Farscape

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Farscape

Inläggav Off » fre jun 25, 2004 13:27

Dags att starta en tråd om Sci-fi-seriernas kung. *aktar sig för trekkies*

Börjar med en lättare beskrivning av serien helt skammlöst snott från tvtome:

Five years ago, astronaut John Crichton attempted to use the Earth's atmosphere to propel his ship, Farscape 1, at great speeds across the solar system. He went much further though and was sucked down a wormhole to a distant part of the galaxy and into the middle a battle.

He was rescued by a group of escaping prisoners and taken aboard their ship, a living ship. As the years went by, Crichton has made enemies, power and dangerous enemies. On his journey to find a way back home, he freed other captives who became part of the crew on Moya.


Det man fastnar för direkt i serien imho är karaktärerna och deras backstorys. Vissa är förstås intressantare än andra men oftast verkar det som att olika personer har olika favoriter på skeppet. För mig finns det dock bara ett val och det är John Crichton som spelas av en helt fenomenal Ben Browder. Den mannen borde vara den största stjärnan på hollywoodhimmeln och att han inte är det är en damn dirty shame. Skådespelandet är oftast på en väldigt hög nivå och avsnitten håller överlag en mycket bra klass . Många kan kanske avskräckas av att en del avsnitt är väldigt surrealistiska då mycket handlar om Crichtons tankar och minnen men jag finner dem oftast väldigt intressanta.

Jag har bara sett serien rakt av en gång så jag kan egentligen inte säga några favoritavsnitt då allt bara är en enda klump för mig. Ska dock försöka se om serien igen i höst och då får vi se om jag inte kan hitta några favoritavsnitt.

edit: Måste också säga att efter att serien lades ner blev det en tittarstorm i likhet med när Angel lades ner och tack vare den ska det i oktober komma en 4 timmar lång mini-serie som knyter ihop alla lösa trådar och som enligt executive producern ska leverera "everything the fans want"
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Langtry » fre jun 25, 2004 13:38

Det här är en av mina favoritserier, såg den nästan back to back.
Tycker det är så bra att den på nå' vis liksom inte följer vanlig standardform för TV-serier.

Huvudkaraktärer dör osv (Hm, undra vilken annan helt underbar serie som det händer i?? :)

Och det där med 4 timmars fortsättning låter bra tycker jag :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav AKS » fre jun 25, 2004 13:52

Har sett de första tio avsnitten, men fastnade inte alls. Gillade Chrichton, men kunde inte alls med den blåa tjejen (måste vara ett par år sen jag såg avsnitten så jag kommer knappt ihåg nåt). Tror dock att det som var mest irriterande var den fruktansvärt dåliga musiken som smög sig in *överallt*. Längtade riktigt efter tystnad. Men nej. Avskyr musiken och det gör det tyvärr svårt att komma in i serien för mig. Sen så tyckte jag bara att manus var sådär så det var inte värt pengarna att köpa fler boxar. tror inte ens att jag sett alla avsnitt som jag har här hemma.

Lite synd tycker jag nog. Allt snack hade gjort mig övertygad om att jag i alla fall skulle gilla serien.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nea » fre jun 25, 2004 13:56

Off, vad bra att du startade en ny tråd, då kan jag prata vidare relativt obehindrat om "Farscape". :) Som jag sa i den andra tråden så beundrar jag både Ben Browder och Claudia Black och deras kolossala skådespelar-talang.
Off skrev:
/.../ och det är John Crichton som spelas av en helt fenomenal Ben Browder. Den mannen borde vara den största stjärnan på hollywoodhimmeln och att han inte är det är en damn dirty shame.

Instämmer till fullo.

Browder i "Won´t Get Fooled Again" t.ex är något av det mest fantastiska jag sett i hela mitt liv. Allvarligt talat. Bara ett avsnitt i högen, men ett som jag avgudar. Han är dock lysande i alla avsnitt.
spoiler "Won´t Get Fooled Again"
Hans förtvivlan när han ligger på golvet och 'kopian' av hans avlidna mamma sträcker ut handen efter honom. "I just want... out of this." "Be with me when I go" "This is cruel. This is cruel... please don´t..."
Mitt hjärta bara brister.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Off » fre jun 25, 2004 14:07

Jag kan hålla med om att musiken är speciell. Jag har tex väldigt svårt för eftertextmusiken men annars tycker jag den passar väl in i universumet de befinner sig. Synd att du inte gillade serien AKS men smaken är ju som Korea så det är inget man kan göra åt det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » fre jun 25, 2004 14:10

Off: Vad synd att du bara accepterar det rakt av. :) Hade t.o.m. plockat fram de box set jag har hemma för att kanske, kanske ge dem en till chans. Ville nästan bli övertalad där... Iofs lär jag inte ha tid att se om dem förrän i augusti, men, men...

Som sagt, jag vet inte varför men denna serie *vill* jag verkligen gilla. Har svårt att acceptera att jag inte gör det. Och om jag ser om dem nu så vet jag ju om att jag hatar musiken och då kanske det blir lättare att överse med än då man blir överraskad sådär på en gång.

Så musiken fortsätter alltså i liknande stil serien igenom?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » fre jun 25, 2004 14:15

Hmm nu var det ett tag sen och jag har som sagt bara sett serien rakt igenom en gång under en väldigt kort tid så det är lite svårt att få ihop vad/när/hur ibland. Jag tror musiken håller i sig men jag är inte säker. En sak kommer jag ihåg och det är att jag lärde mig lyssna på/gilla musiken efter ett tag förutom eftertext-musiken.

Jag tycker absolut du ska ge serien en chans till speciellt om du har en säsong på DVD. Så som jag minns det så växer serien något alldeles enormt iom s02 mest pga av att arcen kickar igång riktigt ordentligt men även de vanliga avsnitten höjer sig betydligt. Du kan ju alltid ladda hem s02 och känna efter lite :) Nu får nea eller Langtry komma och säga om jag har fel om något.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Langtry » fre jun 25, 2004 14:18

Titelmelodin ändras efter ett par säsonger, aaaaa:kören försvinner.
Saknar det lite...

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Mr Chase » fre jun 25, 2004 14:21

Ännu en sådan där serie som bara ligger och väntar på att jag skall få tid/råd att se den. Den finns där i sällskap med Firefly, Deep Space 9 och B5-spinoffen Crusade. Undrar vilken jag skall börja med (och svaret på den frågan är väl givet från er ;) )?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Nea » fre jun 25, 2004 14:26

AKS, det är en väldigt speciell serie att ta till sig. Jag hade precis som du mina reservationer mot musiken i början (den blir dock bättre i följande säsonger) och jag har också ganska svårt för Zhaan (den blåa tjejen :D ) och Rygel + Pilot. MEN: Jag lovar, det blir mycket bättre. De första tio avsnitten som du har sett är ganska "run-of-the-mill", inget särskilt händer utöver det vanliga och hade jag bara sett de avsnitten så är det möjligt att jag också hade gett upp. Försök ladda ner resten av säsongen, särskilt dubbelavsnitten "Nerve/The Hidden Memory" och säsongsavslutningen "Family Ties".

Säsong 2 och 3 (har ej sett s4 än), det är då allt händer! Jag kan garantera att du kommer att bli lika fascinerad, som jag är (eller nästan) av händelserna som utspelar sig mellan Aeryn/Crichton och Scorpius. Säsongsavslutningen på s2, "Die Me, Dichotomy" är hjärtskärande bra, precis som "Icarus Abides" i s3. Åt det sistnämnda avsnittet stortjöt jag i över en timme.

Ge det en chans till, så ska jag inte tjata mera, jag lovar. :D
Senast redigerad av Nea fre jun 25, 2004 14:55, redigerad totalt 1 gång.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Off » fre jun 25, 2004 14:29

Har du inte sett s04!? Ojojoj tur att jag fick reda på det nu innan jag spoilade något.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Nea » fre jun 25, 2004 14:32

Off, ingen fara på taket, jag är ändå relativt spoilad. ;)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav AKS » fre jun 25, 2004 20:35

Okej, ni har övertalat mig! (Yay!) I augusti kommer jag att se om avsnitten och försöka få tag på fler. Synd att serien är så dyr bara (ca 4-5 avsnitt per box och dessa boxar är ju inte billiga direkt iom att man måste köpa så många). Tyvärr har jag inte bredband ännu (kanske har råd nästa sommar) så det är inte aktuellt att ladda ner.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » fre jun 25, 2004 21:00

Hehe, har nu köpt nästa box set på amazon Marketplace. Har tänkt prova det alternativet länge, men har aldrig vågat. Nu kommer jag förhoppningsvis att få boxen för enbart 136 kr inklusive frakt så jag hoppas verkligen att jag kommer att uppskatta serien mer under en omtitt, men nu kommer jag ju att ha 15 avsnitt att se så... Ja, det känns som att jag kommer att köra igång omtitten så snart jag fått boxen. B5 verkar ju dröja om an säger så...

EDIT: Som sagt, det är svårt att acceptera att jag inte gillar denna serie. Att jag hatar CSI och Vita huset rör mig inte i ryggen, men Farscape... jag *måste* bara ge den en ny chans. :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tor jul 01, 2004 21:51

Har nu påbörjat min omtitt av de första avsnitten av Farscape S1. För tidigt att säga nåt ännu eftersom jag bara sett två avsnitt. Dock vill jag påpeka att den *specifika* kritik jag tog upp tidigare i tråden fortfarande gäller (musiken, blå tjejen...), men annars... Ja,, som sagt. För tidigt att säga nåt. Ni får veta vad jag tycker om en vecka eller så.



Fast jag tror nog att jag är mer positiv nu...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nea » tor jul 01, 2004 22:31

AKS, jag vill så gärna fortsätta min övertalnings-kampanj så länge det bara går, så jag tänkte dra lite paralleller mellan "Buffy" och "Farscape", så att du har lite mer att jämföra med.

Obs! Spoilers för "Buffy". Och... ja, även "Farscape" då, antar jag. Beware!

Tänk dig första halvan av "Farscape" ungefär som första säsongen av "Buffy", du kan se dess potential och hur speciell serien är, men karaktärer som Angelus, Spike och Dru dyker inte upp förrän i s2 och det är då den riktiga dynamiken och dramatiken verkligen börjar. Det är ungefär samma sak med "Farscape". Dess arc, som till största delen involverar Scorpius, dyker inte upp förrän i slutet av s1. Det går sen som en stor röd tråd genom serien och enligt mig är det vad som definierar "Farscape", så om du ger upp innan dess, ja då har du inte sett "Farscape" egentligen, bara föraningar om vad den kan bli. Du har sett avsnitt liknande Buffys "Teacher´s Pet" och jaa, "The Puppet Show" men inte mera. Ja, du fattar vad jag menar. Vill så gärna förklara allt på en gång, för jag är så otroligt nyfiken på vad du kommer att tycka om det som kommer längre fram. :)

Sen kan jag passa på och varna för "Jeremiah Crichton" i s1 och "Home on the Remains" i s2, som båda är bottennapp. Undvik till varje pris. ;)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Off » fre jul 02, 2004 0:42

Klockren jämförelse nea. Nu bara måste AKS titta vidare efter s01 ju :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » lör jul 03, 2004 0:08

Nea: Var jag inte sugen innan så är jag det nu! Låter *oerhört* intressant.

Och kan meddela att jag nu inhandlat box set 1.4 (avsnitt 1.15-1.18, tror jag) så nu ska bli det titta av! Tänkte se avsnitt 1.3 och 1.4 och kanske 1.5 inatt och sen se i alla fall två avsnitt per dag. Kommer absolut att se hela S1 och om det känns som det gör nu kommer jga kanske att försöka få tag på den box som har alla avsnitt i S2. Annars fortsätter jag att köpa fem boxar/säsong. Well, som ni ser... Jag har planen klar. Jag *ska* älska Farscape! I alla fall hoppas jag det innerligen med tanke på hur ytterst få serier jag verkligen vill se *alla* avsnitt av.

Men den blå bruden får gärna dra vilken sekund osm helst. Fast då hon droppar klänningen (eller vad det är) i avsnitt 1.2 så är det ju bara för kul...

EDIT: Tycker ni att jag ska hoppa över de avsnitt som Nea nämnde i slutet av sitt meddelande. Jag menar, på så sätt som jag hoppat över She då jag visat Angel för min kompis (fast vi ska se det senare). Tyckte risken var för stor för en turn off, if you see what I mean. *Går* avsnittet att hoppa över? Rent arcmässigt alltså. Om nu Farscape har en arc.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » lör jul 03, 2004 0:26

Jag är enligt övertygelsen att man aldrig ska hoppa över några avsnitt när man ser en serie men om du känner att det kan vara värt det för att tvinga fram ditt gillande... eller nä hoppa inte :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » lör jul 03, 2004 0:39

Oki, allt jag behövde höra. Trots allt så är jag ju mer positiv till Farscape än negativ så jag tror jag kan palla ett värdeavsnitt. Då blir det S1 rakt igenom!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » mån jul 05, 2004 21:38

En liten förfrågan: Kommer det att se extremt fult ut i bokhyllan om jag byter från fem boxar á säsong till säsongsboxarna med alla avsnitt? Ingen egentlig prisskillnad, men säsongsboxarna kommer att ta mindre plats i hyllan än de extremt klumpiga "delboxarna". Men som sagt, tycker ni att det kommer att se extremt konstigt ut så fortsätter jag på det inslagna spåret. Jag vet ju inte hur ryggarna på säsongsboxarna ser ut.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån jul 05, 2004 21:43

Jag skulle ha bytt. Det blir lite billigare också har jag för mig. Plus att man får kommentarspår och dyligt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån jul 05, 2004 21:48

Tack för den informationen! Kommentarspår är ju inte att förakta. Ah, nu kliar det i mitt trigger finger, vill beställa *nu*!!! :) Men jag avvaktar fler åsikter.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån jul 05, 2004 21:59

Bild på en box från sidan framifrån. http://www.contendergroup.com/KULT-TV/F ... tfsbox2dvd Innuti är det fem små digipack-fordral och de hålls på plats genom att omslaget på boxen har kardborrband.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » mån jul 05, 2004 22:31

OT: tänk om man kunde stanna tiden o ha mkt pengar.. då skulle jag köpt alla tv-serier som finns!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån jul 05, 2004 23:39

Fast om du stannade tiden så skulle inte DVD-spelaren snurra på.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » mån jul 05, 2004 23:42

Klart du ska köpa så du har kommentatorspår.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » mån jul 05, 2004 23:54

Och det är bra kommentarspår. Väldigt lite ljudspår-för-blinda. Till och med skådespelarna är bra på att undiva att beundra sina egna scener och faktiskt komma med givande dialoger.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » mån jul 05, 2004 23:59

Uj vad farscapesugen jag blev.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » tis jul 06, 2004 0:00

skall tillägga att jag aldrig sett Farscape ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron