Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » mån sep 20, 2004 0:43

Ja här ser man, tänkte ju förståss gå in och skriva en del om både Kill Bill vol 1 och 2. Så är det redan en diskussion om dem. Har i likhet med Pazuzu varit på Kill Bill marathon på studentbion.

Efter en djävulsk helg och en hel söndag spenderande framför en dator i skolan, var det helt fantastisk och faktiskt kunna koppla av litegrann. Har sett filmerna innan. Vol 1 3 gånger innan och vol 2 1 gång innan.

Sätter upp Spoilerrisk så slipper jag oroa mig.

Vol1:
Jag fullkomligt talat älskar denna filmen. Det är inte ofta jag tycker utförandet känns så klockrent. Dat är inte frågan om någon tung historia eller manus, inte heller några tunga skådespelarinsatser. Även om dem är mycket stabila. Det är bara så förbannat välgjort, välregisserat och orginellt. Med orginellt menar jag ju inte historien utan utförandet. Tarantino blandar genres hej vilt och har man sett någerluna mycket film ifrån olika genres så kan man hitta mycket referenser. Tarantino är skicklig på att skriva intressant dialog, det blir aldrig tråkigt. Sen är han vansinnigt skicklig på att kombinera musik till scenerna, helt underbart. En film blir inte mer underhållande än så här. Det har jag konstaterat efter fjärde gången.

Vol2:
Andra delen känns betydligt mer bakåtlutad och Tarantino har tonat ner det fysiska våldet kraftigt. Mer dialog. Vol2 skiljer sig på så vis väldigt mycket från första delen, och det märks tydligt när man ser filmerna direkt på varandra. När jag såg filmen första gången var jag inte så förtjust i "fempunkts slaget" och även då sättet hon dödar Bill på. Nu insåg jag defintivt fördelen med att göra så här. Beatrix mål är ju faktiskt att döda Bill, således också filmens mål. På detta viset så får man in en dialog när Bill i själva verket redan är död men inte ändå. Smart. Regiarbetet är även nu mästerligt, klippning och musik känns klockrena. Fighten med Elle är grymt läcker. Förmodligen den bästa "action" scenen i hela filmen (bägge delarna).

Sammanfattningsvis så har jag Vol1 som en liten favorit, men skall man slå ihop filmerna och sätta ett gemensamt betyg så lär det ligga kring 9/10.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 1:26

Off skrev:Jag är bara lite allmänt småkär i Michael Madsen sen reservoir dogs. Att han ska vara med i Inglorious Bastards är en festanledning i min lägenhet.

Så när är denna Michael Madsen-fest i din lägenhet? Jag kommer equipped med kostym, McDonalds-läsk som sörplar och avhugget öra allt á la Reservoir Dogs. ;)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav BePatient » tis sep 21, 2004 8:55

Star Wars:
caffeineaddict skrev:Empire är närmast perfekt!

Word! Klart bäst av alla Star Wars-filmer. [underdrift] Måste vara en kul känsla att få reda på att man kan göra en uppföljare till sin film som alla älskade, och med obegränsad budget därpå. [/underdrift]
Blade Runner:
VelocityBoy skrev:För att inte snacka om Blade runner som har världens sämsta utgåva och det är endast den directors cut som Ridley Scott själv inte är nöjd med... vilket slöseri på en sådan filmskatt.

Vilken utgåva menar du då? Så länge man ser den där
man inte krystar fram ett något sånär lyckligt slut, inte där de säger att Rachel inte hade nån fyraårsgräns. Blade Runner är världens mest deprimerande film och det ska den få fortsätta vara. I den riktiga versionen har båda spärrar på fyra år, och går båda mot sin död, ansluter sig till de sina, i slutscenen när hissen stängs.
För övrigt en av mina favoriter, Blade Runner. Brutalt fantastiskt bra.
Kill Bill:
Off skrev:Pris till bästa replik
I overreacted

Jag har aldrig varit med om något som drypt så mycket av Tarantino när det sagts på film. Den repliken och scenen med superheroes-talet fick mitt leende att sträcka sig från öra till öra.

Absolut. Tycker hela slutscenen, från att
hon hittar Bill i lägenheten, till slutet, är grymt bra. Undrar dock över en grej. När hon ligger och gråter i sitt badrum i slutet, vad menas? Hon säger 'tack', vilket bör tolkas som att det riktas mot Bill. Ville hon egentligen inte alls döda honom? Svårt.
BePatient
Minion

Inläggav VelocityBoy » tis sep 21, 2004 9:31

BePatient: Angående Blade runner så framförde jag inga preferenser alls utan jag tycker bara det är synd att den utgåva av filmen som finns på dvd är en directors cut som Ridley Scott inte är nöjd med.

Det borde komma en ny mastrad version med dts ljud och en där både en directors cut och originalet är med samt en box med ännu mer grejor

Jag tycker fö det är lustigt hur illa alla tycker om första versionen av Blade runner då det faktiskt var den som skapade hela kulten kring filmen och som gjorde att den blev populär sedan dök det upp en ny version som fick alla att spy galla över den gamla...

Själv gillar jag directors cut versionen bästa men jag gillade faktiskt Fords noir doftande voice over.
.
Angående Kill Bill 2 så

Som jag ser det så är det antingen Bill för att han tog hand om deras dotter efter bästa förmåga att han inte försökte att vända henne emot honom... elller så är det bara en allmän tacksamhet inte riktad mot någon speciell (gud?) för att hon fick tillbaka sin dotter och tog sig ur det hela
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Matt » tis sep 21, 2004 13:29

Jessica Biel som vampyrsparkande babe i Blade Trinity. Kan det funka?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Off » tis sep 21, 2004 13:30

Matt: Svårt att misslyckas i en Blade-film så det funkar nog
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Matt » tis sep 21, 2004 13:36

Off: Jag är skeptisk
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Off » tis sep 21, 2004 13:40

Jag kan inte vara skeptisk till Blade. Den dagen jag börjar tvivla på Bladefilmerna är den dagen jag slutar andas.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Matt » tis sep 21, 2004 13:41

Ja jag är väl inte så stor Blade fan faktiskt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav BePatient » ons sep 22, 2004 13:05

VelocityBoy skrev:Själv gillar jag directors cut versionen bästa men jag gillade faktiskt Fords noir doftande voice over.

OK. Berättarrösten gör sig väldigt bra i Blade Runner, den gillar jag. Det är bara slutet jag inte riktigt fixar i versionen den finns med i. Men Scott är kung, i vilket fall.
BePatient
Minion

Inläggav caffeineaddict » ons sep 22, 2004 15:36

Rättning: Scott var kung. Sedan Alien och Blade Runner har han ju inte gjort en film som är mer än duglig.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Nea » ons sep 22, 2004 15:55

caffeine - Jooohooodå, Thelma and Louise och Gladiator var mer än dugliga. :P
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav VelocityBoy » ons sep 22, 2004 16:05

Nea: "Thelma and Louise" är mer än duglig men inte "Gladiator" :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons sep 22, 2004 16:40

T&L är helt okej, men Gladiator är grymt överskattad trots att den är snygg och bra spelad. Seg som gammalt tuggummi och helt ointressanta karaktärer.

Matchstick Men var också helt okej, men inte heller så bra som jag hade hoppats.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » ons sep 22, 2004 16:44

Ridley Scott blandar bra med dåligt.

Gladiator tillhör defintivt inte den senare kategorin, ni får säga vad ni väl men efter Alien så är det hans bästa film. (IMO)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » ons sep 22, 2004 18:02

Gladiator är det tråkigaste som visats på vita duken sen ukrainska stumfilmer. Jag klarar inte av den fastän alla i min umgängeskrets här uppe är helsålda på den. Ofattbart imo.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Noggster » ons sep 22, 2004 18:06

Shaun of the Dead var lätt den bästa Zombie filmen under detta millenium.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons sep 22, 2004 18:11

Off: Håller helt med. Filmen är ett ofattbart dilemma för mig. Jag tycker om de allra flesta skådespelarna, tycker filmen är skitsnygg, älskar musiken och ändå sitter jag där och kan inte ens hänga med i handlingen för att jag är så ofattbart uttråkad varenda gång någon tvingar mig att se den...

Give me Spartacus any day!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Matt » ons sep 22, 2004 19:20

Off skrev:Gladiator är det tråkigaste som visats på vita duken sen ukrainska stumfilmer. Jag klarar inte av den fastän alla i min umgängeskrets här uppe är helsålda på den. Ofattbart imo.

Ha du sett nån ukrainsk stumfilm? :D
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Langtry » ons sep 22, 2004 19:44

Off skrev:Gladiator är det tråkigaste som visats på vita duken sen ukrainska stumfilmer. Jag klarar inte av den fastän alla i min umgängeskrets här uppe är helsålda på den. Ofattbart imo.

Off, jag är med dig. Den filmen är med på min lista för överskattade filmer. Förstår inte att den anses så bra.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Tob » ons sep 22, 2004 21:57

Ehh, alla som klankar ner på Gladiator är galna ;)

Hur folk kan tycka den är seg och tråkig är för mig helt befängt, har nog sett filmen ett tiotal gånger och den är fortfarande en av mina favoriter. Som sagt var, helt otroligt.

Men nu tänkte jag säga lite gran om School of Rock. Den var riktigt bra. Komedier brukar aldrig funka så bra hos mig men denna fann jag mycket nöje, mycket tack vare Jack Black som är en av världens roligaste människor. Han gestaltar losern Dewey på ett helt lysande sätt. Dewey har bara rock i huvudet och är även det enda han kan, av en slump och i ren despeartion lyckas han få ett jobb som lärare. Göra så lite som möjligt under så lång tid som möjligt var hans motto, men när han inser att eleverna faktiskt kan spela och sjunga så börjar han undervisa i det han verkligen kan, nämligen Rock. Framförallt känns filmen väldigt ärlig, inte konstartlad och onaturlig för att få fram massa krystade budskap och undermeningar. Här ligger dem som en naturlig del i historien och det funkar kanon.

En klart 4/5.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » ons sep 22, 2004 22:25

Har funderat på att se SoR ett tag. Kanske ska ta tag i det i helgen
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tob » ons sep 22, 2004 22:37

Gör det! Förmdoligen det mest underhållande jag har sett på länge, om man bortser från Kill Bill marathonet i Söndags :)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » ons sep 22, 2004 22:40

Ok då litar jag på dig. På lördag blir det school of rock :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav malavel » tor sep 23, 2004 1:22

Off, det är nog bäst att du håller dig borta från SoR. Jag tyckte nämligen den var bra.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Off » tor sep 23, 2004 1:58

Hmmm då kanske man skulle se Fear and Loathing istället så gaspode blir glad ;)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav malavel » tor sep 23, 2004 2:10

Fear and Loathing är ju hur bra som helst!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tor sep 23, 2004 15:00

Off: Har du inte sett Fear and Loathing?! Spring, nu, och gör det!

"How much do they pay you to fuck that bear?"

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tor sep 23, 2004 15:48

Lear and Loathing är hur bra som helst och alla som inte gillar den får inte se film alls någonsin.

Att jag sedan har det som en må-bra-film är en helt annan sak. Mån så klassificerar jag Requiem for a Dream som myspys.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Matt » tor sep 23, 2004 16:49

Gillar också fear and loathing skarpt.

Såg extramaterialet till Mallrats igår. En helt annan början hade filmats som jag bara tyckte var dum. Tur att den blev bortklippt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film