Xander (spoilers alla säsonger)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Xander (spoilers alla säsonger)

Inläggav KarinMee » mån jan 17, 2005 0:27

Jag vet inte om detta har diskuteras här förut men jag undrar lite över Xanders hat mot vampyrer. Han är den enda av scoobysarna som verkligen hatar vampyrer.

Som Buffy säger i Angel: I've killed a lot of vampires. I've never hated one before.

Trots att Angel och senare Spike har räddat hans liv flera ggr så accepterar han fortfarande inte dem.
Spike är väl kanske lite mer förståeligt men att han hatar Angel har jag aldrig förstått.

Från Prophecy Girl:I don't like you. At the end of the day, I pretty much think
you're a vampire. But Buffy's got this big old yen
for you. She thinks you're a real person.

Kan det ha någonting att göra med Jesse?
Man har ju aldrig sett Xander vara direkt 'ledsen' för det efter The Harvest.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion

Inläggav RalfiParpa » mån jan 17, 2005 0:35

Tycker du verkligen att Xander hatar Angel i säsong 3? De är knappast kompisar men Xander gnisslar inte tänder så fort Angel kommer in i rummet.
Angående relationen Spike/Xander tror jag inte att det är så lätt som
"I mention today how much I don't like you?" ("Spiral") kan få det att verka. Allt går inte att tolka bokstavligt.
Liksom med Angel och Spike tror jag att där finns någon ömsesidig förträngd vänskapskänsla, hur många gliringar de än ger varandra.

Bara mina tankar.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Re: Xander (spiolers alla säsonger)

Inläggav VelocityBoy » mån jan 17, 2005 0:44

KarinMee skrev:Spike är väl kanske lite mer förståeligt men att han hatar Angel har jag aldrig förstått.

Vad det gäller Angel så tror jag att han till en början inte gillade Angel för att Xander var förälskad i Buffy medans det var Angel som fick henne...

Sedan kom Xander aldrig att lita på Angel efter Angelus framfart i s2 (därifrån kommer nog Xanders oförmåga att lita på unsouled-Spike det och att Spike höll på att döda dem flera gånger).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Tob » mån jan 17, 2005 0:47

Utan att fundera så hemskt mycket skulle jag vilja säga att det handlar till stor del om svartsjuka från Xanders sida. Buffy har en alldeles speciell plats i Xanders hjärta, en plats som inte Xander har i Buffys hjärta. Den platsen har framförallt Angel.

Detta håller väl i princip endast under säsong 1-2 och kanske även 3. Under säsong 4 tror jag Buffys plats ersätts mer och mer av Anya.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 17, 2005 0:48

KarinMee skrev:Trots att Angel och senare Spike har räddat hans liv flera ggr så accepterar han fortfarande inte dem.
Spike är väl kanske lite mer förståeligt men att han hatar Angel har jag aldrig förstått.

För mig är den förklaringen ganska enkel... Xander har från ögonblick 1 älskat Buffy, tom. när han var som mest förälskad i Anya hade han en viss svag ådra för Buffy. Från början var han svartsjuk på Angel, och när han fick reda på att Angel var vampyr - och vampyrer är ju onda - så blev det bara bränsle och en anledning att hata honom mer. Sen att Buffy valde Spike (en vampyr till) istället för honom kan inte ha gjort saken bättre direkt. Som mycket annat tror jag att hans förakt helt enkelt grundar sig i kärlek.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » mån jan 17, 2005 0:48

VelocityBoy skrev:Sedan kom Xander aldrig att lita på Angel efter Angelus framfart i s2 (därifrån kommer nog Xanders oförmåga att lita på unsouled-Spike det och att Spike höll på att döda dem flera gånger).

Är det inte i så fall lite konstigt eftersom till och med Giles lär sig att lita på Angel igen?
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » mån jan 17, 2005 0:52

Yog-Sothoth skrev:För mig är den förklaringen ganska enkel... Xander har från ögonblick 1 älskat Buffy, tom. när han var som mest förälskad i Anya hade han en viss svag ådra för Buffy. Från början var han svartsjuk på Angel, och när han fick reda på att Angel var vampyr - och vampyrer är ju onda - så blev det bara bränsle och en anledning att hata honom mer. Sen att Buffy valde Spike (en vampyr till) istället för honom kan inte ha gjort saken bättre direkt. Som mycket annat tror jag att hans förakt helt enkelt grundar sig i kärlek.

Och trots att de båda är singlar efter säsong 6 och tillbringar en hel sommar tillsammans händer ingenting? Nej, så lätt kommer du inte undan.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 17, 2005 0:52

LOL Tob, vi tänkte synkroniserat där...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » mån jan 17, 2005 0:52

RalfiParpa skrev:Är det inte i så fall lite konstigt eftersom till och med Giles lär sig att lita på Angel igen?

Jo men jag tror inte riktigt att Xander någonsin kom över Buffy (så Angel är alltid en källa till avund) medans Giles har visat att han liksom Buffy är villig att göra det mesta för att lyckas i kampen... jag upplever dock aldrig att Giles förhållande till Angel hämtar sig efter Angelus episoden.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » mån jan 17, 2005 0:54

RalfiParpa skrev:Och trots att de båda är singlar efter säsong 6 och tillbringar en hel sommar tillsammans händer ingenting? Nej, så lätt kommer du inte undan.

Det händer inget för Xander vet att Buffy inte älskar honom på det sättet...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 17, 2005 0:56

RalfiParpa skrev:
Yog-Sothoth skrev:För mig är den förklaringen ganska enkel... Xander har från ögonblick 1 älskat Buffy, tom. när han var som mest förälskad i Anya hade han en viss svag ådra för Buffy. Från början var han svartsjuk på Angel, och när han fick reda på att Angel var vampyr - och vampyrer är ju onda - så blev det bara bränsle och en anledning att hata honom mer. Sen att Buffy valde Spike (en vampyr till) istället för honom kan inte ha gjort saken bättre direkt. Som mycket annat tror jag att hans förakt helt enkelt grundar sig i kärlek.

Och trots att de båda är singlar efter säsong 6 och tillbringar en hel sommar tillsammans händer ingenting? Nej, så lätt kommer du inte undan.

Vad menar du? Bara för att de är singlar så skulle det hända någonting? Buffy har ju aldrig varit intresserad av Xander, nu får du allt förklara vad du menar.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » mån jan 17, 2005 0:59

Yog-Sothoth skrev:Buffy har ju aldrig varit intresserad av Xander, nu får du allt förklara vad du menar.

VelocityBoy skrev:Det händer inget för Xander vet att Buffy inte älskar honom på det sättet...

Nu vill jag inte förvandla det här till en tråd där det spekuleras i vem som har rätt men jag tror inte att Xander ser Buffy på det sättet heller och det är därför de slutligen blir bästa vänner istället för bara vänner (Xander kallar ju Buffy sin bästa vän under säsong 7, för första gången också om jag inte missminner mig).
Senast redigerad av RalfiParpa mån jan 17, 2005 1:03, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav latarmig » mån jan 17, 2005 0:59

I allra första avsnittet blir Xander av med sin bästa kompis Jesse, och senare så är det han själv som dödar Jesse på Bronze. Det satte sina spår. Han fick inte mycket tid att läka de mentala såren innan nästa chock - rivalen till flickan han älskar (en rival han redan är enormt svartsjuk på) visar sig vara vampyr. Xander har aldrig hämtat sig från det där, och senare i serien är det inte så mycket tanke bakom hans ställningstaganden: Vampyr är lika med ond, det vill säga någon man önskar livet ur, det är inget att fundera på.

Hans ställningstagande markeras redan i "The Harvest" (1x02) när han och Buffy kommer tillbaka till biblioteket efter att Jesse i vampyrform lurat dem i en fälla och försökt döda Xander.

Xander: I don’t like vampires. I’m gonna take a stand
and say they’re not good.
Senast redigerad av latarmig mån jan 17, 2005 14:47, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » mån jan 17, 2005 1:01

RalfiParpa: Jag förhastade mig nog i mitt svar... Buffy älskar inte Xander på det sättet och har aldrig gjort det och jag tror inte att Xander heller älskar Buffy på det sättet i s7 men innerst i tror jag aldrig att han riktigt kom över Buffy.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » mån jan 17, 2005 1:03

Jag hade verkligen velat se Xanders reaktion när/om han skulle få reda på händelserna i Not Fade Away (Angel 5x22).

Efter det MÅSTE han ju ändå blivit övertygad om att vampyrer med själar faktiskt går att lita på.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » mån jan 17, 2005 1:05

CheeseGuy skrev:Efter det MÅSTE han ju ändå blivit övertygad om att vampyrer med själar faktiskt går att lita på.

Jo men frågan är om han någonsin verkligen skulle gilla varken Angel eller Spike... jag är tveksam.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » mån jan 17, 2005 1:10

VelocityBoy skrev:
CheeseGuy skrev:Efter det MÅSTE han ju ändå blivit övertygad om att vampyrer med själar faktiskt går att lita på.

Jo men frågan är om han någonsin verkligen skulle gilla varken Angel eller Spike... jag är tveksam.

Antagligen inte gilla som personer, men åtminståne acceptera.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Tob » mån jan 17, 2005 1:10

Yog-Sothoth skrev:LOL Tob, vi tänkte synkroniserat där...

:)

VelocityBoy skrev:RalfiParpa: Jag förhastade mig nog i mitt svar... Buffy älskar inte Xander på det sättet och har aldrig gjort det och jag tror inte att Xander heller älskar Buffy på det sättet i s7 men innerst i tror jag aldrig att han riktigt kom över Buffy.

Instämmer. Även om det inte är frågan om någon förälskelse eller ens kärlek i den bemärkelsen i säsong 7 så tror jag fortfarande Buffy har en alldeles speciell plats hos Xander.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 17, 2005 2:28

RalfiParpa skrev:Nu vill jag inte förvandla det här till en tråd där det spekuleras i vem som har rätt men jag tror inte att Xander ser Buffy på det sättet heller och det är därför de slutligen blir bästa vänner istället för bara vänner (Xander kallar ju Buffy sin bästa vän under säsong 7, för första gången också om jag inte missminner mig).

Förnekar du faktumet att Xander flera gånger har sagt i klarspråk att han är kär i Buffy?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav monkeyboy » mån jan 17, 2005 12:18

Känns som att Xander utvecklar någon form av systerkärlek till Buffy och på grund av sina tidigare erfarenheter med vampyrer så ser han dom inte som något farligt för henne etc... Han tyckte väl ändå om Riley, så ren svartsjuka kan det inte vara...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav jonas. » mån jan 17, 2005 21:21

hej igen. det var ett tag sen jag va inne på detta forum. vet inte riktigt varför ja bara plötsligt sluta besöka det, det bara blev så. Nu är jag tillbaka. (gissar att det måste varit tomt utan mej ;) )

Jag tror att xander nästan bara vill Buffy väl när han "hatar" Angel och Spike. han vet nog hur mycket dom kan såra henne inte bara fysikt utan också psykiskt. han vill nog bara skydda Buffy. med tanke på att han inte hade något emot Riley
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion

...

Inläggav darkstar » fre jan 21, 2005 16:41

Tror att det kanske handlar om någon form av känslor av underlägsenhet hos Xander, då vampyrer är fysiskt starkare och alla runt honom har någon form av övernaturlig förmåga.
Säkert har det en del med att Xander förlorade sin vän Jesse i början, alltså är rädslan för att bli vampyr hans största skräck. Något som både Angel och Spike personifierar. Riley var ju på sätt och vis en spegling av Xanders idealjag, så som han skulle vilja vara.
Xander framstår ju som väldigt osäker vid flera tillfällen, inte minst när han delas i två och det blir visuellt gestaltat.
darkstar
Demon Fodder

Återgå till Allmänt om BtVS