Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Noggster » lör sep 11, 2004 13:36

the rock är ju kungen!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav noike » lör sep 11, 2004 13:57

Off: en av de bästa och mest meningslösa one-liners någonsin.

ca: the Killer och Hard Boiled är okej, men överjävligt överskattade.

Noggster: ...nej. The Bruce är kungen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör sep 11, 2004 14:34

Off: Heh, just den repliken är ju helt underbar så den brukar jag faktiskt citera oavsett om det är penance eller inte. ;) Även om jag inte började med det förrän ni påminde mig om den för några månader sen.

noike: Nej, nej och återigen nej. Inte överskattade! Åtminstone inte The Killer. Men, men, olika smak o.s.v.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » lör sep 11, 2004 15:00

Om vi ska ta ut svängarna lite vad det gäller som är action eller inte så vill jag ha med Bad boys 2 på filmer undet 2000-talet.

Kan vara så att min åsikt om bad boys 2 är lite vinklad eftersom jag älskade 1:an.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 15:11

Ahh Bad Boys hur kunde jag glömma denna klassiker. Tvåan har fått väldigt mycket obefogad kritik. Inte lika bra som ettan men med många klassiska scener. "Kille ska hämta dotter"-scenen har fått mig att ligga på golvet av skratt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tob » lör sep 11, 2004 23:42

Nej Bad boys 2 ingår i den där gruppen "obefogade uppföljare med ett par bra scener men en helhet som känns totalt misslyckad". Största felet med filmen är längden. Storyn är tråkig och ointressant, humorn likaså och actionscener är förvisso ganska läckra men så uttjatade. Det håller abslout inte i nära på 150 minuter.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Noggster » sön sep 12, 2004 16:00

Actionscenen då dom satt på 2olika sidor av väggen var cool.. speciellt tack vare kameran som snurrade runt dom.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav AKS » sön sep 12, 2004 17:06

Jag hade en galen filmdag igår. Två biofilmer och två DVD. Korta kommentarer nedan (i den ordning jag såg dem).

American Splendor

Fascinerande blandning av dokumentär och spelfilm med mycket bra skådespelare. Grep dock aldrig tag i mig på det sätt jag hoppats så lite besviken blev jag nog.

Svag 3/5

Så som i himmelen

Well, detta är en skitfilm om jag nånsin sett en!! Kollade på klockan då jag trodde den pågått i 2h15min och då var det en timme kvar!! Kändes som jag sett Sagan om konungens återkomst två gånger på raken då jag äntligen kunde gå ut ur salongen. Fast ännu värre eftersom jag ju älskar Sagan om..., men hatade denna film. Hur denna film kunnat på femmor och fyror övergår mitt förstånd! Den har plotholes the size of a continent. Den är episodisk. Den är konstigt klippt (någon lämnar i vredesmod ett körträning och två sekunder senare är hon jätteglad på festen som följer). Idiotiska repliker och scener som man tror ska betyda nåt visar sig bara vara där som... je ne sais quois. Effekt kanske?

Jag har slösat bort fem timmar av mitt liv!! (Nej, just ja... bara lite över två timmar.)

1/5

Shrek 2

Bra, men inte mer. Första halvan känns seg och lite larvig, men mot slutet blir det riktigt kul. Puss in Boots... ace!

3/5

Infernal Affairs

Well, så här ska det se ut... En film som inte skriver publiken på näsan (synd att jag inte riktigt fattade slutet dock, se nedan) och med fantastiska skådespelare. Tony Leung var hur bra som helst. Hoppas uppföljaren (eller är det en prequel?) får biopremiär i Sverige. Visas den på bio här så kommer jag helt klart att gå. Inget mästerverk, men en bra film som blev bättre och bättre ju längre tiden gick (en svag inledning håller ned betyget).

3-4/5

Spoiler för slutet av Infernal Affairs
Aww, vilket slut! Smärtsamt... Men jag tror Tony Leung är med i uppföljaren så den lär ju vara en prequel. Nåväl. Slutet. Jag tolkade det som att Lau(?) sköt Sam för att ta över triaden. Men mot slutet, där vid begravningen, så verkade han uppriktigt ledsen över att Leungs karaktär dött. Eller var han bara fundersam och planerade för sitt övertagande av hongkongs brottsrörelse? Som sagt, förstod inte riktigt slutet. Är Lau ond eller god där på slutet?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Teo » sön sep 12, 2004 19:40

Idag såg jag skenbart och den var bra man visste inte riktigt om man skulle skratta gråta eller göra båda och samtidigt, men den var bra så den får 3+ av 5
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » sön sep 12, 2004 22:51

I helgen såg jag Big fish Tim Burtons första film efter det gigantiska bottennappet "Planet of the apes" (jag kan bara drömma om hur dålig Jacksons "King Kong" kommer att vara) och det här är riktigt bra... vanligtvis har jag svårt för historier som börjar i slutet och berätta hur man kom dit men det här fungerade bra.

Historian handlar om en man vars mytoman till far alltid har berättat fantastiska historier om sitt liv istället för att berätta sanningen och då fadern nu håller på att dö så vill sonen få reda på sanningen. Filmen alternerar mellan faderns fantastiska historier och scenerna vid hans dödsbädd.

I början stördes jag som sagt var av berättar formatet och dessutom av att pappans historier som berättades inte var sanna och jag därför hade svårt att engegera mig så mycket i dem men bara efter en liten stund så suddades allt det bort kanske för att jag själv är en drömmare av stora mått och jag kunde verkligen förstå faderns flykt ifrån vardagen.

På ett allvarligare plan fick det mig att fundera på hur väl jag egentligen känner mina föräldrar och hur de tänker på tillvaron...

Allt som allt får filmen 4 av 5 av mig mao så rekommenderar jag den starkt... bland det bästa jag har sett på mycket länge.

Fö så är Helena Bonham Carter extremt crushworthy :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Tob » mån sep 13, 2004 0:01

Big Fish är riktigt bra. Trots att jag har haft filmen hemma i säkert över 1 månad så har det inte blivit av att jag har sett den ännu på DVD. Såg den dock på Bio för dryga halvåret sen, och har inte den så friskt i minnet att jag kan ge några bra reflektioner.

För att ändå sammanfatta filmen väldigt kortfattat så kan man väl säga Filmagi på högsta nivå. Där har vi grunden till varför Big Fish är en av de bättre filmerna i år.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Giles » mån sep 13, 2004 0:47

Har velat se Big Fish ett bra tag nu men det har aldrig blivit av,
är den verkligen så magisk och härlig som många av Burtons andra filmer?
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion

Inläggav malavel » mån sep 13, 2004 0:48

Big Fish var dålig. Ibland riktigt kul, men oftast tråkig. 2/5
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav gaspode » mån sep 13, 2004 1:00

För mig var Big Fish en besvikelse.
Den har många delar som jag vill älska, men de andra delarna förstör upplevelsen för mig. Går naturligtvis inte att jämföra med bottennappet Planet of the Apes..

6/10

såg Magnolia idag.
Gillade den skarpt, men tycker att Punch Drunk Love var mycket bättre.

8/10
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » mån sep 13, 2004 1:04

Giles skrev:Har velat se Big Fish ett bra tag nu men det har aldrig blivit av,
är den verkligen så magisk och härlig som många av Burtons andra filmer?

Det märks att det är en Burton-film men kanske inte lika starkt som tidigare filmer, den har ju inte ett "goth"-tema som väl brukat känneteckna honom lite innan. En väldigt bra film men den kanske kräver mer än en beskådning för att verkligen se vad som är så bra. Tycker taglinen "fairy tale for a grown-up" passar bra in på den
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » mån sep 13, 2004 1:10

VB: filmer i sig brukar inte vara sanna, så det berättargreppet störde aldrig mig. Jag gillade att det var en otrovärdig berättare -- mer vanligt i böcker av någon anledning än film. Lite som The Usual Suspects fast utan den där mindfuck-twisten på slutet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån sep 13, 2004 1:17

gaspode: Aaah, Magnolia. Sweet love of mine. En av mina absoluta favoritfilmer, ligger lika nära hjärtat som... ja, som Buffy tametusan!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav malavel » mån sep 13, 2004 1:23

gaspode skrev:men tycker att Punch Drunk Love var mycket bättre.

Låter lovande. Jag började kolla på Punch för att se om kvaliten var ok och vilken typ av film det var. Inledningen var så underbar att jag var tvungen att omedelbart stänga av. Ska kolla på den senare när jag har mer tid.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav poser » mån sep 13, 2004 1:43

Det bästa med punch drunk love var när han spöar skiten ur killarna

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » mån sep 13, 2004 2:27

Det mesta var alldeles underbart med Punch-Drunk Love, men det som poser nämner är onekligen jäkligt bra.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav VelocityBoy » mån sep 13, 2004 8:35

noike skrev:VB: filmer i sig brukar inte vara sanna, så det berättargreppet störde aldrig mig. Jag gillade att det var en otrovärdig berättare -- mer vanligt i böcker av någon anledning än film. Lite som The Usual Suspects fast utan den där mindfuck-twisten på slutet.

Sann inom filmens ramar var naturligtvis underförstått...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav BePatient » mån sep 13, 2004 10:28

Ska man snacka Tim Burton så förtjänar Sleepy Hollow att nämnas. Här låter han sin goth-estetik härja fritt, och underbart blir det. Sweet horror show som Alex skulle sagt.
BePatient
Minion

Inläggav VelocityBoy » mån sep 13, 2004 17:47

BePatient: Jag tycker att "Sleepy hollow" är lite utav en lättviktare som film men det är väldigt snyggt helt klart (har den själv). Skulle jag vara en diktare skulle det bli lite friform prosa om Christina Riccis ögon här :P

Caffeineaddict: Magnolia fungerade aldrig riktigt för mig den var bra helt klart men den får en trea utav mig. Kanske hjälper det om man är ett stort Amy Mann fan...

Illyria: Jag tycker att "fairy tale for a grown-up" är en jättebra beskrivning och detta är killen som brukar använda termen "tv for old people" som ett skällsord.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Illyria » mån sep 13, 2004 18:54

Mysteriet/detektivarbetet i Sleepy Hollow var ganska lätt, jag var det på spåren långt före de i filmen, men den var ju så otroligt snygg så det gjorde inget :)

VB: håller med om Magnolia, men det är definitivt en film jag måste se om nångång för att avgöra om jag missade något.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav VelocityBoy » mån sep 13, 2004 18:58

Illyria skrev:Mysteriet/detektivarbetet i Sleepy Hollow var ganska lätt, jag var det på spåren långt före de i filmen, men den var ju så otroligt snygg så det gjorde inget :)

Style over substance, we are the shallow generation :D

Jag tycker dock att "Edward scissorhands" är ännu snyggare (och den har ju Winona Ryders ögon... ;) )
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Off » mån sep 13, 2004 19:01

Hmmm jag var rädd att VB samlade på öron men jag har sakta börjat förstå att det är något annat som gäller.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav VelocityBoy » mån sep 13, 2004 19:05

Off: You better believe it *öppnar och stänger mitt sådant där skumma ögonuttagnings instrument som de har i "One upon a time in Mexico"* ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån sep 13, 2004 19:22

VB: Möjligen, men även om det är en av styrkorna med filmen, så är det långt långt långt ifrån den enda. Men du läste väl min Aimee-historia i Sleeper-tråden? ;) Den kanske ger lite perspektiv på mig och Aimee.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » mån sep 13, 2004 19:41

VelocityBoy skrev:
Illyria skrev:Mysteriet/detektivarbetet i Sleepy Hollow var ganska lätt, jag var det på spåren långt före de i filmen, men den var ju så otroligt snygg så det gjorde inget :)

Style over substance, we are the shallow generation :D

Jag tycker dock att "Edward scissorhands" är ännu snyggare (och den har ju Winona Ryders ögon... ;) )

Tim Burton är ett geni, han är en regissör som kan höja en film till skyarna trots ett kanske lite halvtamt manus. Sleepy Hollow tycker jag är ett bra exempel på det. Stämningen i den filmen slår det bästa i skräckgenren. Den känns riktigt gotisk och mystisk, scenografi och miljöerna är underbara. Rysmyser bara jag tänker på den.

Edward Scissorhands kan vara Burtons bästa film. Helt underbart tragisk.

Jag tillhör den gruppen som inte totalt sågar Planet of the apes, anser att den är helt okej men i jämförelse med många av Burtons tidigare filmer så bleknar den mycket kraftigt.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav VelocityBoy » tis sep 14, 2004 0:17

OBSERVERA ATT JAG SPOILAR DELAR AV HANDLINGEN NEDAN

Så då i kväll var det dags för den efterlängtade andra titten på Kill Bill - Volume 2 och den gjorde mig inte besviken.

Jag är vanligtvis inte något enormt Tarantino fan, jag gillar "Pulp fiction" väldigt mycket och tycker att de andra är bra men inte det bästa jag har sett direkt tonen och stämningen i filmerna är lite för grabbig för mig.

Nåväl jag tycker att i princip allt i den här filmen är perfekt; musiken, fotot, skådespelarna (jag håller en tumme för Carradine på Oscars galan) och storyn. Storyn i den första filmen var inte första prioritet utan det var bara en extremt fartfylld och snygg film men i den här är det storyn som sitter i framsätet.

Det är ett perfekt drag av Tarantino att göra Bill så sympatisk och mänsklig då han bara hade kunnat vara en standard skurk men då The Bride gråtande tar farväl på slutet (hur fint är det inte att han frågar om han ser prydlig ut) så har jag en klump i halsen... det var helt oväntat att den ultravåldsamma ettan skulle leda till Tarantinos första kärlekshistoria och det gör att det fungerar så otroligt bra.

Utan att vilja bli alltför långrandig så tar jag upp några avsnitt av filmen som jag tyckte var suveräna

- Då Bill och The Bride träffas vid kyrkan på ett underbart subtilt sätt så förmedlar Carradine Bills ilska och samtidigt så leverar Thurman The Brides oro på ett extremt trovärdigt sätt.

- Hela scene i kistan, Thurmans gnyende gråt och panik i början och den fantastiska musiken i slutet... gåshud hela vägen.

- Striden i husvagnen... Tarantino undviker de mer klassiska fighterna ifrån den första och för den här förtjänar han en Oscar för bästa fight scen (visst finns det en sån?)

- Slutscenen. Vissa klagar på att den är för lång och att den är ett stort antiklimax på en fyra timmar lång serie... de har fel.

Sammantaget en utav de bästa filmer jag har sett och jag ger den lugnt en femma i betyg.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film