23:01

Glorificus skrev:Där mäter de till och med folks ögonrörelser och puls + svettning under film/tv-visningar. :D

Mitt manliga intuition skriker i reflexmässigt försvar; Clockwork Orange, Clockwork Orange, there be evil here, stay away!
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Illyria » ons apr 20, 2005 23:09

Tittade på Million Dollar Baby igår och visst, det var en bra film och den var något oväntat sorglig på slutet, fast vändningen blev ju rätt klar när sista fighten började...Men sådär överdrivet bra var den ändå inte, definitivt inte värd alla toppbetyg den fått, förstår inte riktigt Oscars-regnet osv. En bra film, definitivt sevärd, men inte mer än så.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Zaxx » ons apr 27, 2005 10:41

Ngn som hört ngt nytt om Final Fantasy VII : Advent Children ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav AKS » ons apr 27, 2005 11:45

Illyria skrev:Tittade på Million Dollar Baby igår och visst, det var en bra film och den var något oväntat sorglig på slutet, fast vändningen blev ju rätt klar när sista fighten började...Men sådär överdrivet bra var den ändå inte, definitivt inte värd alla toppbetyg den fått, förstår inte riktigt Oscars-regnet osv. En bra film, definitivt sevärd, men inte mer än så.

Jag tycker knappt att MDB är bra. Jag tyckte att den var lite väl långsam, förutsägbar och... tråkig, i brist på bättre ord. En stor besvikelse då man hört så mycket. Bra skådespelarinsatser dock. Föredrar dock ex Eastwoods Mystic River som jag tycker är en mycket bra film.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav qarlsson » ons apr 27, 2005 15:42

Nu blev det genast mer intressant - Kevin Smith har sett Revenge of the Sith och hans omdöme är bland annat;

Revenge of the Sith is, quite simply, fucking awesome. This is the "Star Wars" prequel the haters have been bitching for since "Menace" came out, and if they don't cop to that when they finally see it, they're lying. As dark as "Empire" was, this movie goes a thousand times darker.

och
..this is the Emperor's movie.

Fuuuck yeah! It's all about the Palpatine folks. Anakins demise visst, men det är det här jag sett fram emot - kejsarens oförskämda mängder rumpsparkande.

http://viewaskew.com/theboard/viewtopic.php?t=32494
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav malavel » ons apr 27, 2005 16:11

Qarlsson: Låter ruggigt bra. Är datumet spikat?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Matt » ons apr 27, 2005 16:29

Hoppas inte Kevin Smith är ironisk.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav qarlsson » ons apr 27, 2005 16:44

malavel skrev:Qarlsson: Låter ruggigt bra. Är datumet spikat?

Japp. 19'e maj. Inte säker men jag tror SF släppt biljetterna.

Matt: Big ol' Kevin, he's a tricky one..
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav malavel » ons apr 27, 2005 16:54

De släpps 15:e maj. 16:e för internetbokningar.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav LWes » ons apr 27, 2005 17:26

malavel skrev:De släpps 15:e maj. 16:e för internetbokningar.

Hur många av oss är nördiga nog att se den på premiären?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » ons apr 27, 2005 17:31

LWes skrev:
malavel skrev:De släpps 15:e maj. 16:e för internetbokningar.

Hur många av oss är nördiga nog att se den på premiären?

Inte jag. Jag såg Fantommajonäsen på bio. ska jag se en Star Wars-film på bio så måste jag ha sett den innan så att jag vet att den är sebar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav malavel » ons apr 27, 2005 18:14

Jag ska se den på bio, men bryr mig inte så mycket om premiärer.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » ons apr 27, 2005 21:03

När jag såg SWII på bio satt det en nörd bredvid mig och sa "yeah right" med gnällig röst varje gång något hände som tydligen inte var logiskt enligt hans skala (hallå, du sitter på en Star Wars-visning?!). Det var nog vändpunkten för mig vad gäller hur sugigt bio är som medium att avnjuta film genom.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Pazuzu » tor apr 28, 2005 8:25

[url=http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1357274&sdm=web&qtw=480&qth=300[url=http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1357274&sdm=web&qtw=480&qth=300]Trailer[/url] till Romero's Land of the Dead har släppts! :)

Svårt att säga något om filmen, men trailern får mig att verkligen vilja se den med en gång. Jag har svårt att tro att den skulle kunna vara bättre än Dawn.., men möjligheten finns att den, för min del, går om Day of the Dead.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Binchy » tor apr 28, 2005 8:54

Yog-Sothoth skrev:När jag såg SWII på bio satt det en nörd bredvid mig och sa "yeah right" med gnällig röst varje gång något hände som tydligen inte var logiskt enligt hans skala (hallå, du sitter på en Star Wars-visning?!). Det var nog vändpunkten för mig vad gäller hur sugigt bio är som medium att avnjuta film genom.

Den största nackdelen med bio är ju att det är en massa ANDRA människor där och stör; genom prassel, prat, snarkningar, promenader mitt i filmen, och tappa dricka på golvet. Stupid people!

Nej, när vi skaffar oss vårt stora hus en bit ut på landet ska vi ha en biosalong, med mjuka mysiga röda fåtöljer med ett litet bord brevid varje, och etager så man ser lika bra från alla fåtöljer. Och så en stor duk längst fram och projektor längst bak. Mörka väggar och mörkläggningsgardiner. Har jag sagt det här förut? Drömma måste man ju! :D

EDIT: Mitt och makens största gemensamma intresse är just film, så åtminstone delar av fantasin kommer att bli verklighet, så småningom. Tänk vilken Buffy/Angel-marathon man kan ha där... :)
Senast redigerad av Binchy tor apr 28, 2005 9:06, redigerad totalt 2 gånger.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Yog-Sothoth » tor apr 28, 2005 8:59

Binchy skrev:
Yog-Sothoth skrev:När jag såg SWII på bio satt det en nörd bredvid mig och sa "yeah right" med gnällig röst varje gång något hände som tydligen inte var logiskt enligt hans skala (hallå, du sitter på en Star Wars-visning?!). Det var nog vändpunkten för mig vad gäller hur sugigt bio är som medium att avnjuta film genom.

Den största nackdelen med bio är ju att det är en massa ANDRA människor där och stör; genom prassel, prat, snarkningar, promenader mitt i filmen, och tappa dricka på golvet. Stupid people!

Nej, när vi skaffar oss vårt stora hus en bit ut på landet ska vi ha en biosalong, med mjuka mysiga röda fåtöljer med ett litet bord brevid varje, och etager så man ser lika bra från alla fåtöljer. Och så en stor duk längst fram och projektor längst bak. Mörka väggar och mörkläggningsgardiner. Har jag sagt det här förut? Drömma måste man ju! :D

Ja, det är verkligen en dröm... ett tag var jag med i en filmklubb som visade film en gång i veckan i en lägenhet i Linnéstaden. Där hade de i princip konverterat ett helt vardagsrum till biosalong, med riktiga uppfällbara biostolar och etager. Det krävs inte mycket utrymme för att utföra en sån grej!
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Binchy » tor apr 28, 2005 9:05

Nej, det går att knö in på rätt liten yta. Vi har sällan fester och behöver inte ett vardagsrum man kan mingla i. Där tittas det på TV, basta, så då kan man ju fylla hela rummet med stolar, 2-5 i bredd, ett bord mellan varje par, typ 25x25 cm stort, och en gång vid sidan om, och så många sådan rader som får plats. Och så fina gamla bioplanscher på väggarna och ett stort skåp, eller flera, med alla våra dvd-filmer. Mmmmmmmmmmm!

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav CheeseGuy » tor apr 28, 2005 12:04

Har ni (som inte är aktiva i Fireflyforumet) sett trailern till Serenity? Det vore kul att höra åsikter från de som inte har sett serien.

Den spoilar i stort sett bara grundhandlingen. Resten är en massa klipp (mest action) som inte säger så mycket eftersom de saknar sammanhang.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film