Top five by five: Buffy (Spoilers hela serien)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav RalfiParpa » tis nov 23, 2004 16:28

noike skrev:2. Vampyren i Bargaining: han har en Hanson t-shirt. Hor-ror om något.

Ja! Av alla vampyrer som inte är Angel, Spike eller någon annan viktig karaktär är det nog bara han som lämnat ett bestående intryck.

Övriga:
Harmony: Hennes fight med Xander säger allt.
Kakistos: Vampyren från "Faith, Hope and Trick" som var så gammal att han hade klövar. Hur coolt är inte där?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Nightcrawler » tor nov 25, 2004 12:54

RalfiParpa skrev:
noike skrev:2. Vampyren i Bargaining: han har en Hanson t-shirt. Hor-ror om något.

Ja! Av alla vampyrer som inte är Angel, Spike eller någon annan viktig karaktär är det nog bara han som lämnat ett bestående intryck.

Jo, han är ju så grymt skön...Hanson hade ju varit ute hur länge som helst, och så kommer dom tillbaks så där...Helt enkelt kolckrent!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion

Inläggav RalfiParpa » fre nov 26, 2004 17:13

Okej, på allmän begäran kommer nu min ocensurerade lista, i ingen särskild ordning.

Regulars:
Buffy
Xander
Willow
Anya
Spike

Icke-Regulars:
Andrew
Faith
Wesley

December-EDIT: Efter säsong 7 måste jag bygga om lite här. Lämnar listan utan motivation.
Senast redigerad av RalfiParpa fre dec 31, 2004 3:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör nov 27, 2004 3:50

Har nog fullständigt kommit fram till att Giles är min favoritkaraktär nu. Bara så ni vet. The Gilesinatior! Ripper. Numero uno.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav xAMNESIAx » lör nov 27, 2004 19:42

1. Spike
2. Angel
3. Darla
4. Buffy
5. Drusilla

Och Tara, på en stabil 6:e plats.
Senast redigerad av xAMNESIAx fre dec 03, 2004 20:35, redigerad totalt 1 gång.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion

Inläggav Buffybot Wannabe » lör nov 27, 2004 22:39

1. Spike - what can I say, I'm in love!!!
2. Buffy - det är ju ändå Buffy vi snackar om och jag älskar Sarah i rollen som Buffy.
3. Faith - bad bad bad, and I like it...

På fjärde plats kommer Giles, Willow och Xander för dom är oskiljaktiga! Kanske tom skulle ha dessa tre innan Faith...

Speciellt hedersomnämnande: Andrew - för alla tårar, för alla skratt, för allt du gjort för oss och för att du fått mig inse att nice guys is almost as good as bad boys...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad

Inläggav Mr_Jack » fre dec 10, 2004 20:06

1. Andrew, för storyteller
2. Giles, för den torra humorn och accenten.
3. Xander, för att han är hjälten som inte står i rampljuset som någon sa, för att han utvecklas så mycket genom serien (gör alla i och för sig)
4. Spike, för The Gift
5. Willow och främst som dark, för att willow är willow
Mr_Jack
Minion

Inläggav pelle » lör dec 11, 2004 1:20

Ojojoj...intressant, men ytterst svårt att sätta ihop en top5 lista. Alla är ju så bra!

Kan nämna att jag inte ens sett hela serien, har sett allting från nån gång i slutskedet av säsong 4 och till slutet, men dessförinnan bara några enstaka avsnitt, så när jag sett alltihop kan det ju mycket väl bli så att jag har ändrat uppfatning. Men som jag skulle ranka det just nu då:

1. Xander.
Den enda placering som var lätt att välja, Xander är bara bäst. Älskar hans sarkastiska kommentarer. Tycker också som så många andra att hela den här grejen med att han faktiskt inte har några särskilda krafter eller kunskaper gör honom ännu intressantare och viktigare för serien.

2. Buffy.
Ja, vad ska man säga? Hon är rolig, hon är sorglig, hon är stark, hon är svag (inte fysiskt såklart), hon är allt möjligt. Det är en så bra karaktär så det är ju egentligen inte sant (det är ju nästan så man börjar fundera på att flytta upp henne en placering när man skriver det här). Och SMG är ju helt fantastisk som skådespelare. Och inte att förglöma: hon är ju SÅÅ snygg!

3. Giles.
Han är så cool. Jag har svårt att säga riktigt varför jag gillar honom så mycket, men han är rolig, han kan så mycket och han är så viktig för Buffy. Sen är ju "I'd like to test that theory" den grymaste repliken i hela serien (nåja, det jag har sett av serien iaf). Att han är britt och heter Rupert skadar ju inte heller.

4. Anya.
Det är nu det börjar bli riktigt svårt att välja, men Anya får nog ändå ta den här platsen. Hon är rolig, snygg och en före-detta demon. En demon som sysslade med hämnd dessutom. Och som om inte det vore nog har hon kaninfobi. Det måste ju bara bli bra.

5. Willow.
Även Willow är ju en karaktär med många sidor, hon är snäll och söt men kan också bli ganska otrevlig att ha att göra med om hon lägger den sidan till. Hon är dessutom ganska rolig ibland. Och sen är hon ju riktigt cool som Dark Willow också.

Bubblare: Spike (han är ju faktiskt ganska rolig, fast jag tycker han är lite överskattad), Dawn (helt baserat på utseendet) och Clem (ingen motivering, han ska bara vara med på bubblarna. Punkt).

Angående listan som caffeinaddict nämner (den med 100 Greatest TV characters) så skulle det vara intressant att se top10 på den. Känns som att någon från Simpsons (Homer!) och någon från Vänner (Chandler!) måste vara med där. För övrigt verkar man det kunna vara flera från samma serie. Både Niles Crane och Frasier Cran finns med.
"Jag har varit i många smutsiga knarkarkvartar i mina dagar, men din lägenhet tar fan priset. Och du knarkar inte ens."
Användarvisningsbild
pelle
Demon Fodder

Inläggav noike » lör dec 11, 2004 1:33

pelle skrev:Angående listan som caffeinaddict nämner (den med 100 Greatest TV characters) så skulle det vara intressant att se top10 på den.

Den listan är helt felaktig. Inte en endaste person från Arrested Development finns med -- och det borde vara olagligt. Och den hadde en massa felaktigheter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tam » tis dec 28, 2004 0:12

1. Faith (utanförskapet)
2. Buffy (också utanförskap)
3. Dawn (utanförskap s6)
4. Angel (det finns ett utanförskap hos honom jag gillar)
5. Tara (för att hon log så fint i 5x06 Family när hon inte längre var utanför)

Det blev kanske nån kompromiss pga motiveringarna, men på det stora hela ungefär så.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Red » tis dec 28, 2004 15:33

1. Spike - förklaring onödig
2. Willow - framförallt AH's förtjänst
3. Faith - fascinerande karaktär och en av de intressantaste personligheterna
4 Clem - han är ju bara så söt (trots vad han gör med de stackars kattungarna....)
5 Andrew/Dru/Giles - för svårt att välja...
"Hello, salty goodness"
Användarvisningsbild
Red
Demon Fodder

mm

Inläggav _buffyfreak_ » tis dec 28, 2004 23:42

1 spike --> lätt vinnare
2. buffy -->favoriten
3 xsander
4 willow
5 dawn
LOVLEY BUFFY
_buffyfreak_
Demon Fodder

Inläggav Magga » ons dec 29, 2004 13:38

1. Buffy
2. Willow
3. Spike
4. Xander
5. Giles

så nära, så nära är Anya, men man fick ju bara ha 5 ;)

kanske kommer med motiverinar senare
Användarvisningsbild
Magga
Minion

Inläggav noike » ons dec 29, 2004 14:18

Topp fem teasers-på-kyrkogården i bakvänd kronologisk ordning:
(Endast riktiga teasers framför ledmotivet räknas.)

1. Lessons -- Buffy lär Dawn hur man jagar vampyrer.

2. Fool For Love -- Buffy blir pålad.

3. Superstar -- Buffy ber Jonathan om hjälp.

4. Freshman -- Buffy och Willow på kyrkogården.

5. Anne -- när the Sccoby Gang jagar vampyrer utan Buffy är är inte så bra på det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » fre dec 31, 2004 23:20

Topp fyra tillstymmelse till ord som egentligen inte får användas på BtVS:

01. Vampyr-Willows tysta "Oh, fuck" i "Doppelgängland".
02. Buffys "You need to show this bully that you're not gonna take any more of his sh...guff" i "Help".
03. Spikes "I knew the only thing better than killing a slayer would be f..." i "Wrecked".
04. Buffys "What the f..." i "Life Serial".

Hedersomnämnande från AtS 4x15 "Orpheus":
Cordelias "Oh sh-".
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 31, 2004 23:32

RalfiParpa skrev:Topp fyra tillstymmelse till ord som egentligen inte får användas på BtVS:

01. Vampyr-Willows tysta "Oh, fuck" i "Doppelgängland".
02. Buffys "You need to show this bully that you're not gonna take any more of his sh...guff" i "Help".
03. Spikes "I knew the only thing better than killing a slayer would be f..." i "Wrecked".
04. Buffys "What the f..." i "Life Serial".

Hedersomnämnande från AtS 4x15 "Orpheus":
Cordelias "Oh sh-".

Finns det inte någon regel i USA som säger att man får använda vissa svordomar i begränsat antal? Jag har för mig att shit är helt OK att säga?

I slutet av säsong 2 av Angel när de är i Pylea har jag för mig att Lorne säger ovan nämnda ord när en massa människor kommer springande emot dem.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » fre dec 31, 2004 23:36

Yog-Sothoth skrev:Finns det inte någon regel i USA som säger att man får använda vissa svordomar i begränsat antal? Jag har för mig att shit är helt OK att säga?

Det kan stämma men "shit" används aldrig i full form på någon av serierna. Inte för att BtVS behöver svordomar för att skapa en autentisk tonårsmiljö.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 01, 2005 0:46

RalfiParpa skrev:Det kan stämma men "shit" används aldrig i full form på någon av serierna. Inte för att BtVS behöver svordomar för att skapa en autentisk tonårsmiljö.

Det var något tillfälle jag reagerade på i AtS när Cordelia röt till åt någon de hade fastbunden i en stol. Hon var verkligen förbannad och skrek åt den här personen, och använde ordet "friggin". I det läget hade "fucking" varit klockrent, "friggin" kändes alldeles för svagt med tanke på hur arg hon var.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav latarmig » lör jan 01, 2005 0:50

Kanal 5 censurerade ett "whore", vilket förefaller idiotiskt, men det är väl de brittiska censurreglerna som förbjuder sådant språk. Anyas oanständiga gest i "Hush" togs också bort.
latarmig
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör jan 01, 2005 9:27

Yog-Sothoth: "Shit" brukar i vanliga fall inte få användas av "vanliga" icke-HBO/Showtime-serier, men det finns något loophole. Kommer ihåg att det var en massa kontroverser när ER lät Mark Greene skrika det i On the Beach. Och att South Park då tog tillfället i akt och gjorde ett avsnitt där de sade "shit" en massa gånger och hade ett räkneverk nere i högra hörnet som räknade antalet gånger de sa ordet.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » lör jan 01, 2005 10:24

Angel säsong 2, Through the looking glass (möjligen There's no place like plrtz glrb) säger Lorne "shit".
Edit: Det var visst redan skrivet det ja.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav RalfiParpa » lör jan 01, 2005 13:15

Topp tre interna skämt:

01.
Willow: "Remember that thing about they share the same blood or whatever?"
Anya: "Yeah, I never got that."
7x12 "Potential".

02.
Buffy: "Dawn's in trouble. Must be Tuesday."
6x07 "Once More, With Feeling".

03.
Buffy: "The other day, I gave an inspirational speech to the telephone repair man."
7x17 "Lies My Parents Told Me".
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » lör jan 01, 2005 16:14

Topp fem Willow-förolämpningar

1: Well, so's your face!
2: He's a poophead.
3: Oh, yeah, 1- 800-I'm-Dating-A-Skanky-Ho.
4: Dresses like Faith, voice like an albatross?
5: She's like this cleavagy slut-bomb walking around "Ooh, check me out, I'm wicked-cool, I'm five-by-five."

Bubblare för att jag gillar den oerhört mycket: That was the funnest coma ever.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sus@n » lör jan 01, 2005 16:29

noike skrev:Topp fem Willow-förolämpningar
3: Oh, yeah, 1- 800-I'm-Dating-A-Skanky-Ho.

Den är klassisk för mig :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav RalfiParpa » sön jan 02, 2005 3:28

Topp fem topplistor av noike

01. Topp fem Willow-förolämpningar (BtVS)
Ja, kommentarer är nästan är överflödiga. Vi vet redan att Willow är en mästare på gulliga förolämpningar och här bjuder noike på några av de bästa. Valen är utmärkta men jag hade gärna sett trean på en högre placering.
Betyg: 9/10.

02. Topp 5 avsnittsnamn (AtS)
Det här är bra, mycket bra. En originell idé och vettiga val. När får vi se BtVS-varianten?
Betyg: 9/10.

03. Topp femlista över vampyrer (BtVS)
Ah, noike lyckas blåsa nytt liv i en ganska död topplista och för en gångs skull är inte Spike med i toppen. Trevliga och intelligenta val som jag kan nicka instämmande till. Holden och vampyren från "Bargaining" får äntligen den eloge de förtjänar.
Betyg: 8/10.

04. Topp fem teasers-på-kyrkogården i bakvänd kronologisk ordning (BtVS)
Ett lysande koncept och bra utförande ger listan den åtråvärda fjärdeplatsen. Visar prov på stor BtVS-kunskap och sysslobrist. En lista vi inte visste att vi saknade som nu känns helt oumbärlig.
Betyg: 8/10.

05. Topp fem sexy-grrr (BtVS och AtS)
En typisk och grabbig topplista med några otippade val såväl som några bekanta. Illyria hamnar verkligen inte på min lista men Fred kanske gör det. Fast det är kanske något särskilt med blått hår och läder?
Betyg: 7/10.

Nästa vecka: Topp två forumstilar med kommentarer av Sasha från Sen Kväll Med Luuk.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » sön jan 02, 2005 5:01

RalfiParpa skrev:Det här är bra, mycket bra. En originell idé och vettiga val. När får vi se BtVS-varianten?

Nu kanske?

Topp fyra BtVS-avsnittsnamn med ordspråksanknytning:
1. The I In Team - Det finns inget "I in team" (but there is one in "meat pie" som de klargör i Shaun of the Dead.)
2. Same Time, Same Place - vid regelbundna träffar, också brilliant använt i den gamla Batman-tvserien.
3. Never Kill a Boy on the First Date - från never kiss a boy on the first date.
4. Out of Mind, Out of Sight - omvänd ordning, när det är borta och man slipepr bry sig.

Topp fem BtVS-avsnittsnamn med filmanknytning:
1. Buffy vs. Dracula - alla mosnter vs monster-filmerna har en plats nära mitt hjärta trots deras uselhet.
2. The Zeppo - Marx-brodern som aldrig fick göra något.
3. Killed by Death - Murder By Death var en spooffilm på deckare, det här är nästan en parodi på alla Nightmare on Elmstreet på mer än ett sätt.
4. School Hard - Die hard in school.
5. Wild At Heart - David Lynch rakt av, därför kommer den sist. Ingen egen variant, så fantasilöst av dem.
(Hedersomnämnande till Halloween för filmreferens av misstag.)

Topp fem BtVS-avsnittsnamn med musikanknytning:
1. The Yoko Factor - en klar vinnare, jag tror inte ens jag behöver motivera den här.
2. Into the Woods - en Sondheim musikal och därigenom stort inflytrande över Joss när han skrev OMWF.
3. Never Leave Me - en textrad från Spikes trigger-sång.
4. Hell's Bells - AC/DC-låt, och något passande som bröllopslåt i och med allt våld som uppstod.
5. Bring On The Night - sist eftersom det visst ska vara tagit från en konsertfilm med Sting och Sting kommer alltid sist.

Topp fem BtVS-avsnittsnamn med gammal litteraturanknytning:
1. No Place Like Home - Oz givetvis.
2. Beer Bad - Frankenstein och monstrets mantra "Fire bad!" men det kanske bara är jag som gör den kopplingen.
3. Beauty and the Beasts - Skönheten och odjuret.
4. Gingerbread - Hans och Greta, men även en del andra saker som Gingerbread Man.
5. Buffy vs. Dracula - Dracula föga förvånande.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » sön jan 02, 2005 5:22

Du slår tillbaka med besked. Trevliga listor.

Bra avsnittstnamn
Jag har en förkärlek för korta, kraftfulla och gärna poetiska titlar.
    "Becoming"
    "Him"
    "Amends"
    "The Harsh Light Of Day"
    "Entropy"
    "Empty Places"
Dåliga avsnittsnamn
Avsnittstitlar jag inte gillar är sådana som tar sin titel direkt från något fysiskt som nämns och syns flera gånger i avsnittet.
    "Doublemeat Palace"
    "Band Candy"
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav poser » sön jan 02, 2005 5:25

"Prophecy Girl" for the win!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » sön jan 02, 2005 5:33

RalfiParpa skrev:Du slår tillbaka med besked. Trevliga listor.

Lite jobbigt det där med att Who Are You är en The Who-låt som du påpekade på IRC. Jag vill ändra men då kan jag inte längre sparka på Sting...

Bra avsnittstnamn
Jag har en förkärlek för korta, kraftfulla och gärna poetiska titlar.

Jag gillar de som beskriver innehållet men ändå är rätt metaforiska och mångbottnade. Go Fish har ett underbart namn på ett uselt avsnitt tillexempel. Some Assembly Required är ett av mina favoriter, och End of Days.

Jag tycker att avsnitt som är döpta efter personer så som Anne är hemska och Enemies känns bara standardmässigt och är inget som får mig att säga "ooh, det avsnittet måste jag se" även om det får en annan betydelse när man sett avsnittet men... nej.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » sön jan 02, 2005 13:12

Topp fem smeknamn/öknamn på kärnkaraktärerna:

Buffy
01. B.
02. Lady of Buffdom, Duchess of Buffonia.
03. Buffy, The Slayer Of The Vampyres.
04. The Buffster.
05. The Buffinator.

Xander
01. The Zeppo.
02. Beady eyes.
03. The glorified brick-layer.
04. The guy who fixes the windows.
05. Nighthawk.

Willow
01. Red.
02. Black-eyed girl.