av Tob » lör nov 06, 2004 16:27
Biokväll igår ------> AvP och Flying Daggers
En minirecension på Avp skulle kunna lyda så här: Usel med ett litet plus. Det där pluset bli mindre och mindre för varje gång jag tänker på filmen. Jag hade inte förväntat mig mycket av varken story, skådespelar och logik. Hade inte heller väntat mig att skaparna skulle respektera orginalfilmerna för fem öre. Brutala och snygga actionsekvenser hade jag däremot förväntat mig. Jo det fick man........i en minut och så kan vi ta bort brutala dessutom. Jag vill se våld! Jag vill dessutom se rått våld! Men när än facehugger kommer flygande i slowmotion så skakade jag på huvudet och kunde bara konctatera att det blir nog inte bättre än då här.
Skådespelarna gör ifs sitt jobb, men med tanke på att manuset är så urbotat fånigt och platt så är det inte mycket att jobba med. Logiska luckor hit och dit, krystade lösningar och uppbyggnad som är så mycket standard det bara går att få. Jag är ett stort Alien fan (jo jag älskar alla 4 filmerna) och det gör ont i mig när man ser Avp. Mytologin, känslan och spänningen är som bortblåst, detta är ett hån. Ush, Ush. Efter denna lilla recension är så det där pluset mikroskopiskt litet. Jo en sak till skulle jag vilja ha nämnt, Alien filmerna känns trots sin overkligehet väldigt trovärdiga. Tom sista alien filmen tar jag på Allvar. AvP saknar all form av trovärdighet.
Och hallå? när blev Alien drottningen någon T-rex wannabe?
En halvtimme efter var det dags för Flying Daggers. Jag gillar våde Crouching Tiger, Hidden dragon och Hero. Det är omöjligt att sitta och jämföra. Tycker Flying Daggers är bättre än båda. En mer konkret och linjär histora än Hero gör det lättare att hänga med och även greppa filmen. Med andra ord en betydligt bredare film (för västerländska publiken) än både Hero och CTHD. I botten i kärleks historia som fungerar bra. På gränsen till för sentiementalt under vissa stunder, men det känns ändå äkta och fungerar bra, actionsekvenserna är otroligt snygga. Uppskattar dem mer än dem som finns i Hero. Svårt att säga varför. Bra film, och en oändligt mycket bättre än förra. [/b]
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22