Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 1:36

jvc_man skrev:Ojdå, hörde att han slutade med film efter Evil Dead (i stort sätt) och började typ jobba på Konsum! ;)
Får allt ta och kolla upp honom på imdb nu och sedan leta upp hans filmer antingen på dc eller dvd! :)

Han har ju varit med i de två senaste Spiderman-filmerna, räknas inte det som en hyfsad prestation? Inga stora roller iofs, men ändå...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav jvc_man » fre jan 21, 2005 2:11

Yog-Sothoth skrev:
jvc_man skrev:Ojdå, hörde att han slutade med film efter Evil Dead (i stort sätt) och började typ jobba på Konsum! ;)
Får allt ta och kolla upp honom på imdb nu och sedan leta upp hans filmer antingen på dc eller dvd! :)

Han har ju varit med i de två senaste Spiderman-filmerna, räknas inte det som en hyfsad prestation? Inga stora roller iofs, men ändå...

Ojdå, herre gud, det ser jag nu på imdb, silken aktiv b-skådis, men endast småroller. Detta måste jag allt titta närmare på, skall zooma in honom i birollerna! ;)

TACK
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav adolvsson » fre jan 21, 2005 3:03

Tob skrev:Hulk tycker jag är bra däremot, en av Marvels bästa filmatiseringar. Det finns dock ett stort problem med filmen och det är att Ang Lee har inte vetat om han skall göra en Actionhistoria eller en "Beauty and the Beast" historia. Filmen blir lite spretig.

Det där tycker jag är en av filmens styrkor. Eller snarare, för mig känns den inte spretig, däremot är serietidningen just en sådan här blandning av genrer och stilar, och Ang Lee är nog den som lyckats bäst med att överföra en serietidning till vita duken. De flesta riktar in sig på enstaka stilar eller genrer, Mark Steven Johnson försökte göra Daredevil alldeles för trogen förlagan och sjönk sktuan rakt i botten. Det brukar bli så när filmskapare försöker vara förlagan för trogen. Men inte Ang Lee. Han lyckas balansera det hela perfekt. Sedan hjälper det förstås att karaktären ifråga är en av mina favoriter från Marvels stall.

Det stora problemet med Hulk är specialleffekterna, monstret själv. Det hade varit trevligt om man faktiskt hyrt ett bolag som satsar på kvalité istället för att som ILM bli mer storslagna och sämre för var film de lägger vantarna på. Dessutom var inte musiken särskilt inspirerande. Danny Elfman verkar funka bäst när han jobbar med Tim Burton, i alla andra fall är han en medelmåtta. Men bortsätt från det är Hulk fortfarande en av de bästa superhjältefilmerna.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 3:22

Vem skulle vinna i en versus-film då? Hulk eller Påven? And when I say Pope, I mean The Pope.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » fre jan 21, 2005 18:24

the_outcast81 skrev:nej han försöker inte förlöjliga dina åsikter dom är ju dina och vi är alla lika glada för det. För det kan inte var lätt att alltid har fel eller jo det kan det för enligt vad jag har läst och enligt minna egna erfarenheter här i livet så har du lyckats med det konst stycket.
LWes skrev:
TkJ skrev:
LWes skrev:God of Music = Barry Manilow

WTF?!

Vi gillar inte samma slags musik. Big deal.

woo bad move LWes bad move

Vad kaxar du om?!
När det gäller vad man tycker för musik eller filmer är bra finns det inget rätt eller fel!
När jag hör att någon gillar någon film som jag tycker är dålig så tänker jag, "ok, för honom är filmen säkert 'bra'" och sen bryr jag mig inte mer.
Så anledningen att jag inte tar det du säger på allvar är för att det du skriver är bara fånigt.

the_outcast81 skrev:För det kan inte var lätt att alltid har fel eller jo det kan det för enligt vad jag har läst och enligt minna egna erfarenheter här i livet så har du lyckats med det konst stycket.

Du formulerar det du skriver väldigt konstigt så jag ska se om jag förstår det här rätt:
Du menar att det är svårt att alltid ha fel, men att det tydligen inte är så för att enligt "dinna" erfarenheter här i livet har jag lyckets med det "konst stycket".
Känner jag dig? För hur kan du veta att att lyckas att "alltid ha fel" om du knappt vet vem jag är?
Och om jag faktiskt alltid har fel med mina åsikter, betyder inte det att det är fel att gilla Buffy och Angel? och då måste det vara fel att gilla tv-serier, och serietidningar, och musik.
Men du som tydligen alltid har rätt gillar väl tydligen inget sånt?

Och en förkortning på varför jag vet att jag kommer gilla alla Marvel-filmer:
Mina förväntningar och att bara få se karaktärerna in action är tillräckligt för att göra filmen bra för mig.
Sen är det självklart att andra saker avgör hur bra filmen är.
jag tyckte Hulk var bra. Men det var massa saker jag tyckte dom kunde gjort annorlunda.

och till Off:
Off skrev:För mig är det inte namnet på filmerna utan filmerna i sig som är det viktiga.

Det jag blev lite arg på när jag först läste det här var för att jag just förklarat i ett låångt meddelande hur det var själva karaktärerna och att få se dom fantastiska berättelserna 'på riktigt' som var det viktigaste för mig.
Så att sen få det som om det "bara var namnet på filmerna" som jag brydde mig om...
Men jag vet att Off är snäll. :)

och jag erkänner att jag inte bryr mig vem som regisserar en film.
Om regissören vet allt om serietidningen och älskar den så räcker det för jag ska gilla honom.
Jag tycker inte det spelar stor roll hur filmen är filmed eller vilka skådespelarna är så länge som dom passa i sina roller.
Jag tycker att Ben Affleck gjorde Matt Murdock mycket bra, men jag tycker att Jennifer Garner bara var ok som Elektra, för det känns som om hon inte är Mark Miller's Elektra.

Slutsats:
Om det är fel av mig. Så har jag inga som helst problem med att ha fel.
Jag älskar Barry Manilow och jag bryr mig inte om alla andra inte gör det.
Men att säga att jag har fel är bara fel.
Jag tycker att man alltid ska acceptera vad andra personer gillar (så länge det inte är att plåga djur eller rasism eller andra dumheter) och om man inte kan acceptera att andra personer har andra åsikter om sånna meningslösa saker som film och musik så har man allvarliga problem.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 18:39

LWes skrev:Jag tycker att Ben Affleck gjorde Matt Murdock mycket bra, men jag tycker att Jennifer Garner bara var ok som Elektra, för det känns som om hon inte är Mark Miller's Elektra.

Eh, Mark Millar eller Frank Miller? Jag antar att du menar den sista. Men eftersom Frank inte var inblandad så känns det för mig självklart att Elektra inte blev hans version utan snarare manusförfattaren och regissörens. För min del är det viktigare att de två har en egen vision än den som finns i serierna eftersom det är omöjligt att överföra något rakt av.

Daredevil blev pannkaka eftersom regissören inte hade en vision alls förutom stillbilder från serien. Jämfört med Mystery Men som trots allvarliga fel mot slutet fungerar ändå eftersom där hade de en klar bild av vad de ville få ut.

Sedan är det inte alltid säkert att det fungerar ändå som med Hulk. Interaktionen med datoranimeringarna kändes livlösa och dramat var tråkigt, men det experimentella bildspråket i sig var riktigt bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » fre jan 21, 2005 18:56

noike skrev:
LWes skrev:Jag tycker att Ben Affleck gjorde Matt Murdock mycket bra, men jag tycker att Jennifer Garner bara var ok som Elektra, för det känns som om hon inte är Mark Miller's Elektra.

Eh, Mark Millar eller Frank Miller?

Ja jag menade självklart Frank Miller.
Mark Miller är en karaktär i filmen Elektra.
En film som jag för övrigt inte tror kommer vara något speciellt.
Jag kommer förmodligen tycka att den är bra, men inte mer.
Jag litar på att Elektra's och Kirigi's fightingscener kommer vara höjdpunkten.
Någon som har sett den ännu?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 19:02

LWes skrev:Mark Miller är en karaktär i filmen Elektra.

Har de tagit med sig idéen att döpa karaktärer i filmen efter serieförfattare som de gjorde i Daredevil? Suck, det var jävligt irriterande första gången.

Och om Elektra: http://www.livejournal.com/users/papajoemambo/59450.html
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » fre jan 21, 2005 20:38

noike skrev:Har de tagit med sig idéen att döpa karaktärer i filmen efter serieförfattare som de gjorde i Daredevil? Suck, det var jävligt irriterande första gången.

När? Friska upp mitt minne vad du syftar på?

Fruktansvärda bilder. Det hade jag inte behövt se...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 21:10

LWes skrev:
noike skrev:Har de tagit med sig idéen att döpa karaktärer i filmen efter serieförfattare som de gjorde i Daredevil? Suck, det var jävligt irriterande första gången.

När? Friska upp mitt minne vad du syftar på?

Det tydligaste var att Kevin Smiths karaktär hette någonting Quesada. Sedan alla personer som i stort sett nämndes hade någon koppling till serierna. Bendis och Mck som namn på boxare fick mig att krevera.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Ai » fre jan 21, 2005 22:03

Nu har jag sett Alexander the Great....... omg....wtf..... Oliver Stone har inget filter kvar alls. Karln tycker att han blivit omnipotent! Om nån film verkligen gör skäl för benämningen 'Överpretatiöst Dravel' så är det väl den här. Dialogerna är långa monologer, saker och ting hänger inte ihop och det känns inte ens som om det finns nåt syfte med filmen över huvudtaget mer än att Stone ska slippa klippa bort saker han förälskat sig i. Han har fått hybris och likt de romerska kejsarna skulle han ha haft en slav bakom sig i vagnen som viskade: Minns att du är dödlig.....

HEY Mr Stone! Kill your darlings!!!!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav qarlsson » lör jan 22, 2005 4:47

Trailer släppt till Tim Burton's Corpse Bride - Click'it

Ser väldigt lovande ut!
Senast redigerad av qarlsson lör jan 22, 2005 5:07, redigerad totalt 1 gång.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav monkeyboy » lör jan 22, 2005 4:55

Qarlsson skrev:Trailer släppt till Tim Burton's Corpse Bride - Click'it

Ser väldigt lovande ut!

Såg den tidigare idag, seems nice...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Matt » sön jan 23, 2005 20:20

Köpte äntligen "An evening with Kevin Smith"
Tre och en halv timme asgarv.
Har hört att det ska komma en till. :D
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Off » sön jan 23, 2005 20:37

Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 23, 2005 20:58

Matt skrev:Köpte äntligen "An evening with Kevin Smith"

Konstigt att jag har missat denna... var den kul alltså? Kul på vilket sätt?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Matt » sön jan 23, 2005 20:59

Yog-Sothoth skrev:
Matt skrev:Köpte äntligen "An evening with Kevin Smith"

Konstigt att jag har missat denna... var den kul alltså? Kul på vilket sätt?

För att jag gillar dick- and fartjokes
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Off » sön jan 23, 2005 21:02

Den är kul pga att Kevin Smith är en helt underbar talare/historiaberättare. 3.5 timme bara flyger förbi.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Matt » sön jan 23, 2005 21:04

Off skrev:Den är kul pga att Kevin Smith är en helt underbar talare/historiaberättare. 3.5 timme bara flyger förbi.

Precis. Jag skulle börja med att bara se en stund. Men kunde inte sluta titta. Kevin Smith bjuder verkligen på sig själv.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav AKS » sön jan 23, 2005 21:07

Så har jag äntligen hunnit se Sympathy for Mr. Vengeance! Jag tyckte att filmen var bra, jag har kanske sett 7-8 koreanska filmer och detta är den näst bästa (Memories of Murder är ju den bästa film jag sett på mycket länge, så den är svår att slå). Men en sak... den är ju inte alls lika våldsam som ryktet gjort gällande! Jag blev inte chockad eller äcklad av en enda scen. Inte så att jag ville det, men med tanke på det jag hört så hade jag trott det.

Annars så är filmen ett långsamt, mörkt drama med inslag av humor och, jodå, våld. Chan-wook Park gör hela tiden filmen intressant när det kommer till kameravinklar, ljud o.s.v.. Och min nye favoritskådespelare, Kang-ho Song (han var fantastisk i Memeories of Murder) är så jävla bra! Och Ha-kyon Shin är inte direkt dålig.

Bra film som sagt, men lite för lång och kanske inte riktigt så intressant som jag hoppats. (7/10)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » sön jan 23, 2005 22:13

Eternal sunshine of the spotless mind

Jim Carrey är duktig, riktigt duktig utan att vara fenomenal. Kate Winslet likaså, duktig men inte fantastisk. Samspelet dem emellan är bra men inte briljant. Vad säger då detta? Jo, att filmen var inte den fenomenala upplevelse som jag kanske hade hoppats på. Mina förhoppningar på filmen låg nog lite väl högt och jag önskar istället att detta hade varit en film som jag hade sett utan att ens hört talas om den. En film om kärlek är det och Charlie Kaufman står för manus och det innebär nästa per automatik att vi bjuds på välgjorda och klockrena repliker. Det gör vi. Filmen är även rent visuellt väldigt välgjord och känns orginell.

4/5

Lost in Translation

För mig fungerar Lost in translation som en metafor för vilsenhet, och jag antar att den till stor del är menad som en sådan. Att inte känna sig förstådd, att inte kunna göra sig förstådd. Att hitta människor som man passa ihop med, som man trivs med, att ligga på samma våglängd helt enkelt.
Lost in translation känns verkligen helgjuten. Det är en varm och behaglig film. Den är lättsam men fungerar ändå på många olika plan. Samspelet mellan Bill Murray och Scarlett Johansson fungerar ypperligt. Musik och scenuppsättning, klipp osv känns passande och tillför mycket till stämningen i filmen.

5/5

Garden State

Detta är ju verkligen en film som det har talats väldigt väl om här. Är det befogat? Jo jag skulle nog vilja säga det. Zach Braff och Natalie Portman utgör verkligen ett närmast perfekt skådespelarpar. Här finns den kemin som saknades mellan Jim Carrey och Kate Winslet. Den lättsama humorn, det lättsama dramat (och kanske Natalie Portman) går rakt in i mig och där lär det nog bli kvar ett tag kan jag tro. Underbar film rakt igenom som till och med lyckas göra mig på gott humör.

4/5

Detta var helgens skörd, en onekligen väldigt lyckad skörd. Hur ofta ser man tre filmer som man belönar med en femma och två fyror på en helg. Mycket inriktad på relationer och tydligen funkar det, men å andra sidan så är det ju faktiskt tre filmer som ofta förekommer på listor som behandlar årets (förra året) bästa filmer.

Jag är nöjd.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav qarlsson » mån jan 24, 2005 0:01

AKS: och i år (juni närmare bestämt) kommer uppföljaren - Sympathy For Lady Vengeance, exakt vad den kommer handla om vette tusan men när Chan-Wook Park gör film så har han iallafall min absoluta uppmärksamhet :)

Det enda jag i princip har hört är att Lady Vengeance ska sluta cirkeln; hämndtemat, som började med Mr. Vengeance och fortsatte med Oldboy.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Zaxx » mån jan 24, 2005 0:43

Tob, det verkar som om man skall se de tre filmerna alltså ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Off » mån jan 24, 2005 0:48

Zaxx skrev:Tob, det verkar som om man skall se de tre filmerna alltså ?

Vi har ju sagt hur länge som helst att du måste se Garden State. Sen måste jag ta tag i LiT också förstås. Vi kan få skämmas i varsitt hörn till vi sett dem zaxx.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 24, 2005 0:50

Off skrev:

Vi har ju sagt hur länge som helst att du måste se Garden State. Sen måste jag ta tag i LiT också förstås. Vi kan få skämmas i varsitt hörn till vi sett dem zaxx.

Från den andra sidan av lägret: Se inte Garden State, såvidare du inte vill förlora två timmar av ditt liv till tristess...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Zaxx » mån jan 24, 2005 0:53

Nu blev det problem!...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Off » mån jan 24, 2005 0:54

Zaxx skrev:Nu blev det problem!...

Du vet ju att du kan lita på mig Zaxx. Filmen är ganska lugn av sig så du behöver inte vara rädd för att grannarna ska vakna. ;)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tob » mån jan 24, 2005 1:45

Ja det skall man! oavsett vad Yog-sogoth säger. Och Off skall defitnivt ta tag i LiT.

Sen gör det fasiken ont i mig när Garden State blir anklagad för att stjäla 2 timmar av dess publik som tristess. Enligt mig är det en av dem underbaraste och bitvis även roligaste filmerna jag har sett på mycket länge.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 24, 2005 1:52

Tob skrev:Sen gör det fasiken ont i mig när Garden State blir anklagad för att stjäla 2 timmar av dess publik som tristess. Enligt mig är det en av dem underbaraste och bitvis även roligaste filmerna jag har sett på mycket länge.

Jag är hemskt ledsen Tob, men den kalla sanningen är att åsikter differerar, och min åsikt är att Garden State suger borstbeklädd, muterad, förvuxen, svettig och Zach Braff-beklädd dromedarpung.

Och därmed avslutades det förhoppningsvis sista av de 10+ negativa inlägg jag har skrivit om den här filmen.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tob » mån jan 24, 2005 1:59

Yog-Sothoth skrev:
Tob skrev:Sen gör det fasiken ont i mig när Garden State blir anklagad för att stjäla 2 timmar av dess publik som tristess. Enligt mig är det en av dem underbaraste och bitvis även roligaste filmerna jag har sett på mycket länge.

Jag är hemskt ledsen Tob, men den kalla sanningen är att åsikter differerar, och min åsikt är att Garden State suger borstbeklädd, muterad, förvuxen, svettig och Zach Braff-beklädd dromedarpung.

Och därmed avslutades det förhoppningsvis sista av de 10+ negativa inlägg jag har skrivit om den här filmen.

Det är lugnt....;)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film