Medium

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Medium

Inläggav adolvsson » ons jan 05, 2005 5:30

And the shows just keep on coming.

Medium, från mannen som en gång i tiden gav oss Par i Brott (Bruce Willis pre-"I'm to old for this shit"). Patricia Arquette ser döda människor (som Haley Joel Osment (hey, Bruce Willis-koppling igen), fast sötare och med mer talang för att agera) och hjälper till att lösa ruggiga brott. Det är kul att se en serie med stark kvinna i huvudrollen som är över 30, istället för den gängse normen runt 20 (inget fel i det, med ombyte är coolt). Bara en pilot än så länge, nästa avsnitt redan på torsdag, vilken vecka den hamnar på till slut har jag inte kollat in än, och 13 avsnitt verkar vara beställda. Svårt att säga för mycket efter en pilot, men det här är lovande, mycket lovande (och lite ruggigt ibland). Serien verkar inte skygga för magstarka fall, här finns förutsättningar för fruktansvärt intressanta karaktärer och relationer, och så en nyttig liten dos humor.

Patricia Arquette, minsann. Håller tummarna för att det här ska gå vägen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » ons jan 05, 2005 5:40

Det låter nästan som en variant på Tru Calling. Hoppas jag har fel, för jag håller verkligen med om att det är kul att se en kvinna-över-30 i en huvudroll som omväxling från 20-årsålderns hysterin. Och Patricia Arquette är nog den av syskonen som fick störst dos av talangen.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » ons jan 05, 2005 12:05

Ai: Fast Rosanna Arquette är precis fantastisk i After Hours när hon spelar mardröms-daten. Jag blir så nervös (och skrattar så mycket) att jag inte kan sitta still när jag ser hennes scener i den filmen.

David Arquette ska vi nog inte nämna...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » ons jan 05, 2005 12:16

caffe: håller helt med. Men Rosanna gjorde en film jag har svårt att förlåta henne för: Nowhere to Run med Jean Claude... och det bara fem år efter den lysande The Big Blue.... Jag vet att det kanske är småaktigt av mig - men jag kan inte hjälpa det. Den där Van Damme filmen överskuggar liksom allt med henne för mig efter det. Sen är Patricia med i några av mina absoluta favoritfilmer, tex True Romance.

Och som sagt: David tycker jag inte heller att vi nämner....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » ons jan 05, 2005 12:23

Ai: Tyvärr är det inte så att man kan dissa alla som har medverkat i en Van Damme-film. Det borde vara så (jag förstår verkligen den reaktionen), men det skulle betyda att jag skulle behöva dissa Michael Caine av princip och jag är alldeles för förtjust i Sleuth och Hannah och hennes systrar. Så, nej.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » ons jan 05, 2005 12:26

caffe: Det är absolut inte ett medvetet beslut jag tagit att dissa henne. Det bara är så. Tyvärr.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » ons jan 05, 2005 12:27

Ah, okej, då förstår jag. Det blir så med vissa skådisar ibland. Kathleen Turner. *ryser*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » ons jan 05, 2005 12:35

Låter mycket intressant. Innan jag börjar ladda ner så ska jag vänta tills några fler avsnitt gått dock. Kan vara bra att se tre avsnitt på raken av en ny serie så att man kommer in i den snabbt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Langtry » ons jan 05, 2005 14:32

Jag fick samma känsla som du Ai, ang Tru Calling.

Nå'n som har sett bägge serierna kanske kan lämna rapport?

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav adolvsson » ons jan 05, 2005 16:25

Se, den där jämförelsen mellan Tru Calling och Medium såg jag nån göra på imdb, men där liksom här är det uppenbart att den görs av folk som inte har sett Medium, för jag vet inte hur det skulle gå till annars. I och för sig förstår jag inte jämförelsen även hos folk som bara har läst vad den handlar om, men i vilket fall, för att klargöra skillnaderna;

Den ena handlar om en ung kvinna som åker tillbaka i tiden för att förhindra mord och andra hemskheter. Den andra är en gift trebarnsmamma i förorten som använder sin gåva att prata med döda människor för att hjälpa till att lösa redan begågna mord. Ingen chans att förhindra något där, inte. Om man vill jämföra med något, är Sjätte Sinnet mer logiskt att ta upp. Jag har inte sett Tru Calling, är det något fundamentalt jag missar med den serien för att inte kunna göra kopplingen?

Och Patricia Arquette rockar (True Romance, Ed Wood, Human Nature). Om man dissar alla skådespelare bara för att de varit med i oförlåtligt dåliga filmer, eller spelat mot pinsamma ursäkter till vad jag inte ens skulle vilja kalla skådespelare om någon erbjud mig pengar (okej, det där var en lögn för dramatisk effekt, egentligen är jag en alldeles för stor slyna för pengar), då skulle det inte bli många skådespelare kvar att kunna se på.

edit: Glömde en hel halv mening.
Senast redigerad av adolvsson ons jan 05, 2005 16:42, redigerad totalt 1 gång.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » ons jan 05, 2005 16:29

Ah, så Tru pratar med döda människor i någon form också? Okej, då förstår jag den kopplingen, men det och det faktum att båda huvudpersonerna är av samma kön verkar vara de enda likheterna. Annorlunda upplägg i övrigt, och rekommendas starkt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » ons jan 05, 2005 16:38

adolvsson skrev:...Om man dissar alla skådespelare bara för att de varit med i oförlåtligt dåliga filmer, eller spelat mot pinsamma ursäkter till vad jag inte ens skulle vilja kalla skådespelare...


Åter igen: Det är inget medvetet val jag gjort. Det har bara blivit så med just den här skådisen. Och jag dissar inte alla skådisar som gör dåliga filmer. Med just Rosanna har det blivit så för mig att jag inte kan ens se The Big Blue utan att förvänta mig - undermedvetet mind you - att Van Damme ska hoppa fram bakom ett hörn...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tob » ons jan 05, 2005 16:40

Jag håller på att ta hem första avsnittet nu, ser nog det någon gång under kvällen/natten. Har även sett Tru Calling så kan ju skriva ett par ord, men tycker ändå det blev rätt klart efter adolvssons inlägg var skillnaderna ligger och likheterna.

Medium verkar dessutom inte alls vara lika lättsam som Tru Calling ändå är. Får se helt enkelt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav adolvsson » ons jan 05, 2005 16:48

Ai: Jag råkade visst glömma en halv mening på slutet där, men det gör nog ingen skillnad på ditt svar.
Synd och skam, i vilket fall, men du får väl skylla dig själv om du sätter dig och ser en Van Damme-film ;)

Tob: Medium är inte speciellt lättsam, nej. Patricias karaktär har lite humor, och framför allt en ryggrad hon inte är rädd att använda, måste man nog ha om man ska möta världen med den gåvan, men lättsamt är det inte.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons jan 05, 2005 20:26

Har laddat hem första avsnittet för bedömning, tycker det låter intressant med en Tru-koppling.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » tor jan 06, 2005 5:11

Till en början, Patricia Arquette är suverän, och att hon hela tiden påminner mig om fantastiska Cate Blanchett gör inte saken sämre. Kopplingarna till Tru Calling är nästan obefintliga. Det enda serierna har gemensamt (efter 1 avsnitt av denna) är en kvinnlig karaktär som på någotsätt har en kommunikation med döda människor. Helt annan stämning och känns mycket allvarligare och mörkare.

Annars kan stämma in med adolvsson, helt ok, och den har verkligen potenial. Sen verkar det som att vi får ett helt nytt avsnitt den tionde och inte imorgon torsdag. Sedan ett nytt den sjuttonde också. Jag kommer fortsätta, defintivt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav LWes » fre jan 07, 2005 14:33

Som vanligt missar jag trådar. Finns det inget sätt så att man får ett email varje gång en ny tråd startas? Typ att man bevakar hela "TV-serier och film"-delen av forumet?

Jaja. Jag tyckte att första avsnittet var bättre än Tru Calling, trots att jag inte ser att serierna har något gemensammt med tanke på att Tru aldrig pratade med döda personer.
Tru Calling var mycket mer overkligt, hon åkte tillbaka i tiden om och om igen.
I Medium så känns det mer realistiskt och istället för att hon har någon 'superkraft' är hon bara psykisk, något som jag inte tycker är overkligt eftersom det finns folk som är det på riktigt, eller åtminnståne påstår sig vara det.
Om någon därimot skulle påstå sig kunna resa tillbaka 24 timmar i tiden för att stoppa mord så skulle jag inte ens överväga att det kunnde vara sant.

Så vad vill man ha mest: Tru Calling säsong 2 eller Medium? Jag skulle valt en andra säsong av Tru Calling för den serien har redan utvecklats mycket och andra säsongen skulle bli hur bra som helst.
Men för hoppningsvis kommer Medium bli riktigt coolt, för det finns potetial.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 07, 2005 17:40

LWes skrev:Som vanligt missar jag trådar. Finns det inget sätt så att man får ett email varje gång en ny tråd startas? Typ att man bevakar hela "TV-serier och film"-delen av forumet?

Efter att jag har läst de trådar jag är med i brukar jag kolla på Nya inlägg, då ser man ju de som har skrivits sedan man senast loggade in. Där får man ju tag på alla nya som har skapats...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav LWes » fre jan 07, 2005 17:52

Yog-Sothoth skrev:
LWes skrev:Som vanligt missar jag trådar. Finns det inget sätt så att man får ett email varje gång en ny tråd startas? Typ att man bevakar hela "TV-serier och film"-delen av forumet?

Efter att jag har läst de trådar jag är med i brukar jag kolla på Nya inlägg, då ser man ju de som har skrivits sedan man senast loggade in. Där får man ju tag på alla nya som har skapats...

Vart kollar man det?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » fre jan 07, 2005 18:08

LWes skrev:
Yog-Sothoth skrev:
LWes skrev:Som vanligt missar jag trådar. Finns det inget sätt så att man får ett email varje gång en ny tråd startas? Typ att man bevakar hela "TV-serier och film"-delen av forumet?

Efter att jag har läst de trådar jag är med i brukar jag kolla på Nya inlägg, då ser man ju de som har skrivits sedan man senast loggade in. Där får man ju tag på alla nya som har skapats...

Vart kollar man det?


Uppe till höger på indexsidan (Forumstart) finns länken: "Visa nya inlägg sedan ditt senaste besök".

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav LWes » fre jan 07, 2005 19:03

Ai skrev:
LWes skrev:
Yog-Sothoth skrev:
LWes skrev:Som vanligt missar jag trådar. Finns det inget sätt så att man får ett email varje gång en ny tråd startas? Typ att man bevakar hela "TV-serier och film"-delen av forumet?

Efter att jag har läst de trådar jag är med i brukar jag kolla på Nya inlägg, då ser man ju de som har skrivits sedan man senast loggade in. Där får man ju tag på alla nya som har skapats...

Vart kollar man det?


Uppe till höger på indexsidan (Forumstart) finns länken: "Visa nya inlägg sedan ditt senaste besök".

Ok, det skall jag börja använda.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre jan 07, 2005 19:59

LWes skrev:Så vad vill man ha mest: Tru Calling säsong 2 eller Medium?

Varför skulle man välja? De är ju på olika kanaler och har inget gemensam vare sig framför eller bakom.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav LWes » fre jan 07, 2005 22:02

noike skrev:
LWes skrev:Så vad vill man ha mest: Tru Calling säsong 2 eller Medium?

Varför skulle man välja? De är ju på olika kanaler och har inget gemensam vare sig framför eller bakom.


För att dom serierna har gemförts mycket och folk har sagt just så att dom hellre skulle se en till säsong av Tru Calling.

Det är som att säga "Vad skulle du helst vilja ha: En ny fin bil, eller en date med Joss Whedon?"
Vad har sakerna med varanndra att göra? Ingenting.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » tis jan 11, 2005 21:20

Andra avsnittet var: Helt fantastiskt! Den här serien är verkligen 'WOW-bra'!!! :)
Varför tog det slut så fort? Det känndes som avsnittet var så kort för att det var så bra! :o
Jag är kär i den här serien.
Jag längtar tills nästa vecka. :D
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » fre jan 14, 2005 20:16

Hmm har sett de två första avsnitten nu och är väl inte jätteimponerad. Skådisarna är bra men storyn ger mig inte så mycket hittills. Verkar ju finnas chans för lite utveckling så jag fortsätter titta ett tag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » tis jan 18, 2005 20:57

Min plan var att se tre avsnitt på raken av serien och det har jag nu gjort. Inte på raken kanske. Men tre avsnitt idag.

Jag tycker att serien är bra, varken mer eller mindre. Jag kommer definitivt att fortsätta se den, men utan att känna att jag *måste* se den. Jag har faktiskt nästan inget att säga om denna serie, den är verkligen inte speciell på nåt vis, men bra ändå. Jo, Patricia Arquette är mycket bra i huvudrollen och jag gillar hennes man och familj och det faktum att hon inte ska hålla på att dölja sin förmåga för sin man. Sånt brukar bli tjatigt snabbt.

Så, kommer att fortsätta se, men utan att sitta och vänta på nästa avsnitt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav LWes » tis jan 18, 2005 23:23

Än en gång tycker jag att det är en mycket farsinerande serie.
Väldigt bra tycker jag att den är!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis jan 18, 2005 23:59

Känner inte att jag behöver någon ny nystartad serie just nu. Kände så om O.C. och Tru Calling förra året och bestämde mig för att om helhetsomdömet lät positivt efter S1 så skulle jag se alltihopa då. Och det har jag iofs inte gjort (TC verkade ju inte vara mycket att hänga i julgran, och O.C.... nja, kanske någon gång. Långt i framtiden.), men jag säger likadant om Medium nu.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons jan 19, 2005 0:01

Hade serien kommit någon annan dag än tisdagar hade jag nog inte tittat men det går inte så mycket annat :) .
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » ons jan 19, 2005 12:47

LWes skrev:Än en gång tycker jag att det är en mycket farsinerande serie.

Hoppas du inte menar att den är en fars utan att den är fascinerade. Vet inte om jag tycker den är speciellt fascinerade dock, men rätt okej. Kommer ladda hem fler avsnitt och se hur serien utvecklar sig.

Har dock lite svårt för hennes man, han är irriterande.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot], Majestic-12 [Bot]

cron