Folks oförståelse inför Buffy och de som älskar henne

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Zaxx » sön jul 25, 2004 23:32

På jobbet kom en tjej fram som var ca 10år o sa:
"Har ni Buffyspelet till GameCube"
"Ja"
"Buffy är min favoritserie, det är bäst"
"Du är bäst, sa jag..."

8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Calle » sön jul 25, 2004 23:41

Zaxx skrev:På jobbet kom en tjej fram som var ca 10år o sa:
"Har ni Buffyspelet till GameCube"
"Ja"
"Buffy är min favoritserie, det är bäst"
"Du är bäst, sa jag..."

8)

Tufft, jag stöter sällan på folk som gillar buffy, nästan bara lilla c0bra =). Jag envisas mest med att tvångs prat abuffy med dem.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tob » mån jul 26, 2004 7:51

Jag är ensam var det gäller "besatthet av Buffy", nästan. Har faktiskt haft tur att jobba med en i sommar som är galen i Buffy. Hon hade ju ifs bara sett tom femmans visningar, men nu har hon lånat skiva efter skiva av mig. Har även introducerat henne för Angel, har även hört att hennes sambo har blivit galen också, efter att ha börjat titta på S5. :D

Lysande Zaxx!

Det värsta är ju när folk fnyser åt en. Jag berättade för en kompis om mitt nya beroende, och han bara fnyser åt mig som om jag inte var riktig i huvudet. Då slutar diskussion och det är bara att inse att ännu en männsika kommer att gå miste om bland det bästa som har producerat för Tv pga. några förbannade fördomar.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Joamna » mån jul 26, 2004 10:55

vi var tre stycken, tjejer, i min klass förut som var riktigt besatta tillsammans. hade rätt vilda disskusioner med de andra i klassen eftersom de var av helt annan åsikt.

upptäckte dock senare en kille i paralell klassen som också var besatt!
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Calle » mån jul 26, 2004 12:25

Flisa skrev:vi var tre stycken, tjejer, i min klass förut som var riktigt besatta tillsammans. hade rätt vilda disskusioner med de andra i klassen eftersom de var av helt annan åsikt.

upptäckte dock senare en kille i paralell klassen som också var besatt!

Så är det, antingen är man besatt eller så har man inte sett på buffy mer än några få avsnitt.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Joamna » mån jul 26, 2004 13:11

knäppt egentligen hur många det är som bildar sig en uppfattning om buffy utan att knappt sett nånting..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav c0bra » mån jul 26, 2004 15:09

Tobbe_E skrev:Det värsta är ju när folk fnyser åt en. Jag berättade för en kompis om mitt nya beroende, och han bara fnyser åt mig som om jag inte var riktig i huvudet. Då slutar diskussion och det är bara att inse att ännu en männsika kommer att gå miste om bland det bästa som har producerat för Tv pga. några förbannade fördomar.


Mm det där är jag ganska van vid, ¨fjantigt med en tjej som slåss¨, ¨vampyrer, det säger ju allt¨ och så vidare... trist för dom som går miste om hur bra det är :)
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jul 2004
Ort: Södertälje

Inläggav c0bra » mån jul 26, 2004 15:13

Flisa skrev:knäppt egentligen hur många det är som bildar sig en uppfattning om buffy utan att knappt sett nånting..


Ja verkligen, en av mina närmsta polare har sett 3x22, graduation part2 eller vad det heter, och har bildat sin uppfattning utifrån den kanske inte allt för effektfulla borgmästardemonen. Han vägrar kolla på ett Buffy avsnitt till, men han gillar dock angel..
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jul 2004
Ort: Södertälje

Inläggav sus@n » mån jul 26, 2004 20:56

Jag hatar polare som inte vill ge serier en chans. Hela tiden igår när mina polare var här så bara "retade" de mig för att jag hade hela serien samt tre säsonger av Angel. Jag sa att det helt klart var värt pengarna men de bara skrattade!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » mån jul 26, 2004 20:58

sus@n: Jag klarar inte av sånt där. Får sån sjuk ångest och blir så förbannad. Ibland är det nästan så att man inte vill att de som man vet är de allra retligaste ska komma och hälsa på.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav suprmicael » mån jul 26, 2004 21:30

Flisa skrev:knäppt egentligen hur många det är som bildar sig en uppfattning om buffy utan att knappt sett nånting..


Jo, men de bästa fördomarna bygger man på svag grund. Jag tyckte att Buffy verkade löjligt när jag först såg en del av ett avsnitt då och då men eftersom jag är lite intresserad av vampyrer så gav jag serien en chans. Det vann jag mycket på. Fast inga pengar, men ett nytt beroende.

:twisted: :evil: :)
+++--100--+++
Användarvisningsbild
suprmicael
Minion
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 13 mar 2004
Ort: Lekeberg

Inläggav sus@n » mån jul 26, 2004 21:50

caffeineaddict skrev:sus@n: Jag klarar inte av sånt där. Får sån sjuk ångest och blir så förbannad. Ibland är det nästan så att man inte vill att de som man vet är de allra retligaste ska komma och hälsa på.


Du satte precis fingret på det jag kände (tack!) jag var riktigt frustrerad och började t.o.m. i frågasätta serierna (det ska man aldrig behöva göra!!) och direkt när de stack satte jag mig vid datorn och skrev http://www.buffyforum.se för att få stöd - för det får man verkligen här! Alla personer som är inne på forumet förstår sig på serierna och uppskattar den. Min granne som verkligen slukade serien ett tag hörde t.o.m. till de som retade mig (huh!), han älskade att snacka Buffy med mig och nu vågar han inte stå för sina känslor längre. Jag har noll respekt för honom nu!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Joamna » tis jul 27, 2004 0:24

suprmicael skrev:Jo, men de bästa fördomarna bygger man på svag grund. Jag tyckte att Buffy verkade löjligt när jag först såg en del av ett avsnitt då och då men eftersom jag är lite intresserad av vampyrer så gav jag serien en chans. Det vann jag mycket på. Fast inga pengar, men ett nytt beroende.

:twisted: :evil: :)


mm jag tyckte också att serien verkade löjlig först.. men jag var inte super arg å fnyste åt alla som tittade på den iaf ;)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » tis jul 27, 2004 0:30

sus@n skrev:Min granne som verkligen slukade serien ett tag hörde t.o.m. till de som retade mig (huh!), han älskade att snacka Buffy med mig och nu vågar han inte stå för sina känslor längre. Jag har noll respekt för honom nu!

People are such fickle creatures :( !

Hur kan man retas med någon bara för att de gillar BtVS? Det verkar ju helt sjukt :| !

Äsch de vet inte vad de talar om och har förmodligen inte sett särskilt mycket av serien heller. Med tanke på vad som gäller för att vara "populärt" i underhållningssammanhang dessa dagar så tycker jag iofs att vi skall vara stolta för att vi gillar Buffy och Angel. Kom ihåg, det är inte vi som har något att skämmas för :) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Joamna » tis jul 27, 2004 0:38

Mr Chase skrev:Äsch de vet inte vad de talar om och har förmodligen inte sett särskilt mycket av serien heller. Med tanke på vad som gäller för att vara "populärt" i underhållningssammanhang dessa dagar så tycker jag iofs att vi skall vara stolta för att vi gillar Buffy och Angel. Kom ihåg, det är inte vi som har något att skämmas för :) !


nej vi ska verkligen inte skämmas!

dmen de är liksom de som är de sjuka.. de som retas mest av mina polare är liksom dom som tittar på en hel rad skit serier av nån anledning som de inte ens kan förklara själva..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis jul 27, 2004 1:20

Delade på ämnet och bytte titel och plats då det kändes som att det här om människor som ogillar serien utan att ha gett den en chans hade utvecklats till en egen (bra) diskussion.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nightcrawler » tis jul 27, 2004 11:43

Håller med om att de flesta, an någon underlig anledning, inte verkar gilla Buffy. I skolan frågar de ironiskt
:"Ska du sitta hemma och se Buffy i natt också?"
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav sus@n » tis jul 27, 2004 11:47

caffeineaddict skrev:Delade på ämnet och bytte titel och plats då det kändes som att det här om människor som ogillar serien utan att ha gett den en chans hade utvecklats till en egen (bra) diskussion.


Jätte bra gjort Caffeine! Jag har saknat en sådan här tråd att skriva i. Det här är toppen när man behöver skriva av sig av oförståelse för hur grymma vissa kan vara.

Lite mer om grannen: Han tjatade på mig att få säsong 7 innan min andra kompis och fick sedan också låna den först. Jag anser att han istället för att vara feg ska säga till mina andra kompisar att hey! det är faktiskt en suverän serie, jag praktiskt taget slukade den!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Joamna » tis jul 27, 2004 11:53

sus@n skrev:Jätte bra gjort Caffeine! Jag har saknat en sådan här tråd att skriva i. Det här är toppen när man behöver skriva av sig av oförståelse för hur grymma vissa kan vara.


japp de är verkligen toppen att få lite förståelse..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » tis jul 27, 2004 12:10

Ingen i min omgivning är så besatt av serien som jag är men alla tycker att serien är helt suverän och de allra flesta anser att det är den bästa serien som någonsin har visats... mao så har jag kloka vänner :) .
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis jul 27, 2004 12:31

Den enda som tittar på Buffy i min umgängeskrets är min bror alla andra hatar serien. Kan inte säga att jag bryr mig nämvärt längre. Kanske för några år sedan men nu skiter jag mest i vilket.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav brat » tis jul 27, 2004 13:30

Vad tråkigt det låter!
Jag har aldrig varit med om någon liknande. Men det kanske beror på vilka man räknar in i ordet vänner, eller? För mina riktiga vänner skulle aldrig säga något som faktiskt skulle såra mig. Retas, så klart - men då tar jag inte illa upp heller!

Men det jag skulle säga var, som ni var inne på, det mesta annat som visas på tv är SKIT - dokusåpor i allra högsta grad. Om någon skulle kommentera vilken fånig serie Buffy är att vara besatt av så finns det åtskilliga saker att säga för serien som skulle få dem att hålla tyst. Och det krävs bara att man säger en av alla de åtskilliga sakerna för att slå programmen de tittar på. Jag har en vän som jag gjort besatt av Buffy, då vi träffas och någon frågar vad vi ska göra och får svaret: se Buffy (eller Angel) som alltid, suckar de ofta. Men har de inte rätt att sucka då? :) Har de inte rätt att tycka att man är helt konstig som andas Buffy, ser det om och om och om istället för att göra mer verklighetsförankrade saker? Haha, jag tycker de har rätt till det - vi är ju freaks (iaf jag) men det är jag stolt över! Man måste ju ha lite självdistans också. Men samtidigt är det så att den som skäms är den som har något att skämmas för... eh... och den som står på sig har inget att skämmas för. Hängde ni med? =)

Jag känner att det här inlägget blev rätt förvirrad, men det är mest för att jag blir så förvirrad över hur mycket skumt folk ni måste träffa. Jag upplever det mest så att då jag är högljudd och står på mig (tar upp ämnet innan de hinner se mina dvd-boxar) är det de som inte vågar säga att de faktiskt aldrig sett serien eftersom de tror att den är dålig.
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Off » tis jul 27, 2004 13:51

De flesta jag känner har väl sett något ströavsnitt på 5an tidiga sändning eller när tv4 sände Buffy för några år sedan. De flesta är inte stora serietittare så när de väl tittar på en serie blir det sitcoms typ vänner eller seinfeld och såklart simpsons. Serier som jag också tycker är bra men de slår aldrig en riktigt bra drama/thriller/vadmanskakalladet-serie
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis jul 27, 2004 15:19

brat: Tror absolut inte att mina vänner vill såra mig heller, men de har nog helt enkelt rätt svårt att greppa precis hur mycket serien betyder för mig, och hur illa upp jag kan ta över det.

Jag tror det som stör mig mest är att jag vet hur bra serien är och hur många av dem som skulle gilla den om de gav den en ärlig chans utan fördomar. Hey, det funkade ju med syrran liksom!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » tis jul 27, 2004 16:00

brat skrev:Vad tråkigt det låter!
Jag har aldrig varit med om någon liknande. Men det kanske beror på vilka man räknar in i ordet vänner, eller? För mina riktiga vänner skulle aldrig säga något som faktiskt skulle såra mig. Retas, så klart - men då tar jag inte illa upp heller!


Det var just det de gjorde, sårade mig. Även om de kanske inte gjorde det medvetet (men det tror jag!) Serien Buffy är inte precis något nytt i mitt liv - jag började se serien då den första säsongen visades på 4:an men började följa den genom att se den på dvd. Den första säsongen köpte jag på VHS och det visste de om. En person lånade den och 2 andra har senare sett hela serien. En av dem är grannen som jag nämnt, den andra är en kompis som jag inte sett på ett litet tag. Men när de var hemma så låtsates de typ vara förvånade (hmmm jasså Susan har börjat köpa boxarna - vilket alla visste). För att återgå till början: Min ena kompis (en av dem som inte sett serien) sa "Vad är det för skillnad mellan Buffy och Angel" och trots mycket förklarningar om hur det ligger till så såg hon ut som ett stort :?: . Sedan så verkade de snacka bakom ryggen utom en (hon är normal och respekterar ens åsikter och intressen). När vi sedan hade tråkigt så petade jag ut en box från baksidan (alltså jag såg inte boxarnas framsida) och frågade är det här säsong 5 box 1. Och det var det - vi som har SWE boxarna vet att utseendet ändrades då och är mer genomskinlig, det förklarade jag men de sa bara att jag var patetisk och inte hade något bättre för mig än att glo på en dålig serie (de var här grannen inte protesterade - trots hans intresse). Jag petade ut boxen för att de skulle tro att jag hade ren tur - alltså som ett skämt för att sedan avslöja sanningen. Sedan blev de fnys och sånt och "klagande" på hur mycket pengar de blir - jag förklarade att jag visste det men att det räcker med en halv månadspeng då och då för mig att ha råd med det........


Jag förstår kanske att de som inte sett serien kan vara skeptiska, men om man har sett den och gillat den rejält då säger man i.a.f. ifrån.... jag blev djupt sårad och fick ångest precis som caffeine berättade om sina egna känslor. Såklart dämpades den då jag såg ett avsnitt men jag har som sagt mindre respekt för mina kompisar hemifrån nu..de berättar om sina interessen och jag kanske inte är så intresserad men jag uppmuntrar i.a.f. på mitt lilla sätt
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » tis jul 27, 2004 16:19

sus@n: Det låter väldigt jobbigt, sötnos. Låter även som seriöst dålig stil från dina vänners sida. Naturligtvis kräver jag inte på något sätt att alla ska älska serien bara för att jag gör det, men det finns fan ingen orsak till att hålla på och trycka ned på oss som gör det. Jag kan helt klart klara av lite småretande pikar i humorns goda anda, men illasinnade gliringar gör mig bara förbannad och ledsen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » tis jul 27, 2004 16:29

caffeine: Det var det också, men det är klart att jag kan ha överreagerat och precis som du kräver jag ingenting mer än respekt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » tis jul 27, 2004 17:56

Tack vare ett filmintresse så blir det ju att man köper en hel del filmer, och således många finare/speciella utgåvor. Det är töntigt i mångas ögon.
En film, det är väl inget att lägga pengar på? Eller?

Det handlar ju om prioriteringar! Skippar jag något kan jag faktiskt lägga pengarna på något annat.

Sus@n: DVD är det vettigaste sättet att följa en tv-serie. Inga fasta tider, ingen reklam, inga väntetider på nya avsnitt. Perfekt. Fick en känsla av att av anledningarna att dem hånade dig var att du köpt boxarna. Varför spender pengar på det? det går ju på tv, eller? Äshh. lägg pengarna på något vettigare istället, sprit! (var säkert deras tankegång)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » tis jul 27, 2004 18:08

Hade mina vänner varit så så att de nog tänkt på sprit men nej. Jag har ingen aning vad de spenderar pengar på, cd skivor kanske (jag laddar hem) och teleskop vet jag. Jag tycker du har helt rätt i vad du säger om att DVD är det bästa sättet att kolla.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav brat » tis jul 27, 2004 21:30

sus@n - Det var RIKTIGT dålig stil av dina vänner. När helst du känner att de behöver höra hur fel de har är det bara att du säger åt dem att höra av sig till mig så ska jag läsa lusen av dem! :D Nä, det ska jag inte - men jag ska förklara klart och tydligt hur fel de har angående serien och hur missförstådd du blivit iom det!

Hu, så hemskt. Jag blir helt bestört när jag tänker på det. I *min* verklighet är det så att människor som står på sig, människor som står för vad de tycker, är människor man ser upp till - vad det nu än må vara som de står på sig om (om det inte råkar vara rasism eller så...) Det är OK att inte tycka lika, det är OK att inte gilla Buffy, det är INTE OK att inte respektera de som gör det! argh...
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron