Vad gör Buffy så bra?

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vad gör Buffy så bra?

Action
0
Inga röster
Romantiken
1
1%
Skådespelarna
4
6%
Humorn
5
7%
Allting!
55
80%
Dramatiken
4
6%

Antal röster : 69

Inläggav malavel » sön maj 02, 2004 13:13

stewie?
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Noggster » sön maj 02, 2004 13:26

från family guy såklart!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav malavel » sön maj 02, 2004 13:29

OK. Har inte kollat på det.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Langtry » sön maj 02, 2004 14:08

Stewie rockar =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav mattek72 » sön dec 26, 2004 2:36

Tänkte väl att det skulle finnas en sån här tråd.

Jag har många gånger funderat över detta.
Trots att jag bara har sett säsongerna 1-5,så är jag imponerad av hur lätt man fastnar för serien när man väl sätter sig och tittar på den.
Man känner på något lustigt vis en viss gemenskap med de olika rollfigurerna.
På samma sätt utvecklar man olika känslor för dom.
Handligen går hela tiden framåt för varje säsong,man får se hur de olika personerna utvecklas som människor.
Det är en mycket bra blandning av olika ämnen i serien,det är kanske just därför som den är så pass bra,och tilltalar personer i alla åldrar.
Så jag kryssar för allting!
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav CheeseGuy » sön dec 26, 2004 12:54

Vote: Allting, förstås.

Ett par andra saker:
-Den tar ut svängarna rejält, jag menar i hur många andra serier får man se [2x22 Becoming]huvudpersonen skicka sin pojkvän till en helvetesdimension där han torteras i hundra år? Det var förresten då jag fastnade på riktigt. När jag såg serien första gången fick jag ofta just den känslan, att det inte finns några andra serier där man får uppleva sånt.
-Jag bryr mig verkligen om alla karaktärerna (det inkluderar även Riley :D ).
-Serien (och karaktärerna och dess omgivning) utvecklas hela tiden. Det är enorm skillnad bara på säsong 4 och 1 (och då menar jag inte kvalitetsmässigt, även om jag tycker om säsong 4 väldigt mycket mer).
-Dessutom, ett par självklara saker som bra manus, bra skådespelarinsatser, feta arcs och bra soundtrack.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Lipton » fre dec 31, 2004 19:47

Jag tycker att humorn är bäst, t ex när Spike säger I´ve always been bad, och så får man se hur han var innan han blev vampyr, det fick en att vika sig av skratt. Det behöver inte vara något de säger utan det kan vara en min eller blick. Xanders ständiga kommentarer. Romantiken är också bra och allt det andra.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad

Inläggav Nicole » tor jan 06, 2005 1:38

Allting. det är blandningen av det hela som gör det så bra. alla känslor framkallas...för mej iaf
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion

Inläggav Djehuti » tor jan 06, 2005 9:06

Allting. Buffy är en så mångnyanserad serie. Den är inte renodlat någonting, utan blandar friskt och flirtar med den ena genren efter den andra.
Kanske därför som den förvånansvärt nog inte vunnit några större priser;
juryn har ingen aning om vilken kategori de skall placera Buffy i.

Men om vi säger såhär, jag har sett bättre exempel på action än Buffy.
I övriga kategorier är det dock få titlar som toppar BTVS, och som helhet, som serie är Buffy helt oslagbar.
Djehuti
Minion

Inläggav RalfiParpa » tor jan 06, 2005 13:06

Väl rutet, Djehuti och välkommen hit.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Noam » tor jan 06, 2005 13:42

Jag skulle vilja slå ett slag för karaktärerna... i Buffy lyckas man hålla alla karaktärer intressanta och vid liv.. man glömmer inte bort någon (som man gör i de flesta andra serier).

Det som gör Buffy så bra är nog som ni säger, blandningen av allt i pollen ovan. Men det som gör att jag fastnar är drama-biten. Jag bryr mig verkligen om vad som händer dem i nästa avsnitt. Suget efter att få veta om de klarar sig eller vad som händer sen är ENORMT!
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav SarahTheBloody » mån jan 10, 2005 13:33

Jag tycker att Buffy är bra för att serien spelar på alla känslor man har i kroppen. Man blir förbannad,man skrattar,man gråter,man hatar,man älskar,man blir överraskad,man hurrar när ett avsnitt blir precis som man hoppades och man blir irriterad när ett avsnitt inte alls blir som man vill...
Det är bitterljuvt att leva sig in i den serien. I Love It!

Jag håller med er andra att man verkligen bryr sig om vad som händer alla karaktärerna. Man känner medlidande!
Without Passion, We'd Be Truly Dead./~Angelus~
Användarvisningsbild
SarahTheBloody
Minion

Inläggav A bear » tis jan 18, 2005 21:45

Har funderat över detta ett tag och få se om jag kan komma fram till något.

Jag är en rätt pretto typ antar jag. En av de saker jag verkligen älskar med Buffy - och som jag tycker skiljer den från de allra flesta TV-serier och även mainstreamfilmer som görs numer - är just det här med layers (slayers?). Det är en serie som funkar på flera olika nivåer; på ett plan handlar den ju om "hot chicks with superpowers" men samtidigt är den så välskriven, välgenomtänkt och komplex (med en del undantag) att det nästan alltid lönar sig att gräva djupare. Den vågar, till skillnad från nästan all underhållning, ta risken att överskatta publiken snarare än tvärtom. Ofta är den helt meningslös om man inte följt noga med tidigare - och tänkt en del själv dessutom. Den är TÄT; det händer så mycket saker som man lätt missar - och som därigenom blir så mycket roligare när man fattar dem. (Hur många amerikanska tonåringar fattar en replik som "Stay back or I'll pull a William Burroughs on your leader here"?)

Den har, också något som ofta saknas i TV-serier, något som liknar logik i rollfigurerna. Handlingar har konsekvenser; man fajtas bara inte mot demoner under hela sin uppväxt (hej symbolik!) utan att bli en annorlunda människa. Al Bundy var exakt densamme i säsong 10 som i säsong 2; Buffy och hennes kompisar utvecklas verkligen över tiden. De blir mer levande, man bryr sig mer.

Den fantastiska dialogen, förstås. Rapp, humoristisk, insiktsfull.

Det att serien aldrig blir rädd för att driva med sig själv - och samtidigt vågar chocka oss genom att då och då lyfta slöjan och ge oss en rejäl dos hård kall verklighet (s5-7)

"The Body" eller Taras död t ex

eller rentav kombinera de två genom att få oss att fundera över vad som överhuvudtaget är verkligt och vilken betydelse det i så fall har

som i "Normal Again".

Ordet är väl "postmodernt" antar jag.

Sättet den blandar klichéer - både med rätt sida upp och uppånervända - med faktisk originalitet.

Skådespelarna är... tja, tre av dem är genomgående fantastiska. Hannigan, Marsters och Head. Resten är i regel Bra, ibland lysande, ibland mediokra, aldrig egentligen dåliga (med möjligt undantag för Boreanaz och Blucas).

För att den vågar erkänna att det finns mörker i världen. Och att det inte alltid löser sig fint i slutet av varje 40-minutersepisod. Och att den vågar göra det med humor.

Handlingarna som spinner över hela avsnitt, hela säsonger, hela serien. Det är någon som har TÄNKT! Yay!

Vad mer... hmmm, det vart långt det här... ja, det där med hot chicks with superpowers är ju faktiskt inte att förakta heller.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Ew » tis jan 18, 2005 22:35

Skulle egentligen kunna citera hela Björns inlägg ovan. Just det faktum att serien har så många olika nivåer är nog det som gör den så bra!

Visst finns det avsnitt som kanske inte är hundraprocentiga men alla avsnitt (tycker jag) tillför något. Jag tycker att det är de många och olikartade karaktärerna som gör serien så intressant samt det faktum att dessa inte behöver vara perfekta. Jag tycker också att serien är så fantastiskt därför att allting inte behöver vara så sockersött, snarare tvärt om. Världen kan vara grym och det känns i Buffyverse.

Jag fastande på riktigt i slutet av säsong 1 och nu efter att ha sett alla säsonger om och om igen är jag enormt tacksam för att jag slog på teven vid rätt tidpunkt! Åh det är helt enkelt en fantastisk serie!! :D :D :D
- You walked down the steps and I loved you
-Angel till Buffy i Helpless-
Användarvisningsbild
Ew
Demon Fodder

Inläggav VelocityBoy » tis jan 18, 2005 22:50

Björn skrev:Skådespelarna är... tja, tre av dem är genomgående fantastiska. Hannigan, Marsters och Head. Resten är i regel Bra, ibland lysande, ibland mediokra, aldrig egentligen dåliga (med möjligt undantag för Boreanaz och Blucas).

Själv skulle jag addera SMG till den listan också... annars håller jag med.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav carre » tis jan 18, 2005 22:55

VelocityBoy skrev:Själv skulle jag addera SMG till den listan också... annars håller jag med.

Word. Jag skulle inte kunna tänka mig någon annan som Buffy. Och det är en bra grej, för buffy är min favvo-karaktär. Och Spike..och giles..och willow..och xander..och anya..och..dawn..och anta. bah. i love them all.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav A bear » tis jan 18, 2005 23:01

VelocityBoy skrev:
Björn skrev:Skådespelarna är... tja, tre av dem är genomgående fantastiska. Hannigan, Marsters och Head. Resten är i regel Bra, ibland lysande, ibland mediokra, aldrig egentligen dåliga (med möjligt undantag för Boreanaz och Blucas).

Själv skulle jag addera SMG till den listan också... annars håller jag med.

Mjaaeaeaaeeeuooo... alltså, jag gillar henne. Hon är perfekt i rollen. Men hon är inte perfekt; hon knockar mig inte lika konsekvent som de tre jag nämnde. Möjligen är det så enkelt som att hon är i bild mer än de andra, och därmed får proportionellt fler scener som är transportsträckor eller helt enkelt inte tillräckligt välgjorda (såna förekommer ju tyvärr).

Nu menade jag det ju inte som kritik mot henne (eller någon av de andra) - som sagt, de är aldrig dåliga. Men det är det där steget mellan att få en att tro på en figur och att bränna ett jävla hål rakt igenom tv-skärmen in i ryggmärgen på mig; SMG gör det inte fullt så ofta som de tre på min topp. Men när hon gör det... jävlar.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav VelocityBoy » tis jan 18, 2005 23:20

ey skrev:Jag skulle inte kunna tänka mig någon annan som Buffy. Och det är en bra grej, för buffy är min favvo-karaktär. Och Spike..och giles..och willow..och xander..och anya..och..dawn..och anta. bah. i love them all.

Word :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav carre » tis jan 18, 2005 23:23

VelocityBoy skrev:Word :)

Word! ;)
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav SarahTheBloody » ons jan 19, 2005 17:02

Nu menade jag det ju inte som kritik mot henne (eller någon av de andra) - som sagt, de är aldrig dåliga. Men det är det där steget mellan att få en att tro på en figur och att bränna ett jävla hål rakt igenom tv-skärmen in i ryggmärgen på mig

Jag vet precis vad du menar. Känner på exakt samma sätt!
Without Passion, We'd Be Truly Dead./~Angelus~
Användarvisningsbild
SarahTheBloody
Minion

Inläggav JRT » ons jan 19, 2005 17:20

Björn skrev:aldrig egentligen dåliga (med möjligt undantag för Boreanaz och Blucas).

Du har inte sett Angel, va? För den som tycker att DB är dålig i den rollen, även efter 5 säsonger i sin egen serie, bör nog fundera på vad som läggs in i det begreppet... För att säga det så.

Nu tycker jag förstås inte att hans skådespelarinsatser är tveksamma alls efter mitten på s2 (dvs. avsnitt 13-14, givetvis).
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav A bear » ons jan 19, 2005 18:08

Jag har inte sett Angel - till stor del pga att jag sett de 3 första säsongerna av Buffy och inte känt något större behov av att se Angel grubbla i 5 år till. Men det är ju hur som helst off topic om han har gjort bra skådespelarinsatser i andra serier eftersom ämnet i tråden är vad som gör Buffy så bra.

Sen, visst blir Boreanaz bättre med tiden. Men det är väl också det att jag har svårt för rollen Angel - tycker han är rätt trist, ärligt talat. Antingen tyngd av världens sorger eller superond, inte många mellanlägen eller nyanser. Som bifigur funkar han, men när det centreras för mycket runt honom stör det mig lite. Men det är ju jag...

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tinwiel » ons jan 19, 2005 18:08

JRT skrev:
Björn skrev:aldrig egentligen dåliga (med möjligt undantag för Boreanaz och Blucas).

Du har inte sett Angel, va? För den som tycker att DB är dålig i den rollen, även efter 5 säsonger i sin egen serie, bör nog fundera på vad som läggs in i det begreppet... För att säga det så.

Nu tycker jag förstås inte att hans skådespelarinsatser är tveksamma alls efter mitten på s2 (dvs. avsnitt 13-14, givetvis).

Håller med. I de första avsnitten av Buffy så kanske inte DBs rollprestationer var sådär lysande, lite stelt, fånigt och överspel ibland, men i serien Angel så har han fått kläm på det, och det är riktigt bra emellanåt.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav CheeseGuy » ons jan 19, 2005 18:37

Björn skrev:Jag har inte sett Angel - till stor del pga att jag sett de 3 första säsongerna av Buffy och inte känt något större behov av att se Angel grubbla i 5 år till. Men det är ju hur som helst off topic om han har gjort bra skådespelarinsatser i andra serier eftersom ämnet i tråden är vad som gör Buffy så bra.

Sen, visst blir Boreanaz bättre med tiden. Men det är väl också det att jag har svårt för rollen Angel - tycker han är rätt trist, ärligt talat. Antingen tyngd av världens sorger eller superond, inte många mellanlägen eller nyanser. Som bifigur funkar han, men när det centreras för mycket runt honom stör det mig lite. Men det är ju jag...

Det blir annorlunda i hans egen serie, där han är MYCKET bättre än i Buffy. Tvärtom brukar faktiskt folk ibland klaga på att han är FÖR glad där. Han är en helt annan karaktär där. Dessutom är det kul med en så gammal karaktär, då man ofta får reda på mer av hans historia i form av flashbacks (visserligen med fruktansvärd irlänsk dialekt och peruk, men ändå...).

Det är inte säkert att du gillar honom ändå, men du borde definitivt ge serien en chans, för den är förbannat bra. Dessutom är den ju faktiskt en del av hela Buffymytologin.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav JRT » ons jan 19, 2005 18:53

CheeseGuy skrev:
Björn skrev:Jag har inte sett Angel - till stor del pga att jag sett de 3 första säsongerna av Buffy och inte känt något större behov av att se Angel grubbla i 5 år till. Men det är ju hur som helst off topic om han har gjort bra skådespelarinsatser i andra serier eftersom ämnet i tråden är vad som gör Buffy så bra.

Det blir annorlunda i hans egen serie, där han är MYCKET bättre än i Buffy. Tvärtom brukar faktiskt folk ibland klaga på att han är FÖR glad där. Han är en helt annan karaktär där. Dessutom är det kul med en så gammal karaktär, då man ofta får reda på mer av hans historia i form av flashbacks (visserligen med fruktansvärd irlänsk dialekt och peruk, men ändå...).

Det är inte säkert att du gillar honom ändå, men du borde definitivt ge serien en chans, för den är förbannat bra. Dessutom är den ju faktiskt en del av hela Buffymytologin.

Verkligen. Att döma Angel efter hans karaktär i Buffy - som tyvärr, med undantag för Angelusavsnitten aldrig får så mycket utrymme att utvecklas, är som att döma Spike efter hur han är i Buffy s2. Visst är det samma karaktär i slutändan, men han/de utvecklas så otroligt mycket efter det.

För att citera Laura Resnick i boken Five Seasons of Angel; There are two Angels - and no, Angelus isn't one of them...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 22:20

Ah, en off topic-diskussion om Angel i BtVS kontra AtS. Hur skulle man kunna motstå den?

Jag hör liksom Björn till dem som inte fallit för Angel i BtVS, snarare tvärtom. Från att han introducerades i första avsnittet har jag önskat livet ur honom.

Det finns ingen spoilermarkering på tråden. Spoiler säsong 2 till 4.
När han dödades i andra säsongen jublade jag, äntligen var man av med honom. Nu kunde man äntligen sätta sig tillrätta och njuta av de kommande säsongerna. När han sedan gjorde sitt återinträde i tredje säsongen svor jag hett och länge. Under fjärde säsongen vågade jag inte riktigt tro på att han var borta på riktigt och när han gjorde sitt gästspel var jag hemskt nöjd med att han faktiskt försvann igen.

Angel i sin egen serie är någonting helt annat. Han är inte bara bra, han är förvånande bra. Speciellt har hans komiska ådra imponerat. Flera av de roligaste avsnitten i hela whedonverse finns i AtS och även om det finns fler skådespelare med komisk talang så är ändå en stor del av förtjänsten Davids. Till detta måste givetvis tilläggas att Angel i AtS inte bara är en lustigkurre, långt därifrån. Han är även där grubblande, fåordig, med flera kännetecken från BtVS men det passar utmärkt i hans egen serie (vilket jag aldrig tyckte det gjorde i BtVS).
latarmig
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » ons jan 19, 2005 22:24

latarmig skrev:Angel i sin egen serie är någonting helt annat. Han är inte bara bra, han är förvånande bra. Speciellt har hans komiska ådra imponerat. Flera av de roligaste avsnitten i hela whedonverse finns i AtS och även om det finns fler skådespelare med komisk talang så är ändå en stor del av förtjänsten Davids. Till detta måste givetvis tilläggas att Angel i AtS inte bara är en lustigkurre, långt därifrån. Han är även där grubblande, fåordig, med flera kännetecken från BtVS men det passar utmärkt i hans egen serie (vilket jag aldrig tyckte det gjorde i BtVS).

Glöm inte att han sjunger som en gud.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 22:34

Haha, som jag skrivit i en annan tråd:

Spoiler Angel och sång (hela AtS)
Det är ingen tillfällighet att det inte finns någon AtS-musikal. ;-D
latarmig
Big Bad

Inläggav CheeseGuy » ons jan 19, 2005 22:53

latarmig skrev:Han är även där grubblande, fåordig, med flera kännetecken från BtVS men det passar utmärkt i hans egen serie (vilket jag aldrig tyckte det gjorde i BtVS).

Det bör också påpekas att det är något som serien ofta skämtar om. Jag har visserligen inte sett särskilt många TV-serier, men jag tror inte att jag har sett någon (icke-komedi) som driver så hänsynslöst med sin huvudkaraktär. Det är ofta fruktansvärt roligt.

Nu måste vi övertala Björn att börja se på Angel innan nästa söndag. "Five by Five" är oemotståndlig.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 23:05

CheeseGuy skrev:Nu måste vi övertala Björn att börja se på Angel innan nästa söndag.

Vi kan säkert anmäla honom till polisen om han inte tittar. Har bestämt för mig att det är straffbart (höga böter, eller fängelse en vecka på vatten och bröd) att inte se AtS om man gillar BtVS.
latarmig
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS