Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav malavel » ons maj 04, 2005 13:43

Men Collateral är iaf lättare att uttala.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav noike » ons maj 04, 2005 13:48

AKS skrev:Jag är heller inget fan av Citizen Kane, men det beror ju inte på att den är svartvit. (Älskar t ex Strangers on a Train och A Streetcar Named Desire.) Men jag tycker att den är *mycket* överskattad. Fast fortfarande bra. Ja, ni ser...

Tekniskt sett är CK inte alls överskattad, däremot handlingsmässigt. Där är filmen... rätt svag egentligen. Simpsons variant lyckades ju få in en fungerande handling så givetvis blev den bättre på det planet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » ons maj 04, 2005 13:49

Peppe skrev:men jag tänker såhär, oavsett story och så, så måste jag tycka att filmen är underhållande, och citizen kane var lite småtråkig och inte så bra som jag trodde, säger inte att den är dålig för det är den ju knappast men inget mästerverk heller, i mina ögon... :oops:
måste till skolan nu är ju ung å dum fortfarande ;)

"It’s a sled. It was a sled from when he was a kid. There, I just saved you two long, boring, boobless hours."

Själv tror jag att så många tycker den är "överskattad" beror på att vi tillhör en helt annan generation och har en annan definition av vad bra och mästerligt är. Såg man den för första gången 1941 lär det ju ha varit en helt annan sak och det var ju de efterföljande åren filmen etablerade sin GOAT-stämpel. Själv tycker jag Citizen Kane är bra men knappast världens bästa film. Ja, där ser ni.
Den som däremot påstår att The Godfather är överskattad kommer få det hett om öronen och så vidare.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » ons maj 04, 2005 14:26

RalfiParpa skrev:Den som däremot påstår att The Godfather är överskattad kommer få det hett om öronen och så vidare.

The Godfather är överskattad hästdynga. (Fast delarna i the Godfather II med De Niro är faktiskt rätt bra.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » ons maj 04, 2005 14:28

The Godfather är mycket överskattad. Men fortfarande bra. Kan dock säkert komma på 50 filmer som jag tyckt bättre om. Antagligen en hel del fler.

Hehe.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav monkeyboy » ons maj 04, 2005 14:45

*sprutar lite med eldkastare kring aks och noike, men bara lite*
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » ons maj 04, 2005 15:01

Bah, allt är överskattat enligt er ungdomar. The Godfather är överskattad, Apoycalypse Now är överskattad, Hitchcock är överskattad, Scorsese är överskattad, Leone är överskattad och Kubrick är överskattad (Kubrick är i och för sig ganska överskattad). Jag ser triologin tre gånger om året och det är lika trevligt varje gång, boxen är ganska söndersmekt vid det här laget.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav gaspode » ons maj 04, 2005 15:06

Alltså, tekniskt kan den vara bra, det vågar jag mig inte ens på att bedöma egentligen... Det finns nån eller några scener som jag tyckte var rätt intressant gjorda vill jag minnas.. En film är för mig först och främst en historia som skall berättas så bra som möjligt. Om historian är dålig kan filmen aldrig bli särskilt bra, den kan på sin höjd förtjäna att kallas häftig eller snygg..

CK var kanske "häftig" när den kom, men jag har garanterat 100 filmer i min videohylla som jag hellre ser om än CK. Enda anledningen till att se om den vore att se den med rätt förväntningar. Att på förhand veta att det är en tråkig historia och fokusera på tekniskare bitar...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » ons maj 04, 2005 15:10

RalfiParpa skrev:Leone är överskattad och Kubrick är överskattad (Kubrick är i och för sig ganska överskattad).

Kubrick och Leone är lite ojämna faktiskt. Vissa av deras filmer förtjänar allt som sägs om dem medan andra är "bra, men inte fantastiska". Samma sak med Hitchcock -- fast med honom är det värsta Hitch-kulten som hela tiden måste upphöja vartendaste filmruta till Stor Konst(tm). Ibland är filmer bra mycket bättre om de får vara underhållning och inte konst.

Och ska sanningen fram så hatar jag inte the Godfather Three, jag tycker bara att de är rätt mediokra. Originalklippningen av Apocalypse Now är också den rätt bra. Faktiskt. (Se, jag kan ändra åsikt!)

Gaspode: tror inte jag kan hålla med dig där. Ta Mallrats som exempel. Skådespelarmässigt är den i en del fall mer än tvivelaktig, handlingen är urbota dum och hänger inte alls ihop, regin är bristfällig men ändå är det en riktigt bra film. Helheten är bättre än dess enskilda delar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » ons maj 04, 2005 15:19

Yog-Sothoth skrev:Är verkligen gemene svensk man så obildad att han inte vet vad equilibrium är?

Jag har personer i min klass som aldrig hört talas om en samurai! Och någon som inte visste vad "flash" betyder.
Och när jag skrev en berättelse för ett tag sen som hette "Somewhere in the Bayou" så frågade alla som läste den (t.o.m. min engelskalärare!) vad "bayou" betyder.
Det är nog säkert att säga att inte alla svenskar vet vad "equilibrium" betyder. (själv vet jag inte vad "gemene" betyder, men det har inte med saken att göra)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » ons maj 04, 2005 15:24

Y-S: Helt klart är det så (fast "obildade" håller jag inte med om). Jag vet eftersom jag själv (som alltid hade alla rätt på ordförståelseprov i skolan och läste minst tre-fyra romaner i veckan då jag var tonåring) för första gången hörde talas om equilibrium då jag läste engelska på högskolan. Man är *inte* obildad om man inte vet vad det betyder.

Collateral är ett kortare och "koncisare" ord än equilibrium... Jag förstår precis varför de bytte titel även om jag inte håller med om det.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Binchy » ons maj 04, 2005 15:49

Gemen är vanlig, ordinär, kan även betyda lumpen, nedrig, och små bokstäver. Är inte svenskan kul så säg?

Jag har nog aldrig hört ordet equilibirium, men eftersom jag läst latin kan jag gissa att det har med lika eller jämnvikt att göra. Jag har aldrig läst engelska på högskolan, men läser nästan enbart böcker på engelska numera. Så jag kanske har stött på ordet, men inte reagerat på det, eftersom jag förstått av sammanhanget vad det betydde.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tob » ons maj 04, 2005 17:22

Gudfaderna filmerna tycker jag är mäkta överskattade. Köpte trilogin för något år sedan och lyckades att se första filmen, 3-4 raster inkluderade och ett jäkla tittande på hur lång tid som har gått. Andra delen tycker jag är klart bättre, eller klart och klart. jag lyckades se den utan några raster. Tredje filmen har jag fortfarande inte lyckas se....den bara står där och stirrar på mig.

Angående Equilibrium
Tror nog inte var och varannan människa vet vad Equilibrium är. Jag vill inte minnas att jag har hört ordet som sådant förrän ungefär nu under den allmänna kemi kursen där olika former av jämvikter förekommer mer eller mindre jämnt. Ordet börjar nästan bli tröttsamt då det dyker upp i var och varannan mening.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » tor maj 05, 2005 12:20

Sag Liftarens Guide... pa bio i Sydney igar. Har inte last bockerna och mitt intryck var val att man nog borde ha gjort det. For min del kandes hela filmen valdigt stressad. Jag fick ingen direkt kansla for karaktarerna utan det var mer vacker yta utan djup. Den ar dock rejalt rolig pa sina stallen sa den var vard sin titt. Sag aven trailer till Batman och Sin City pa bioskarm. Maste se dessa filmer NU!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav monkeyboy » tor maj 05, 2005 16:33

Ok, jag har inte sett gudfadertrean än och känner ingen större brådska med det heller. Ettan är riktigt riktigt bra, men flashbacksbitarna i tvåan är ändå bäst, men däremot drar det övriga ner i den filmen ner helhetsbetyget en del så ettan är klart bäst överlag. Blä ibland hatar jag att uttrycka mig skriftligt....
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Ai » tor maj 05, 2005 16:44

Off skrev:Sag Liftarens Guide... pa bio i Sydney igar. Har inte last bockerna och mitt intryck var val att man nog borde ha gjort det. For min del kandes hela filmen valdigt stressad. Jag fick ingen direkt kansla for karaktarerna utan det var mer vacker yta utan djup. Den ar dock rejalt rolig pa sina stallen sa den var vard sin titt.

Håller med. Såg den på bio i London i måndags. Jag har läst böckerna (nu var ju filmen bara på första) och min kompis som jag gick med hade inte det. Jag tror nog att jag fick ut mer av filmen för den är rätt så 'hattig'. Många saker hoppades över och mycket hafsades igenom så man fick inget riktigt grepp om dom. Tex osannolikhetsdriven på skeppet, anledningen till att Ford hävde i sig öl och jordnötter, anledningen till att en handduk är så viktig. För att bara nämna några saker. Men visst skrattades det en hel del - även min kompis som inte läst nåt tyckte att den var rolig på sina ställen. Men har man inte läst böckerna/boken så tycker iallafall inte jag att man ska slänga ut en biobiljett på att se den. Läs boken istället. MYCKET bättre. Men så är det ju nästan jämt.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Illyria » fre maj 06, 2005 17:57

En lite skakig smygfilmning av trailern till The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe, tror inte den finns ute på annat sätt ännu: http://www.worldofkj.com/Narnia.php

Ser fram emot att få se filmen, trailern verkar ivarjefall väldigt lovande, allt verkar snyggt gjort, att se verkligen fångat upp allt med Narnia.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » fre maj 06, 2005 18:31

noike skrev:Tekniskt sett är CK inte alls överskattad, däremot handlingsmässigt. Där är filmen... rätt svag egentligen. Simpsons variant lyckades ju få in en fungerande handling så givetvis blev den bättre på det planet.

Fast CK är ju ändå en biografi, om än påhittad (nåja), och sådana tenderar vara lite tunnare i handligen. Däremot tycker jag ändå Charles Foster Kane är en tillräckligt intressant karaktär för att bära upp filmen. Det är en livshistoria. Räcker för mig.

Det betyder å andra sidan inte att det räcker för att placera den högst på min personliga topplista över bästa filmer någonsin, lite överskattad kanske den dessutom är, men som noike säger inte tekniskt sätt och det är fortfarande överlag sett en jävligt bra film som mer än väl förtjänar sin plats i de filmhistoriska papyrusrullarna.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » fre maj 06, 2005 18:37

Illyria: Fan, den där trailern kickar nåt så enormt!! Jag vill se filmen *nu*! Jag såg BBC-serien som barn, men läste böckerna för första gången som vuxen (typ 18 år gammal) och har sen dess läst dem många gånger. Jag älskar dem. Jag är inte kristen själv, men den kristna symboliken och de anti-ateistiska argumenten ger mig ändå rysningar. Har skrivit en uppsats om böckerna också. Riktigt bra litteratur som nu ser ut att bli en riktigt bra film. Jag kommer definitivt att se denna film på bio.

Gillade applåderna på slutet förresten :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » fre maj 06, 2005 18:55

AKS: jag såg BBC-serien och läste alla böckerna som liten, tror jag läste böckerna före tv-serien också så det är väldigt länge sedan och jag har sen dess inte läst om dem så jag minns inte alls sådana detaljer tyvärr. Den enda jag bok jag egentligen minns händelserna i är första men min plan är att läsa om dem, speciellt nu innan (första?) filmen.

Beror lite på hur det presenteras men jag kan uppskatta saker baserat på religion även om jag inte alls har de åsikterna själv (jag är ateist)... det kan verkligen bli mer som en saga/fiction då, dvs om det inte presenteras som ren proaganda...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Zaxx » fre maj 06, 2005 18:59

Verkar cool :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav AKS » fre maj 06, 2005 19:06

Illyria: Om du går in för att läsa böckerna som anti-ateistiska så kan de nog kännas lite... som propaganda. Men kristendom nämns aldrig rätt ut så man kan välja att bortse från det. Jag är agnostiker så jag störs inte av det utan tycker bara att det är intressant. Jag menar, vissa av de anti-ateistiska argumenten är ganska belysande och övertygande. Men, men... främst är böckerna fantastisk fantasy. En av de bästa sagovärldar jag haft turen att besöka.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » fre maj 06, 2005 19:54

AKS: vi får se vad jag tycker när jag läser om dem, har tänkt läsa på engelska också denna gången, men även om jag vet om att de presenterar en kristen syn så beror det helt på hur det berättas också. Borde ju finnas att ladda hem som e-books... måste kolla :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav karykh » fre maj 06, 2005 20:01

AKS:
Spoiler för Narnia :D
Säger dom inte rakt ut i slutet av serien att Aslan (är det så han heter?) är den världens inkarnation av Jesus?
Jag har ett starkt minne av det, men har inte läst böckerna på bra länge nu. Kanske blir en genomläsning till sommaren, är ju ändå några av mina favoritböcker någonsin.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

Inläggav karykh » fre maj 06, 2005 20:02

Jag köpte f.ö. hela serien i en obskyr liten bokhandel i Stratford-upon-Avon för c.a 10 år sen, 50:- för hela serien. Även om det är pocket-böcker så får det nog räknas till ett av mina bättre köp :D
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

Inläggav Illyria » fre maj 06, 2005 21:46

AKS, karykh: vilken är första boken egentligen, är det Häxan och Lejonet eller Min morbor trollkarlen? Är inte The Magicians Nephew en bok som utspelar sig före men som ska/kan läsas sist? Vet inte vilken jag bör börja med...

Det här har verkligen inget med film att göra ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav mattek72 » fre maj 06, 2005 21:52

Häxan och Lejonet , är den första boken som skrevs. Min morbror trollkarlen utspelar sig innan Häxan och Lejonet.
Så i serien är Min morbror trollkarlen den första boken.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav AKS » fre maj 06, 2005 22:04

Som mattek72 säger. Fast jag börjar alltid med Häxan och lejonet ändå eftersom den boken är överlägsen Min morbror trollkarlen (som jag tror är den sämsta eller näst sämsta boken i serien).

karykh: Inte vad jag kan minnas. Jag skrev en uppsats om Narnia och det kristna temat ca 1998, men det är ju ändå inte säkert att jag kommer ihåg rätt. Det var ju ett tag sen nu...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » fre maj 06, 2005 22:17

Då var det som jag trodde (Min morbror trollkarlen skrev sist?), så jag börjar väl med Häxan och lejonet då, eftersom den skrevs först. Bra att det mesta går att hitta lätt på internet så här ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav karykh » fre maj 06, 2005 22:24

Sista narniainlägget från mig.
Läste just om slutet, det verkar som om min fantasi hade sprungit iväg med mig efter att ha läst hans beskrivning. Iofs nog precis som gamle Lewis hade tänkt sig :D
IRC

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film