Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » lör dec 20, 2008 18:28

Local Hero. Var säkert tio år (minst) sedan jag såg den så jag hade glömt säkert hälften. Myyyyyyys!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav wyndham » lör dec 20, 2008 20:23

Har sett om två bra filmer. Först Gosford Park. En sanslös skådespelarensemble som fint folk och fult folk på en brittisk gård 1932. En deckargåta vars behållning ligger i överklassrelationerna och tjänarnas vardagsbekymmer. En mordgåta serveras på ett elegant vis och man gör sig beredd på en kamp mot klockan –- att lösa mysteriet före konstapeln. Men pusslet läggs på ett så snyggt att jag inte riktigt vet när jag själv har listat ut något och när det helt enkelt har berättats för mig. Det är ingen trumvirvel följd av en chockerande vändning. Som helhet blir allt ändå tillfredsställande oförutsägbart. En njutning till film. Fyra i betyg.

Sen Chinatown, en annan deckare som utspelar sig på 30-talet och kretsar kring ett dammbygge i Los Angeles. Även om jag redan sett den en gång satt jag från första till sista scenen och tänkte: vad fan ska hända nu? Den måste vara tidernas bästa film i kategorin "plot driven". Den kommer ändå långt in under huden. Roman Polanskis stora mästerverk. Femma i betyg.

Kul att se bra film.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav caffeineaddict » lör dec 20, 2008 20:27

Bra film det där. Chinatown är ju en gammal favorit som har setts många gånger, men Gosford Park fick jag verkligen lust att se om. Vet att jag tyckte om den när jag såg den, men minns den inte så värst och ser att jag gett den 3 / 5 på de flesta betygsiter, men jag känner ett bestämt sug att se den igen och se om jag underskattat den.

After Hours. Scorseses mest underskattade film och en favorit sedan jag sedan jag var tolv år gammal. Fortfarande fantastisk. Femma för mig.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav wyndham » lör dec 20, 2008 20:30

caffeineaddict skrev:Gosford Park fick jag verkligen lust att se om. Vet att jag tyckte om den när jag såg den, men minns den inte så värst och ser att jag gett den 3 / 5 på de flesta betygsiter, men jag känner ett bestämt sug att se den igen och se om jag underskattat den.

En viss Stephen Frys insats är helt klart värd den fjärde pinnen.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Glorificus » lör dec 20, 2008 21:48

AKS skrev:Har sett ett par scener ur franska filmen Entre les Murs/Mellan väggarna och ser fram emot den hur mycket som helst. Verkar vara en mycket realistisk film om att vara lärare. Trodde nästan jag var på jobbet. (Iofs kanske inte så bra iom att jag nu borde fokusera på jullov. :D) Cannot wait. (Särskilt inte som jag verkligen gillar Cantets Ressources Humaines också. Även den väldigt realistisk à la brittiskt diskbänksdrama.)

Ja, jag ser också fram emot Entre les murs, den fick ju rentav Guldpalmen i Cannes. Jag tycker det är väldigt synd att den inte kommit ut på dvd innan jul, det hade varit en perfekt julklapp till min syster som är franskalärare på högstadiet. ;)

Däremot ska min mamma få tre Jane Austen-filmer/miniserier, som blir perfekta för oss att se på mellandagarna. (Bra presenter är jag-presenter!)
Emma med Kate Beckinsale; en BBC-nyinspelning av Förnuft och känsla; och Mansfield Park (1999).
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav MissKittyFantastico » sön dec 21, 2008 1:15

Idag har jag sett wanted och Hancock. Jag gillade faktiskt Wanted för ibland är det skönt att bara sitta och se på något sådär lagom våldsamt med biljaketer och James McAvoy. Stark trea tror jag.

Hancock då. Jo den var typ ok. Delvis fånig och så är jag inte helt förtjust i Charlize Theron har jag kommit fram till idag. Det är inga större fel på henne, hon är ganska bra skådis, snygg osv, men vi klickar liksom inte riktigt. Man kan inte få allt, hon får helt enkelt klara sig utan mig. En svag trea till filmen.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav AKS » sön dec 21, 2008 1:53

Tre filmer för mig idag.

WAZ/ W Delta Z
Seriemördarthriller med Stellan Skarsgård som verkligen inte är så bra alls. Det mesta som hände kunde räknas ut 15 minuter in i filmen. Resten efter... oh, sisådär en trekvart kanske. Stellan är bra, men resten känns simpelt och inte särskilt spännande alls. (3/10)

Severance
Skräck-komedi som inte balanserar det hela på samma sjuka sätt som Botched. Denna film är definitivt mer "straight" och därför tror jag att det är en större chans att fler gillar denna än Botched. Jag föredrar dock Botched i dess utflippade sjukhet och dålighet. :)

Severance klarar inte heller riktigt av att balansera komedi och skräck på ett jättebra vis. Men jag tycker nog att den var underhållande (mer eller mindre) rakt igenom, så en ganska genomsnittlig rulle. (5/10)

Alien
Detta är troligtvis tredje gången jag ser denna film och det är minst tio år sedan sist. Jag tycker att den var mycket bättre än jag mindes den. Tajtare, mer spännande, inte lika mycket dödtid. Däremot så tycker jag fortfarande att den börjar väldigt långsamt och det tar en halvtimme innan den kommer igång riktigt. Then it never lets up. Vilket man väl kan säga passar ännu bättre in på uppföljaren tillika världens bästa film, :), Aliens. "It never lets up" alltså.

Aliens är överlägsen denna film, men den är överlägsen 99% av alla filmer så det tar inte bort nåt från Alien:s brahet att säga det. (8/10 -- innan denna gång hade jag satt 6/10 på IMDb)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sp1keout » sön dec 21, 2008 11:56

MissKittyFantastico skrev:Idag har jag sett wanted och Hancock. Jag gillade faktiskt Wanted för ibland är det skönt att bara sitta och se på något sådär lagom våldsamt med biljaketer och James McAvoy. Stark trea tror jag.

Hancock då. Jo den var typ ok. Delvis fånig och så är jag inte helt förtjust i Charlize Theron har jag kommit fram till idag. Det är inga större fel på henne, hon är ganska bra skådis, snygg osv, men vi klickar liksom inte riktigt. Man kan inte få allt, hon får helt enkelt klara sig utan mig. En svag trea till filmen.

Filmen är grymt soft i en timme fram till bankrånet
sen gick det bara utför. 4 av 10
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav MissKittyFantastico » mån dec 22, 2008 0:14

Roughe

En kompis plockade ihop lite filmer åt mig, sånt som jag tänkt se på bio men inte hunnit och lite sånt hon tyckte att jag borde se. En hon tyckte att jag borde se var Roughe. Hennes beskrivning var "Det är en krokodilfilm" och det var det indeed. Turistsällskap åker på båttur i outback Australia för att titta på saltvattenskrokodiler. En krokodil vill inte bli tittad på. Vissa delar var jag tvungen att snabbspola förbi för det var så otäckt. Michael Vartan från Alias var med. Jag gillar inte filmer där folk plockas en och en och särskilt inte när det är i vatten. Hajar, anakondor, maneter och krokodiler, usch! Den här filmen har ju inte på något sätt minskat min rädsla för att simma annat än i svenska insjöar.

Jag tycker ju inte om sådana här filmer för jag blir så rädd, så det är svårt att ge ett betyg, den var väl ok i sin genre, typ en 3:a? En 2:a känns lite för snålt, den var ju inte helt dålig.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav AKS » mån dec 22, 2008 1:40

Idag har jag hunnit med två filmer.

The Strangers
Rysare med Liv Tyler och Scott Speedman. Definitivt besläktad med franska Ils (Them) även om jag tycker att den filmen var lite mer spännande. Denna film kommer inte med något nytt alls, men så är det ju med de flesta rysare nu för tiden. Däremot hade jag turen att se den med en kompis som satt på helspänn filmen igenom vilket gjorde mig spänd. Jag hoppade alltså till betydligt oftare än jag skulle ha gjort om jag såg den själv. Så filmupplevelsen var kul även om filmen inte var så överdrivet bra. (5/10)

Unforgiven
För över tio år sedan så började jag se denna film på tv. Sen gjorde nåt att jag var tvungen att sluta se efter cirka tjugo minuter, om det var nån kompis som ringde kanske. Så, väldigt långt senare så har jag nu kommit mig för att se filmen rakt igenom och jag gillade den.

Jag gillade särskilt slutet med Clintan som en terminator i horhuset. Coolt! Och skrämmande. Men mest bra. Den där sheriffen fick ungefär vad han förtjänade faktiskt. (7/10)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav MissKittyFantastico » tis dec 23, 2008 23:00

Dagens filmer

Mr Magorium´s Wonderemporium
Söt film med söta skådespelare och söta barn. Nathalie Portman gör att filmen får en trea nästan på gränsen till fyra.

Sisterhood of the traveling pants 2
Feel good film som passade ypperligt ihop med ett halvtorrt vitt vin. Stadig trea. I natt kommer jag drömma om Santorini.

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav adolvsson » tis dec 23, 2008 23:09

MissKittyFantastico skrev:Mr Magorium´s Wonderemporium
Söt film med söta skådespelare och söta barn. Nathalie Portman gör att filmen får en trea nästan på gränsen till fyra.

Solklar fyra, minst! Löööved eeet.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav sfinx » tis dec 23, 2008 23:20

Singing in the rain.
En film från förr som handlar om film från förr. Charmigt, dansigt(saker som inte borde gå att göra- freaked me out some), det var läääänge sedan jag såg den, och väldigt värd att se om. Häftiga showscener och jag älskar fortfarande titelscenen. Jag måste ha haft musiken för jag kunde varenda ton. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav MissKittyFantastico » ons dec 24, 2008 0:36

sfinx skrev:Singing in the rain.
En film från förr som handlar om film från förr. Charmigt, dansigt(saker som inte borde gå att göra- freaked me out some), det var läääänge sedan jag såg den, och väldigt värd att se om. Häftiga showscener och jag älskar fortfarande titelscenen. Jag måste ha haft musiken för jag kunde varenda ton. :)

Det är en av mina absoluta favoritfilmer. You thing I´m dumb or sometin' och Oh Pierre! I can't stand him :D

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav AKS » ons dec 24, 2008 0:38

Kiki's Delivery Service
Okej, Jiji vinner priset för gulligaste katt i en Ghibli-film! Söööööt!! :lovebunny:

Gillade denna film ganska så rejält. Fin och trevlig barnfilm som gjorde mig på gott humör. (7/10)

Så, om jag skulle rangordna de Ghibli-filmer jag sett hittills ser det ut så här:

1. Grave of the Fireflies
2. Kiki's Delivery Service
3. Whisper of the Heart
4. My Neighbour Totoro
5. Spirited Away

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » ons dec 24, 2008 1:04

Vad ni ser på bra film! Kiki är 9/10, Singin' in the Rain är 10/10!

Själv såg jag Roman Polanski: Wanted and Desired och Chaplins Cirkusen igår. Inte 9 eller 10-betyg nån av dem, men jag gillade båda. Polanski-dokumentären var extra intressant för att den rörde sig totalt i det där moraliska grålandet där jag inte vet vad jag tycker och inte tycker.

Och så fångade jag några scener av I'm Not There på TV1000 och den lär fortsätta bli bättre och bättre varenda gång jag ser den. Hann se Pressing On-scenen. Goddamn...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sfinx » ons dec 24, 2008 1:17

MissKittyFantastico skrev:
sfinx skrev:Singing in the rain.

Det är en av mina absoluta favoritfilmer. You thing I´m dumb or sometin' och Oh Pierre! I can't stand him :D

:D Många briljanta och ganska så elaka replikskiften överhuvudtaget.
Jag fick lust att se mer, New York New york tex. Heter den så, eller är det bara sången i den som heter så? Hmm... :rolleyes:
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav caffeineaddict » ons dec 24, 2008 1:21

New York New York heter så, men är VÄLDIGT olik Singin' in the Rain. Vill du ha mer av samma, så An American in Paris eller My Fair Lady kanske?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sfinx » ons dec 24, 2008 1:28

caffeineaddict skrev:New York New York heter så, men är VÄLDIGT olik Singin' in the Rain. Vill du ha mer av samma, så An American in Paris eller My Fair Lady kanske?

De andra två har jag definitivt sett fast också för länge sedan, New York New York kommer jag inte ihåg om jag har sett, däremot har jag sett en dokumentär om den, om bortklippta dröm/fyllesekvenser tror jag.
De andra är ju något jag kan tänka mig se om, det är ju bara trevligt.
Casablanca har jag också fått lust att se efter min systers prat om den. Hon är kär.
Going old school nästa filmkväll jag är med på kanske. :)

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav adolvsson » ons dec 24, 2008 1:57

sfinx skrev:Going old school nästa filmkväll jag är med på kanske. :)

Bring on the themes! När det gäller filmkvällar gillar jag teman, väldigt mycket. Going Old School och Japanhelg 2, alltså, bring it on*.

*Bring It On-tema också? Varför inte? Jag är för. Vi kan avsluta med en extravisning av extended car wash scene från ettan.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav herdware » tor dec 25, 2008 18:26

Decoys 1 & 2
Handlar om kvinnliga rymdvarelser som kommer till jorden för att föröka sig eftersom alla män på hemplaneten är döda. Alla män de försöker föröka sig med fryser ihjäl eftersom rymdvarelsernas kroppstemperatur sjunker kraftigt under själva akten. Tentakler är involverade, naturligtvis. Utspelas på ett campus.
Tramsigt. Mycket T&A med söta flickor. Sluten på båda är horribla, man vill verkligen slå regissören på käften!
I övrigt inte så dåliga som man kan tro. Passar bra att slötitta på om man har rätt inställning. 2/5
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav gaspode » fre dec 26, 2008 4:28

Varför är det ingen som sagt att den tredje Futurama-filmen har kommit för??

Futurama: Benders Game verkar ha funnits ute i över en månad. på väg ned nu. kanske lite sent att börja titta dock.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav sfinx » fre dec 26, 2008 5:17

adolvsson skrev:
sfinx skrev:Going old school nästa filmkväll jag är med på kanske. :)

Bring on the themes! När det gäller filmkvällar gillar jag teman, väldigt mycket. Going Old School och Japanhelg 2, alltså, bring it on*.

*Bring It On-tema också? Varför inte? Jag är för. Vi kan avsluta med en extravisning av extended car wash scene från ettan.

Vad säger du om Gröna hissen? Klassisk svensk fars om fylla och otrohet? :)

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav caffeineaddict » fre dec 26, 2008 12:00

Trodde du hade märkt det, Martin. :( Sorry!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav gaspode » fre dec 26, 2008 17:10

caffeineaddict skrev:Trodde du hade märkt det, Martin. :( Sorry!

för den här gången!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav gaspode » lör dec 27, 2008 3:13

Blev tyvärr besviken på The Air I Breathe som jag väntat så länge med att se.
Snygg och med rejält kompetenta skådespelarinsatser rakt igenom, men i slutändan griper den inte alls tag i mig på det sätt jag ville och hade förhoppningar om.
6/10 för snygghet och allmän brahet som för mig inte når nånstans.

nu blir det futurama
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav RalfiParpa » lör dec 27, 2008 15:31

Fargo: Nu tänker jag slakta en helig ko. Jag gillar eller älskar nästan alla filmer Coenbröderna har gjort men har aldrig någonsin räknat dem bland mina favoritfilmskapare och jag tror att jag nu, efter att ha sett om Fargo för kanske femte gången, insett varför. Filmskapare är de och därtill exceptionellt duktiga sådana men jag skulle aldrig kalla dem filmkonstnärer. Allt Coenbröderna gör - man vet att de egentligen inte tror på det. De är kameleonter som kan anpassa sig till praktiskt taget vilket uttryckssätt som helst och göra det skickligt, oärligt och själlöst. De hyser inga egentliga känslor för sina verk och i en film som Fargo märks det extra tydligt. Karaktärerna är mer karikatyrer; det är meningen att vi ska skratta åt de här fåniga svenskättade medelklassidioterna i Minnesota, inte känna med dem. En film som försöker kombinera ett nattsvart mordmysterium med värme och mänsklighet kan i mina ögon aldrig överleva som film om det bara urartar till ren fars hela tiden, vilket Fargo gör.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav wyndham » mån dec 29, 2008 3:15

gaspode skrev:Blev tyvärr besviken på The Air I Breathe som jag väntat så länge med att se.
Snygg och med rejält kompetenta skådespelarinsatser rakt igenom, men i slutändan griper den inte alls tag i mig på det sätt jag ville och hade förhoppningar om.

Haha, den filmen var ju dålig i astronomiska dimensioner. Var nog senaste gången jag såg en riktig kalkon.

Brendan Fraser spelar en mörk hård man. Med en hemlighet :!:

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav wyndham » mån dec 29, 2008 3:38

Ikväll såg jag Australia. På gränsen till en gammal hederlig mastodontfilm, men nu var den mest en smula lång. Det är kofösare och andra världskriget och rasism och billabong och walkabout. Diggar äventyret, men stör mig på datorernas intrång i fotot. Skymning, natt, soluppgång; outback, kust, städer. Inget blir riktigt snyggt. Effekterna håller inte för den vita duken. Blir lite deppig och tänker att inga landskap på film någonsin kommer kunna mäta sig med Lawrence of Arabia, så länge som man lägger pengarna på programmerarna.

Lite trist att man inte ids marknadsföra den som Australien i Sverige. Hade varit snygga filmaffischer.

Till eftertexterna sjunger Elton John en sång som Baz Luhrman skrivit om en av huvudpersonerna. Det var fint. "Hero of Canton" möter "Candle in the Wind".

Filmen kan få en trea. (Av fem möjliga dårå.)
Senast redigerad av wyndham mån dec 29, 2008 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav gaspode » mån dec 29, 2008 5:18

wyndham skrev:
gaspode skrev:Blev tyvärr besviken på The Air I Breathe som jag väntat så länge med att se.

Haha, den filmen var ju dålig i astronomiska dimensioner. Var nog senaste gången jag såg en riktig kalkon.

Brendan Fraser spelar en mörk hård man. Med en hemlighet :!:

haha. jaja. men så dålig tyckte jag inte den var.
Fast sexan är inte stark. Kanske är det en femma i förklädnad, när jag fått tänka lite...

Inatt såg jag Unbreakable. var väl både bra och dålig. :)
6/10, men stark sexa, klart bättre än The Air I Breathe iaf.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film