Har precis varit och sett Troja och kan i stort stämma in vad som sagts ovan (utom de feminina omdömena om visa manliga skådisars eventuella företräden).
Den var ändå rätt underhållande för stunden men även om den siktade på storslagenhet så blev den aldrig episk, sin förlaga till trots. Någon spänning infann sig heller aldrig för den som kan sin Homeros. Lägg till det att man inte riktigt kunde "hålla" på någon sida och även om mina sympatier låg på Troja så visste man ju att de skulle förlora (om någon kallar det en spoiler så säger jag bara *skäms* -- en klassiker kan aldrig vara en spoiler!).
Karaktärerna var också relativt ointressanta. Brad Pitts Achilles var bara för dryg och stöddig, iaf i början men det var trevligt att se att han trots allt bättrade sig på slutet. Paris (Orlando Bloom) var bara en enda stor wuss med Legolas-komplex. Jag menar, jisses, de där pilbågescenerna

som bara fanns där för att åter ge honom en gnutta manlighet, sheesh! Peter O'Toole agerade på rutin men även när han gör det lyckas han överglänsa alla andra. Den enda historia inom historien som berörde en smula var stackars Briseis och hennes förbindelse med Achilles (här har filmmakarna tagit sig en del friheter med Homeros, det ligger mer bakom den historien).