Stargate SG:1

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Stargate SG:1

Inläggav XY » ons jul 09, 2008 2:06

Verkar inte finnas någon tråd för Stargate (bara Atlantis), så jag skapar härmed en.

Är serien något att ha? De omdömen jag har hört har varit motstridiga. Åtminstone en person med god smak säger dock att den är dålig, vilket länge har gjort min inställning lite negativ. Vad har eventuella SG-fans att säga till dess försvar?

Tänkte att jag skulle ge den en chans, första säsongen om några veckor.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav HeY » ons jul 09, 2008 11:28

Från vad jag har sett på TV så är den helt okej. Inget fantastiskt men inget fullkomligt värdelöst heller. Den går iaf att slötitta på men sedan vet jag inte hur mycket bättre den skulle bli om man skulle etablera sig i den.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav XY » fre jul 11, 2008 9:33

Det duger. Om inte annat är det en del av allmänbildningen att se åtminstone en säsong.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav Nyx » fre jul 11, 2008 22:58

I början är SG-1 ganska dålig, man sitter mest och funderar över varför de nödvändigtvis måste ha med samma karaktärer som i filmen fast med helt andra skådespelare. Sedan, och detta efter enormt mycket slötittande från min sida, så blir det här helt okej militär-sf enligt ganska standardiserat mönster med rätt sköna karaktärer och en hel massa roliga story-arcs. Dessutom görs ett skifte av huvudpersoner i säsong 9 som jag tror att XY kommer att bli förtjust över. Så man kan absolut titta på SG-1 om man vill ha ytterligare en sci-fi-serie att jämföra annat med. Man kanske inte blir fanatisk, men den är utmärkt att titta på när man äter eller om man har svårt att sova någon natt, IMHO!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav XY » lör jul 12, 2008 2:52

Nyx skrev:I början är SG-1 ganska dålig, man sitter mest och funderar över varför de nödvändigtvis måste ha med samma karaktärer som i filmen fast med helt andra skådespelare.

Jag minns knappt filmen. Bör man se den först?
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav Tomas » lör jul 12, 2008 13:31

Det kan nog vara bra för att friska upp minnet. Första avsnittet knyts väll ihop rätt mycket med det som hände i filmen.

Jag håller med Nyx om att serien blir bättre längre fram.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav XY » lör jul 12, 2008 14:02

Tomas skrev:Det kan nog vara bra för att friska upp minnet. Första avsnittet knyts väll ihop rätt mycket med det som hände i filmen.

För sent, redan sett första avsnittet (dubbelavsnitt) nu. Mycket exposition förklarar allting rätt väl.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav BlackYesterday » lör aug 02, 2008 9:02

Jag tycker att Sg1 är megabra, visst vissa scener är kanske lite... overkliga.. Men jag tycker att det hör till lite (: Men det är en serie som är värd att titta på.. Och filmerna :)
Love isn't brains children it's blood
Blood screaming inside you to work its will
Användarvisningsbild
BlackYesterday
Demon Fodder

Inläggav XY » lör aug 02, 2008 20:20

Har sett första säsongen nu, och den lyckas inte riktigt övertyga mig. Men det är inte helt dåligt heller och vid tillfällen när jag inte har något bättre att se så kommer jag kanske att titta vidare.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav BlackYesterday » lör aug 02, 2008 21:55

Den blir bättre med säsongerna, de säsongerna som kommer senare är bättre... Den blir bättre med tiden hoppas du kan stå ut tills dess (y)
Användarvisningsbild
BlackYesterday
Demon Fodder

Inläggav Nyx » sön aug 03, 2008 0:13

Har sett andra filmen som följer efter säsong 10 nu "Continuum". (spoiler för filmerna Ark of Truth och Continuum)Tyckte mer om Continuum än om förra filmen Ark of Truth, som i och för sig var bra men ungefär som ett dubbelavsnitt som skulle avsluta Ori-arcen från säsong 10. (Ja, jag vet att Morena Baccarin var med i den förra men hon var ganska underutnyttjad). Continuum hade roligare dialog, använde huvudkaraktärerna mer och hade välkomna gästspel av gamla favoriter som, förstås, O'Neill, General Hammond, Goa'ulderna Baal, Nirrti, mfl. Tyckte överhuvudtaget att den fungerar bättre som fristående film, även om man fortfarande behöver ha sett rätt mycket av serien för att uppskatta den till fullo. Den använde en ganska kul twist på ett gammalt beprövat koncept - "onding som lyckas smita tillbaka i tiden för att förhindra sin egen undergång". Rekommenderas riktigt varmt till alla faktiskt!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav BlackYesterday » sön aug 03, 2008 1:14

Jag tycker bättre om Ark Of Thruth, den tyckte jag som du säger en bra koppling till själva serien och säsongen och skulle ha passat en säsongsavslutning...
Continuum var en helt okej film, men den kommer efter den första filmen, men det är bara mina åsikter...
Användarvisningsbild
BlackYesterday
Demon Fodder

Inläggav Tomas » sön aug 03, 2008 8:28

Håller med Nyx om avslutningsfilmerna av ungefär samma anledningar.

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav danneman » tis aug 05, 2008 17:55

Har sett allt stargate, serierna och filmerna.

Mini-recension då:
Stargate SG-1: säsong 2-8 är nog det bästa action-scifi jag har sett. Så fort en viss person försvinner från showen så gick den ifrån bland det bästa till det sämsta, tappade intresseret totalt i serien. Men om du gillar Sci-fi, så måste du verkligen se Säsong 1 - 8, du kommer älska det.

Stargate Atlantis: Hade mycket potential, men varenda gång något ska hända så händer istället någon slags "olycka" eller "katastrof" så istället för att någon stor rymdfight eller fortsättning på storyn så spenderar de hela avsnittet med att reparera sitt skepp eller försöka rädda någon ifrån någon olycka. Stort suck på den serien.
danneman
Demon Fodder

Inläggav Tomas » tis aug 05, 2008 18:13

Jag tycker att den nuvarande säsongen av Altlantis har börjat riktigt bra

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav XY » tis aug 05, 2008 23:08

danneman skrev:Stargate Atlantis: Hade mycket potential, men varenda gång något ska hända så händer istället någon slags "olycka" eller "katastrof" så istället för att någon stor rymdfight eller fortsättning på storyn så spenderar de hela avsnittet med att reparera sitt skepp eller försöka rädda någon ifrån någon olycka. Stort suck på den serien.

Spoiler Deep Space 9, säsong 6:

Jag segade mig igenom nästan sex säsonger av DS9, men när 'oraklen' i maskhålet trollade bort hela den anfallande flottan för vad-de-nu-heter så fick jag nog. Vilken manuskupp, deus ex whatever.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav SarahTheBloody » tor aug 14, 2008 2:59

Jag tycker Stargate SG-1 är helt klart sevärd. Mitt intresse svalnade dock något efter säsong 8 av nån viss orsak. (De som har sett det vet nog vad jag menar när jag säger så.)

Men överlag tycker jag det är en skitbra serie som har varit grunden till väldigt mkt skratt och ibland väldigt mkt tårar. (t.ex. slutet på säsong 5)

Precis som alla serier så finns det ju några mindre bra avsnitt men jag skulle definitivt rekommendera den till en vän. vilket jag har gjort också. Flera gånger.:P
Without Passion, We'd Be Truly Dead./~Angelus~
Användarvisningsbild
SarahTheBloody
Minion

Inläggav Tomas » fre aug 22, 2008 8:50

http://www.aintitcool.com/node/38015
Stargate Atlantis är inne på sin sista säsong och kommer liksom SG-1 att avslutas med längre avsnitt på dvd.

Den kommer att ersättas av nya serien Stargate Universe som handlar om
After unlocking the mystery of the Stargate's ninth chevron, a team of explorers travels to an unmanned starship called the Destiny, launched by The Ancients at the height of their civilization as a grand experiment set in motion, but never completed.

What starts as a simple reconnaissance turns into a never ending mission, as the Stargate Universe crew discovers the ship is unable to return to Earth, and they must now fend for themselves aboard the Destiny.

The crew will travel to the far reaches of the universe, connecting with each of the previously launched Stargates, thus fulfilling the Destiny's original mission.

Challenges will arise though as the ship comes into range of Stargates placed centuries ahead of the Destiny, but only for a brief period of time before carrying on with its pre-programmed navigational schedule. If someone is left behind, there is no way to go back for them, adding to the drama of encountering new races, enemies and adventures.

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Återgå till TV-serier och film