Tru Calling

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » fre apr 01, 2005 10:09

TV4:s hallåa nämnde faktiskt Lola Rennt. Han sa att serien brukar ses som en blandning av Lola Rennt och en annan film/serie som jag tyvärr inte kommer ihåg. Sen sa han själv att han ville lägga till The Sixth Sense på listan.
Senast redigerad av AKS fre apr 01, 2005 10:11, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav eynosh » fre apr 01, 2005 10:10

ahh, jag gjorde en koppling för första gången som stämde och som jag inte hade hört om innan =D *dansar oxdans*
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav sus@n » fre apr 01, 2005 11:32

Skoj att de visar TC på TV4 men uttråkad på att vänta som jag var har jag haft DVDn i en månad eller nåt..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav HeY » fre apr 01, 2005 11:49

sus@n skrev:Skoj att de visar TC på TV4 men uttråkad på att vänta som jag var har jag haft DVDn i en månad eller nåt..

Har du redan sett hela serien då? Hur gör man om man vill ha tag på de sista 6 avsnitten från säsong 2 då? Man brukar ju inte köpa en box med 6 avsnitt, är de med på denb första?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Noam » fre apr 01, 2005 11:53

dom finns på intörnät ;)
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Tob » fre apr 01, 2005 11:56

HeY skrev:
sus@n skrev:Skoj att de visar TC på TV4 men uttråkad på att vänta som jag var har jag haft DVDn i en månad eller nåt..

Har du redan sett hela serien då? Hur gör man om man vill ha tag på de sista 6 avsnitten från säsong 2 då? Man brukar ju inte köpa en box med 6 avsnitt, är de med på denb första?

Apropå det så skall det släppas en brittisk utgåva med hela serien. http://www.play.com/play247.asp?pa=search&searchtype=allproducts&searchstring=Tru+Calling&page=search&Go.x=0&Go.y=0

EDIT: 2000 inlägg! =)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sus@n » fre apr 01, 2005 12:04

Jag har bara sett säsong 1..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Pazuzu » fre apr 01, 2005 12:15

Var det någon mer än mig som lade märke till repliken "Have a little faith in your sister"?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav latarmig » fre apr 01, 2005 15:12

Första avsnittet avklarat. Eftersom jag hållit mig spoilerfri hade jag inga som helst förväntningar. Det enda jag visste var att huvudrollen spelades av Eliza, hade inte ens en aning om döingarna. Intrycket är helt klart positivt. Det var lite spännande och jag gillar miljön, Trus arbetskompisar verkar vara någonting att bygga på (springandet hoppas jag dock att hon slutar med).

Samtidigt måste man hålla reda på skalan. Tru Calling är en konventionell TV-serie. Den är inte avsedd att vara ett mästerverk, det finns inga ambitioner om att man som tittare ska fundera över den efter att nästa program börjat. Den verkar vara gjord för en stunds avkoppling och som sådan fungerar den utmärkt.

Skulle man jämföra med BtVS eller AtS så visar sig skillnaderna (och bristerna) genast (men som sagts serien verkar inte vara skapad med sådana ambitioner). En skillnad är att Tru lyckas med allt. Alla räddas, vilket är ett starkt tecken på det är en traditionell aktionserie (?) från USA. Hade det här varit buffyverse så hade man skapat ett mer intressant problem, till exempel genom att sätta brodern mot mordoffret i en valsituation - rädda en men inte båda. Istället gick hon från framgång till framgång, då såväl brodern som mordoffret räddades, samtidigt som hon också lyckades knyta samman familjen igen, ha familjemiddagen och ta ifrån systern knarket. Inte illa jobbat. Det enda som inte var en ren succé var att Tru trots att hon hällde ut knarket, inte lyckades få systern att sluta (där gick väl gränsen för hur mycket lycka och framgång det kan vara möjligt att trycka in i ett enda program).

Problemet för framtiden är att serien riskerar att bli oändligt tråkig om man alltid från början vet att Tru lyckas med allt hon företar sig. I så fall blir den enda ovissheten hur hon ska rädda personerna och lösa de eventuella andra problem hon fått reda om framtiden. En serie baserad på "hur" räcker inte för mig för att jag ska ta den på allvar (jag har upplevt buffyverse och vet att det göra mer än så). Men som sagt som tidsfördriv och i jämförelse med andra konventionella TV-serier håller den gott.
latarmig
Big Bad

Inläggav mattek72 » fre apr 01, 2005 23:27

Tittar siffrorna,kan man ju inte klaga på.

050331 TRU CALLING 270,000
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav Tompa » lör apr 09, 2005 14:24

Andra avsnittet avklarat och jag är positivt överraskad. Enda plumpen i protokollet är att de första två avsnitten har följt samma mall så jag hoppas att det blir lite mer förändringar.

Inget mästerverk men det håller.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion

Inläggav Nyx » lör apr 09, 2005 20:02

Har hittills bara sett det första avsnittet och tyckte det var helt OK. Gladaste överraskningen för mig var att den som Tru räddade spelades av Hudson Leick - Callisto i min gamla favoserie Xena. Tihi. Callisto och Faith i samma program. Förklaring: Callisto fungerar i Xena ungefär som Faiths roll gör i Buffy - en mörk antites till titelkaraktären fast som har stora likheter med henne. Finns även andra paralleller. Hudson var mycket bra här också! :)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » lör apr 09, 2005 20:15

Nyx skrev:Har hittills bara sett det första avsnittet och tyckte det var helt OK. Gladaste överraskningen för mig var att den som Tru räddade spelades av Hudson Leick - Callisto i min gamla favoserie Xena. Tihi. Callisto och Faith i samma program. Förklaring: Callisto fungerar i Xena ungefär som Faiths roll gör i Buffy - en mörk antites till titelkaraktären fast som har stora likheter med henne. Finns även andra paralleller. Hudson var mycket bra här också! :)

Ja, det var roligt at se henne som något annat än Callisto.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav latarmig » sön apr 10, 2005 3:04

Andra avsnittet följde mallen från det första vilket är helt okej. En ny serie måste få tittarna att känna igen sig innan programmakarna kan börja experimentera. Jag tycker nog ändå att det kunde ha varit bra om mer tid lagts på att låta huvudkaraktärerna växa och mindre tid till veckans äventyr. Fortfarande är brodern, systern och arbetskamraterna tämligen anonyma, och Tru själv vet man inte heller mycket om. Förhoppningsvis ordnar det sig i de nästkommande avsnitten.

När det gäller seriens konventionalitet så håller den i sig, samtidigt som det finns det obligatoriska momentet att försöka göra en sak per avsnitt som är avsett att överraska tittaren. Här var det den rätt förutsägbara utgången att brandmannen dog. Tur att han dog, annars hade jag nog blivit sur. Gillade för övrigt Trus sätt att hantera pojkvännens otrohet, lite finess skadar inte ibland.
latarmig
Big Bad

Inläggav Gordo » sön apr 10, 2005 8:58

Jag missade det första avsnittet som sändes men såg den andra och jag blev glad. Som latarmig slrev så kanske serien inte är ett mästerverk men det är bra tv. Kul att se Eliza igen men det kändes lite konstigt att se henne som Tru och inte Faith.

Jag tycker att avsnittet var bra om än lite förutsägbart. Det ska bli kul att se hur serien utvecklas :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav Tompa » sön apr 10, 2005 20:11

Om ni vill se lite stå upp (roliga iaktagelser samtidigt som man spelar en lugn melodi på ett piano) så var Zack Galifianakis med hos Conan 30/3. Det gick på svensk TV förra veckan och kan laddas ner här:

http://befb.vortex.is/conezone/conan-30.03.05.wmv

Killen som har sidan brukar dock ladda upp nya avsnitt varje söndag så det kanske inte ligger kvar så länge till.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion

Inläggav Pazuzu » fre apr 15, 2005 22:00

Så har man sett det tredje avsnittet också, och jag har inte så mycket att tillägga sedan förra gången. Det behövs någon slags utveckling av temat, för risken är stor annars att det blir uttjatat med dagarna som levs om, och jag skulle gärna se en arc av något slag, men jag antar att det kommer inom sinom tid.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Gordo » sön apr 17, 2005 19:43

Jag tyckte att det tredje avsnittet var mycket bra. Om det fortsätter på samma spår så kommer det här blli en härlig serie att längta efter varje vecka. :)

Funderar på att ladda ner serien men hittar inte s.1 avsnitten på de vanliga sidorna jag brukar använda. Är det någon som har något tips?
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav AKS » sön apr 17, 2005 19:53

Ep 3 hade ju bäst DotW (Dead of the Week? Nån annan bra förkortning? :)) eftersom det var mer personligt. Men fortsätter det så här (känns som från ruta ett i varje avsnitt) så kommer jag snart att vara uttråkad. Det skulle ju finnas utrymme för en grym arc. Typ, Tru gör nån slags grim reaper (av det mer skrämmande slaget, inte Dead Like Me-typen) pissed off för att hon räddar folk. Det behövs nåt sånt för att serien ska hålla i längden.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön apr 17, 2005 20:03

Kanske SotW, save of the week.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav OPIOO » sön apr 17, 2005 20:37

Såg klart säsong 2 (om man nu kan kalla det en säsong) för några dagar sedan, och kände att jag behövde kommentera.

Spoilers för hela serien
Tru Calling måste nästan vara det ultimata beviset för hur sjuk och ologisk TV-världen är. Från början var serien medelmåttig som bäst. Det enda som gjorde den sevärd var Eliza, och det räckte ju med att få se henne för att man skulle orka kolla vidare, men så särskilt kul var det väl inte direkt. Blev dock bättre och bättre för varje avsnitt sedan Jack kom in i bilden, och sista avsnittet av säsong ett var faktiskt ruskigt bra, nästan Buffy-klass på det. Jack tillförde väldigt mycket till serien, främst i och med att han utgjorde ett hinder och så, men också för att han gav en lite filosofisk dimension till serien genom att han endast försökte upprätthålla ordningen. Svårt att säga om han eller Tru hade "rätt", vilket jag gillade.
Sen kom säsong två, och vilken skillnad jämfört med första. Intensiva avsnitt rakt igenom, och de avsnitt där Tru och Jack kommer närmare varandra är väldigt bra, särskilt det allra sista. Sen var det riktigt spännande med alla intriger med Trus pappa och Davis' flickvän och det.
Och naturligtvis läggs serien ner precis när den blivit riktigt bra. Trodde knappast från början att det här var en serie jag skulle sakna, men nu gör jag fan det. Säsong två var riktigt bra så länge den varade, helt i klass med exempelvis Veronica Mars, och det var väldigt trist att den blev nedlagd.
Jaja, nu har jag skrivit av mig lite. Nu får det räcka. :P
Användarvisningsbild
OPIOO
Minion

Inläggav AKS » sön apr 17, 2005 20:38

Illyria skrev:Kanske SotW, save of the week.

Ja, det var ett bra förslag. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » sön apr 17, 2005 20:58

Eftersom det trots allt handlar om lik, kanske ett annat CotW; Corpse of the Week?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » sön apr 17, 2005 20:59

Jag gillar "Rewind of the Week", Save tycker jag känns lite för odefinierat över vad det handlar om.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön apr 17, 2005 21:05

Rewinded Corpse of the Week?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » sön apr 17, 2005 21:07

RCotW... Mhm, då vet man att det bara kan handla om Tru Calling. Iofs vet man det redan med RotW, men ändå... :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön apr 17, 2005 21:07

adolvsson skrev:Rewinded Corpse of the Week?

Med förkortningen ReCoOW? Hell yeah.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön apr 17, 2005 21:08

Run of the Week skulle passa bra också, men jag antar att det kan missförstås lite för lätt.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav HeY » sön maj 15, 2005 14:20

Jag tycker att Tru Calling är jättebra, jag tycker inte det blir tjatigt för det är inte samma handling i avsnittet, samma princip men verkligen inte samma handling.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Illyria » sön maj 15, 2005 14:33

2x06, har äntligen sett seriefinalen nu: Och den var en besvikelse, okej att den inte är gjord som varken säsongs- eller serieavslutning men det var inget bra avsnitt heller. Oh well, det var ju ingen höjdarserie ändå, men det hade ändå varit trevligt med ett något bättre "slut".
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film