The Dead Zone

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

The Dead Zone

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 3:53

Jaha då har man börjat titta på den här serien då. Efter att ha hört en del bra saker om den så beslöt jag mig för att hoppa på tåget efter att the wire tog slut.

Avsnitt 1&2

Gillade slutet. Att han såg att han kunde få framtiden han ville ha med sitt ex om han lät mannen dö var en fin detalj. Synd att det var en serie för hade det varit en film hade man ju lätt velat det :) .

Jag har hört att s01 mest ska vara stand alones och karaktärsbyggande så detta kan jag tänka mig är ungefär vad som kan väntas av resten av säsongen. Jag kan nog leva med en säsong sånt här men sen får jag hoppas att det leder till något större för jag har svårt för ett fall i veckan med hjälp av krafter-serier om de inte har något väldigt speciellt. Jag gillade iaf dessa två avsnitt bra mycket bättre än mediums.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons feb 09, 2005 4:00

Alltså, serien i upplägg av arcar och så liknar väldigt mycket Dead Like Me -- karaktärsutveckling och inte handling. I varje fall inte i förgrunden. För det finns en serie-arc, bara inte alltid fullt så synlig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons feb 09, 2005 10:35

I de avsnitt seriearcen framträder tydligt är det dock alldeles fantastiskt. Men noike har rätt, det är mer karaktärsutveckling än seriearc. Men det känns kanske som att S4 kommer att dra upp lite på seriearcen? Jag hoppas det i alla fall, för som sagt: de avsnitt som är knutna till huvudarcen är himla bra.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav LWes » ons feb 09, 2005 13:25

Ja, hoppas att säsong 4 blir en "Angel säsong 4"-aktig säsong där alla avsnitt är en enda lång arc.
Fast jag är rädd för att det kommer bli mest fristående avsnitt där också.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 14:08

1x03
Inte särskilt bra. Sport i serier gör sig sällan särskilt bra. Kändes hyffsat klyschigt med "såhär är det, nej vi tror inte dig, men lyssna, NEJ, men titta då, oj."

Jag gillar huvudrollsinnehavaren och slog på ep4 direkt efter 3 så ännu är jag inte avskräckt. :P
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » ons feb 09, 2005 14:59

1.3 var faktiskt det första DZ jag såg på TV3. Så det skrämde inte bort mig heller, men jag vet att jag inte tyckte det var överdrivet bra. Potentialet såg jag dock och jag gillade också huvudrollskaraktären. Anthony Michael Hall (kan aldrig smälta att geeken i The Breakfast Club växte upp till denne man -- finns inga likheter) är lysande i huvudrollen!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 15:02

1x04

Lite småmysigt. Jag fortsätter tittandet.

Tur att man sitter på en dålig internetuppkoppling nu så att man hinner titta på en massa annat innan dagens serier kommer hem. :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » ons feb 09, 2005 15:04

Bra! Finns guldavsnitt i S1. Början är ju mycket stark, men det finns mycket bra fristående avsnitt. Dinner with Dana har jag för mig är bra. Och Netherworld.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 15:08

Satte precis på Netherworld. Spännande början :P
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav LWes » ons feb 09, 2005 15:12

Dom bästa avsnitten i säsong 1 är 1x05, 1x07 och 1x13 har jag för mig, men det var så länge sedan jag såg säsong 1.
1x13 är i alla fall bäst.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 15:51

1x05
Dead Zones normal again om än med ett tydligare slut. Ska bli intressant att se om den här kollapsen följs upp av andra eller om det bara är en oförklarad engångshändelse.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 16:54

1x06

Här satt jag och trodde att mordet på hans mamma skulle bli en berättelse som sträckte sig över några avsnitt men hipphepp så var det över och killen som skulle vara en onding var inte det alls. Inte den här gången iaf.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » ons feb 09, 2005 17:20

Purdy är en av de intressantaste karaktärerna i serien om man tänker efter. Har fått för mig att jag tyckte att 1.6 var ett bra avsnitt (över ett år sen jag såg det, kanske mer tror jag).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 17:42

1x07 *mummel*var det inte tal om karaktärsutveckling*mummel* :)

Fortfarande helt ok. Känns på något sätt som saker man sett förr men det håller en ganska jämn och hyffsat bra nivå.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 18:34

1x08

Bästa avsnittet hittills.

Här kom det ju lite utveckling på förhållandefronten . Dumpa den där dumma polisen nu! :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav LWes » ons feb 09, 2005 18:38

Off skrev:Här kom det ju lite utveckling på förhållandefronten . Dumpa den där dumma polisen nu! :D


Walt är bäst. Han är bäst.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » ons feb 09, 2005 18:45

Såg ju säsong 1 för inte mer än några veckor sedan men har ändå jättesvårt att komma ihåg många av avsnitten. Rent generellt tycker jag att från avsnitt 7 och framåt så håller den en hög och jämn nivå.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » tor feb 10, 2005 1:57

Ahh var väldigt okoncentrerad när jag såg ep9. Får bli en omtitt när jag sett de andra avsnitten.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav karykh » tor feb 10, 2005 9:20

Hur gammal är den här serien egentligen? Läste just en bok skriven av en Japansk författare där huvudpersonen hänvisar till nåt som hände i The Dead Zone. Var en smärre chock.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav noike » tor feb 10, 2005 12:24

karykh skrev:Hur gammal är den här serien egentligen? Läste just en bok skriven av en Japansk författare där huvudpersonen hänvisar till nåt som hände i The Dead Zone. Var en smärre chock.

Serien är rätt ny, boken är my cket äldre och David Cronenberg gjorde en filmatisering redan -83.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav karykh » fre feb 11, 2005 0:50

Ah, på det viset. Förklarar mitt oförklarliga fenomen.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav Off » fre feb 11, 2005 2:56

Fastnade helt ett tag och är nu på s02e11. Väldigt intressant arc och några bra standalones. Jag gillar Dead Zone helt enkelt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » fre feb 11, 2005 12:39

Off: Darn tootin'! Du har verkligen sett mycket DZ de senaste dagarna. Kul att du gillar serien. Och du kommer dessutom inte att behöva vänta så länge mellan S3 och S4. Nice.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » lör feb 12, 2005 0:14

Ihhh spännande slut på s02. Hade tänkt se Life Aquatic ikväll men får fortsätta på s03. När man är mitt inne i ett bra serietittarmaraton ska man inte släppa taget.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » lör feb 12, 2005 2:58

Jepp, slutet av S2... Aah. Det kan man kalla en seriearc!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör feb 12, 2005 16:51

(Från andra-serier-tråden, spoilers hela s3)
LWes skrev:Ok. Coolt. Jag tror inte att Wey är ond. För varför skulle han då försöka kontakta Johnny och få honom att stoppa det hela.
men om det är Johnny som är ond har jag svårt att tro att han kan undvika att bli ond.
jag undrar vad det är Stillson gör som förstör världen.

I filmen och antagligen boken var det atomkrig baserat på att Stillson fick för sig att han var utvald av Gud att rensa upp. Men nej, jag tror varken Wey eller Johnny är onda, men det behöver inte betyda att de är på samma sida. Stillson är inte heller ond egentligen, utan mer en makthungrig oppurtunist med lite ego-problem. Tvetydigheter som det gör serien mycket bättre än vad det hade varit om den hade vait uppdelad enligt goda vs onda.

AKS skrev:Och hur kan hennes död/liv påverka harmageddon? För man måste väl tolka det som så... att Johnny inte ska rädda henne eftersom det har nåt med framtiden att göra.

Enda sättet att rädda henne tror jag är att se till så att hon inte skjuter ner Stillson. Det är en väldigt quick-n-dirty-lösning från Framtids-Johnny. Med Stillson död = inget armageddon. (Fast vem vet? Det kanske blir ett Armageddon 2: Armageddon?)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » sön feb 13, 2005 3:47

3x12
Hur vågar dom tossarna köra en TBC! Smith i framtiden, kollaps, Rebecka! Vad händer? Varför? Vem? AHHH!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » sön feb 13, 2005 10:53

Off: Har du ens varit utanför lägenhetsdörrarna de senaste dagarna...? :) Jag vet att jag skrev om detta i en annan tråd, men fortsättningen fanns redan då 3.12 visades. Då serien fick en fjärde säsong beslöt sig de bastarderna för att skjuta på The Tipping Point Pt 2. Helt sjukt. En cliffhanger där det inte var meningen att det skulle vara nån. Bastards!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » sön feb 13, 2005 13:18

Nja utanför och utanför :D

Lite tankar och funderingar om serien och säsongerna som helhet :

En mycket bra serie måste jag säga. Arcen med Stilson och den dystra framtiden är riktigt bra. Här kommer dock mitt stora problem med DZ fram. De otroligt många om än välgjorda Vision of the Week-avsnitten. Många av dom är intressanta och för förhållandena mellan John, Sarah, Walt Purdy etc. framåt men med en så stark arc så förväntar man sig faktiskt. Där det märktes mest var s03. Efter 3 fruktansvärt starka avsnitt i början blir det VOTW ända till sista avsnittet. Näst sista med djuren kan förstås se som en del i det större också men jag kände mig lite lurad faktiskt.

Favoritavsnitt och sånt är lite svårt att ta fram då en maratonvisning av en serie oftast blandar ihop avsnitten för mig. Jag kan komma på några som jag inte gillade iaf. 9/11-avsnittet med John i en bunker och skolskjutnings-avsnittet var inga favoriter. Det var ett par av de få gånger jag koncentrerade mig mer på datorskärmen än tv:n.

Bäst hittills måste jag nästan säga att 3x12 är. Helt suveränt rakt igenom. Man har ju 800 frågor efteråt och suget efter nya avsnitt är väldigt stort. Det här med tårtan/pistolen tyckte jag var så grymt snyggt gjort. När jag först såg scenen med tårtan undrade jag vad en sån kille gjorde som expedit på ett konditori men när jag spolade tillbaka så passade scenen in så utmärkt på ett samtal med en vapenhandlare. Nu är frågan bara varför han såg fel?


Allt som allt så får jag väl börja ranka DZ som en av mina favoritserier som går på tv då den som tur är ska komma tillbaka. Kaffe frågade hur jag skulle placera den i förhållande till Lost, VM och the Wire och utan någon större svårighet placerar jag den långt före de 2 förstnämda. The Wire går dock vinnande ur striden pga att varje avsnitt är en pusselbit i historien, något som DZ gärna får ta lärdom av. 2 Extra arc-avsnitt i s03 hade varit det bästa som hänt serien sen Jonny fick sin pimp cain.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » sön feb 13, 2005 15:15

Hehe, pimp cain.

Jag är himla glad att du tycker så mycket om serien, Off. Jag har inga problem med att du placerar den före VM eftersom DZ, enligt mig, enbart är några millienheter efter VM i kvalitet. Jag placerar den också långt före Lost. Men The Wire har jag inte sett än... (För övrigt, Battlestar Galactica som jag nu sett miniserie + två serieavsnitt av placeras också före Lost.) Jag håller också med om att även då det är VotW (nice förkortning: VotW, MotW och CotW) så borde de kunna slänga in nåt av huvudarcen. Så som jag förstått det är det dock en begäran från högre producenter/tv-kanalen (kommer inte ihåg vilket, läste det i nån gammal SFX tror jag) att det skulle vara just VotW (t ex á la Cabin Pressure = event TV). Jag hoppas dock att de snart inser att en SF/fantasy-publik oftast intresserar sig mycket mer för arcer än för VotW (så upplever jag det i alla fall). Inte så att man ville vara utan CotW (jag hoppas på ett sånt avsnitt i Battlestar), men det ska vara en bra och fin balans.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron