Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav madskellig » lör apr 05, 2008 23:24

Inte det bästa avsnittet, men långt från det sämsta. BSG är tillbaka :lovebunnier:

(spoiler 4x01) Riktigt spännande med Starbuck tycker jag, gillar hur hon tvivlar på sig själv men ändå vet vad hon måste göra. Ska bli väldans intressant att se vad som hänt under hennes förlorade tid.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav XY » sön apr 06, 2008 3:19

Tänkte tipsa om att säsong fyra dragit igång, men det visste ni förstås redan. På väg ner as we speak.

Senaste dvd-nytt: såg halva The Devils Backbone, sedan hamnade den i en loop där samma fem minuter visades om och om igen. Visade sig dock den här gången vara fel på filen och inte dvd-spelaren. Buu ändå.
Senast redigerad av XY sön apr 06, 2008 3:43, redigerad totalt 1 gång.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav Rombat » sön apr 06, 2008 3:23

Me is teh happiness!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav adolvsson » sön apr 06, 2008 21:15

Angående diskussionen som börjar på sidan, eh, 24 tror jag det var, och med anledning av ett specifikt avslöjande i 3x20 (vilket jag nyss sett och älskade):
lilith skrev:En sak jag tänkte på: Om Tigh är cylon, hur går det ihop tidsmässigt? Då måste människo-cylons funnits ännu längre än vi hittils vetat? Tigh har ju kännt Adama sen förra cylon-krigen.

noike skrev:Tänkte också på att det där inte stämde riktigt meds Tigh och tiden om han är en Cylon. Han kände Adama innan denne arbetat sig upp till någon position, så minst 30 år. Tigh ska sedan in i samhället och sådan där så Cylonerna måste som mest haft fem år eller så på sig att skapa människomodellerna från de dåligt utvecklad Centurions mk I. Och sedan inte gjort någonting alls i 35 år.

Hur som helst förutsätter Tigh=Cylon i samband med flashbacksen om honom och Adama att de inte deltog i första Cylonkriget. Vilket jag tycker antytts rätt rejält under de första två säsongern.

Om det här verkligen är ett problem, har jag missat något ända sedan början. För som jag uppfattat tidigare och tänkte under avsnittet, och jag blev förvånad att ingen annan nämnt det (vilket förstås kan betyda att jag varit på cykeltur igen), är att bytet skedde vid tiden för attacken på dom tolv kolonierna. Det var så jag tolkade Tyrol replik också, om att dom varit cyloner från början. Från början av det här kriget, vill säga. I Tighs fall skulle det alltså innebära att den riktige Tigh var den som kämpade sida vid sida med Adama, som arbetade sin väg upp i rankerna, och som sedan runtomkring attacken blev lönnmördad (okej, naturlig död vore väl ett alternativ, men att cylonerna noggrannt valt ut sina offer känns troligt) för att ersättas med en brödrostkopia.

Finns det stora problem med den teorin?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » sön apr 06, 2008 21:25

adolvsson skrev:Finns det stora problem med den teorin?

Ja. Vi har inte sett något som stödjer att de kan flytta över de minnen som krävs för att bytet ska fungera. Bytet måste ske direkt för att det inte ska märkas att de är borta -- speciellt i Tighs fall -- och då finns det inte tid att förhöra personerna så grundligt som hade behövts. Så som jag tolkade det "from the start" = hela livet.

En annan sak är att de fem saknade modellerna inte ville ha något med Cylonerna att göra längre. Lägg sedan till att alla modeller är massproducerade. De är inte gjorda att likna någon existerande person. Skillanden är att de förlorade aldrig massproducerats, så prototyperna måste ha gått iväg. Cylonerna kan ha börjat tillverka människomodellerna i hemlighet innan de gjorde öppen revolt, i varje fall prototyperna. Det är det jag tror.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » mån apr 07, 2008 0:34

(spoiler 4x01) Alltså, det stör mig en hel del det här med de fyra. Det är väldigt oklart. Med mening såklart, men iaf.

Hur länge har de varit Cylons? Alltid? planterades de som spädbarn? hur mycket tur behövdes det isåfall för att alla skulle hamna på BSG till slut? Jag känner inte att jag alls har grepp om det där. För de har väl knappast kopierat en vuxen Tigh och bytt ut honom? Det låter orimligare. Men Kara då? Hon Måste ju nästan vara en Cylon, med allt som hänt, men det är nästan så uppenbart att det är konstigt att de spelar på "one will be revealed" fortfarande...

Jaja, det är kul att BSG är tillbaka iaf! yey!

Gaius är nästan 90% comic relief nuförtiden. Vilket drömställe han hamnade på :D
och hans chockade blick när alla är tokiga och älskar honom hela tiden är fantastisk.
Och så utför han mirakel också. dumt att han rakade av sig jesus-skägget.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » mån apr 07, 2008 0:41

(spoiler Seriestripp som spoilar 4.01) Finns på http://theslackerz.com/index.php?Page=69
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » mån apr 07, 2008 0:51

stop nuking yourself! stop nuking yourself! :D

men spoilade den verkligen 4x01?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » mån apr 07, 2008 0:54

gaspode skrev:stop nuking yourself! stop nuking yourself! :D

De tre sista rutorna är en rätt fri tolkning av slutet på striden i 4.01. Väldigt fri, men ändå.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » mån apr 07, 2008 0:56

noike skrev:
gaspode skrev:stop nuking yourself! stop nuking yourself! :D

De tre sista rutorna är en rätt fri tolkning av slutet på striden i 4.01. Väldigt fri, men ändå.

det är nog bara en spoiler om man sett 4x01 redan...
eller om man läser vår diskussion om att det är en spoiler.
:D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav HeY » tis apr 08, 2008 19:28

Jag hade nyss en tanke, har bara sett till början av säsong 3 än så de flesta behöver nog inte oroa sig för spoilers - framför allt då det bara är spekulation ;)

Men jag fundarade lite på att cylonerna har endast "one true god", det vill säga mer den kulturen som vi har. Då fick jag tanken att när/om de når fram till jorden, tänk om den 13 kolonin är cyloner!!?
Maybe it doesn't make any sense, men som cliffhanger skulle de nog kunna chocka :rolleyes:
Ja, jag vet inte. Kändes som en intressant tanke iaf.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav A bear » ons apr 09, 2008 13:36

Tankar om s1:

Jodå, inte illa, inte illa alls. Tycker fortfarande serien är lite väl fast i en del genreklichéer - det är liksom lite mer Top Gun än det hade behövt vara, och det är en del handlingar som är lite väl fåniga (en robot som ramlar av en ställning och bara råkar utplåna ett gäng piloter?) Och några av karaktärerna är riktigt trista också.

Men samtidigt finns mycket att gilla. En del riktigt sköna karaktärer (Baltar! Starbuck! Roslin!), en riktigt intressant samling skurkar... och så framför allt en hel del intressanta ämnen att tackla. De religiösa konflikterna, avvägningen mellan demokrati och makt, allt det där - inte minst då Bladerunnerbiten av det, vad som egentligen gör en människa till en människa. Önskar nästan att de hade spelat upp det lite mer, att vi fått se cylonsarna faktiskt ha någon annan agenda än bara att utplåna mänskligheten. (Och jo, Boomers graviditet borde väl kunna spela in där tycker man.) Mytologiaspekten, sättet de använder vad de tror är en saga för att både styra folket och motivera sig själva. Någon har tänkt längre än bara "skjut på robotarna" här.

Sen visst, serien kunde behöva en liten gnutta humor och jag undrar hur länge Baltar kan fortsätta bära sig åt som en mentalpatient bland andra människor innan folk verkligen börjar ifrågasätta vad han håller på med... Men jag gillar. Får bli s2 framöver också.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Nyx » ons apr 09, 2008 13:56

Har du redan sett hela s1, Björn? *Imponerad. Kul att du kommenterar också, fortsätt gärna med det genom kommande säsonger! (om säsong 1:) Dina favoritkaraktärer är desamma som mina, Baltar, Starbuck, Roslin, även om några fler tillkommer för mig under seriens gång. Jo, TopGun-dogfighter är väl det minst intressanta i sammanhanget, som i sig är så intressant; att vi har ansvar för den teknologi vi har skapat och dess konsekvenser, hur göra prioriteringar när det gäller människosläktets fortlevnad, behöver vi mytologi för att känna hopp och orka fortsätta? Och så vidare. Och jag tycker att Baltar är jätterolig så fort han får något paniskt i blicken (och det gör han ju rätt så ofta). ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav XY » ons apr 09, 2008 14:08

s1: (inte mycket till spoiler egentligen)
Jag tycker om 'Top Gun'-delen eftersom det är en så snygg serie. Nästan allting ser helt fantastiskt ut.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav A bear » ons apr 09, 2008 14:47

Nyx skrev:(om säsong 1:) Och jag tycker att Baltar är jätterolig så fort han får något paniskt i blicken (och det gör han ju rätt så ofta). ;)

Visst är han det. Jag undrar bara lite grann när någon av dem runtomkring honom ska påpeka att han sitter och hånglar med tomma luften stup i kvarten.

XY: Jag tycker bara det är sånt där vi har sett femtielva gånger redan, som görs likadant i alla filmer/serier (Va? Kom den respektlöse rookien tillbaka och hjälpte sin plutonledare mot uttryckliga order? The hell you say!) och som dessutom... OK, jag SKA sluta klaga över att man hör motorer och explosioner och att det är ganska meningslöst att ha rymdjaktplan som är aerodynamiska, men när Starbuck flyger omkring i yttre rymden i en Raider hon karvat sig in i med en kniv blir det nästan så man börjar undra om det ska föreställa en drömscen. När serien är så seriös på alla andra sätt känns det lite fånigt att den tar så lätt på det där att de är i yttre rymden. Det är inget som får mig att vilja stänga av, jag tycker bara det kunde göras bättre. Och mindre.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Nyx » ons apr 09, 2008 16:33

Jag håller med XY om att serien är otroligt snygg (det är väl ändå ingen spoiler, heller?). Och via Firefly lärde jag mig uppskatta skakig handkamera.

Jag stör mig nog mindre än Björn på rymdscenerna och deras ljudsättning. Tycker inte att de är så prominenta i förhållande till relationerna och misstroendet mellan karaktärerna och deras överlevnadsmödor. Att göra cylonerna mänskliga var ett genidrag (som vanligt tack till Bladerunner), dessutom har alla karaktärer fått en massa spelbara konflikter (ibland nästan för många inom varje person).Allt detta bådar för många överraskningar och liksom Joss Whedon är det sådana tv-program jag gillar!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav A bear » ons apr 09, 2008 16:44

Nyx skrev:Jag håller med XY om att serien är otroligt snygg (det är väl ändå ingen spoiler, heller?). Och via Firefly lärde jag mig uppskatta skakig handkamera.

Jag stör mig nog mindre än Björn på rymdscenerna och deras ljudsättning. Tycker inte att de är så prominenta i förhållande till relationerna och misstroendet mellan karaktärerna och deras överlevnadsmödor. Att göra cylonerna mänskliga var ett genidrag (som vanligt tack till Bladerunner), dessutom har alla karaktärer fått en massa spelbara konflikter (ibland nästan för många inom varje person).Allt detta bådar för många överraskningar och liksom Joss Whedon är det sådana tv-program jag gillar!

Jag stör mig inte så mycket på det om man tar det i förhållande till serien som helhet; men om vi diskuterar just de scenerna så stör jag mig på det. Om det låter vettigt. Ingen jättegrej, men... Håller med om resten du säger, och jo, handkamera är enormt snyggt.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tam » ons apr 09, 2008 19:27

A bear skrev:Jag tycker bara det är sånt där vi har sett femtielva gånger redan, som görs likadant i alla filmer/serier (Va? Kom den respektlöse rookien tillbaka och hjälpte sin plutonledare mot uttryckliga order? The hell you say!)

Mm, det där känner jag med. Det blir ibland bara en ögonrullningsfestival över hur "standard" de gör mycket. Inte alltid, men tråkigt ofta.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav lilith » tor apr 10, 2008 1:54

4.01 Äntligen! :extas:
Bra och spännande, men inget fantastiskt avsnitt heller. Lägger väl grunden för kommande, antar jag.

Är Kara den 12:e cylonen? Nee det skulle vara för lätt. De fyra tycks ha accepterat sin cylonighet lite väl otveksamt. Borde man inte vara mer skeptisk? Speciellt Tigh. Han har ju levt ett helt liv, Adama minns honom från långt tillbaka. Kara har egna teorier om hur det gått till. Cylonerna har odlat henne i en petriskål från vävnad de tog på den där farmen på Caprica. Could be! Hon är kanske människa men en ny klon. Var har hon varit? Spännande!
Gaius Baltar! Det får inte bli för mycket comic-relief av honom nu (skrattar hela tiden åt honom). Gillar när han tar sig själv på så stort allvar och tror han är den utvalde. Mycket Jesus över honom nu.
Jag tyckte det var konstigt att cylonflottan vände om när de scannat av Anders. Hur vet cylonraiders vem han är när skin-cylons inte känner igen honom eller någon annan av de fem som de sett? D'anna som såg de fem i templet i Jupiters Eye sa ju "I'm sorry, I didn't know." Det var väl Tigh hon såg, kan jag tänka mig. Det där är skumt. Ska bli spännande att se vad som egentligen hände där med den retirerande flottan.

adolvsson:
Jag tror inte att cylonerna är kopior på riktiga människor som bytts ut. Eller att de varit cyloner sen de föddes. De är nog vuxna när de downloadar. Boomer visste ju t ex att hennes minnen varit falska. Hon pratade ju med Caprica-six om det i hennes hem på Caprica. Sen kan det ju förstås vara annorlunda på nåt vis med de fem. Jag tänkte mig att cylons inte åldras. Alla kopior av en modell är ju exakt lika. Men Tigh har ju bevisligen åldrats. Hmmm. Kanske finns det inte så många kopior av de fem. Kanske växer de upp från bebisar.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav XY » tor apr 10, 2008 1:57

A bear skrev:XY: Jag tycker bara det är sånt där vi har sett femtielva gånger redan, som görs likadant i alla filmer/serier (Va? Kom den respektlöse rookien tillbaka och hjälpte sin plutonledare mot uttryckliga order? The hell you say!) och som dessutom...

Men visuellt, woo! Wooo! Och musiken.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » tor apr 10, 2008 2:13

Som jag förstår det så är deras universum (enligt deras religion) cykliskt, så Tigh och gänget kanske är cyloner från en tidigare cykel, och därmed annorlunda från övriga cyloner. Vet inte hur det passar med deras åldrande, men det går säkert att smida ihop. Och de kanske har/får tillräckligt med respekt i båda läger för att till slut ena båda sidor så att alla kan leva lyckliga i alla sina dagar. Eller inte alla dagar, bara tills alla (eller nästan alla) dör och cykeln börjar om igen, som den gjorde för miljontals år sedan på jorden. Mohaha. Att hitta jorden kanske är slutet på en cykel och början på nästa.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav lilith » tor apr 10, 2008 2:47

XY:Tänker du på "this has happened before, and it will happen again" ? Jag tolkade det mer som religiöst babbel, men det kanske ska/kan tolkas bokstavligt. Det är ju en fras som återkommer ofta.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav XY » tor apr 10, 2008 3:15

lilith skrev:XY:Tänker du på "this has happened before, and it will happen again" ? Jag tolkade det mer som religiöst babbel, men det kanske ska/kan tolkas bokstavligt. Det är ju en fras som återkommer ofta.

Jag skulle tolka det som babbel i verkligheten, men i en TV-serie med cyloner som förgör mänskligheten så har jag inga problem att tro på det :) .
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav noike » tor apr 10, 2008 11:27

lilith skrev:XY:Tänker du på "this has happened before, and it will happen again" ? Jag tolkade det mer som religiöst babbel, men det kanske ska/kan tolkas bokstavligt. Det är ju en fras som återkommer ofta.

För hela serien nu:
Det är ju det där med de gamla biovapnen mot Cylonerna i något avsnitt. Vilket jag personligen stör mig på för det pekar på att det inte är en filosofisk cirkel, för en historisk sak där allt har hänt och kommer att hända igen på samma sätt? Dum idé.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » tor apr 10, 2008 14:02

noike skrev:

För hela serien nu:
Det är ju det där med de gamla biovapnen mot Cylonerna i något avsnitt. Vilket jag personligen stör mig på för det pekar på att det inte är en filosofisk cirkel, för en historisk sak där allt har hänt och kommer att hända igen på samma sätt? Dum idé.

Men det förklarades väl i avsnittet, och jag förstod det som att det inte ursprungligen varit ett biovapen. Den gamla beaconen var smittad (av en tillfällighet och misstag) av ett virus som muterat och idag när cylonerna stötte på den var viruset dödligt för dem av ren slump (om man tror på ödet så var det givetvis ödet som gjorde att de dog av det*). Mycket hinner hända med ett virus på 3000 år. Undrar hur det överhuvudtaget överlevt så länge... Men jag kan köpa det.
Jag ser det nog fortfarande som en filosofisk cirkel. Iaf tills jag får lite bättre bevis för nåt annat.

* (spoiler 4.01) Det är mycket som tycks hända av alltför lycklig slump i den här serien. Det är som om något styr över allt. Profetiorna i deras heliga skrifter uppfylls, och deras religion blir levande. Jag gillar hela den grejen jättemycket. Samtidigt har man lite distans till det religiösa genom den helt galna historien med Baltar som nu blir hyllad som Jesusfigur av ett gäng fanatiska kvinnor. Jag gillar det också jättemycket. :D
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » tor apr 10, 2008 14:10

Spoiler för säsong tre.
lilith skrev:Men det förklarades väl i avsnittet, och jag förstod det som att det inte ursprungligen varit ett biovapen. Den gamla beaconen var smittad (av en tillfällighet och misstag) av ett virus som muterat och idag när cylonerna stötte på den var viruset dödligt för dem av ren slump (om man tror på ödet så var det givetvis ödet som gjorde att de dog av det*). Mycket hinner hända med ett virus på 3000 år. Undrar hur det överhuvudtaget överlevt så länge... Men jag kan köpa det.
Jag ser det nog fortfarande som en filosofisk cirkel. Iaf tills jag får lite bättre bevis för nåt annat.

Var länge sedan jag såg det så jag kommer inte ihåg de exakta detaljerna, men jag väljer att lita på dig. :D Det känns bättre så.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » lör apr 12, 2008 15:33

4.02 Det här gillade jag massor.

"They're not here to vote." Intressant också att de modellerna som hade möte bara vara de som verkligen är för det superdogmatiska ledandet. Men fan. Radikaler även på Cylonsidan. Love this.

Sedan det hybriden sa i början, det kan inte bara ha varit en enkelsidig förklaring om varför attacken avbröts. Måste ha något med varför final five är där de är. Jag undrar om inte skaparna har tänk på samma sak som jag: enda sättet för båda sidorna att överleva är att bli en. För uppenbarligen är byggan mellan de båda försvinnande få nu -- vissa av maskinerna är mer mänskliga än en del människor.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör apr 12, 2008 18:35

Ja, det där var fan grymt bra. (spoiler 4.02) Ganska nöjd med att de kom fram till den lösningen på Starbuck-problemet, även om det tog dem en jävla tid. Jag hade redan suttit och skrikit "MEN SKICKA UT HENNE I ETT SKEPP MED NÅGON NI LITAR PÅ OCH LÅT DEM PRÖVA HENNES VÄG!" hela avsnittet.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav XY » lör apr 12, 2008 19:16

4.02! :extas:

För att det finns alltså. Inte sett den än.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav lilith » lör apr 12, 2008 22:33

4.02 :lovebunnier:
Vad noike sa!
Go Six!
Vad spännande att Baltar numera ser...Baltar.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film