sus@n var ju in och hänvisade mig med hela handen

till denna tråd så jag gör väl ett dumt och svamligt försök. Har lite svårt att sätta ord på mina intryck och känslor angående detta avsnitt.
Är imponerande hur Joss faktiskt har kunnat fånga känslan samt omständigheterna kring en närståendes död, och på något vis lyckas han förmedla den till oss tittare också.
Har förlorat både min far och mormor samt tre vänner, har även varit med och stöttat min bästa vän när hans mor gick bort. Man skulle kunna säga att jag varit på bägge "sidor" alltså. En närståendes död och en väns närståendes död är två olika sorger men kan vara lika starka bägge två. Uppgivenheten, frågandet, förnekelsen, empatin och hjälplösheten har i mina ögon fångats väldigt realistiskt i just detta avsnittet.
Om jag till att börja med tar Buffy som exempel, kändes faktiskt lite obehagligt att se hennes reaktioner och jag kände igen mig i hennes beteende. Panikkänslan som finns där men samtidigt så fladdrar tankarna runt i banor som går ut på att nu kommer det att ordna sig, att han/hon vaknar upp och allt blir frid och fröjd uppenbarar sig men följs av panik igen. Till slut kommer tomheten och man går runt som i ett töcken. Man hör vad andra säger men man uppfattar inte riktigt vad de säger. Så efter ett tag sysselsätter man sig med allt för att slippa tänka för mycket, kanske en typ av förnekelse i mitt fall.
Även Willows beteende, t ex hennes beslutsångest med vilka kläder hon skulle ha på sig, känner jag igen. Ganska enkla saker kan på nåt sätt få stora proportioner innan man kommer till ett beslut. Alla har vi våra sätt att hantera olika saker och det som Willow gör tror jag är ganska vanligt.
Anya kom ju längre än vad jag kommit iaf. Att förringa och förneka är ju också sätt att hantera det på. Vilket Anya gör men hon tillåter ändå sig själv att acceptera och förstå vad som skett vilket visar sig när hon bryter ihop i Willows och Taras rum. Väntar fortfarande på att jag ska ta mig till den punkten.
Även vänners stöd och empati kommer fram bra, man påverkas mer än man tror även fast det inte är en närstående som dör. Och riktiga vänners stöd är värt mycket vilket Joss nog också tagit fakta på.
Xanders sätt att lösa det hela på är nog också ganska vanligt, är dock inget jag känner igen mig i men har sett vänner som gjort på samma sätt. Gå lös på inredning och allehanda föremål funkar för en del, antar att en liten del av frustrationen dämpas för en liten stund.
Och så lite ytterligare löst svammel. Personligen känner jag inte så mycket när jag ser den jag älskar ligger död i en säng, kista eller vad det nu är. Känner mest tomhet då. Däremot så känns det desto värre när man är på begravningen, är väl på grund av att man ser sina andra nära kämpa sig igenom men till slut orkar de inte utan brister ut i gråt. Förtvivelsen och hjälplösheten lyser igenom så mycket i ett ansikte på en begravning tycker jag och det är hjärtskärande. Något annat som var jobbigt för mig var att sitta bredvid mormor när hon tog sitt sista andetag, resan till det andetaget och sekunderna efter är något som etsat sig fast i mitt minne för alltid och gjorde sig jobbigt påmint under begravningen också. Bilderna och ljudet från sista andetaget är något jag kommer ihåg som om det vore igår, det var ju faktiskt den allra sista gnuttan av liv som lämnade hennes kropp vid det ögonblicket.
Med andra ord så har Joss och skådespelarna gjort ett mycket bra jobb med The Body som berör åtminstone mig på ett plan som jag inte trodde var möjligt med hjälp av en TV.