The Wire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav RalfiParpa » ons mar 05, 2008 21:28

noike skrev:De som hatade den, vad hade de för argument emot? Jag är nyfiken.

Får jag citera? Du kan ju gå in och läsa på HBO.com och TWOP. Många argument är giltiga. Många anser att mycket kändes för krystat och ansträngt och okarakteristiskt för serien, antar jag. Alla referenser till första avsnittet, exempelvis (vilken serie har de kollat på?).

EDIT: Nu bytte det sida men jag skrev ett inlägg riktat till noike innan det här.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » ons mar 05, 2008 21:34

RalfiParpa skrev: (spoiler The Wire 5.10) Hörde vi exakt vad som hände med honom? För i så fall missade jag det. Jag tolkade det som att han helt lämnade BPD och sadlade om eller åtminstone försökte. Precis som Marlo. Därför är det de två karaktärerna som får seriens sista vanliga scener (och givetvis också därför att de är representativa motpoler). Men jag tror att McNulty, till skillnad från Marlo, faktiskt kunde lämna det bakom sig. Han väljer Beadie och sin familj i slutändan. Därför: "Let's go home."

Nej, vi fick inte veta vad som hände honom. Men samtidigt har han bevisat att han kan kombinera icke-mordutredare och familj. Och jag undrar ifall de låter honom komma loss så snart i och med att det kan verka lite konstigt att han försvinner direkt efter seriemördarfallet. Men jag hoppas för hans skull att han kan ta kontroll över din egen framtid och inte låta sig begravs.

Tack för pekaren över vilka forum. Ska läsa. Serien hamrar in att inget förändras från första rutan. Att inte visa det i slutet, det hade varit emot vad serien har sagt i fem säsonger nu.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » tor mar 06, 2008 0:03

Och så är det slut. Kan inte skriva något sammanhängande just nu, bara snabba intryck...

Norman som tappar masken på borgmästarens kontor.

"We'll bury these guys softly, in a hole so deep no one will ever come CLOSE to digging them up." You just gotta keep the devil...

Prez och Duqie. :( Och Duqie... faaaaaan. Men jag fortsätter hävda att Donut aldrig släppte gasen i slutet av s4.

Herc, din jävel. Och så har han mage att krama om Carv...

'Tain't no back in the day, nigger! Ain't no nostalgia to this shit here. There's just the street, and the game, and what happen here today." Famous last words.

McNultys begravning. Och sen hem till Beadie och se på månen...

Marlo som Stringer Bell Jr, och Michael som Omar - The Next Generation. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Marlo går fri, Marlo kör på. Inget löser sig, naturligtvis.

POLACKEN i stället för Daniels? Herreminskapare...

EDIT: Inget förändrar sig, sägs det. Jo. Det blir värre. Det slutar väl för några, men Marlo är ingen Stringer eller Avon, och som Kalle sa - de kan inte ens träffa kameran med stenen längre.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tor mar 06, 2008 0:08

Spoilers för 5x10
A bear skrev:POLACKEN i stället för Daniels? Herreminskapare...

Vilket påminner mig, Sydnor hos domaren med en diskussion som ekade vad McNulty gjorde i 1.01. :D
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tor mar 06, 2008 0:28

Hmm, nu börjar jag fundra. Har Bunk sagt det där underbara i Björns signatur (edit) (för eventuella framtida läsare: "There you go. Givin' a fuck when it ain't your turn to give a fuck.") (/edit) några fler gånger än 1.01, 5.02 och 5.10.? Hade det bara varit i första och sista avsnittet hade ju det varit en grej, men det där tredje upp-poppandet får mig att undra om det finns nån fler stans och jag bara har glömt det...

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor mar 06, 2008 1:10

Jag har läst på HBO.com nu om slutet. Visst, det finns poänger, bra poänger till och med bland det negativa. Men eh... De mest högljuda tycks mest ha något emot att det inte slutade hoppfullt nog. Jag kan inte riktigt få det att gå ihop, inte med tanke på vilken serie det är.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » tor mar 06, 2008 1:18

noike skrev:Jag har läst på HBO.com nu om slutet. Visst, det finns poänger, bra poänger till och med bland det negativa. Men eh... De mest högljuda tycks mest ha något emot att det inte slutade hoppfullt nog. Jag kan inte riktigt få det att gå ihop, inte med tanke på vilken serie det är.

Men det fattar väl du också att det borde ha slutat med att alla knarklangare spärras in, att alla politiker blir ärliga, att alla börjar tänka på sina medmänniskor och att Bubbles får en triumfmarsch typ Dexter i slutet av s1.

Bubbles, ja, fan. Där brast det nästan för mig. Något så enkelt som matbordet.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav RalfiParpa » tor mar 06, 2008 1:33

A bear skrev:Bubbles, ja, fan. Där brast det nästan för mig. Något så enkelt som matbordet.

(spoiler The Wire 5.10) Där brast det för alla som överhuvudtaget har känslor. Matbord kan kännas jävla viktiga. Och att se när en ex-missbrukare äntligen får lov att komma upp ur källaren och äta middag med sin syster och systerson...kan vara det bland det viktigaste som visats på TV. Men vägen till det där matbordet var ju långt ifrån enkel.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » mån mar 10, 2008 7:00

Tror jag börjar dagen med att se om 5.10. och se om jag hittar några skillnader nu när den versionen som sändes finns tillgänglig.

Salon har både sin sista episode wrap-up och en ordentlig David Simon-intervju förresten.

Sarah Hepola, Salon skrev:Television is a land of fantasy, of soft and fuzzy details. But "The Wire" checked and doublechecked its facts; it gave a shit about getting the story right, and it dared to be a show respected by the people whose lives it was depicting. Meanwhile, on "House," someone's eyeball popped out of an anus.

(edit) Jag hade missat det här:

Phoning from Los Angeles, where he's finishing up sound work for his upcoming Iraq war miniseries for HBO, "Generation Kill," Simon preferred to discuss[...]

Excited now. "Generation Kill" får det inte att låta som om det kommer vara den mest patriotiska av Irakstudierna, eller hur? :P
(/edit)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » mån mar 10, 2008 12:03

Då har man sett det igen då. Och, nej, inga egentliga skillnader. Förutom att ljudmixen såklart lät bättre och att några av bakgrundslåtarna i barer och dylikt var utbytta (ingen U2 längre i barscenen med McNulty & Lester, det var utbytt mot någon betydligt lugnare jazz som väl säkerligen både var billigare och inte drog uppmärksamheten till sig på samma sätt).

Fortfarande för jävla bra dock.

:lovebunny: :unlove:

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » mån mar 10, 2008 12:22

Ännu bättre (låååång) Simon-intervju: http://sepinwall.blogspot.com/2008/03/w ... mon-q.html

Kan ju inte låta bli att älska hur han hyllar Paths of Glory, och pekar ut samband som jag inte tänkt på (kanske för att jag inte sett PoG på år och dar, men nu blev man ju onekligen sugen...

David Simon skrev:If anyone wants to look at “Paths of Glory” and think it doesn't speak to the essential triumph of institutions over individuals and doesn't speak to the fundamental inhumanity of the 20th century and beyond, then they weren't watching the same film as the rest of us. That film is essential, and as meaningful today as the day it was made. If you look at George Macready and Adolph Menjou, I believe you have Rawls and Valchek.

(edit) (spoiler 5.10) Den Simon-intervjun gör det ju också klart att McNulty faktiskt slutar helt som polis, inte bara begravs i Evidence Control eller dylikt. "Jimmy doesn't get his pension because he's only got 13 years, but in some ways, I think Jimmy was ready to walk anyway." (/edit)

(edit 2) (spoiler 5.10) Bara en såndär sak som jag gillar att peka ut för alla Homicide-fans ifall någon inte redan vet det (fast det kanske alla gör), men hursomhelst: skådisen som spelar Gary, läckan i domstolen som Lester sätter dit i början av avsnittet, är Gary d'Addario - "den riktiga Al Giardello". Han var med ganska mycket i Homicide också, som SWAT-teamledaren så fort de behövde ett SWAT-team. (/edit)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » mån mar 10, 2008 20:03

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav CheeseGuy » tis mar 11, 2008 8:22

Slut.

Jag har tyvärr inte så mycket att tillägga just nu, kan bara hålla med om det som har sagts här. Sånt jävla avsnitt, sån jävla serie.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav eriked » tis mar 11, 2008 16:57

eriked: världens sämsta The Wire tittare..ja efter adolvsson då. ;)
5.08 var iaf. grymt bra.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav The Buffster » tis mar 11, 2008 22:53

Så, nu har jag också sett. Och även om jag kanske borde vänta tills jag fått smälta det hela lite så tänker jag säga att det här är den bästa tv-serien någonsin. Faktiskt. När jag tänker på helheten så vet jag inte riktigt vad som skulle kunna slå den. Buffy? Nej jag tror faktiskt inte det.

Jävlar så bra det sista avsnittet var. Jag har inte så mycket att tillägga egentligen, det var helt enkelt perfekt.

(spoiler 5.10) När det gäller kritiken att det inte skulle slutat hoppfullt nog så känns det ju bara konstigt. Jag tycker snarare att det slutade oväntat hoppfullt, hade väntat mig någonting mycket dystrare. Men jag behövde nog ett lite hoppfullt slut. Det kändes fint, och det var ju knappast som om det slutade helt lyckligt.

Jag menar Valcheck som commissioner. Det kändes så jävligt att jag inte kunde låta bli att skratta.

Jag vet knappt vart jag ska börja med allt som var bra.

Barscenen, Bubbles vid matbordet, Marlo på gatan, Dukie (ajajaj), Bubbles och Steve på en parkbänk, Prez!, det Cheese säger och att Slim skjuter honom, ”For Joe”...

Mycket av det har ni ju redan nämnt, men det förtjänar att nämnas igen.

Sen gillade jag Rhonda hos Levy. Hon är bra.

Egentligen gillade jag nog allt.

The Wire! :lovebunnier:

Och nu är det slut... :unlove:

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav noike » tis mar 11, 2008 22:54

The Buffster skrev:Och nu är det slut... :unlove:

We'll always have the rewatches.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » fre mar 14, 2008 2:40

http://www.hbo.com/thewire/finaleletter/

We are a culture without the will to seriously examine our own problems. We eschew that which is complex, contradictory or confusing. As a culture, we seek simple solutions. We enjoy being provoked and titillated, but resist the rigorous, painstaking examination of issues that might, in the end, bring us to the point of recognizing our problems, which is the essential first step to solving any of them.

The Wire is fiction. Many of the events depicted over the last five seasons did not, to our knowledge, happen. Fewer happened in the exact manner described. Fiction is fiction, and it should in no way be confused with journalism.

But it is also fair to note that the problems themselves — politicians cooking crime stats for higher office, school administrators teaching test questions to vindicate No Child Left Behind, sensitive prosecutions and investigations being undercut for political motives, brutal drug wars fought amid a police department's ignorance of and indifference to the forces involved -- were indeed problems in the recent history of the actual Baltimore, Maryland.

:lovebunny:
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » fre mar 21, 2008 10:18

GAH! Nu blev jag spoilad! Jag antar att det gäller de senare avsnitten av S5, men är inte säker. Men tydligen så dör Omar!! NOOO! En av mina absoluta favoritkaraktärer i en tv-serie nånsin. Iofs är det nästan lika illa att veta att han *inte* tycks dö i S4/början av S5 eftersom jag sedan S1 oroat mig för hans bortgång och varit rädd att den ska vara nära förestående.

Jag läste en fråga i Roushs frågespalt som handlade om en annan serie och sen nämndes Buffy och helt överraskande nog The Wire. Jättetrist, men det är ju det som är risken då man sparar på hög.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » fre mar 21, 2008 13:23

AKS skrev:GAH! Nu blev jag spoilad!

Nej! :monsterhug:
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tor apr 03, 2008 10:13

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » lör apr 26, 2008 14:03

Något annat jag tycker The Wire lyckats med - alltså bortsett från historieberättandet och samhällskritiken - är sin framställning av duon. Två, inte tre eller sju, är den magiska siffran i David Simons Baltimore. Duon är allt. Jag listar mina fem favoriter.

5. McNulty och Kima
Min femma är kanske ett okonventionellt val och det fanns många kandidater men det är något speciellt med de här två. Kanske är det hur McNulty lär Kima hur man knullar runt och kommer undan med det, kanske är det hur Kima alltid sätter McNulty på plats på ett sätt inte ens Bunk kan, kanske är det hur fin och genuin deras vänskap ändå känns. De får förhållandevis lite tid som duo men det som finns räknas.
Epigraphs:
"...when it's not your turn." - McNulty
"If I hear the music, I'm gonna dance." - Greggs
Nyckelscen
Första säsongen. Ett tidigt avsnitt. De pratar om McNultys ex-fru. "Did you just call the mother of your children a 'cunt'?", frågar Kima. Fin scen.

4. Carcetti och Wilson
Alla politiker - i synnerhet ambitiösa politiker - vet att när man ackumulerat en legion av inställsamma jasägare och lismare är det bra att ha någon som säger det som det är utan omsvep och gärna också med en sarkastisk, förklenande ton. För att egot inte ska bli för stort och för att politikern inte ska bli tvärsäker. Carcetti, som den mest ambitiösa och egocentriska av alla Maryland-politiker, har i Wilson hittat den mest rättframma och sarkastiska av alla politiska konsulter. Det här är det par som faktiskt verkar oskiljaktiga på riktigt. Vart Carcetti än vandrar, vandrar också Wilson. Till och med när Carcetti tillbringar lite tid med frugan och dottern väntar Wilson tålmodigt utanför, alltid redo att förklara för mannen han innerst inne beundrar vad fan han gör fel.
Epigraphs:
"I still wake up white in a city that ain't." - Carcetti
"Don't try this shit at home." - Norman Wilson
Nyckelscen
De är ute och kampanjar. Wilson försöker hantera Carcettis ego.

3. Herc och Carver
Kompetensen är ojämnt fördelad mellan de två men det är ändå som en duo Carver och Herc hävdar sig bäst. På egen hand är Herc helt enkelt inte tillräckligt kompetent för att få något gjort. Men när de här sammanvuxna tvillingarna (eller The Wires motsvarighet till Rosencrantz och Guildenstern om du vill ha det så) separerades led också Carver. Kanske är han för idealistisk för att någonsin kunna balansera sinnesfrid med polisarbete. Seriens kanske mest älskvärda karaktär och den avgjort äckligaste i samma parkonstellation. Bara det tar dem till prispallen.
Epigraphs:
"Maybe we won." - Herc
Carver får ingen! Dåligt, David Simon.
Nyckelscen
You do not get to win shitbird, we do! (mest Carver men han är ju också den bättre av dem)

2. Avon och Stringer
Baltimores sexigaste drogbaroner. 'Nuff said.
Epigraphs
"Just a gangster, I suppose." - Avon Barksdale
"We don't need to dream no more." - Stringer Bell
Nyckelscen
Den fruktansvärda, förkrossande scenen när de blickar tillbaka på sina tidiga dagar och blickar ut över staden de en gång i tiden beslöt sig för att erövra tillsammans. MITT HJÄRTA!

1. McNulty och Bunk
Konkurrensen var hård men det rådde aldrig någon tvivel om vilka som skulle ta hem det här. Trots att de bara är utredarpartners under delar av första säsongen är deras pardynamik så pass outplånlig att den spelar en central roll för båda karaktärerna i alla säsonger. Ni känner dem redan. De har sina laster (cigarrer och kvinnor för Bunk; sprit och kvinnor för McNulty), sina brister, sina gräl och visst begår de misstag. Men när Baltimore's finest sammanstrålar för att lösa mord eller bara sina trassliga privatliv är det magi. Natural police.
Epigraphs
"They can chew you up, but they gotta spit you out." - McNulty
"A man must have a code." - Bunk
Nyckelscen
Seriöst? Om du inte kan den här förtjänar du inte att få se på The Wire.

EDIT: Glömde en.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » tor maj 15, 2008 15:41

Ännu ett lyxproblem: femte DVD-omslaget - och det där verkar vara slutgiltigt - passar inte alls med de andra. Gillar inte heller att S4- och S5-boxarna är förpackade på ett helt annat sätt än de tidigare. Vet inte filmbolagen hur viktigt symmetri är i DVD-hyllan? Ge mig en samlingsbox!
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » tor maj 15, 2008 15:44

Hah. Ser ut som VHS-lådan till en B-film.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » tor maj 15, 2008 16:23

Och Carcetti i mitten? Höh?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » tor maj 15, 2008 22:48

RalfiParpa skrev:Ännu ett lyxproblem: femte DVD-omslaget - och det där verkar vara slutgiltigt - passar inte alls med de andra. Gillar inte heller att S4- och S5-boxarna är förpackade på ett helt annat sätt än de tidigare. Vet inte filmbolagen hur viktigt symmetri är i DVD-hyllan? Ge mig en samlingsbox!

Fast den där 4 Disc-loggan får mig att tro att det där är australienska R4-versionen. De brukar ha sådana loggor.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tis maj 27, 2008 7:50

Sisådär ja, jag sa ju att det där bara var R4-omslaget! http://www.dvdactive.com/news/releases/the-wire8.html

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tis maj 27, 2008 10:21

Känns ändå som om att det bryter från föregående säsonger.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis maj 27, 2008 11:19

noike skrev:Känns ändå som om att det bryter från föregående säsonger.

Inte på spinen och i tjocklek dock, och precis som med alla HBO-boxar följer de promotemat/bilderna som säsongen hade när den sändes på TV. Så det var ganska väntat att det skulle bli den bilden.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sfinx » mån jul 21, 2008 15:53

Tänkte sätta mig ner och titta på första avsnittet, men är lite skeptisk, trots alla kloka människor som tycker om The wire, och säger till mig själv: tills du har lärt dig karaktärerna så finns ju alltid Aidan Gillen. Ingen Aidan i förtexterna, googlar, han dyker ju inte förrän tredje säsongen. Lite grumpy, men bara så ni vet tänker jag titta ändå, så det så! :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav caffeineaddict » mån jul 21, 2008 16:00

Kör hårt, Plysch! Om du inte vill vänta på den där gemensamma omtitten som jag och Fredrik tänkte göra när han kommer upp till hufvudstaden?

Som jag brukar säga till alla: det är en massa karaktärer och kan onekligen vara liiite svårt att hänga med i svängarna de första avsnitten. Ge det sju avsnitt åtminstone. Kring 1.07 brukar man såväl ha lärt sig vilka som är vilka och börjat tycka om flera av dem ganska ordentligt. :)

Åååå, The Wire... :lovebunnier:

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film