Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » lör jan 21, 2006 15:52

Så jag sitter och läser, via länk från whedonesque.com, att showtime har beställt 12 avsnitt av en ny TV-serie, Dexter, med Michael C. Hall i titelrollen. Hall är en av dom skådespelare som imponerat mest på mig de senaste åren, kanske överhuvudtaget, då killen har en skrämmande talang, vilket naturligtvis gör mig nyfiken. Men när jag först läser den här biten känner jag ett sting av besvikelse;
The series follows Dexter Morgan (Hall), an incredibly likeable forensics expert for the Miami Metro Police Department,

som direkt följs av;
who moonlights as a serial killer with a penchant for inflicting his own unusual brand of justice – he kills people who truly deserve it.

och jag känner mig plöstligt inte alls lika säker. Jag vill veta mer, förstås, men Dexter har alla möjligheter att bli riktigt jäkla tokbra såhär långt. Michael C. Hall som extraknäckande seriemördare? Lysande!

Oh, och en viss liten tösabit vid namn Julie Benz, ni kanske känner till henne, har tydligen en fast roll i serien.

http://www.thefutoncritic.com/cgi/pr.cgi?id=20060119showtime02
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jan 21, 2006 16:06

adolvsson skrev:Oh, och en viss liten tösabit vid namn Julie Benz, ni kanske känner till henne, har tydligen en fast roll i serien.


Det här och seriemördarbiten? I'm so there. Michael C Hall var för övrigt rätt dålig i Paycheck. Riktigt dålig, nästan så dålig som Affleck i den filmen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör jan 21, 2006 16:50

Det där lät snuskigt intressant. Seriermördare är sällan tråkigt och om det är på kabelkanal kan det nog bli riktigt bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör jan 21, 2006 17:09

Michael C. Hall knäcker mer tokröv (EDIT: oj vad det där lät fel med tanke på att hans mest berömda karaktär är homosexuell...) än vad som borde vara möjligt. Alla som inte tror mig: Six Feet Under 4.05: That's My Dog. Och väldigt många andra avsnitt, men det är det som dyker upp först när jag funderar över varför jag älskar Hall. Och jag har ju inte direkt något emot Benz heller. ;)

Dessutom, piloten skriven av James Manos Jr. som skrev Sopranos-avsnittet "College", en av den seriens mest klassiska och bästa avsnitt. Och The Shield-avsnittet "Inferno" verkar han också ha haft något att göra med.

Kan bli riktigt, riktigt, riktigt bra!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » lör jan 21, 2006 18:22

noike skrev:
adolvsson skrev:Oh, och en viss liten tösabit vid namn Julie Benz, ni kanske känner till henne, har tydligen en fast roll i serien.


Det här och seriemördarbiten? I'm so there. Michael C Hall var för övrigt rätt dålig i Paycheck. Riktigt dålig, nästan så dålig som Affleck i den filmen.

Det var Payceck, vad begär du? Den ende som möjligtvis hade kunnat vara med i den utan att göra bort sig, är Christopher Walken, och det bara för att han är Christopher Walken. Så jag håller inte Paycheck emot Hall.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jan 21, 2006 18:37

adolvsson skrev:
noike skrev:
adolvsson skrev:Oh, och en viss liten tösabit vid namn Julie Benz, ni kanske känner till henne, har tydligen en fast roll i serien.


Det här och seriemördarbiten? I'm so there. Michael C Hall var för övrigt rätt dålig i Paycheck. Riktigt dålig, nästan så dålig som Affleck i den filmen.

Det var Payceck, vad begär du? Den ende som möjligtvis hade kunnat vara med i den utan att göra bort sig, är Christopher Walken, och det bara för att han är Christopher Walken. Så jag håller inte Paycheck emot Hall.


Inte? Kanske itne som skådespelare, men i hans omdömme om roller? Phu, inte ens the Bruce hade tackat ja till att vara med i den filmen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör jan 21, 2006 18:41

noike skrev:
adolvsson skrev:
noike skrev:
adolvsson skrev:Oh, och en viss liten tösabit vid namn Julie Benz, ni kanske känner till henne, har tydligen en fast roll i serien.


Det här och seriemördarbiten? I'm so there. Michael C Hall var för övrigt rätt dålig i Paycheck. Riktigt dålig, nästan så dålig som Affleck i den filmen.

Det var Payceck, vad begär du? Den ende som möjligtvis hade kunnat vara med i den utan att göra bort sig, är Christopher Walken, och det bara för att han är Christopher Walken. Så jag håller inte Paycheck emot Hall.


Inte? Kanske itne som skådespelare, men i hans omdömme om roller? Phu, inte ens the Bruce hade tackat ja till att vara med i den filmen.


The Bruce hade förstås gjort filmen bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav adolvsson » lör jan 21, 2006 18:44

noike skrev:
adolvsson skrev:
noike skrev:
adolvsson skrev:Oh, och en viss liten tösabit vid namn Julie Benz, ni kanske känner till henne, har tydligen en fast roll i serien.


Det här och seriemördarbiten? I'm so there. Michael C Hall var för övrigt rätt dålig i Paycheck. Riktigt dålig, nästan så dålig som Affleck i den filmen.

Det var Payceck, vad begär du? Den ende som möjligtvis hade kunnat vara med i den utan att göra bort sig, är Christopher Walken, och det bara för att han är Christopher Walken. Så jag håller inte Paycheck emot Hall.


Inte? Kanske itne som skådespelare, men i hans omdömme om roller? Phu, inte ens the Bruce hade tackat ja till att vara med i den filmen.

Är du säker? Efter den där... rakad skalle/snö-filmen? Men att även lysande skådespelare kan ha dåligt omdöme, det är är både Bruce och Walken bra exempel på, så Hall hade kunnat vara i mycket sämre sällskap.

Däremot hoppas jag naturligtvis att Paycheck var ett tillfälligt snedsteg och att hans omdöme växer till sig lite i framtiden. Dexter slår mig som ett steg i rätt riktning, i alla fall.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jan 21, 2006 19:02

adolvsson skrev:Är du säker? Efter den där... rakad skalle/snö-filmen?

Lögn! Den filmen existerar inte!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav CheeseGuy » lör jul 15, 2006 13:43

Matt Roush på TV guide har sett Dexter (som börjar 1 oktober), och den verkar fortfarande jävligt lovande. Det är faktiskt den nya serie jag ser fram emot mest (ännu mer än Studio 60) nu till hösten.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav AKS » lör jul 15, 2006 18:38

Dexter låter nästan som en novell som en av mina elever skrev för ett bra tag sen (grundläggande temat passar som handen i handsken). Och han/hon hade garanterat inte hört talas om varken serien eller boken. Jag älskade den novellen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav CheeseGuy » ons sep 06, 2006 9:31

Jag snubblade precis över en ny recension (och en promobild jag inte har sett innan) av Dexter. Mina förväntningar är farligt höga, det kan inte gå bra.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav AKS » lör sep 09, 2006 9:43

Jag vet inte om den länkats till tidigare, men här finns i alla fall en trailer för den av höstens serier som jag helt klart ser mest fram emot (utan att ha sett piloten):

http://www.youtube.com/watch?v=RJtckVePrvc

Ser bra ut. Hall fortsätter att inte vara sig så särskilt lik. Nice.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör sep 09, 2006 9:57

Fyyfan vad jag vill se den! "Sympathy" i trailern gjorde mig ju inte direkt mindre sugen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » lör sep 09, 2006 10:07

AKS skrev:Jag vet inte om den länkats till tidigare, men här finns i alla fall en trailer för den av höstens serier som jag helt klart ser mest fram emot (utan att ha sett piloten):

http://www.youtube.com/watch?v=RJtckVePrvc

Ser bra ut. Hall fortsätter att inte vara sig så särskilt lik. Nice.

Jag hittade två trailers till (som är lite längre också): http://www.image-mp3-video.com/page.php?id=9891 och http://www.marinadraghici.com/Dexter.html

Det känns som att det här kan bli precis hur bra som helst.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav AKS » lör sep 09, 2006 10:17

Wow! Den första som du länkade till var verkligen suverän. nedräkningen har börjat...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav CheeseGuy » tor sep 21, 2006 11:52

Man kan se Dexter-piloten på Showtimes hemsida nu (lösenord: "Sneak Peek"). Om man av någon konstig anledning inte befinner sig i USA för tillfället kan man ange 128.114.63.15 som proxyserver och 3127 för porten i sina webbläsarinställningar för att komma runt deras blockering.

Jag vet inte riktigt om jag gillar berättarrösten (han förklarade ju fan varenda detalj) och tyckte att tillbakablickarna var lite klumpigt placerade (det kändes inte så naturligt), men annars var det riktigt bra. Kanske inte så bra som jag hade hoppats visserligen, men det kan till viss del bero på att jag såg det med liten bild i ett webbläsarfönster på datorn istället för på TV:n, det blir ju inte riktigt samma sak. Och det är ju bara det första avsnittet och potentialen finns definitivt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » tor sep 21, 2006 12:34

Gäller det bara på Showtime eller för annan sorts blockering också? Nu tänker jag på MSN som ska visa VM-premiären på tisdag.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » tor sep 21, 2006 12:45

Det är mycket möjligt att det fungerar, om inte MSN filtrerar bort just den servern (Showtime gör tydligen det med ett par andra).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » tor sep 21, 2006 12:55

Jag verkar ha fått igång det för Dexter ivarjefall, ska ta och titta på det senare. :)

Det kanske går att komma åt Eureka webisodes också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Illyria » fre sep 22, 2006 0:42

Jag gillade Dexter, men den var kanske inte "all that", det finns saker som skulle kunna förbättras.
Inte helt perfekt, men jag tycker det är en bra grund och det finns mycket att ta från framöver. Julie Benz är med, jag vet inte om jag läst om det tidigare, men det var en trevlig överraskning. Tyckte inte alla karaktärer kändes helt bra/utvecklade, hans syster var jobbig to say the least, eller troligen spelad av en annan skådespelare hade den kunnat bli bättre... men Dexter är intressant, han känns välskriven och allt han "hålller på med" så jag hoppas även allt runt om kan växa till sig lite mer.

Det är intressant att se världen ur hans ögon, och allt han gör/tycker är inte helt galet (eller så är jag galen ;)), även om han går omkring och mördar personer och är besatt av blod. Tror att om karaktären hade varit helt omöjlig att identifiera med så hade serien heller inte fungerat. Hela bakgrundshistorien, hur han blev som han är, är också väldigt intressant, ser verkligen fram emot att det kan bli en arc av det. Men sen ser jag gärna att resten av serien runt om, speciellt polisstationen, kan växa mer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Glorificus » tis sep 26, 2006 22:15

Dexter 1x01
Wow. Fanns så mycket här jag bara älskade. 9/10 är ett spontant betyg (det bra var så bra att jag blundar lite för det lilla som var mindre bra). 8)

Just nu känner jag mig som Dexter gör inför den där seriemördaren han beundrar. Fast jag beundrar inte en mördare, utan de som har skrivit och producerat det här pilotavsnittet. (Vilket gör att jag känner mig lite mer normal än Dexter, jämförelsen till trots.) Det finns så mycket som är så snyggt gjort... tillsammans med en känsla av att de som gjort det vet hur man hanterar en kni.. eh.. penna. Och skådespeleriet är också helt underbart.

Så, så, så bra. Hamnar nånstans i topp 3 bland serieavsnitt jag ser fram emot mest. Förutsatt att fortsättningen är lika bra.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Illyria » tis sep 26, 2006 22:18

Ser också mycket fram emot hur fortsättningen av Dexter kommer vara, det var en bra pilot.

Annars är jag nog mest nyfiken på Ugly Betty nu, den har pratats upp en del, får väl se om den lever upp till det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » tis sep 26, 2006 22:47

Glorificus skrev:Just nu känner jag mig som Dexter gör inför den där seriemördaren han beundrar. Fast jag beundrar inte en mördare, utan de som har skrivit och producerat det här pilotavsnittet. (Vilket gör att jag känner mig lite mer normal än Dexter, jämförelsen till trots.) Det finns så mycket som är så snyggt gjort... tillsammans med en känsla av att de som gjort det vet hur man hanterar en kni.. eh.. penna. Och skådespeleriet är också helt underbart.

Jag fick tyvärr lite en känsla av att den bara trodde att den var, eller försökte vara, just en sådan serie du beskriver. Ungefär "titta så snyggt och brutalt och skruvat det här är!" men utan att det faktiskt övertygade så mycket, ungefär som ett wannabe-The Shield eller -Nip/Tuck. Men det är mycket möjligt att jag redan när jag har sett om piloten, eller i alla fall efter ett par avsnitt, undrar vad fan jag fick det där ifrån. Och jag gillade ändå avsnittet riktigt mycket.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav adolvsson » tis sep 26, 2006 22:56

Men... ni som sett Dexter nu då, vad säger ni, om det verkligen viktiga. Körsbäret på toppen av tårtan. Mannen i mitt liv. Michael C Hall. Bra eller anus?

Heh...
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » tis sep 26, 2006 23:14

CheeseGuy skrev:
Glorificus skrev:Just nu känner jag mig som Dexter gör inför den där seriemördaren han beundrar. Fast jag beundrar inte en mördare, utan de som har skrivit och producerat det här pilotavsnittet. (Vilket gör att jag känner mig lite mer normal än Dexter, jämförelsen till trots.) Det finns så mycket som är så snyggt gjort... tillsammans med en känsla av att de som gjort det vet hur man hanterar en kni.. eh.. penna. Och skådespeleriet är också helt underbart.

Jag fick tyvärr lite en känsla av att den bara trodde att den var, eller försökte vara, just en sådan serie du beskriver. Ungefär "titta så snyggt och brutalt och skruvat det här är!" men utan att det faktiskt övertygade så mycket, ungefär som ett wannabe-The Shield eller -Nip/Tuck. Men det är mycket möjligt att jag redan när jag har sett om piloten, eller i alla fall efter ett par avsnitt, undrar vad fan jag fick det där ifrån. Och jag gillade ändå avsnittet riktigt mycket.

Mm, förstår hur du menar, men det var en del av det jag verkligen gillade, att även om det var tydligt att allting var väl genomarbetat/omskrivet och medvetet skruvat så fanns det ändå en lekfullhet i det snygga. Innan jag såg piloten var det mer eller mindre en wannabe-bad-serie jag förväntade mig, men sen kände jag inte alls något av det när jag såg den. Istället fick jag känslan av att här finns en äkta vilja att berätta den här historien med de här karaktärerna. Ungefär som skillnaden mellan någon som sjunger riktigt bra men med tydlig ansträngning och någon som sjunger riktigt bra och får det att verka så lätt men ändå med känsla. (Där Dexter i mina ögon är det senare... ;))

Edit: Michael C Hall: :lovebunny:
Senast redigerad av Glorificus tis sep 26, 2006 23:17, redigerad totalt 1 gång.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Illyria » tis sep 26, 2006 23:15

Väldigt bra. MCH var bra, hans karaktär var bra och allt som rör hans karaktär, men avsnittet var inte perfekt. Lämnde en del att önska i saker runt om, men just MCH och hans karaktär kändes väldigt välgjort.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav adolvsson » tis sep 26, 2006 23:41

Glorificus skrev:Edit: Michael C Hall: :lovebunny:

Precis vad jag ville läsa, damen! 8)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » mån okt 02, 2006 18:36

Jag gillade Dexter-piloten lite mer nu andra gången. Hans voiceover och tillbakablickarna fungerar fortfarande inte, men det kan mycket väl bara vara pilotproblem.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » mån okt 02, 2006 18:48

Är det annars exakt samma avsnitt som det som var online? Jag ska se det i vilket fall som helst, bättre kvalitet. Håller inte med om det du klagar på, tyckte det var intressanta delar och det var annat jag inte tyckte fungerade lika bra.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron