BTVS + SKOLA =??

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

BTVS + SKOLA =??

Inläggav sus@n » tor jan 27, 2005 18:18

Jag behöver er hjälp (igen)! I morgon ska jag ha ett litet anförande på rektoriken (konsten att tala) och det anförandet ska vara på cirka 30sek till en minut "man ska inleda ett ämne som man egentligen inte ska prata vidare om" och detta ska vara fängslande.

Jag har tänkt att ägna den lilla stunden till att ta upp BTVS och Angel. Jag vet så mycket som att jag ska ta med lite saker typ 1 Angel DVD och 1 Buffy samt någon Guide.. och att jag hade tänkt ta upp sätten vampyrer kan dödas..

men det behövs något mer.. vad måste jag säga?? Ge mig förslag snälla :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Spikelover » tor jan 27, 2005 18:50

[color=darkblue]hmm

kanske att vampyrer kan få tillbaka sin själ om dom gör vissa saker. t.ex angel som blev förbannad av zigenare eller spike som skaffade den för att han ville.

jag är inte så bra på att begränsa det jag ska tala om men jag hoppas att det hjälpte
Senast redigerad av Spikelover tor jan 27, 2005 18:52, redigerad totalt 1 gång.
I'm drowning in footwears!
*sits* weard dream
Demon Fodder

Inläggav Spikelover » tor jan 27, 2005 18:51

men hallå jag försökte spoilermärka men det gick inte!!!! hur gör man det i efterhand?
I'm drowning in footwears!
*sits* weard dream
Demon Fodder

Inläggav sus@n » tor jan 27, 2005 18:56

Hmm.. detta skrev jag ihop..

Många av er känner nog att tvn är en skön plats att slappa framför när man kommer hem från en tuff dag i skolan. Och så känner jag också. Det är bara det att...........

(tar upp böcker och DVD)

Jag har ett speciellt intresse.. nämligen detta.

Vampyrmyter finns inom praktiskt taget alla kulturer, över hela världen. Säkert är vampyren en av de mest kända monstren i dagens samhälle och en av de få som fortfarande utvecklas och lever kvar i folks fantasier.En man med sådana fanatsier var Joss Whedon - skaparen av Buffy The Vampire Slayer och Spin-offen Angel. Buffy och Angel handlar båda om vampyrer och Angel är i själva verket en vampyr själv..dock med en själ. Vissa karaktärer brukar kalla honom för ett kramdjur med huggtänder.

Under detta föredrag ska jag nämna det komplexa förhållandet mellan vampyrdödaren Buffy och vampyren Angel. Varför serierna är värda att se. Det speciella “Buffy-språket” som har uppstått samt den filosofiska biten av serien och den psykologiska. Dessutom en analys av ett av de mest ovanliga avsnitten av en tv-serie.. ett avsnitt där ingen pratar i den största delen...
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav RalfiParpa » tor jan 27, 2005 19:09

Väldigt engagerat av dig. Det där stycket ska nog räcka gott och väl.
Vi fick göra samma sak under våran retorikkurs men fick bara 15 minuter av lektionstid att förbereda oss på. Jag pratade om fisken skolan serverar och det fungerade oväntat bra.
Lycka till och se upp för tunghäfta.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav sus@n » tor jan 27, 2005 20:15

RalfiParpa skrev:Väldigt engagerat av dig. Det där stycket ska nog räcka gott och väl.
Vi fick göra samma sak under våran retorikkurs men fick bara 15 minuter av lektionstid att förbereda oss på. Jag pratade om fisken skolan serverar och det fungerade oväntat bra.

Det roliga är att jag är en person som hatar att stå framför grupp och har valt retorik frivilligt och läser två andra "kommunikationsämnen" också. Tack dock för den positiva omdömet :) Det stödjer alltid.

PS: Var du positiv mot fisken? :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Binchy » tor jan 27, 2005 21:00

Om du vill ta upp Angels löst sittande själ kan du säga något i stil med "som hämnd för att Angel dödade, drack från och omvandlade en Romklans prinsessa, så förbannade de honom, genom att ge tillbaka honom hans själ. Eftersom han dödat och lemlästat folk i över hundra år så blev hans återvändande samvete ett helvete, när han mindes och ångrade varje handling under dessa år. Själen satt dock lite löst, så länge han led och ångrade sig satt den säkert, men om han började trivas med livet, eller rent av upplevde sann lycka så skulle förbannelsen förlora kraft. Han träffade Buffy, de blev kära (han blev lyckligare) och när de fullbordade sin kärlek så släpte förbannelsen och han återgick till det odjur han varit för hundra år sedan.

De säger ju att bästa sättet att övervinna en fobi (så starkt kanske du inte hatar det, men ändå) är att utsätta sig för det man är rädd för. Jag är rysligt blyg, inför folk jag inte känner (var och kollade här på Buffyforum i nästan en månad innan jag vågade registrera mig och skriva mitt första inlägg) men jag har stått på scen och spelat teater, inför betalande publik. Det var inte så farligt faktiskt, då är det värre att resa sig och säga en sak på ett jobbmöte eller liknande.

Lycka till med föredraget, tycker det låter mycket bra.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav RalfiParpa » tor jan 27, 2005 21:27

sus@n skrev:PS: Var du positiv mot fisken? :)

Jag var skoningslös. Avslutade föredraget med "Och när jag är klar kommer huvuden rulla". Det var uppskattat.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav mattek72 » tor jan 27, 2005 21:38

Det låter utmärkt sus@n,lycka till.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav Tinwiel » fre jan 28, 2005 2:04

Binchy skrev: Jag är rysligt blyg, inför folk jag inte känner (var och kollade här på Buffyforum i nästan en månad innan jag vågade registrera mig och skriva mitt första inlägg)

Jag med, Binchy, jag med. Jag kan vara hopplöst blyg, och här på buffyforum läste jag flera veckor i avsnittstrådarna först, sen registrerade jag mig. Sen tog det några veckor till innan jag vågade skriva ett inlägg. Efter några månader vågade jag mer, och nu är jag inte blyg! :D

Lycka till Susan, inledningen var jättebra! Det där fixar du! (och det kommer från en som får svimningskänslor bara av tanken på att prata inför folk). We believe in you!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tam » fre jan 28, 2005 2:18

re: blyg

Citat från Angel 1x10. Bäst att mörklägga kanske.Barney: Little trick - picture everybody...
Cordelia: In their underwear.
Barney: I was going to say dead. But hey, if that underwear thing works for ya...
Jag gillar den dialogen mycket.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Djehuti » fre jan 28, 2005 13:00

RalfiParpa skrev:Väldigt engagerat av dig. Det där stycket ska nog räcka gott och väl.

Råkade du månne i bara farten nämna:
"Ansjovis ansjovis you're so delicious
I love you more than all the other fishes
"

;)
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion

Återgå till Allmänt om BtVS