Vad tycker du om sista säsongen?

Här pratar vi mest om Säsong 7

Vad tycker du om sista säsongen?

Inläggav sus@n » lör jan 31, 2004 22:08

Skulle tycka att det var roligt att höra vad ni tycker om säsong 7 sammanfattat, storyn , karktärerna och allt. Var slutet bra? Saknar du Buffy? Är Angel serien bättre eller sämre än btvs?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » sön feb 01, 2004 15:20

Ett starkt slut, tematiskt och karaktärsmässigt, även om det finns hål i den interna logiken (som vi tjatat om i andra S7-trådar på sistone, tortyrvatten, blod och portaler, ni vet).

Väldigt underskattad säsong, som jag nästan tycker håller klass med den gravt överskattade säsong 5 (om man skulle anordna en kamp mellan säsongernas kvalitet tror jag det är The Body och nästan endast The Body som skulle ge S5 övertaget).

Dock så ogillar jag att så många av mina favoritkaraktärer landade lite i bakgrunden under stora delar av säsongen och fick ge plats till alla potentials som sprang omkring. Fast i Chosen fick banne mig alla sitt ögonblick i the spotlight, och det var underbart.

Ska även tilläggas att jag bara sett S7 en gång (när den först sändes) och att jag inte vill ge några 100%:iga omdömen innan jag sett om den när DVD:erna släpps. 5 april can't come soon enough!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Matt » tor feb 19, 2004 22:44

Hej
Jag tycker säsong 7 är helt underbar. De väver ihop storyn till ett fenomenalt slut. Det enda man irriterar sig lite på i längden är att Buffy ska hålla tal i nästan varje avsnitt. Spike är säsongens bästa karaktär.
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Off » tor feb 19, 2004 22:51

Tjena Matt. välkommen till forumet. Visst är s07 en riktigt bra säsong. Ingen tvekan där inte. Första gången jag såg den störde jag mig på SITarna men efter första omtitten tyckte jag de passade in ganska bra så säsongen kändes väldigt mycket bättre andra gången jag såg den.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Matt » fre feb 20, 2004 14:30

Tack. Det här Buffyforumet är verkligen en bra ide. Ja SITsen var väl inte så roliga men ganska avgörande för storyn. Ingen av dem var ju speciellt utmärkande. Kennedy som har den största rollen tycker jag var ganska tråkig förrutom att hon har piercad tunga. :D
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav malavel » lör apr 24, 2004 12:06

Måste tyvärr säga att den här säsongen, med bred marginal, är den absolut näst sämsta. De positiva sakerna är Spike i början och Andrew i slutet. Annars är det alldeles för mycket mörker och för lite komedi.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » lör maj 01, 2004 17:16

Jag tyckte faktiskt att säsongen är bland de bästa, så jag antar att vi har olika åsikter.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » lör maj 01, 2004 23:59

sus@n skrev:Jag tyckte faktiskt att säsongen är bland de bästa, så jag antar att vi har olika åsikter.


Jag håller med dig det var en utav de starkaste säsongerna hittills det jag gillade mest med den var att den lyckade återupprätta Xander och Dawn som verkligen inte var porträtterades speciellt sympatiskt under s6 (som jag iofs älskade extremt mycket) dessutom så fick de till Spikes redemption efter hans enorma klavertram och sen var Sarah fantastiskt bra som vanligt (jag tänker inte alls ta upp Spuffy aspekten men ni vet vad jag tycker... :) )

Jag kan förstå att SIT:na var irriterande när man såg serien en gång i veckan men när man såg den i ett kör som jag så var de inga problem alls.

Angående humorn i serien så tycker jag att den är ständigt närvarande även under becksvarta s6 och den aning mulna s7.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » sön maj 02, 2004 10:00

VelocityBoy skrev:
sus@n skrev:Jag tyckte faktiskt att säsongen är bland de bästa, så jag antar att vi har olika åsikter.


Angående humorn i serien så tycker jag att den är ständigt närvarande även under becksvarta s6 och den aning mulna s7.


Jag tyckte det var mer humor i säsong 7 men det gör absolut inte s6 dålig, de två ligger mig närmast om hjärtat. Jag tror att det beror på att jag tycker att känslorna är realistiska, det finns säkert många som tycker att Buffy är alldeles för koncentrerad på fighten men hon plågas ju egentligen av att vara den med makten och det är ju det som säsong 7 handlar om: It's about power.

En annan sak som jag älskar är att vi får så många tillbaka blickar till de förra säsongerna på ett eller annat sätt, det gör att säsong 7 enligt mig känns som "hemma".
Eller som mästaren säger: Right back to the beginning! Not the bang, not the word... the true beginning. The next few months are going to be quite a ride, and I think we're all going to learn something about ourselves in the process. You'll learn you're a pathetic schmuck, if it hasn't sunk in already. Look at you... tried to do what's right. Just like her. You still don't get it. It's not about right. Not about wrong.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Sparvid » sön maj 02, 2004 12:51

Det enda med S7 som jag direkt ogillade var att det var för få stand-alone avsnitt, där nåt intressant inträffade och gänget löste det på slutet. 7.03 till exempel. Om de ville få tillbaka känslan från de första säsongerna så borde de ha lagt mer i alla fall ett par till avsnitt på sånt.
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav noike » sön maj 02, 2004 13:07

Humorn tyckte jag var oerhört närvarande i säsong 6. Det var värre med S5 i så fall, där dramabiten fick ett rejält övertag. Inte för att det är dåligt i sig, men där var det väldigt nära att de glömde bort Joss "tell a joke sometime"-regel.

Säsong 7 är bra, bättre än de första tre säsongerna även om den inte har någon supertopp.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön maj 02, 2004 13:28

Sparvid: Jag tycker nog att flera av de tidigare avsnitten i S7 är throwbacks till "den gamla stilen", främst Help och Him (som ju dock är säsongens två svagaste avsnitt). Men fr.o.m. CWDP är ju allt en enda lång historia, och det hade nästan känts konstigt att avbryta det med en standalone mitt i.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » sön maj 02, 2004 13:29

noike skrev:Humorn tyckte jag var oerhört närvarande i säsong 6. Det var värre med S5 i så fall, där dramabiten fick ett rejält övertag. Inte för att det är dåligt i sig, men där var det väldigt nära att de glömde bort Joss "tell a joke sometime"-regel.


Jo den är ju tung både mitten med Joyces död och sedan slutet med Buffys död... men några roliga avsnitt har den ju ett utav mina favorit avsnitt "Intervention" med Buffyboten i högform är ju hysteriskt roligt sedan är ju "I was made to love you", "Buffy vs. Dracula" ("do you know why you can´t resist me?" (Dracula), "cause you´re famous?" (Buffy)) och "Triangle" roliga.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Willowtree » tor maj 06, 2004 18:37

Känner mig fortfarande lite tom nu när det är slut, lite sorgsen. Det jag saknade lite var de fristående avsnitten, lite trist när nästan allt sitter ihop, Men det var ruggigt bra som vanligt.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor maj 06, 2004 18:56

Tycker det är riktigt bra att allt blir en enda lång historia och saknar inte småavsnitten som brukar hoppa in här och där i säsongerna.

Ser man säsongen på en enda gång så blir den genast så mycket bättre också.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » sön maj 09, 2004 16:27

håller med!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

...

Inläggav Kina » ons maj 19, 2004 18:45

Tycker att det var lite jobbigt med att typ mer än halva S7 handlade om samma sak, Caleb och den första. Tycker bättre om när det händer nåt nytt i varje avsnitt. Har inte sett S5 ännu men tycker att S4 och 6 var bättre än 7an....
Och Spike var klart bästa karaktären =O)
Kina
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 mar 2004
Ort: Halmstad

Inläggav sus@n » ons maj 19, 2004 20:02

Wow du har sett s7 men inte s5!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Kina » ons maj 19, 2004 20:14

Mjo....köpt S7, ville se vad som hände med Spike i 6an juuh. INte haft råd å köpa 5an än.... :)
Kina
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 mar 2004
Ort: Halmstad

Inläggav VelocityBoy » ons maj 19, 2004 23:14

sus@n skrev:Wow du har sett s7 men inte s5!


En utav de mer grövre spoilningar jag har sett :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav jonas. » tis jun 22, 2004 19:00

som många andra innan så tycker jag denna säsong är bland dom bästa. jag gillar att alla avsnitt hänger ihop i en enda långa "cliffhanger" än att ha "standalone" avnistt de skapar större och större spännig.

tyvärr så tycker jag dom blåste av avslutningen till lite väl mycket, ja menar dom "lovade" mer under säsongen än vad som faktiskt blev i slutet. inte att jag säger att sista avsnitten är däigt man hade bara hoppas på något mer, jag kan inte riktigt sätta figret på det.

Dawn i denna säsong är riktigt bra jämnfört med dom andra, henne gringiga epok är över.
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Zaxx » tis jun 22, 2004 23:24

jonas.: kan faktiskt hålla med dig om att det är lite väl, hmm, ja kort eller ngt. Vet inte riktigt, men det är ändå slutet på en 7 säsonger lång serie?

Kan inte heller säga ngt som är dåligt, för det är det inte.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Simon » ons jun 23, 2004 14:39

Med sammanhängande avsnitt går historien extemt mycket saktare känns det som, och vill man se ett avsnitt nån gång så är det stört omöjligt med en helt sammanflätad historia. Jag finner mig ständigt välja ett avsnitt ur 1-4 om jag bara ska se ett enstaka.

Visst, jag gillar när det sitter ihop, men ser helst att det gör det mot slutet av en säsong. Det får inte gå till överdrift.

En glad Buffy är en bra Buffy, är mitt motto.. eller hennes.. eller hur det nu blir... Min åsikt är det nog.

Missförstå mig inte; Buffy är bra när hon är ledsen också, gud vet att man själv blir ledsen när hon är det, och S6 är absolut inte dålig, men det är fett skönt och en stor lättnad att hon kom springandes in i denna säsongen med hopp.

Jag tycker bättre om 7 än 6. Jag tycker detta blev ett utmärkt slut på serien, precis som caffeineaddict påpekade, både tematiskt och karaktärsmässigt. Allra mest kanske symboliskt.

Mina favoriter är och förblir säsong 2 och 5, som jag tycker har rätt mix av allting. 5 lånade en lagom nypa vuxenmörker från säsong 6 och behöll scooby-känslan ur de tidigare säsongerna samt den knivskarpa humorn. Spike blev en kraft att räkna med på Buffys sida och jag är förtjust i hela "vad är en Slayer?"-frågeställningen. The Body är helt grym, och The Gift i min mening den näst bästa säsongsavslutningen efter Chosen.

Men nu pratar jag om fel säsong. :D

Jo, jag älskar säsong 7 som avslutning, och Chosen är så knäppt fet att jag måste sätta mig ner när jag tänker på det. Bara musiken gör mig knäsvag och gråtfärdig.

edit: Vill bara klargöra om jag lät väldigt kritisk mot säsong 6. Jag gillar säsong 6, men tycker samtidigt att något fattas när Buffy inte är sig själv riktigt. Det är inte så att jag väser och spottar åt allt som utmanar en känslomässigt. :) Har sagt det förut och säger det igen, S6 är en viktig del av Buffy som serie, och jag vill verkligen inte vara utan den.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Johannah » fre jul 16, 2004 12:11

Ja jag får väl skriva lite här med då. S7 är inte en av mina favoriter. S4 och S5 kunde jag inte släppa ögonen ifrån! De kollade jag nästan i ett sträck, så spännande var de. S6 och S7 däremot. Njae, jag vet inte riktigt. Spänningen fanns inte riktigt där tyckte jag. Det kunde gå flera dagar från att jag kollade på ett avsnitt till att jag såg ett annat (icke vanligt förekommande hos mig). Men men...
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Off » fre jul 16, 2004 14:32

Ojoj vi är verkligen två olika Buffyfans. Eller egentligen inte för jag älskade s04-5 också men s06 anser jag nog vara det bästa som någonsin gjorts på TV. S07 har jag sett två ggr varav jag tyckte bra om den första gången och smått älskade den andra. Jag gillar den mer mörka stilen och avsnitten som känns som en enda lång film mot slutet. Då jag är sämst på att rangordna säsonger gör jag inte det (förutom s06 coch s01 de vet jag var jag har) men för mig är s07 på inget sätt mindre bra än s05,4,3 eller 2 och avslutningen tyckte jag satte en alldeles förnämlig punkt på en fantastisk serie.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre jul 16, 2004 20:08

Off: Here, here. Medhåll.

Bortsett från att jag brukar vara duktig på att rangordna saker (High Fidelity-fan in i själen), men med Buffy-säsongerna går det bara inte.

S7 rules! Särskilt andra (och nu även tredje) gången.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav jonas. » lör jul 17, 2004 2:33

Johannah skrev:Spänningen fanns inte riktigt där tyckte jag



Spännigen tycker jag var outhärdelig i säsong 7. speciellt när jag var tvungen att vänta en vecka tills varje avsnitt när ja ladda ner.
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Calle » lör jul 17, 2004 3:00

Jag älskar s7, visst är s5 också bra men den är lite ojämn tycker jag, ibland är allt fantastiskt men ibland inte. Jag gillar s3 faktiskt, fast enligt mig är s7 klart bäst.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Zaxx » lör jul 17, 2004 10:30

S7 var ju en Säsong som min älskling Spike fick komma fram mkt! Det gillade jag. I övrigt var säsongen mer vanlig och hade små irritationsmoment. Tror nog att S6 el S5 är de som ligger bäst till i min hjärna ialf.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Om säsong 7 *Spoilers*

Inläggav Sweeper » ons aug 18, 2004 13:24

Ok nu blir det lite hopp mellan avsnitten

För det första vill jag bara säga att jag hatade alla WANNABE SLAYERS från början till slut....

gillade inte heller när dom körde ut Buffy ur sitt eget hem (STACKARS BUFFY)tur hon hade Spike iaf...den enda vettiga som inte övergav henne.


Och sen när Faith går in i en fälla tycker faktiskt lite synd om henne där jaja men iaf så kommer Buffy tillbaka och basar....hmmm Skulle ha varit mycket tuffare om Buffy,Spike och Angel hade försökt på eget håll.

Hon fick inte ens en liten ursäkt av Willow,Xander,Dawn,Giles eller dom andra när hon kom tillbaka
så runt avsnitt 19 tror jag så hade jag ganska många hatobjekt :x :x
Dawn har jag föresten aldrig tyckt om j***a gnäll unge

Och inte för att nämna mordförsöket på Spike det va enligt mig ganska fjantigt. tror inte att han skulle kunna få dö på spike när inte ens 2 st tidigare slayers kunde stoppa honom....ja ok han fick sig lite däng först mot Wood men Spike försökte ju knappt slå tillbaka för sen när han faktiskt försökte så hade ju liksom Wood inte ens chans.


Och sen så va väl Angel's entre ganska ball ändå fast jag skulle helst ha velat se honom varit med lite mer än så där

Både SMG och James Marsters va grymma genom hela säsongen
Wesley: You can't turn your back on the Council.
Buffy: They're in England. I don't think they can tell which way my back is facing.
Sweeper
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 mar 2004

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron