Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav forever » fre aug 03, 2007 9:16

mm..håller med.

De är lite mer light-Bergman.
Give me grace to accept with serenity the things that cannot be changed, courage to change the things that should be changed, and the wisdom to distinguish the one from the other.

Reinhold Niebuhr
Användarvisningsbild
forever
Singstar Champion

Inläggav adolvsson » fre aug 03, 2007 9:26

Jag slutar nog aldrig fascineras över att en fem timmar lång historia kan beskrivas som enklare, lättillgängligare, light-Bergman.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav adolvsson » fre aug 03, 2007 9:27

Citerar över så ingen missar i onödan.

adolvsson skrev:Apropå den där Bergman, SVT har en handfull filmvisningar inplanerade. För den intresserade, och så vidare, ser titlar och tider ut nånting såhär:
SVT1 fredag 3/8 21.00: "Fanny och Alexander".
SVT1 måndag 6/8 14.10: "Sommarnattens leende".
SVT1 tisdag 7/8 14.35: "Nattvardsgästerna".
SVT1 onsdag 8/8 14.30: "Persona".

Källa.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » fre aug 03, 2007 9:28

"Enklare" vet jag inte om jag tycker den är, men den är definitivt lättillgängligare, varmare och roligare än mestadelen av hans CV.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » sön aug 05, 2007 1:24

INLAND EMPIRE.

Cut! Cut! What's going on? What the bloody hell's going on?!?

Alltså, jag hade ju egentligen tänkt vänta tills den gick upp på bio, om den nu någonsin gör det, men när det nu finns en DVD-rip ute så...

(Spoilermärkt för den som verkligen inte vill veta någonting alls. Inga specifika spoilers... som om det nu vore möjligt.)

David, David, David.

Om vi säger som så här: de som hävdar att Lynchfilmer som Lost Highway och Mulholland Dr är obegripligt dravel lär inte bli färre efter Inland Empire. Om de alls överlever den, vill säga. Medan vi som verkligen gillar dem har fått något som känns som de där två upphöjda till varandra i tokigheter att gräva i.

Jag tänker inte ens försöka sammanfatta vad som händer. Här finns ett antal olika storylines på olika nivåer - film i film i film i... - som dessutom blöder ihop. Någonstans finns nog ett Hitchcockst svartsjukedrama (såna finns väl lite varstans i Lynchs filmer), en ganska elak satir över Hollywood och samhällets kvinnosyn (tror jag i alla fall), ett familjedrama och möjligen lite politik också. Här finns en fantastisk insats av Laura Dern. Här finns Lynchs kanske galnaste bildspråk hittills. Allltihop i en enda ickelineär röra med mängder av ledtrådar fram och tillbaka som säkert GÅR att pussla ihop men som kräver mer än en sittning. Och så finns ett dansnummer till Nina Simones "Sinner Man", en apa, skruvmejslar, Harry Dean Stanton, numerologi, kaninkostymer, och nämnde jag att flera av de viktigaste scenerna är på polska?

Jag kan inte sätta något annat betyg på detta än det här: jag sitter i tre timmar med hakan tappad och försöker febrilt få rätsida på det, och då och då tycker jag jag är i närheten. Men jag får aldrig riktigt fatt på det. Men jag satt nog ändå där i tre timmar och hakan har jag inte hittat än. Fast jag börjar redan undra om jag faktiskt sett filmen eller om det bara var en dröm alltihop. Och som dröm var den vacker att få.

David Lynch är inte klok, men vafan, världen har för många kloka människor.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Glorificus » sön aug 05, 2007 1:53

adolvsson skrev:Apropå den där Bergman, SVT har en handfull filmvisningar inplanerade. För den intresserade, och så vidare, ser titlar och tider ut nånting såhär:
SVT1 fredag 3/8 21.00: "Fanny och Alexander".
SVT1 måndag 6/8 14.10: "Sommarnattens leende".
SVT1 tisdag 7/8 14.35: "Nattvardsgästerna".
SVT1 onsdag 8/8 14.30: "Persona".

Källa.

Lägger till:
TV4 söndag 5/8 13:10: "Viskningar och rop"

Och har man TV4Film eller TV1000 Nordic har man desto fler möjligheter till Bergman-filmer att kolla in den närmsta tiden.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön aug 05, 2007 22:12

Jag har sett på TOK för lite film det här året! Brukar ju hinna med nästan 100 filmer på sommaren, men den här galna jobbfyllda sommaren har jag fan inte hunnit med 10...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » sön aug 05, 2007 22:28

Jag har bara sett en hyrfilm och tre-fyra biofilmer denna sommar. :( Jag har aldrig sett så lite film i hela mitt liv! Men det beror ju på min omtitt av BtVS/AtS, annars hade jag nog sett två-fyra filmer i veckan.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön aug 05, 2007 22:30

Jag har inte sett mycket film, eller tv-serier, eller läst många böcker i sommar. Det håller på att lätta upp lite i varje fall, tack och lov, så jag tror inte att jag håller på att dö inombords riktigt än.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eriked » mån aug 06, 2007 0:27

Jag brukar aldrig se så många filmer... Men nu under sommaren har jag nog sett minst nån film per dag. I snitt i alla fall. Men det har inte blivit mycket serier. Sett West Wing s3. Halva Boston Legal s3. Lite annat smått iofs men film tar en massa tv-serietid.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav caffeineaddict » mån aug 06, 2007 12:33

caffeineaddict skrev:Kan väl inte direkt påstå att jag längtar arslet av mig efter The Bourne Ultimatum, men å andra sidan fruktar jag den inte heller.

Längtar desto mer nu, recensionerna har verkligen varit sjukt starka.

EDIT: Haha, visste faktiskt inte att jag kunde posta i en låst tråd... jag kopierar till den nyare filmtråden.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » mån aug 06, 2007 13:32

Ouch!

SVT hoppar av Arn-projektet

Låter inte bra det där med kvaliteten. Om det bara varit det där med tv-serien hde det ju känts roligare. De få sekunder man sett från filmen har varit riktigt snygga, men det säger ju inget om innehållet.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » mån aug 06, 2007 13:39

AKS skrev:Ouch!

SVT hoppar av Arn-projektet

Låter inte bra det där med kvaliteten. Om det bara varit det där med tv-serien hde det ju känts roligare. De få sekunder man sett från filmen har varit riktigt snygga, men det säger ju inget om innehållet.

En svensk actionfilm som håller låg kvalitet? Det KAN bara inte vara sant!

TV4 lär säkert rycka in. Sämre än de 51 Beckfilmerna kan det ju inte vara.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Murnau » mån aug 06, 2007 22:20

A bear skrev:En svensk actionfilm som håller låg kvalitet? Det KAN bara inte vara sant!

TV4 lär säkert rycka in. Sämre än de 51 Beckfilmerna kan det ju inte vara.

Jorå. Talismanen torde vara ett bra exempel på det om inte annat.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav forever » mån aug 06, 2007 22:59

Det sitter långt inne att erkänna men jag håller med Olof ..Talismanen--bläh
Give me grace to accept with serenity the things that cannot be changed, courage to change the things that should be changed, and the wisdom to distinguish the one from the other.

Reinhold Niebuhr
Användarvisningsbild
forever
Singstar Champion

Inläggav adolvsson » mån aug 06, 2007 23:09

TV4 är verkligen sanslöst usla när det gäller producera drama. Medicinmannen är ett annat avskräckande exempel.

Nej, då var det här nog ett bra drag av SVT, om dom tänker göra något helt eget istället, för SVT-producerade dramaserier brukar hålla hög klass.

Och nej, med dramaserier menar jag inte Rederiet*.

*Även om den hade ett ovanligt högt underhållningsvärde emellanåt, för att vara såpa, och faktiskt hade sina poänger då och då. Men det var ändå inte Rederiet jag tänkte på.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav A bear » tis aug 07, 2007 0:39

Guillou är glad.

Det är utmärkt, det gläder mig, därför att då hamnar det på TV4. Det här passar mycket bättre på en kommersiell kanal, de är bättre på att lansera det. När det gäller följetong i tv har SVT det lite svårt med formatet, de har inte reklampauser vilket gör deras kommersiella timmar längre.

Med andra ord: enligt upphovsmannen själv är Arn-filmen inte bra nog för att man ska orka titta på den 60 minuter i sträck.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tis aug 07, 2007 0:44

Ja, jag kan inte se någon annan tolkning av uttalandet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » tis aug 07, 2007 0:50

Vojne vojne.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav adolvsson » tis aug 07, 2007 0:55

Jan Guillou är dum i huvudet.

Alltså, jag gillade böckerna om Hamilton. Gillade hans kolumner, det var länge sen jag läste dom regelbundet. Intressanta även om inte åsikterna alltid stämmer överrens. Och visst händer det att dom stämmer överrens, vänsteråt och allt det där. Så egentligen gillar jag Jan Guillou.

Men det är ju tydligt att karln är dum i huvudet.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » tis aug 07, 2007 1:07

Alltså, det tog en timme in i Crimson Tide innan jag insåg att jag sett filmen förut. En timme. Fast det här var första gången i en Blu-rayrip med 5.1-ljud. Dessutom gillar jag filmen, så. Inget ont om den tabben.

Ocean's Thirteen igår, när jag ändå är inne på tråden, på bio äntligen. Gillade den. Inte lika bra som ettan, bättre än tvåan, och då tillhör jag ändå den där lilla skaran som gillade tvåan.

Underhållning är häftigt.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » tis aug 07, 2007 2:37

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » fre aug 10, 2007 15:34

I augusti på http://damianarlyn.blogspot.com/
31 DAYS OF SPIELBERG. Säkert intressant för någon.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » fre aug 10, 2007 17:06

noike skrev:I augusti på http://damianarlyn.blogspot.com/
31 DAYS OF SPIELBERG. Säkert intressant för någon.

Ooh. :popcorn:
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav AKS » lör aug 11, 2007 15:21

Kul att Ingmar Bergman en gång (första och sista antar jag) får toppa Starmeter på IMDb:

http://www.imdb.com/chart/

(Efter box office.)

+228,400% från förra veckan?!?! (Se Ingmars profil på IMDb.) :eek: :eek:

+85,100% på Antonioni

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sfinx » mån aug 13, 2007 15:50

Ang. Bergman. Förstår rent intellektuellt att han var något av ett geni men... hans människor år så elaka och bittra, på ett sätt jag inte kan förlåta dem för, och de slutar aldrig vara det. Hans människosyn är så ledsam.

Jag har nog bara sett tre produktioner som jag kan uttala mig om: Det sjunde inseglet överraskade mig och motvilligt tyckte jag om den. Kanske pga Nils Poppe i en allvarlig roll.
Fanny och Alexander såg jag på bio när jag var alldeles för liten, den är otäck, men nu när jag halkade in i ett avsnitt kunde jag inte sluta titta, så på något sätt... :rolleyes: Fotot är väldigt snyggt.
Och visst regisserade han den där tv-versionen av Trollflöjten?
Den tycker jag om.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Oxytocin » mån aug 13, 2007 17:49

AKS skrev:Woody Allen intervjuas om Bergman:

http://www.time.com/time/arts/article/0 ... 17,00.html

Så passande. Från en gubbsjuk jävel till en annan. Puckon. (Och jag menar inte deras filmskapande, som har sina poänger som jag inte orkar dra här.) Mest att de är/var äckliga...
Always bring a banana to a party!
Användarvisningsbild
Oxytocin
Big Bad

Inläggav Peppe » mån aug 13, 2007 19:48

Oxytocin skrev:
AKS skrev:Woody Allen intervjuas om Bergman:

http://www.time.com/time/arts/article/0 ... 17,00.html

Så passande. Från en gubbsjuk jävel till en annan. Puckon. (Och jag menar inte deras filmskapande, som har sina poänger som jag inte orkar dra här.) Mest att de är/var äckliga...

va? :) Dom är trevliga kisar.
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav Tinwiel » mån aug 13, 2007 23:30

Jag var på bio och såg en film ikväll, This is England. Genren var brittisk arbetarklasskildring. Bra film, som vanligt i såna filmer så var skådespeleriet också bra. Rekommenderas! Inte helt fantastisk men ändå väldigt bra. 4 av 5 i betyg tror jag.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » mån aug 13, 2007 23:49

Har sett högvis med filmer de senaste dagarna så jag känner för att betygsätta lite:

Hot Fuzz:
Jodå, det här gillade jag, charmigt och roligt! 7/10

Shaun of the Dead:
Led eventuellt lite av att jag såg Hot Fuzz just före, men helt okej. 6/10

The Hudsucker Proxy
:
Jättebra och med riktigt lyckad 50-talsfilm-känsla. stark 7:a av 10

She's the Man:
Gullig och Amanda Bynes är toksöt. plus att den har David Cross! ändå knappast mer än 5/10.

Bad Santa:
Riktigt bra, har länge tänkt se den men inte kommit till skott. 8/10!

Den gode, den onde, den fule
:
Jag gillar inte Western massor, men det här är iaf jättebra Western. stabila 7/10.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film