Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav lilith » lör mar 06, 2010 22:21

caffeineaddict skrev:
lilith skrev:
caffeineaddict skrev:Jag tycker det är en poäng med att se Röda filmen sist. Kanske inte gör så jättemycket egentligen, men för mig påverkade det upplevelsen en del.

Jaså. :blushbunny:
Det hade jag helt glömt. Eller så påverkade det inte min upplevelse. Det var ju faktiskt minst 10 år sen jag såg någon av dem.

(spoiler Röda filmen) I slutscenen av Röda filmen möter man ju återigen huvudrollerna från Blå och Vita Filmen. Och har man då inte sett de filmerna så tror jag inte riktigt det får någon poäng. Det är inte en jättestor grej, men det är en grej.

Röda filmen är oavsett absolut bäst av dem, och fungerar säkert bra även om den står för sig själv.

Dyker de inte upp bara, lite i bakgrunden? Och har man inte sett de andra vet man inte att de inte bara är typ statister. Nåt med en båtolycka på tv... Äh, jag minns knappt. :)
Den röda är den jag minns bäst. Dessa filmer gav mig lite aversion mot franska filmer. Gillar inte de där kvinnoporträtten där hon måste sitta med nån tjock polotröja och vara vän och smal som ett barn och lite stackare och fatta sin jävla tekopp med bägge händerna som om hon frös. Gah!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav lilith » lör mar 06, 2010 22:23

Tinwiel skrev:Jag och Carro såg Precious nyss. Den var jättebra. Se den. Tung, ja, men inte en sån där film som vältrar sig i misär för sakens skull utan bara tung för att livet är så för vissa och den hade många hoppfulla inslag. Jag gillade.

Såg den också nyss. Medhåll! Och tänka sig att Mariah Carey kunde vara så bra.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Binchy » lör mar 06, 2010 23:56

Vi har sett två filmer ikväll.

Hachiko, a dog's tale. Den var ganska underbar. Gullig hund, och lojalitet, vad mer behöver man? Den ska jag nog ta och recensera på min engelska-konversationskurs, näst-nästa vecka. Maken kallar nu Angus för Hachi, fast Angus är född i femte månaden. Han borde heta Go eller nåt i den stilen. Jason Alexander spelade nog sin mest sympatiska roll, någonsin, i den här filmen. Den är helt klart "måste köpa på original"-material.

Sen såg vi Men who Stare at Goats. Mycket Whiskey Tango Foxtrot över den filmen. Fast den var underhållande, helt klart, och många bra skådespelare. Vad den faktiskt handlade om har jag ingen aning om.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Nyx » lör mar 06, 2010 23:57

Vi gick på bio igår och såg Shutter Island. Det var roligt att se något som jag inte visste särskilt mycket om och därför inte hade några som helst förväntningar på. En riktigt bra film dessutom som var oerhört snygg och hade en hel del riktigt bra och ibland oväntade skådespelarinsatser, som Jackie Earle Haleys. Bra musik också! Jag gillar också att DiCaprio har blivit vuxen, med lite hull, skäggstubb och rynkor. Återigen visar han att det är karaktärsskådespelare han är och ska vara. Lite synd bara att Skandiabiografen som är så vacker och trivsam alltid envisas med att ha löjligt högt ljud så att man ibland måste hålla för öronen. För mig blir filmen snarare mindre läskig och gripande när jag tvingas distansera mig från det som händer på skärmen på det viset.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav caffeineaddict » lör mar 06, 2010 23:58

lilith skrev:
caffeineaddict skrev:
lilith skrev:
caffeineaddict skrev:Jag tycker det är en poäng med att se Röda filmen sist. Kanske inte gör så jättemycket egentligen, men för mig påverkade det upplevelsen en del.

Jaså. :blushbunny:
Det hade jag helt glömt. Eller så påverkade det inte min upplevelse. Det var ju faktiskt minst 10 år sen jag såg någon av dem.

(spoiler Röda filmen) I slutscenen av Röda filmen möter man ju återigen huvudrollerna från Blå och Vita Filmen. Och har man då inte sett de filmerna så tror jag inte riktigt det får någon poäng. Det är inte en jättestor grej, men det är en grej.

Röda filmen är oavsett absolut bäst av dem, och fungerar säkert bra även om den står för sig själv.

Dyker de inte upp bara, lite i bakgrunden? Och har man inte sett de andra vet man inte att de inte bara är typ statister. Nåt med en båtolycka på tv... Äh, jag minns knappt. :)
Den röda är den jag minns bäst. Dessa filmer gav mig lite aversion mot franska filmer. Gillar inte de där kvinnoporträtten där hon måste sitta med nån tjock polotröja och vara vän och smal som ett barn och lite stackare och fatta sin jävla tekopp med bägge händerna som om hon frös. Gah!

Precis min poäng. Har man INTE sett de andra vet man inte att de inte bara är statister. HAR man däremot sett de andra lägger det till en ytterligare dimension i filmens budskap om moral och slump. Det tar liksom lite av kraften ur slutet (förutsatt att man gillar filmen) om man inte vet vilka de är i Trilogi-världen. Det är skillnaden mellan ett "Oj!"-ögonblick och ett "Jaha...?"-ögonblick.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » sön mar 07, 2010 1:49

lilith skrev:
Tinwiel skrev:Jag och Carro såg Precious nyss. Den var jättebra. Se den. Tung, ja, men inte en sån där film som vältrar sig i misär för sakens skull utan bara tung för att livet är så för vissa och den hade många hoppfulla inslag. Jag gillade.

Såg den också nyss. Medhåll! Och tänka sig att Mariah Carey kunde vara så bra.

Ja! Jag läste en artikel i QX förra månaden där de hade intervjuat regissören, som erbjöd Mariah rollen och hon fick lova att hon inte skulle sminka sig. Vid något tillfälle så smygsminkade hon sig och han såg det direkt så hon fick gå och tvätta ansiktet. :D Men hon var bra och nedtonad, folk kan förvåna en ibland. Överhuvudtaget var alla rollprestationer väldigt bra.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tinwiel » sön mar 07, 2010 18:53

Har nyss sett klart Le scaphandre et le Papillon (Fjärilen i glaskupan). Har inte läst boken innan men filmen är vacker, det är nog det mest passande ordet. Regissören heter Schnabel i efternamn. I find it funny. :D Filmen handlar om Jean-Dominique Bauby, chefredaktör på Elle, som vid 43 år ålder fick en massiv stroke som gjorde honom så förlamad att han endast kunde kommunicera genom att blinka med ena ögat. Alla högre kognitiva funktioner var intakta, det kallas "locked-in-syndrome". På det sättet dikterade han boken om sin upplevelse, bokstav för bokstav, genom att blinka när personen som hjälpte honom kom till rätt bokstav.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » sön mar 07, 2010 20:07

Det är en jävla bra film det. Max Von Sydow!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tinwiel » sön mar 07, 2010 20:27

caffeineaddict skrev:Det är en jävla bra film det. Max Von Sydow!

Ja! Han gjorde en fantastisk rollprestation i de få scener han var med i. När jag såg pappan så tänkte jag "gud vad sjukt lik han är Max von Sydow, men han kan väl inte prata så där bra franska så det kan inte vara han". Internet (och nu Kalle) informerade mig sen om att det var så, så då måste det stämma. :D
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Rombat » sön mar 07, 2010 22:07

Snubben är väl bosatt i Frankrike, så han bör väl iaf kunna hanka sig fram.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Tinwiel » sön mar 07, 2010 22:20

Rombat skrev:Snubben är väl bosatt i Frankrike, så han bör väl iaf kunna hanka sig fram.

But I did not know that! :)

Edit: Han gifte sig tydligen med en fransyska 1996 och bor numera i Paris. Se där (och har också tydligen bott hur länge som helst i Frankrike). Jag måste kolla om han har gjort några andra bra franska filmer..
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Crashdummie » mån mar 08, 2010 16:21

Alice i underlandet

Vet inte riktigt hur mycket man ska spoila, men jag tyckte det var helt enkelt en underhållande film. Känns som en fristående fortsättning och tolkning av böckerna (läst båda delarna). Det var en underlig sagovärld med knepigt småcharmiga karaktärer. Inte mycket djup dock, trots 3D effekterna :D

Men men, en helt ok film! 3 av 5

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav noike » mån mar 08, 2010 21:22

The Fantastic Mr Fox då.

Den var välgjord, stopmotion är underskattat och röstskådespeleriet var riktigt bra. Sedan har vi det där med historien, och där faller den. Hårt. Vissa sekvenser är rejält charmiga och bra, men samtidigt är filmen något av det mest vinjettska som Wes Anderson har gjort. Jag fick pausa ibland och se den som flera kortfilmer eftersom den var så upphuggen. Så för min del var slutresultatet rätt mycket annat än "fantastiskt".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » mån mar 08, 2010 23:44

Jag gillade Fantastic Mr Fox ganska rejält. Kanske för att jag inte gillar Wes Anderson. Visst är storyn fånig, men den är så charmig att jag inte kan motstå den. 4/5.

Såg The Story Of Anvil förut idag med Kalle. Underbar film. Spinal Tap på riktigt säger alla, och det är bara att hålla med om, även om det egentligen är mer American Movie. Ett hårdrocksband som nästan slog igenom i början av 80-talet och sedan kom av sig håller fortfarande på efter alla år, och vägrar inse att drömmen är slut trots att de jobbar på skolkök och spelar inför 50 pers på lokala baren. "We've been doing this since we were 14 years old, now we're in our 50s... We're gonna be rock stars!" I början spelar de på Sweden Rock och sitter sedan fast på Laholms station eftersom deras inkompetenta tour manager glömt att boka biljetter. Det känns som hela deras karriär, och de är ju inte så bra egentligen, men de VILL ju så förbannat mycket att man inte kan låta bli att älska dem. Underbar film. "WE LOVE YOU JAPAN!" 5/5.

Legion, däremot, är skit. Tänk lika delar The Prophecy III, fast utan Christopher Walken, och remaken av Night Of The Living Dead, fast utan Tom Savini. 1/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » mån mar 08, 2010 23:55

A bear skrev:Jag gillade Fantastic Mr Fox ganska rejält. Kanske för att jag inte gillar Wes Anderson. Visst är storyn fånig, men den är så charmig att jag inte kan motstå den. 4/5.

Kanske får se om den någon gång när jag inte ligger ensam i depressionsyra.

Såg Hurt Locker idag. Helt klart värd priserna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tam » mån mar 08, 2010 23:58

Jag gillade också Fantastic Mr Fox. Kanske inte en av Wes Andersons bättre, men likväl 4/5.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav adolvsson » tis mar 09, 2010 0:14

A bear skrev:Jag gillade Fantastic Mr Fox ganska rejält. Kanske för att jag inte gillar Wes Anderson. Visst är storyn fånig, men den är så charmig att jag inte kan motstå den. 4/5.

Jag är ett stort Wes Anderson-fan men håller ändå helt med om slutsatsen, oemotståndligt charmig.

Och nej, jag tycker inte heller det är en av hans bästa, falla gick lätt ändå.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav caffeineaddict » tis mar 09, 2010 7:44

Troll 2 då, Björn? Skriver du om Legion måste du väl skriva om Troll 2? :P

Jag är snäppet mindre förtjust i räven än ni, förutom Nicklas. 3½ i betyg kan jag väl sträcka mig till, men jag håller med Nicklas om att den känns patchy men det tar inte ifrån att den är charmig, rörande och VÄLDIGT rolig i bitar.

Anvil! däremot. Herrejävlar. Och åtminstone fyra-fem saker som, av antingen slump, hyllning eller bara för att den tidigare är så korrekt, är ENORMT påminnande om Spinal Tap in i detalj. Men så löjligt rörande också.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » tis mar 09, 2010 8:37

Jag gillade också Fantastic Mr. Fox. Samma betyg som Kalle skulle jag ge den. (Blev 7/10 på IMDb.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Matt » tis mar 09, 2010 9:39

Nu har jag sett Shutter Island. Den var bra. Allt annat hade varit en överraskning. Men jag vet inte om den var så mycket mer än bra.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2010 16:39

Amerikanska versionen av State of Play var faktiskt en ganska lyckad kondensering av den briljanta BBC-miniserien. Naturligtvis förloras en hel del karaktärsögonblick (och hela karaktärer) och naturligtvis blir det ett steg ner i skådespeleri (Russell Crowe är ingen John Simm). Men trots detta är det som finns en kvar en förvånansvärt effektiv och tempofylld politisk thriller, som andas old school och Alla presidentens män (även om den ibland gör lite väl uppbara referenser till just den filmen). Den är också fylld med ansikten i småroller som alltid är trevliga att se, och i slutändan är det svårt att se hur man hade kunnat lyckas bättre med att klippa ner State of Play från 6 timmar till 2 timmar och flytta den från London till Washington. Om man nu nödvändigtvis behövde göra det alls, vill säga. 3½ / 5

(Lite kul att de behållt nästan alla karaktärsnamn, och att chefsredaktören Cameron hade ett androgynt namn så att de kunde byta skådis från Bill Nighy till Helen Mirren utan att behöva byta namn på karaktären. :P )

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2010 22:28

Nolan öppnar munnen och säger det enda rätta, nämligen att Batman 3 kommer vara slutet på HANS trilogi, inte nästa del i en evigt fortsättande filmserie. Han vill knyta ihop karaktärsarcar, få en känsla av avslutning till alltsammans. För annars finns det inget mål i det hela, och det är fan enda rätta sättet att göra det på. Även om jag ligger konstant i mitten av opinionsstegen i min halvkärlek till den här franchisen. Det finns så mycket potential där som andra verkar tycka levdes upp till i Dark Knight, men IMO finns fortfarande några steg att ta. Men jag har inte förlorat hoppet.

http://chud.com/articles/articles/22909 ... Page1.html

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons mar 10, 2010 22:37

caffeineaddict skrev:Det finns så mycket potential där som andra verkar tycka levdes upp till i Dark Knight, men IMO finns fortfarande några steg att ta

Under omtitt så saknade jag verkligen speglingen mellan Batman/Jokern. Det var lite för mycket Bruce Wayne-fokus — Batman ska vara Bruce Waynes hemliga identitet och inte tvärt om. Den psykopatiske beskyddaren gjorde mycket bättre i Batman Begins.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Matt » tor mar 11, 2010 11:34

Är sugen på gangsterfilm. Men inser att jag sett alla. (om man inte går på japanska och koreanska kanske)

Några tips på gangsterfilmer?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav noike » tor mar 11, 2010 16:54

Om du vill se något på japanska så är Battles Without Honour and Humanity riktigt bra.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Mush » lör mar 13, 2010 16:54

Garden State

Av Zach Braff med Zach Braff.

Andrew återvänder hem till staden han var uppväxt i för att gå på sin mors begravning. Han har inte varit där på 9 år. Och det finns en orsak till varför men tänker inte spoila för det blir en liten gripande scen senare i filmen. Medan Andrew träffar gamla bekanta och är i deras omkrets så märker han hur lite han verkligen känner för livet. Han träffar Samantha och börjar fundera på saker och ting
.

Fin film. Suverän roll av Natalie Portman som Samantha. Hur skön tjej som helst :D Underbart egen. En film som sätter sig i minnet och får en att tänka på att risker kan vara hur jävla bra som helst att ta. Typ, jag vet inte men jag tänkte så :) Den är också rolig i scener där huvudrollen hamnar i obekväma situationer. Go Zach!

Yay, låten Fair av Remy zero var med en kort stund!

8/10 poäng.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad

Inläggav sjostrand » tis mar 16, 2010 21:50

Varför är adolvsson med i The Taking of Pelham 123? :D
http://www.imdb.com/media/rm1286441216/nm2963873
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav Murnau » tis mar 16, 2010 22:29

Det är det ju! Va fan har du inte berättat det för mr. adolvsson?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav Tam » tis mar 16, 2010 22:44

Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Rombat » tis mar 16, 2010 23:08

Tam skrev:Resurface

*Fniss*

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

FöregåendeNästa