"Grave" som helhet är inte
riktigt den perfekta avslutningen på s6. Den är väldigt bra, men inte riktigt i klass med "Two To Go" och "Seeing Red". Det som drar ner det är väl i princip hela biten med Dawn och Buffy i hålet, de där fåniga rotzombiesarna och Buffys långa (och i vanlig ordning smått hycklande) tal. Framför allt tycker man ju att Buffy borde dra samma slutsats som Anya av att Willow blivit stoppad...
Men i övrigt är det väldigt väldig väldigt bra. Giles som går hela vägen in i kaklet för att rädda både Willow och världen. (Och så förstås den hysteriska skrattscenen.)
Willow når botten; försöker mörda Giles - två gånger - och bestämmer sig sedan för att hon inte står ut längre. Allt ska bort.
ANYA: Something else Giles said. No magic or supernatural force can stop her.
BUFFY: What does that mean?
ANYA: Don't know. He, he said, "the Slayer can't stop her,"
Som sagt, en slayer ska stoppa monster. Inte folk drivna halvgalna av sorg och smärta. För det behövs vänskap, kärlek och förlåtelse. Visst är slutscenen mellan Xander och Willow full med Jesusbilder (snickare, förlåtelse, kärlek, korsfästning, "Prayer of S:t Francis"...), men jag gillar det - om de kan sno från Tolkien, Stoker, Craven och Grimm kan de sno från Matteus, Markus, Lukas och Johannes också. Jag tror inte agnostikern Whedon försöker ge oss någon predikan här, han bara smyger in en välkänd bild för att få oss att koppla lite mer... och det är så jävla snyggt gjort. Så sorgligt, och ändå ett så lyckligt slut som det är möjligt efter allt som hänt den här säsongen, och utan att förstöra det. Det är pay-offen på Xanders dåliga självförtroende och skuldmedvetenhet som han burit på sen "Hells Bells", och det är Willow som hittar sig själv igen, och det har ingenting med övernaturlighet att göra. Bara mänsklighet.
Och mänskligheten får ju en nygammal medlem. William, välkommen tillbaka. Det är en magnifik vändning. Och det enda som gör att det här inte hade funkat som avslutning på hela serien. (Inte för att jag skulle vilja vara utan s7, men utan de 30 sista sekunderna hade det här nästan varit en bättre serieavslutning än "The Gift".) Men med Spike besjälad... det måste man ju reda ut.
Puuuuh. Nu måste jag se något riktigt dumt kul, tror jag.