av latarmig » fre apr 01, 2005 15:12
Första avsnittet avklarat. Eftersom jag hållit mig spoilerfri hade jag inga som helst förväntningar. Det enda jag visste var att huvudrollen spelades av Eliza, hade inte ens en aning om döingarna. Intrycket är helt klart positivt. Det var lite spännande och jag gillar miljön, Trus arbetskompisar verkar vara någonting att bygga på (springandet hoppas jag dock att hon slutar med).
Samtidigt måste man hålla reda på skalan. Tru Calling är en konventionell TV-serie. Den är inte avsedd att vara ett mästerverk, det finns inga ambitioner om att man som tittare ska fundera över den efter att nästa program börjat. Den verkar vara gjord för en stunds avkoppling och som sådan fungerar den utmärkt.
Skulle man jämföra med BtVS eller AtS så visar sig skillnaderna (och bristerna) genast (men som sagts serien verkar inte vara skapad med sådana ambitioner). En skillnad är att Tru lyckas med allt. Alla räddas, vilket är ett starkt tecken på det är en traditionell aktionserie (?) från USA. Hade det här varit buffyverse så hade man skapat ett mer intressant problem, till exempel genom att sätta brodern mot mordoffret i en valsituation - rädda en men inte båda. Istället gick hon från framgång till framgång, då såväl brodern som mordoffret räddades, samtidigt som hon också lyckades knyta samman familjen igen, ha familjemiddagen och ta ifrån systern knarket. Inte illa jobbat. Det enda som inte var en ren succé var att Tru trots att hon hällde ut knarket, inte lyckades få systern att sluta (där gick väl gränsen för hur mycket lycka och framgång det kan vara möjligt att trycka in i ett enda program).
Problemet för framtiden är att serien riskerar att bli oändligt tråkig om man alltid från början vet att Tru lyckas med allt hon företar sig. I så fall blir den enda ovissheten hur hon ska rädda personerna och lösa de eventuella andra problem hon fått reda om framtiden. En serie baserad på "hur" räcker inte för mig för att jag ska ta den på allvar (jag har upplevt buffyverse och vet att det göra mer än så). Men som sagt som tidsfördriv och i jämförelse med andra konventionella TV-serier håller den gott.