Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sp1keout » sön mar 11, 2007 15:55

Illyria skrev:Lite mer om s2: Masuka kommer vara en regular

Jag sa ju att det är någonting skumt med honom... Yes!!!
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » sön mar 11, 2007 16:00

Skumt på vilket sätt? Masuka som regular kommer bli bra, jag tror inte han läggs till för han är skum utan för att det är en bra karaktär som de vill använda mer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav sp1keout » sön mar 11, 2007 16:15

Illyria skrev:Skumt på vilket sätt? Masuka som regular kommer bli bra, jag tror inte han läggs till för han är skum utan för att det är en bra karaktär som de vill använda mer.

Eh? Jaja... Jag ser ingen anledning till att det skulle vara "naturligt" att använda honom mer. När författaren skrev bok 2 så tycker jag att denne borde haft något slags matieral movite, men visst.
Säkerligen inte... av samma anledning som Masuka växte fram allt mer under första säsongens gång utan att göra någonting speciellt, eller hur?
Men som sagt, jag tyckte han var skum... Sen får väl du kalla honom "bra" om du så vill, han kommer fortfarande bli regular, så...
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » sön mar 11, 2007 16:54

Du kan tycka det är skumt, men mest förstår jag inte riktigt vad du pratar om. Speciellt som serien är löst baserad böckerna, serieförfattarna gör vad de vill, och Masuka lätt kan användas som comic relief. Och varför måste alla göra "något speciellt"? Det blir lätt overkill om det inte finns vanliga sidokaraktärer, och det finns många som gillar karaktären, han förtjänar att vara regular lika mycket som någon av de andra (exempelvis Angel).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav eynosh » sön mar 11, 2007 20:59

Dexter S1
Spoilermarkerar inte, försöker istället hålla mig allmän
Sett nu hela säsongen under helgen och vill säga att jag blev mycket positivt överraskad. Ville sluta se den efter 5 minuter in i första avsnittet för jag tyckte det var värdelös, men Spuffy tvingade mig igenom resten av avsnittet och sen satt det som gjutet.
Tycker om dom flesta karaktärerna i serien, dock inte lillasystern. hon är alldeles, alldeles för mesig. varje gång hon pratar låter det som om att hon vill gråta, och jag kan verkligen inte förstå det. Mesighet i all ära, men att låta som om man hulkar när man pratar, hela tiden?. Näe..
Hela säsongen visade på en fin karaktärsutveckling hos nästan alla karaktärer, vilket jag älskar. Att man kan se hur även dom mindre karaktärerna utvecklas är underbart. Tyvärr saknar många serier just det..

Om spoilermarkeringarna ovan:
masuka i huudroll låter inte som en bra idé.. Kan kanske bli bra, men jag hade hellre sett en ännu vidare utveckling av dom huvudkaraktärer vi redan har.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Illyria » sön mar 11, 2007 21:24

s2 Regular behöver inte innebära huvudkaraktär, det finns sidokaraktärer, som Masuka, som är regulars i serier.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Capt. Peroxide » ons mar 28, 2007 13:54

Orkar inte läsa alla 10 sidor, men jag har i alla fall hunnit till S1E8. Och som andra varit inne på, det är med E7 jag tycker serien ökar några snäpp från en från början hög nivå. Ska jag säga något negativt så är det att andra serier, t ex The Shield, gör hela internpolitik-på-polisstation mycket bättre, och att jag har feta problem med Dexters MO. Det känns lite väl mycket reaktionär öga-för-öga-moral. (spoiler S1) Samvetslösa flyktingsmugglare, OK, men tonåringen som redan suttit fyra år för dråp? Visst, när Dexter får reda på att han dödat killen som våldtog honom ändrar han sig, men sen ändrar han sig tillbaka igen efter ett nytt dråp. Jag har mycket svårt för sån där amerikansk dödsstraffsmoral.

Varför bryr sig för övrigt Dexter, en mördare utan känslor, om människor behandlar andra illa? Borde han inte helt enkelt fascineras av snyggt utförda knivhugg och skita i resten? Eller är det något han tagit till sig för att vara "normal"? Som när Faith driver med Buffys moraliska patos i "Who are You?" - "Because it's WRONG!""

Några andra kommentarer:

(spoiler S1) Alltså, att beställa knockoutdroppar under namnet Patrick Bateman är knappast att försäkra sig om att undgå upptäckt, det är uppvisande av ett riskbeteende som möjligen egentligen ingår i Dexters störning, men som inte beskrivits i övrigt. Jo, möjligen att han sparar blodprover av sina offer.

Att krypto-taxidermisten (schyst ord!) i husvagnen inte var the Ice Truck Killer kunde man ju räkna ut med röven - liksom att det skulle visa sig vara lillsyrrans kille. Om han nu inte också är en copycat.

Vad hände med gangstern som var ute efter Doakes? Har man så mycket juice lär ju inte fängelsevistelsen hindra en att ge sig på en polis.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion

Inläggav Simon » ons mar 28, 2007 16:55

Jag måste säga att dina bryderier (inte broderier, även om de kanske också är fina) är något jag själv funderat på. Jag känner också lätt obehag av "förtjänar att dö"-grejen, eller ens när man försöker sätta in brott på en skala.

Biten där Bruce Willis ska bestämma sig för vem som förtjänar stryk i Unbreakable är gränsfall, likaså hela Boondock Saints för mig. Det är annorlunda när fiktionen i sin anda gör att det inte känns som ett ställningstagande, typ Pulp Fiction och likanande.. men när skildringen är realistisk och antyder att det är genomtänkt och avsiktligt blir det andra bullar.

Men ändå styrs Dexter upp. Den klarar sig galant för mig för att den faktiskt lyckas argumentera bra för sig och även tack vare sin över huvud taget bisarra inställning till mord och misär.. vilken bör vara uppenbar. På något vis lyckas den slingra sig fram riktigt smart, och gång på gång på något vis bara bli vansinnigt mycket bättre och bättre.

Vet inte om det är till någon sorts tröst, men jag ville få det skrivet.

Sen Patrick Bateman-grejen ska nog tas för vad den är. Den och andra, liknande saker. :)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav AKS » ons mar 28, 2007 18:10

Capt. Peroxide skrev:Varför bryr sig för övrigt Dexter, en mördare utan känslor, om människor behandlar andra illa? Borde han inte helt enkelt fascineras av snyggt utförda knivhugg och skita i resten? Eller är det något han tagit till sig för att vara "normal"? Som när Faith driver med Buffys moraliska patos i "Who are You?" - "Because it's WRONG!""

Det är väl det som är hela grejen med serien? Att han antagligen hade mördat vem som helst om han inte haft sin pappa som försökte lära honom någon sorts moral för att han inte skulle åka in i fängelse.

Sen tycker jag personligen inte att serien tar ställning för en öga-för-ögamoral. Det är snarare karaktärer i serien som gör det. Särskilt Dexters pappa. Jag ser det snarare som att serien problematiserar detta och får en att reflektera över detta med öga för öga. Däremot tycker jag verkligen inte att de propagerar för den. Jag tycker definitivt inte att det är rätt att döda andra människor och tycker oerhört illa om dödsstraff, men serien är för mig mer en karaktärsstudie (och lite gammal hederlig cop show, typ) och inte ett politiskt eller moraliskt ställningstagande.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » ons mar 28, 2007 20:07

Jag håller helt med vår officiella gudinna här. Bara för att Dexter är huvudperson ska man nog inte ta för givet att det är menat att vi ska tycka han gör helt rätt - han ÄR ju trots allt psykopat. Precis som vi inte förväntas applådera allt Tony Soprano, Vic Mackey, Wesley Wyndam-Pryce eller Travis Bickle gör; de är inte Den Gode Hjälten som alltid handlar rätt, tvärtom, de famlar runt i gråskalor där de inte själva vet vartåt det bär. I Dexters fall blir det ju framför allt under de senare avsnitten solklart att hans far mer eller mindre har lärt upp honom till en mördare; han utför inte sin egen vilja utan sin fars, han kollar upp sina offer mot en checklista han fått inplanterad i sig. Jag misstänker att nästa säsong kommer att handla mycket om Dexters försök att komma fram till vad han SJÄLV vill göra - om han kommer att utveckla en egen moral som gör att han fortsätter likadant, om han utvecklar en som gör att han vill sluta, etc.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Capt. Peroxide » ons mar 28, 2007 22:45

OK, då är serien smartare än den verkade från början.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion

Inläggav AKS » tis maj 01, 2007 10:18

Enligt Kristin på eonline startar Dexter S2 i oktober och snart börjar S2 filmas:

Jenny in Toronto: I am absolutely dying to know when Dexter is coming back! Please tell me you know and you have some season two scoop! Thanks!

Showtime now says season two of our darling Dexter starts in October. Production on season two begins in late May, and when I last spoke with Julie Benz about the show, she told me, "All I know is I have to deal with the implications of the shoe!" (You do remember the shoe of her ex-hubby, who was framed for parole violations by Dex, right?) And Lauren Vélez told me her detective character, who got demoted at the end of season one, should not be counted out. "I don't think she's gonna spend too much time crawling up. I think she's just gonna get up."

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » ons maj 02, 2007 15:51

Säsong 1 släpps på dvd 21 augusti. Läs mer här och se en bild på boxen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » ons maj 02, 2007 16:02

Lookin' good. Jag gillar ryggen som skulle stå ut rejält i DVD-hyllan.
Senast redigerad av AKS tor maj 10, 2007 19:35, redigerad totalt 1 gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » tor maj 10, 2007 19:25

Läste precis ut första boken och var inte överdrivet imponerad. Handlingen följer ju grovt s1, men Jeff Lindsay är inte hälften så bra författare som de som gjort manus till TV-serien; (spoiler boken) all diskussion runt Harry, förhållandena till Rita, Doakes och Angel, brodern - kort sagt mycket av det som gör serien bra - saknas nästan helt, och framför allt så kommer slutet helt ur det blå i boken.

Nä, desto högre betyg åt Showtimes manusförfattare då som lyckades göra en så bra serie av en så medelmåttig bok. (Och de kan också slippa skulden för att Debbie verkar korkad och gnällig; hon är precis likadan i boken.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav adolvsson » sön maj 27, 2007 13:58

Jag klistrar in en länk till min Dexterdröm här, för det är en av dom ovanligaste och häftigaste drömmar jag haft. Eller åtminstone kommit ihåg.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav HeY » sön maj 27, 2007 14:05

Jag håller på att ta hem Dexter nu (klart om drygt 2h eller ngt). Jag har hört att serien ska vara bra men exakt hur bra är den, alltså rankas den högt av er på listan över bästa nya serier i år (bättre än Heroes?) ?

Är hela säsongen bra, eller blir det svacka? Sedan det viktigaste av allt, jag vet att den fått en ny säsong men exakt hur nervös behöver man vara för att den är i nerläggningsrisk efter säsong 2, har den haft höga tittare hittils?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav adolvsson » sön maj 27, 2007 14:12

Ingen svacka, jag älskar Heroes, men i slutändan när båda säsongerna är över slår nock Dexter snäppet starkare.

Min 3-i-topp över säsongens nya serier borde således ha blivit som följer:
    1. Studio 60
    2. Dexter
    3. Heroes
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav HeY » sön maj 27, 2007 14:16

adolvsson skrev:Ingen svacka, jag älskar Heroes, men i slutändan när båda säsongerna är över slår nock Dexter snäppet starkare.

Min 3-i-topp över säsongens nya serier borde således ha blivit som följer:
    1. Studio 60
    2. Dexter
    3. Heroes

Låter bra :D
Ska nog se första avsnittet ikväll, sedan har jag tänkt se klart Studio 60 senare också för jag tog ett uppehåll i det när det blev lite mycket i skolan. Dock så lades den ju ner men då de förhoppningsvis visste det när de började filma så kanske den får ett bra slut ändå.

Jag var rädd för att jag inte skulle ha ngt att se på nu när allt slutar men sedan igår kväll så kom jag på massor av fler saker som jag kunde försöka mig på när jag har lite tid att fördriva.

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav CheeseGuy » sön maj 27, 2007 14:25

HeY skrev:Jag håller på att ta hem Dexter nu (klart om drygt 2h eller ngt). Jag har hört att serien ska vara bra men exakt hur bra är den, alltså rankas den högt av er på listan över bästa nya serier i år (bättre än Heroes?) ?

Är hela säsongen bra, eller blir det svacka? Sedan det viktigaste av allt, jag vet att den fått en ny säsong men exakt hur nervös behöver man vara för att den är i nerläggningsrisk efter säsong 2, har den haft höga tittare hittils?

Mycket bättre än Heroes, dock sämre än Friday Night Lights. De första avsnitten är inte så lysande, men den blir bara bättre och bättre.

Den har haft bra tittarsiffror, men det är kabel, så det är inte lika viktigt ändå.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav HeY » sön maj 27, 2007 14:27

CheeseGuy skrev:Mycket bättre än Heroes, dock sämre än Friday Night Lights. De första avsnitten är inte så lysande, men den blir bara bättre och bättre.

Den har haft bra tittarsiffror, men det är kabel, så det är inte lika viktigt ändå.

Menar du att FNL inte är lysande men blir bättre eller Dexter?
Jag har inte gett FNL någon riktig chans än, har bara sett två avsnitt och tyckt om det sådär. Men när jag har tid får jag väl ta och ge den en ordentlig chans också :)

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav CheeseGuy » sön maj 27, 2007 14:30

HeY skrev:
CheeseGuy skrev:Mycket bättre än Heroes, dock sämre än Friday Night Lights. De första avsnitten är inte så lysande, men den blir bara bättre och bättre.

Menar du att FNL inte är lysande men blir bättre eller Dexter?

Dexter.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Tinwiel » sön maj 27, 2007 14:37

HeY skrev:Jag håller på att ta hem Dexter nu (klart om drygt 2h eller ngt). Jag har hört att serien ska vara bra men exakt hur bra är den, alltså rankas den högt av er på listan över bästa nya serier i år (bättre än Heroes?) ?

Jag tycker att Dexter är bättre än Heroes. Den börjar lite svajigt men blir bättre och bättre för varje avsnitt. Säsongen är ju inte så lång heller, vilket kan vara en nackdel men också en fördel för det finns inte lika många "filler-avsnitt" som i tex Heroes.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Illyria » sön maj 27, 2007 14:48

Bästa nya serien den här säsongen, ljusår bättre än alla andra, klättrade snabbt upp på andraplatsen på min topplista över bästa serier som visas på tv just nu. Med VM borta intar den väl förstaplatsen också.

Jag tycker serien börjar stabilt, men ändå långsamt så ha lite tålamod om du inte fastnar direkt. De fyra första avsnitten tycker jag är mycket introduktion, du lär känna Dexter och en arc växer fram i bakgrunden. Sen tar arcen mer fart och serien blir bara bättre och bättre för varje avsnitt. Bästa arcen sedan s1 av VM och mordet på Lilly.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön maj 27, 2007 16:18

Jag är med Illyria. Överlägset bästa nya serien. Kanske också bästa serien i produktion.

När jag tänker efter så är det bara Heroes och Friday Night Lights som jag har följt i år som har varit nya. FNL växte till sig och blev något alldeles speciellt. Men Dexter känns betydligt mer utmanande och orginell, intressantare och rent allmänt mer spännande.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » sön jun 24, 2007 0:58

Jag har sett de tre första avsnitten av Dexter nu och jag är på helspänn hela tiden. Riktigt bra är det!

(spoiler 1x01-03) Jag måste säga att serien är nog sjukt läskig egentligen, att kroppar, blod och skärsår fascinerar våran huvudkaraktär så starkt är riktigt läskigt tycker jag. Att det verkligen finns människor som Dex i verkligheten får det att bli ännu läskigare.

Hall är riktigt bra i rollen som Dex och Julie Benz är underbar i sin roll som Rita. De är nog bland det bästa med serien. Jag tycker att frysbilsmördar-fallet är riktigt spännande och hur det blivigt seriens arc med hur han försöker imponera (provocera?) Dex är riktigt intressant. Jag undrar verkligen hur allt ligger till. Kan det t.o.m. vara så att Dex är så komplex att han leker med sig själv och att han faktiskt är frysbilsmördaren? Jag tror det var adolvsson som hade den teorin och den fick mig verkligen att tänka på hur ännu mer komplex serien kan vara.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Illyria » ons jul 18, 2007 9:41

De två första avsnitten av säsong 2 har läckt ut! :D

Är det bra kvalitet ska jag helt klart se dem nu, även om väntan till oktober sen blir ännu jobbigare.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LauraP » ons jul 18, 2007 9:51

hm.. nja det känns som att man lika väl kan vänta...
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav AKS » ons jul 18, 2007 10:12

Jag kommer definitivt att vänta. Får se om jag klarar av att göra samma sak som förra året: spara hela säsongen. Det var det verkligen värt. Men då visste jag ju inte att serien var så förbaskat bra, jag *trodde* att den var det, men visste inte så det kan nog bli svårt i år. Men till oktober väntar jag i alla fall.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » ons jul 18, 2007 15:59

Detta är fantastiskt. Det står att det är dvdrip så jag räknar kallt med att det bra kvalite och i så fall skall jag defintivt inte vänta. Det är ju såpass långt till orginalsändningen ändå så då blir det lagom med en omtitt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film