Okej, här är mina fem favoritkaraktärer utan någon som helst tanke bakom i vilken ordning de nämns:
Frank Black (Millennium)
Millennium är som sagt förvånande nog (mest av alla för mig) en av mina favoritserier. 75% av det beror på Frank Black (och Lance Henriksen som spelar honom, utan Lance skulle den Frank Black jag älskar inte finnas). Frank Black är god. Det låter kanske tråkigt, men i den extremt mörka värld som målas upp i särskilt S1 (med alla äckliga seriemördare) , men även senare, så behövs det. Han är hoppet. Att det finns någon som honom som alltid strävar efter att göra rätt och att hjälpa. Vad jag kan komma ihåg nu (var dock ett antal år sedan jag såg S2 och S3) så har han aldrig olika grader av grått i sig. Han gör misstag och så, men han är alltid god. Och jag har inget emot det.
Omar Little (The Wire)
Så, en bad boy. Och på film/tv gillar jag mina bad boys. Men Omar är ju inte helt igenom "bad". Han lever efter en kod (kanske något uttjatat begrepp efter Dexter...) och skulle t.ex. aldrig döda en oskyldig människa. Så, livsfarlig är han, men bara för vissa. Sen måste ju bara den hysteriska scenen i rättssalen nämnas. Alla som sett The Wire vet vilken jag menar. Har inte sett om den sen jag såg den säsongen, men herregud så jag skrattade... så även rolig kunde han vara.
Rimmer (Red Dwarf)
Åh, Rimmer! Han är så egoistisk, feg ("Boarding this vessel is an act of war. Ergo we surrender."), otursförföljd ("My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me."), patetisk och avundsjuk att man bara måste älska honom. Jag tror Lister beskriver honom bäst:
"Fiona Barringson! Fifteen years of age. You got off with her in your Dad's greenhouse. You thought you got lucky but it turned out all the time that you had your hand in warm compost. How could I know that, and not know you? (...) You got three brothers: John, Howard, and Frank. You're really mean with money. You're a tremendous physical coward. You once spent an afternoon on the Samaritan switchboard, and four people committed suicide! Your middle name's Judas, but you tell everyone that it's Jonathan. You sign all your official letters A.J. Rimmer, B.S.C., and B.S.C. stands for Bronze Swimming Certificate. You're a cheating, weaselly, lowlife scumbucket, with all the charm and social grace of a pubic louse!"
Spike (BtVS)
Mal (Firefly)
Tyvärr orkade jag inte skriva mer nu...