Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » fre jan 04, 2008 4:31

No Country for Old Men:

Jo, mjo.
Den var stundtals riktigt bra, och väldigt oförutsägbar. Så oförutsägbar att jag på slutet sa "ja, nu fattast det baraa att psykopatsnubben blir påkörd också. och så kom det en bil som på beställning. och sen dog han ändå inte. jätteoväntat! och sen slutade filmen också lite oväntat.
Det var helt klart underhållande, men jag kan inte ge den mer än sju av 10.

7/10

3:10 to Yuma:
Western. Jag är inte så mycket för western egentligen, förutom Tombstone kanske. Den här är nästan en seriös western-film, men så gör karaktärerna saker som man inte riktigt förstår varför, lite som i en något mer lättsam film kanske. Jag tyckte visserligen det var ganska kul när Ben Wade bestämde sig för att springa med och till och med hjälpa honom till tåget, men när han sen sköt hela sitt gäng blev det lite för mycket på nåt sätt.

6/10 (svaga)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav AKS » lör jan 05, 2008 14:28

ITVs version av Persuasion (2007) med Anthony Head i en mindre roll.

Jag vill minnas att Persuasion är min favoritroman av Jane Austen efter Pride and Prejudice. Denna tv-film är helt okej och till och med bra, men tyvärr kan jag inte låta bli att jämföra allt som har med Jane Austen att göra med BBCs miniserie Pride and Prejudice och då hamnar ju allt i skuggan. T.o.m. Ang Lees Sense and Sensibility. Och det är lite av dilemmat med Jane Austen-filmatiseringar.

Överlag så är väl detta en av de mer allvarliga Jane Austen-berättelserna. Och det finns ju egentligen inte så mycket att skratta åt då en tjej blev övertalad att ge upp sitt livs kärlek och nu är 27 år gammal vilket lär ha varit lastgammalt på den tiden. Allt hopp är snart ute liksom.

Bra film, varken mer eller mindre. Ibland lite väl deprimerande då det gäller musikval.

6 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » lör jan 05, 2008 19:57

28 Weeks Later

Jag tyckte mycket om den första filmen och även om denna i mycket känns som en annorlunda film så gillade jag denna också. Jag gillade särskilt första halvan, kanske mest för att Robert Carlyle och hans härliga accent -r med. Sen är iofs Carlyle med, men inte hans accent. :)

Stark 3 av 5 / 7 av 10

Ah! Nu insåg jag också varifrån jag kände igen Doyle! Somnambulist!

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Binchy » lör jan 05, 2008 22:38

Såg nyss Blade Runner. (Maken har köpt en utgåva som är i en liten attacheväska, med leksaksbil och origamienhörning i metall.) Den tillhör inte de sci-fi-filmer som åldras med behag, tyvärr. Allt ser ganska out-of-date ut. Numret på videotelefonen är nog värst, eller Rachaels axelvaddar och åttiotalsfrisyr. Fast, jag är ingen jätte-fan av sci-fi-filmer, så det kan vara mig det är fel på.

Vet inte om jag sett den innan. Det jag hajade till mest för var texten innan. "It was not called execution, it was called retirement." Och att det hela utspelar sig om bara elva år.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav noike » lör jan 05, 2008 22:59

Binchy skrev:så det kan vara mig det är fel på.

Ja.

Alla filmer är en produkt av sin tid. Bra sf handlar inte om framtid, det handlar om nuet sett från en annan vinkel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör jan 05, 2008 23:02

Såg 3½-timmarsdokumentären igår och idag, lyssnar just nu på soundtracket och är vääääääldigt sugen på att sätta mig och se Final Cut även fast den kanske hackar i någon scen.... annars så såg ju skivan med alla de andra klippningarna betydligt repfriare ut...

Jag älskar ju den där filmen så tokigt, men jag tror faktiskt det är en film som många "lär sig" älska snarare än att man fastnar direkt. Har hört flera säga det, och så var det för mig (även om min första gång var vid 12 års ålder). Men redan andra gången kändes saker betydligt bättre. Nu kan jag inte höra musiken eller se vissa bilder ur den att jag smälter, men det är ju naturligtvis för att jag redan är bekant med den.

I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser Gate...

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » lör jan 05, 2008 23:39

Jag hade säkert känt annorlunda om jag hade sett den då det begav sig. Så är det ju med allt; filmer, möbler, frisyrer, musik, namn. Var man där så dyker nostalgikänslor upp, var man inte där så känns det mest bara omodernt och fjantigt.

Eller så har jag bara druckit för mycket vin, och tycker bättre om den imorgon.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav sfinx » sön jan 06, 2008 0:13

Fick sådan lust att se Chain of fools, och skyller på fyrans visning av LOTR just nu, men hittar den ingenstans, bt chat är mitt sista alternativ. :?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » sön jan 06, 2008 3:06

Captain America från -92 på TV4 nu. Hemsk film. Fotot påminner om en dålig dramaserie från 70-talet och manuset... Lika dåligt som skådespeleriet. Nej förresten, sämre, och hur det gick till vet jag inte. Jag vill inte veta.

Edit: den blir bara uslare och uslare hela tiden. Det borde inte gå!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » sön jan 06, 2008 7:39

noike skrev:Captain America från -92 på TV4 nu. Hemsk film. Fotot påminner om en dålig dramaserie från 70-talet och manuset... Lika dåligt som skådespeleriet. Nej förresten, sämre, och hur det gick till vet jag inte. Jag vill inte veta.

Don´t torture yourself like that.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav eriked » sön jan 06, 2008 14:26

noike skrev:Captain America från -92 på TV4 nu. Hemsk film. Fotot påminner om en dålig dramaserie från 70-talet och manuset... Lika dåligt som skådespeleriet. Nej förresten, sämre, och hur det gick till vet jag inte. Jag vill inte veta.

Jag klarade inte av den. Herregud.. Bullit däremot. Tufft.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav noike » sön jan 06, 2008 14:34

eriked skrev:Jag klarade inte av den. Herregud.. Bullit däremot. Tufft.

Inte jag heller. När Red Skull satt och konspirerade med storföretagsledare och militären för att ha ihjäl USAs president för att han var miljöfanatiker och hade gett order att minska utsläppen med 90%... Så oerhört dumt. Då bytte jag kanal.

Men alltså. En film Erik inte klarar av. Det borde de ha cred för.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eriked » sön jan 06, 2008 14:45

Ja.. det krävs chops.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav noike » sön jan 06, 2008 14:55

Torkel i knipa på tv4 film. Fult datoranimerad sak Inte alls värd att ses, men beskrivningen av den av kanalen själva (mina kursiveringar):
Elvaårige Torkel har problem med två av skolans värstingar, Sten och Saki. Med hjälp av Jason och hans järnrör hålls plågoandarna på avstånd men när Torkel själv ger sig på den överviktiga Dorrit blir Jason irriterad. Torkel befinner sig i en svår sits och det blir inte bättre när någon börjar kasta in tegelstenar genom hans sovrumsfönster. Dessutom är det något som inte stämmer med Torkels nye lärarvikarie Gunnar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » sön jan 06, 2008 21:06

AKS, varför betygsätter du i både skala 1-5 och skala 1-10...

Har för mig du har snackat om det förut, men jag köper det inte. Det är fel. Bestäm dig annars är du utesluten ur leken. Punkt. Det är lag på det. Punkt igen.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav AKS » sön jan 06, 2008 21:09

Fuck you.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Zaxx » sön jan 06, 2008 21:09

DIG JA!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav AKS » sön jan 06, 2008 21:14

Där sa du nåt!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » sön jan 06, 2008 21:14

Nu sa jag nåt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » sön jan 06, 2008 21:22

Jag håller däremot tyst.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav madskellig » sön jan 06, 2008 21:25

Såg Behind the mask : The Rise of Leslie Vernon för någon dag sedan.

Helt ok skräck-komedi. Den lyckas väl inte direkt skrämmas men den har många roliga ögonblick och skämt om skräckgenren (men inte på ett dumt Scary Movie vis) och en väldigt charmig bad-guy. Bitvis riktigt underhållande, men slutet var inte så jättestarkt.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav Tomas » sön jan 06, 2008 21:34

madskellig skrev:Såg Behind the mask : The Rise of Leslie Vernon för någon dag sedan.

Helt ok skräck-komedi. Den lyckas väl inte direkt skrämmas men den har många roliga ögonblick och skämt om skräckgenren (men inte på ett dumt Scary Movie vis) och en väldigt charmig bad-guy. Bitvis riktigt underhållande, men slutet var inte så jättestarkt.

Tyckte den var otroligt rolig och det är intressant att se hur mycket planering och förberedelser mördaren är tvungen att gå igenom inför en slasherfilm.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » sön jan 06, 2008 21:35

Jag tycker No Country For Old Men var ganska tokfantastisk faktiskt. Men då är jag ju ett Coen-fan även när de inte regisserar porr. Ser redan nu hur det definitivt kommer vara en film som växer med omtittar (inte minst för att jag hade svårt att höra vissa bitar av dialogen, inte p.g.a. dåligt ljud utan snarare p.g.a. vissa dialekter och en del (medvetet) mumlande men fan heller att jag tänkte springa iväg och ladda ner subs när det var så spännande). Så sjukt imponerande detaljarbete. Förbaskat bra skådisar och den något annorlunda uppbyggnaden kanske gjorde att man blev lite paff, men nu när jag tänkt över det en stund känns det riktigt bra.

Nu finns det egentligen bara två saker jag funderar över: vem som hyrde in Chigurh (inte för att det spelar någon egentlig roll, alla detaljer kring hela knarkdealen som gått fel var ju medvetet otydliga eftersom det egentligen inte var vad filmen handlade om utan bara var en McGuffin), och huruvida bilden av Chigurh som väntar när sheriffen går in i motellrummet mot slutet var bara sheriffen som föreställde sig eller om Chigurh faktiskt var där, men i rummet bredvid. För om det var en fantasi så blir jag fundersam kring hur sheriffen visste hur Chigurh såg ut (och i den här filmen tycker jag man har rätt att vänta sig att såna detaljer ska vara korrekt, eftersom så mycket av hela historien dittills har byggt på att man hänger med i detaljerna).

Hela grejen med att följa med de överlevande karaktärerna i några scener efter att den faktiska handlingen har avslutats för att se hur de påverkades av händelserna tyckte jag var väldigt snygg om än som sagt ganska ovanligt, vilket gjorde att man nästan kom av sig lite för någon minut och väntade sig att något mer skulle hända.

Loverly. 4,5/5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Zaxx » sön jan 06, 2008 21:44

AKS skrev:Där sa du nåt!

Påväg.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Rombat » sön jan 06, 2008 21:47

Zaxx skrev:
AKS skrev:Där sa du nåt!

Påväg.
And they say that romance is dead. :lovebunnier:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav gaspode » sön jan 06, 2008 21:58

Av nån anledning väntade jag mig en hyllning från dig caffe :D
Du gillar lite annan film än jag, och jag kände att den här filmen var lite av en "sån film".

Jag tyckte också att scenen med sheriffen Chigurgh var ganska konstig.
Jag tänkte inte ens tanken att det skulle vara fantasi. Inget tidigare i filmen har tytt på att det skulle kunna vara så, men det var mystiskt annars.

Den som anlitade Chigurgh var väl samma som anlitade Woody Harrelsons karaktär? Hur skulle Chigurgh annars veta vem som anlitat Woody? Och han sa väl till och med nåt om att det var oartigt att anlita nån annan när han redan var anlitad? Han anlitade väl Woody för att Chigurgh var helt skogstokig ochsköt poliser och random guys och t.o.m. gubbarna som visade honom platsen med bilarna.

Jag laddade ner fansubs ganska direkt, det behövdes verkligen i vissa scener. (även om subbaren hade skrivit ??? på nåt ställe, och på andra ställen bara bytt ut ett uttryck mot ett med samma andemening.)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav AKS » sön jan 06, 2008 22:36

Skrev om Persuasion igår och då hade jag ingen aning om att den skulle visas på SVT ikväll! Den går just nu. Och som sagt: Anthony Head har en roll (SVT1).

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav chanda » sön jan 06, 2008 23:22

Såg Arn igår. En rätt så hyglig film, bra skådisar, snygg natur,snygga hästar. Ser fram imot den
andra och sista delen.
Jane: She does the detecting and I do the insulting.
Lisbon:A consulting! Jane:That Too :)
Jane: Tea? It's like a hug in a cup.
Jane: You've been LaRoched haven't you
The Mentalist
Supernatural
Användarvisningsbild
chanda
Minion

Inläggav madskellig » sön jan 06, 2008 23:28

Jag blev tvingad att se Arn med min storebror då han var på besök (han har under hela min uppväxt låtit mig välja filmer dock, so I kind of owe him) jag gillade den inte så överdrivet mycket. Väldigt långdragen och klyschig.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » mån jan 07, 2008 0:13

gaspode skrev:Av nån anledning väntade jag mig en hyllning från dig caffe :D
Du gillar lite annan film än jag, och jag kände att den här filmen var lite av en "sån film".

Den som anlitade Chigurgh var väl samma som anlitade Woody Harrelsons karaktär? Hur skulle Chigurgh annars veta vem som anlitat Woody? Och han sa väl till och med nåt om att det var oartigt att anlita nån annan när han redan var anlitad? Han anlitade väl Woody för att Chigurgh var helt skogstokig ochsköt poliser och random guys och t.o.m. gubbarna som visade honom platsen med bilarna.

Jo, plus att jag är ju lite av en besatt Coen-hora. Gillar ju t.o.m. Intolerable Cruelty ganska ordentligt (Ladykillers däremot kan jag inte med...).

Och ang. det du skriver under det citerade spoilerblocket har du nog helt rätt, jag känner igen det i bakhuvudet nu när du säger det. Måste bara glömt det.

Blade Runner är fortfarande bäst, gav mig på Final Cut trots vissa repor på skivan och det var väl på två ställen som ungefär en minut hackade bort (inklusive en av mina favoritscener vilket gjorde mig ohyggligt bitter, så jag var tvungen att se om den på "den gamla Director's Cuten"). Men jävlar vilken film. Kan ju storyn så väl vid det här laget (även om jag nog inte sett filmen i helhet på.... sju år?) så att jag kan koncentrera mig ännu mer på precis hur tokigt vacker filmen är. Rent visuellt är den faktiskt fortfarande ungefär det snyggaste jag vet, trots 80-talshår. :P

Slutsekvensen i Bradbury Building även innan Battys dödstal har jag alltid känt är tokigt underskattad och onämnd när det kommer till rena action/spänningssekvenser i filmer. Den håller på i 20+ minuter och är GRYMT intensiv, spännande och naturligtvis tossigt snygg. Och det här var kanske tionde gången jag såg filmen!

En annan sak som jag tänkte på nu är hur pass lite tid vissa karaktärer har: Tyrell har två scener, Zhora en. Bortsett från ögat i början har Batty bara en endaste scen fram tills det är 40 minuter kvar ungefär. Och ändå känns det så pass... levande. Kan nog vara en del nostalgi som spelar in också, men jag blir nästan fascinerad över hur väl identifieringen med Batty fungerar med tanke på hur lite tid han har och hur annorlunda filmen är strukturerad.

Sen vet jag inte om man egentligen "bör" eller behöver lägga in ett genusperspektiv på det hela, men onekligen får scenerna i fråga en ytterligare magsparks-känsla när man inser att båda de replikanter som Deckard mördar är kvinnor, som dessutom är obeväpnade och som han dittills har visat sig vara fysiskt underlägsen och fått tokstryk av ända tills han använder sig av sin pistol (fallossymbol much?).

Och det är inte bara Deckard som är den karaktär som vi väntar oss sympatisera med som begår vidriga akter. Jag tenderar glömma bort och vilja tränga ut att Batty mördar stackars Sebastien. Tyrell förklaras och "accepteras" ju någonstans av filmen, men varför mörda Sebastien? Jag säger inte att detta är en brist med filmen någonstans, bara att det är ytterligare en styrka som fyller den med ännu fler gråskalor: kanske fanns det någonstans ändå en poäng med Blade Runners som jagar förrymda replikanter om de dödar även de personer som verkar allra mest oskyldiga? Å andra sidan var även Sebastien delaktig i skapandet av Nexus 6-replikanterna, precis som Tyrell och asiaten som skapar ögonen (som det också är fullt möjligt att de mördar även fast vi isf aldrig får reda på detta). Då finns det i alla fall ett slags mönster i det hela även om det inte gör det lättare att acceptera. Eller så är det jag som bara vill förklara det, för att det fortfarande är en sån där scen som jag älskar för att jag har så svårt att hantera den.

5/5, det är en av mina eviga favoriter no doubt. Och om en hel del nostalgi smyger sig in i det betyget, låt det så vara.
Senast redigerad av caffeineaddict mån jan 07, 2008 0:16, redigerad totalt 1 gång.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film