Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Matt » mån jan 31, 2005 23:49

Jag har sett The Killer på bio en gång. På stockholms filmfestival. Jävlar vad fett det var.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav karykh » tis feb 01, 2005 1:11

Såg just Eternal Sunshine of the Spotless Mind och det var utan konkurrens överhuvudtaget årets (årtusendets?) bästa film. En skandal att den inte blivit Oscarsnominerad för bästa film, nästan lika stor som att Garden State inte blivit nominerad överhuvudtaget. Den är ju ändå årets näst bästa film.

Och visst var David Cross med på ett hörn som Joels vän? Gör den ju inte sämre. :D
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

Inläggav caffeineaddict » tis feb 01, 2005 3:18

karykh: Eternal Sunshine var precis underbar (även om jag ändå fortfarande håller Before Sunset som 2004:s bästa film) och, jo, det var David Cross.

AKS: Även DVD Beaver säger att den där The Killer-versionen ser helt okej ut: http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/killer.htm

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis feb 01, 2005 9:14

Härligt! Då kan jag utöka DVD-samlingen utan att oroa mig
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav gaspode » tis feb 01, 2005 11:06

Igår såg jag Collateral. Helt okej 90-talsaction kändes det som.
Kanske är det jag som inte kollat på så mycket sån film det senaste, men hela grejern kändes väldigt omodern.
Väl genomförd, snygg och välspelad, men inget speciellt.

Mot slutet blev tyvärr den där känslan av att det här var en film lite väl påtaglig också...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav caffeineaddict » tis feb 01, 2005 11:18

gaspode: Jag tyckte Collateral från och till kändes som en remake/transformering av Speed.
En oskyldig man tvingas av en psykopat att köra omkring i Los Angeles mot sin vilja och han kan inte stanna. Under tiden pratar de en himla massa med varandra. Skurken vill mest prata filosofi och psykologi, medan hjälten kastar ur sig saker som "You're fucking crazy!" och "You can't do this!". Till slut lyckas hjälten undanfly skurken, men psykopaten hotar "hans kvinna" (som han bara har träffat tidigare under dagen/filmen) och allt slutar med en dödlig konfrontation på ett tunnelbanetåg.

Sen kunde jag inte komma över precis vilken jävla stor slump det var att kvinnan Cruise skulle döda på slutet var samma kvinna som Foxx haft i sin bil som passageraren innan Cruise. I en stad med nio miljoner invånare. Naturligtvis får han både mördaren och det potentiella offret i sin taxi direkt efter varandra tidigare på dagen.

Den var okej, men inte mer. Hade faktiskt väntat mig något lite extra så jag blev rätt besviken över hur traditionell den var.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav VelocityBoy » tis feb 01, 2005 11:28

caffeineaddict: Jag tyckte iofs inte att den var en remake av "Speed" men annars håller jag med.

Jag var dessutom besviken på Victor då jag tyckte att han inte alls framstod som någon intressant person utan bara var en mördare som spottade ur sig kvasi-filosofi och platityder... då var Martin Blank ifrån "Grosse pointe blank" hundra gånger mer intressant (givet det är en komedi men den gav ändå intressanta insikter i hur en lönnmördare tänker och hur han fungerar i vardagen).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tis feb 01, 2005 11:41

VB: "Remake" var väl att ta i men jag tyckte bara det var intressant att man kunde se sådana stora likheter mellan de två filmerna.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » tis feb 01, 2005 12:10

Angående Collateral:

caffeineaddict skrev:Sen kunde jag inte komma över precis vilken jävla stor slump det var att kvinnan Cruise skulle döda på slutet var samma kvinna som Foxx haft i sin bil som passageraren innan Cruise. I en stad med nio miljoner invånare. Naturligtvis får han både mördaren och det potentiella offret i sin taxi direkt efter varandra tidigare på dagen.

Jag hoppades att jag hade missat någon rimlig förklaring (dvs mer än ren slump) till det, men då antar jag att det inte fanns någon. Det är faktiskt RIKTIGT dåligt, och väldigt synd.

Trots det tycker jag ändå att filmen var väldigt bra.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav LWes » ons feb 02, 2005 20:42

Spider-Man 3 fienden:

"We wanted to have a villain not only who would fulfill the character needs but somebody who could entertain the audience on a visceral level and provide great visuals, something we haven't seen before, and create a real challenge and great foe for Spider-Man and his unique spidery, spider-like powers."

Jag tycker att det låter som Venom! Han skulle verkligen "provide great visuals, something we haven't seen before, and create a real challenge and great foe for Spider-Man"
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » ons feb 02, 2005 21:32

LWes skrev:Jag tycker att det låter som Venom! Han skulle verkligen "provide great visuals, something we haven't seen before, and create a real challenge and great foe for Spider-Man"

Hoppas jag inte. Venom är urtråkig. Jag är för att de ska använda Typeface.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » ons feb 02, 2005 22:31

noike skrev:
LWes skrev:Jag tycker att det låter som Venom! Han skulle verkligen "provide great visuals, something we haven't seen before, and create a real challenge and great foe for Spider-Man"

Hoppas jag inte. Venom är urtråkig. Jag är för att de ska använda Typeface.

Jag tycker Venom är riktigt cool.
Typeface är en alldeles för liten karaktär för att dom skulle ta honom.
Om ca 10 månader ska jag läsa om honom så det ska bli kul.
Där jag är nu har Spidey just kommit tillbaka från Secret Wars så han har sin nya dräkt, vilket betyder att venom borde dyka upp förr eller senare.

Om det inte är Venom dom använder i Spider-Man 3, vem skulle det då kunna vara? Vulture eller Rhino? Någon känd fiende.
Electro är för tråkig för att dom ska använda tror jag.
Lizard är möjlig förstås.
Hobgoblin är det nog inte för dom vill nog göra något annorlunda.

Efter Green Goblin och Doc Ock är nog Venom den populäraste fienden.
Jag tror fortfarande på Venom.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav RalfiParpa » ons feb 02, 2005 22:53

Million Dollar Baby heter Clint Eastwoods film som är oscarsnominerad i praktiskt taget alla tunga klasser. Liksom Clintans förra film, Mystic River, är den oerhört välspelad, snygg och allt det där men precis som med sagda film blir jag aldrig överdrivet berörd av historian. Det är något med hans filmer som gör att de känns så väldigt tomma. De saknar det där odefinierbara som bra filmer har. Den där gnistan, det där speciella.
Lågmäld och ofta långsam på gränsen till tråkig. Och så var det visst något om eutanasi också.
Så även om jag inte är lika begeistrad som caffeineaddict tycker jag att Hilary Swank ska ha ett dussin priser för sin väldigt fina rollprestation.
Senast redigerad av RalfiParpa ons feb 02, 2005 23:00, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » ons feb 02, 2005 22:57

Jag hoppas verkligen på Venom. Om det görs som jag vill blir det världens vendetta med Eddie Brock som gör hotfulla besök till faster May (Venom ska förstås känna till hans identitet). Och en snygg CGI-Venom får ju vilken fanboy som helst att dregla.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav LWes » ons feb 02, 2005 23:14

RalfiParpa skrev:Jag hoppas verkligen på Venom. Om det görs som jag vill blir det världens vendetta med Eddie Brock som gör hotfulla besök till faster May (Venom ska förstås känna till hans identitet). Och en snygg CGI-Venom får ju vilken fanboy som helst att dregla.

Jag var bara besviken att dom inte hade med Eddie Brock i någon av dom två första filmerna för det hade varit ganska coolt, att man redan vet vem han är och sen blir han Venom till skillnad från serietidningarna när typ allas första app är när dom blir sina superhjälpar/superskurkar.
I tv-serien från 1994 gör dom det riktigt bra, Eddie Brock är med från första avsnittet och likadant med flera andra som senare får sina superkrafter, t.ex. min favorit Michael Morbius, som jag för övrigt hoppas på som fiende i Spider-Man 4 tillsammans med The Lizard.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav adolvsson » tor feb 03, 2005 0:40

Venom började bra, men kändes snart nästan lika överanvänd som Wolverine, en bedrift i sig bara det. Trots det skulle jag gärna se honom som skurk i SM3, för jag tror på Sam Raimi och jag tror Venom är en karaktär som passar Sams sinne alldeles utmärkt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav VelocityBoy » tor feb 03, 2005 10:10

LWes skrev:Jag var bara besviken att dom inte hade med Eddie Brock i någon av dom två första filmerna för det hade varit ganska coolt, att man redan vet vem han är och sen blir han Venom till skillnad från serietidningarna när typ allas första app är när dom blir sina superhjälpar/superskurkar.

Det är nog lite svårt att i förväg veta vem som skall spela en eventuell Venom då de bergis kommer att vilja ha ett ganska stort namn som dragplåster.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav jvc_man » tor feb 03, 2005 11:14

Hmm, blir nog ganska svårt o fixa till honom med specialeffekter etc. Kommer ta lång tid för att få det bra, har ju blivit en hel del misslyckade animeringar senaste året. Men hoppas gör vi väl alla! :)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav noike » tor feb 03, 2005 13:14

jvc: speciellt som han är organisk. Mteall och liknande är ju ett antal magnituder lättare att klara av att animera bra.

Lizard och Hobgobin tror jag -- fast med Harry Osborne som Hobby. Kanske inte så trogen serien men det passar in i filmerna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » tor feb 03, 2005 13:20

Han lär inte bli sämre än powerrangern i 1an. Har inte sett 2an så kan inte säga något om effekterna på skurken där. :P
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » tor feb 03, 2005 13:28

Off skrev:Han lär inte bli sämre än powerrangern i 1an. Har inte sett 2an så kan inte säga något om effekterna på skurken där. :P

Jodå. Tänk dig Power Rangern, landad med Spier-Man själv och Jar-Jar Binks.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » tor feb 03, 2005 13:40

noike skrev:
Off skrev:Han lär inte bli sämre än powerrangern i 1an. Har inte sett 2an så kan inte säga något om effekterna på skurken där. :P

Jodå. Tänk dig Power Rangern, landad med Spier-Man själv och Jar-Jar Binks.

Tror faktiskt jag vet vem det är. Har för mig att jag läst en serietidning med en svart kletdräkt som påverkar den som har den på något sätt. Har inte spindelmannen haft dräkten på sig också? Jag kanske är ute och cyklar på tunn is med en enhjuling utan dubbdäck nu :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav LWes » tor feb 03, 2005 16:21

noike skrev:Lizard och Hobgobin tror jag -- fast med Harry Osborne som Hobby. Kanske inte så trogen serien men det passar in i filmerna.

Det vore ganska smart att göra Harry till Hobgoblin i stället för Green Goblin för hur kul skulle det vara med samma fiende igen?
Men jag är tveksam på om han kommer vara huvudfienden eftersom dom sagt att dom vill göra något annorlunda o.s.v.

En annan idé skulle kunna vara att John Jameson förvandlas till Man-Wolf efter att han varit på månden där han även fått med sig Venom-symbioten, och sen bli Harry Venom.
Så får Spidey slåss mot Venom och Man-Wolf. Fast Man-Wolf är nog inte tillräckligt rolig att dom har med honom.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav qarlsson » tor feb 03, 2005 16:30

Cube Zero
Vad har vi då lärt oss av denna prequel till Cube och Hypercube? Ja, först och främst att varje ny film i serien blir sämre och sämre samt att ingen klår det blygsamt underbara lilla verket till original som Vincenzo Natali stod för. För det andra så tycks ingen av de nya skaparna bakom uppföljarna vilja gå ifrån den irriterande klyschan att använda en mentalt labil karaktär som prompt ska löpa amok och försöka ta kål på alla andra i gruppen. Jag tycker hela konceptet kring Cube har, åtminstone i teorin, en potential att spinna vidare och utveckla sitt "verse" på diverse intressanta sätt. Något som jag tycker varje nytt tillskott i serien misslyckats med.. Men den är inte helt bedrövlig utan sevärd i viss mån. Om man sen gillar hypercube är det nog ytterligare skäl att ge den en chans.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Off » tor feb 03, 2005 16:40

Jag älskade 1an och tyckte 2an var en ok film. Egentligen bara en upprepning men jag gillar konceptet så mycket att det funkar. Ska bli intressant att se 3an faktiskt.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Yog-Sothoth » fre feb 04, 2005 1:22

Wow - jag såg The Machinist ikväll. En mystisk och stämningsfull film för alla som älskar att se en bra skådespelare porträttera en man som blir totalt vansinnig, steg för steg. Det bästa i år hittills...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav qarlsson » fre feb 04, 2005 5:35

Hotel Rwanda
Oscarsnominering eller ej så har jag varit nyfiken på den här filmen ett bra tag. Jag såg den nu för en vecka sen och jag tänkte att det kanske vore på tiden att skriva lite om den. Filmen utspelar sig i Rwanda under den då pågående massakern av Tutsifolket. En massaker som i slutändan skördade uppemot 1 miljon människor medan världssamfundet bestående av FN, USA och övriga medlemmar, i sitt bristande handlande, satt och dryftade semantik kopplat till begreppet "Genocide" och om det var applicerbart på situationen i Rwanda. Istället för att behandla massakern i helhet fokuserar berättelsen på Hotell-managern Paul Rusesabagina (spelas av Don Cheadle) och hur han genom sina handlingar räddade livet på över 1000 tutsier. Paul är förövrigt av Hutu-härkomst men är gift med en Tutsikvinna. Precis som titeln påvisar så utspelar sig stora delar av filmen på det hotell Paul arbetar för. Men man får även kraftfulla, om än sparsamma och sporadiska, glimtar av de hemskheter som tutsibefolkningen utsätts för i kringliggande omgivning. Det är en stark film, ingen tvekan om den saken. I min mening har filmskaparna verkligen lyckats med att etablera den hemska stämningen av hat som hela tiden ligger hotfullt vakande oavsett om massakern är närvarande i bild eller inte. Precis som riktigt videomaterial av massakern ger rysningar av att se på så lyckas filmen bidra med samma känsla vid ett flertal tillfällen... Exempel på detta är en replikväxling mellan Paul och en affärsman/vän vid ett tillfälle i filmen:

"You do not believe you can kill them all?"
"Why not? We are halfway there already."

Förutom Don Cheadle ser vi även Nick Nolte (i rollen som militär representant för FN) samt Joaquin Phoenix (i rollen som journalist). Förutom dessa är det en hel drös skådisar som alla presterar riktigt bra. Don Cheadle gör en förbaskat bra roll som Paul, lågmäld och inte för dramatisk i sin framtoning.

Vad som blir så uppenbart efter att ha sett Hotel Rwanda är hur otroligt mycket det potentiellt finns att skildra från denna tragiska händelse i historien - utifrån mikro- såväl som makroperspektiv. Varav Hotel Rwanda landar någonstans mitt emellan på mesonivå. Svaret på varför det görs så lite film på detta tema kanske går att återfinna i ett av de subteman som filmen lyfter fram nämligen; orsaken till världssamfundets bristande hadlingskraft att sätta in en full militär intervention i hopp om att upplösa massakern - Rwanda var/är helt enkelt inte tillräckligt relevant eller intressant (precis som många andra länder), sett utifrån ett globalt (främst ekonomiskt) perspektiv. Nödvändigtvis inte hela förklaringen men jag tror att det ligger en hel del i resonemanget. Hur som helst - underbar film, se den!
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav caffeineaddict » fre feb 04, 2005 12:17

Qarlsson: Hotel Rwanda är en av de planerade helgfilmerna, så jag återkommer.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav qarlsson » fre feb 04, 2005 17:00

caffeineaddict: Gör så, ska bli intressant och höra vad du tyckte om den.

Ray
Historien om Ray Charles här spelad av Jamie Foxx och regisserad av Taylor Hackford. Tydligen så var Ray Charles rätt så involverad i projektet (innan han gick bort) själv. Den vetskapen gör vissa scener extra coola - exempelvis hur Ray i känslomässigt starka situationer fick sin inspiration till vad som skulle komma att bli några av hans största hits och hur det skildras on-screen. Filmen är bitvis riktigt riktigt bra men har också sina brister i den mening att den hoppar lite friskt ibland. Förvisso förståeligt med tanke på att Hackford har som ambition att täcka in så mycket som möjligt av Ray Charles liv. Men det är helt klart en biopic gjord med stort engagemang och härligt fokus på själva musikskapandet. Det svänger som fan ibland..

Men, ska man säga att det här är "någons" film så är denna någon Jamie Foxx himself. Han är verkligen läskigt bra i sin tolkning av Ray som musiker och människa. Sett i relation till oscarsnomineringarna så är det i min mening omöjligt att någon annan skulle plocka hem oscarn för Bästa Manliga.. Men vem vet, det kanske är DiCaprios "tur" denna gång och Jamie Foxx kanske anses för färsk. Logiken i oscarskarusellen är inte direkt närvarande i sin lyskraft alltid..

Sen så håller jag med javamannen (caffeine) om Sideways och Giamatti som var alldeles underbar i rollen som neurotisk vinhagga/författare. Vilket får en att undra vad Johnny Depp har att göra i nomineringskategorin medan Giamatti lyser med sin frånvaro samtidigt som Thomas Haden Church fått uppmärksamhet för sin biroll i Sideways. Visst, han är duktig men den stora ljuspunkten i Sideways är ju just Giamatti. Äsch, jaja.. det är ju så här det är.. Men det är alltid skoj att invända mot oscarsnomineringar :) Jag tror hur som helst på Jamie Foxx. Han var ett rent nöje att beskåda från första till sista bildrutan.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav RalfiParpa » fre feb 04, 2005 17:21

Qarlsson: Bra skrivet! Två filmer jag tänkte se i helg faktiskt.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film