The Wire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » sön jan 11, 2004 13:58

Ska börja se The Wire någon dag... ska tydligen vara en riktigt bra polisserie enligt ryktena, och den är gjord av mycket av samma folk som gjode Homicide och OZ och de serierna (även om främst Homicide) tycker jag ju riktigt mycket om!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » sön feb 01, 2004 21:48

Måste bara säga att trots att poser inte gillade serien, så har jag börjat fastna ordentligt för The Wire efter de första fem avsnitten.

Serien ger, liksom min favorit-polisserie Homicide, en stark känsla av att vara oerhört realistisk, vilket naturligtvis betyder att actionscenerna hålls till ett minimum. Det visar sig att bara för att man är amerikansk ghettopolis så är inte varje dag sex, drugs and violence (well, drugs kanske, men inte resten). Shaft har ljugit för oss hela tiden!

Tycker nog att seriens bästa drag är att den ger knarklangarna ett ansikte och en personlighet på ett sätt som sällan har gjorts tidigare (i de flesta serier och filmer är de ju bara faceless bad guys som bara måste besegras så är dagen räddad).

Sen så känns massor av skådisar igen från både Homicide och OZ, vilket är roligt för mig som är ett fan av de serierna. En hel del andra referenser till Homicide också (båda serierna handlar ju om poliser i Baltimore).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » sön feb 08, 2004 21:31

Såg precis färdigt första säsongen av The Wire och vill rekommendera den helhjärtat till alla er som vill se en mycket realistisk polisserie (även om detta betyder att den är långsammare och har mindre action än de flesta polisserier) med starka karaktärer och en oerhörd känsla av autencitet runt precis allting. Mycket, mycket sällan har en serie lyckats fånga en sån känsla av att vara "äkta", dokumentär.

Nu upprepar jag mig nästan bara, men jag har nog aldrig sett en sådan stark skildring av livet i ett amerikanskt ghetto. Uppfriskande klichéfritt och en mängd starka scener!

Första säsongen får väl typ 4,25 av 5 i betyg av mig... längtar redan tills att jag hinner börja titta på säsong två!

Kan också tillägga att det fungerar så att hela säsong ett är en enda lång historia, men en avslutad sådan, så jag antar att säsong två tar nya tag och börjar berätta en ny historia med samma karaktärer. Men standalone existerar överhuvudtaget inte här, varje avsnitt är bara ett nytt kapitel i en och samma historia.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön feb 08, 2004 22:01

Låter ju som att man får ge den en chans. Snart får jag nog börja fråga mig om det finns plats för mer serier i mitt liv.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 16:44

The Wire är tillbaka och S3 startar starkt. Håller HBO's vanliga höga standard, och det är fortfarande lika fascinerande med en så realistisk serie som är så oerhört skickligt gjord. Början av avsnittet visar hur The Towers sprängs (antar att de sprängdes i verkligheten med, allt är ju "on location" i Baltimore-ghetton) samtidigt som några av karaktärerna talar om sina minnen från att ha växt upp i de kvarteren (en direkt kusin till en scen i Homicide där Meldrick Lewis talar om sin barndom i ghettot och strax efter åker och ser hur just de byggnaderna sprängs).

Onekligen kräver The Wire dock att man hänger med i svängarna. P.g.a. realismen så är det en jäkla massa karaktärer vid det här laget, och dessutom har ju en stor del av händelserna kopplingar ända tillbaka till S1 och serien gör det inte lätt för tittaren genom att överförklara eller recappa vad som har hänt tidigare. Hänger man inte med av egen maskin så är det tough shit. Märkte själv att det tog ett tag innan hjärnan kom igång och jag mindes precis vilka historier som kopplade samman hur och exakt vad som hände på slutet av S2 (som det ju var ett tag sedan jag såg nu).

En riktigt otäckt bra serie, och jag är alldeles överlycklig över att en ny säsong är igång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » mån sep 20, 2004 16:47

Ihh jag måste komma igång med mitt Wire-tittande. Det får bli efter sista säsongen på B5. Började kolla i sommras men det avbröts pga sommarjobbet.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 16:49

Off: Säger precis likadant, fast åt andra hållet: måste komma igång med mitt B5-tittande...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 21:00

Gillar förresten idéen med titelmusiken på The Wire: det är jämt Tom Waits Way Down in the Hole, men varje säsong byter de version. I S1 var det Blind Boys of Alabama, i S2 var det Waits egen version, och nu var det ytterligare en annan version. Måste kolla upp vem som har gjort den.

EDIT: The Neville Brothers spelar S3-versionen. Undrar vad de gör om serien håller på så länge att de får slut på WDitH-covers? Spelar in egna?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » mån sep 20, 2004 21:31

Kaffe, angående dagens avsnitt-
Ska bli kul att se vad mr old gangsta som kommit ut från fängelset hittar på med langarens om inte gav han hans pengar.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 22:24

poser: Japp, you bet. (spoiler):Sen längtar jag tills Omar återvänder (skådisen stod ju som regular nu). Omar's the baddest muthafucka on tha block! ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tor okt 14, 2004 9:30

caffeineaddict skrev:Början av avsnittet visar hur The Towers sprängs (antar att de sprängdes i verkligheten med, allt är ju "on location" i Baltimore-ghetton).


D'oh! När Kalle känner sig dum så känner sig Kalle dum.

Fick precis reda på att The Towers aldrig har funnits på riktigt, utan har varit dit-CGI:ade från första avsnittet. Snyggt jobb!

När verklighetstrogen CGI fungerar bra så fungerar verklighetstrogen CGI bra.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån nov 01, 2004 10:55

Jag tror precis att The Wire S3 gick ifrån sitt vanliga suveräna läge och hoppade upp till den där riktigt överjävligt lysande nivån. "Intrigen tätnar" som de skulle ha sagt någon gång för länge sedan.

Som vanligt är den moraliska gråskalan min bästa vän när det kommer till TV-serier. Ändamålen som påstås helga medlen o.s.v. Försöket att skapa ett polisinitierat Kristiania för tunga droger i West Baltimore kan vara seriens mest fascinerande historia hittills. Särskilt när man ser de längder som poliserna är beredda att gå till för att få experimentet att lyckas. När de tillåtna metoderna för att få langarna till "Hamsterdam" (som experimentet kallas, efter en feluttalning av "Amsterdam") beskrivs av Major Colvin som "as long as they can walk out of the emergency room, I have your back" så är man inne på djupa och desto intressantare vatten.

Och Bunk Morelands lilla snack med Omar var ett mästerverk. Att se serien göra sitt yttersta för att strippa bort all coolhet ur gangsta-klyschan, att bara visa de här människorna som de är.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån nov 22, 2004 22:24

Ja, jag ska försöka hålla mig ifrån att kalla The Wire "den bästa serien på TV" den här veckan... oh shit!

3.09 Slapstick

Daaamn! Moraliskt är allt så grått nu att man bara kan ana skalorna i det monokroma om man tittar mycket, mycket noggrant. Om S3 håller den klass som den har gjort de senaste fyra avsnitten säsongen ut så pratar vi om en av de bästa TV-säsonger jag överhuvudtaget har sett.

Precis när de har sparkat en i magen med vändningen i Prez-skottlossningen, så kommer en ännu hårdare spark i ryggen när Carver bestämmer sig för att flytta kroppen från Hamsterdam. Jag har alltid gillat Carver, men det där... allt jag säger är att jag stöder Herc fullt ut i frågan. This shit gotta stop.

Det höjer bara realismen att de håller fast vid att allt händer i den verkliga världen, och inte något West Wing-parallelluniversum, med Bush/Kerry-valet i bakgrunden. Nämnde de någonsin vem som vann valet i avsnittet förresten? För isf måste de ha en jävla snabb turnaround!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » mån dec 13, 2004 19:11

The Wire 3x11
o m g !

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån dec 13, 2004 22:34

The Wire 3.11: Fuck it, nu är fanimig frågan om inte Wire precis gick förbi 6FU och tog guldplatsen, tronen. ... Jo, det gjorde den. Officiellt caffeine-omdöme: den bästa serien på TV.

Adjö och farväl till Stringer Bell, en fantastiskt komplex, karismatisk och intressant karaktär. Första scenen med Omar och Brother Mouzone gav mig gåshud och den sista... var för bra för att förklaras i ord. Mellan dem låg ett avsnitt som var precis lika mästerligt (om inte ännu mer) som nästan varenda avsnitt denna säsong har varit.

The Wire S3 är inte långt ifrån toppen över de bästa TV-säsonger jag överhuvudtaget har sett.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån dec 27, 2004 16:01

Har sett The Wire 107 och jag börjar se tecken på att det är riktigt bra. Starten på serien var tyvärr lite ojämn men nu tar den sig å andra sidan rejält.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån dec 27, 2004 16:15

noike: Yay! Det var där någonstans jag också fastnade ordentligt. Har dock en stark känsla av att även de första fem-sex avsnitten kommer förbättras ordentligt under en omtitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån dec 27, 2004 16:38

ca: antagligen. Tyvärr har det blivit problematiskt att hitta en fungerande s2-torrent sedan suprnova försvann. Förbannade amerikanare!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån dec 27, 2004 18:32

noike: S2 släpps på DVD i januari, så lite trevliga DVD-rippar lär börja dyka upp inom en månad eller två, om du orkar vänta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån dec 27, 2004 18:39

ca: knappast som om jag har något val. Var det i början eller slutet på januari? Början hade varit riktigt bra, eftersom det inte kommer något nytt på evigheter, (Känns det som i varje fall. Inget Ad förrän den 16/1 -- what the fuck's up with that?)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån dec 27, 2004 18:41

25/1. :( Men ny Carnivale 9/1! Alltid något.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön jan 16, 2005 14:55

ca: Efter att ha kommit till 2x11 i the Wire så har jag redan utsett den till den bästa HBO-serien och jag kan börja förstå varför du gillar den mer än the Shield även om jag inte alls håller med. Men riktigt bra är det.

Fast det finns en punkt Wire är bättre på och det är på arcnivån. När det gäller karaktärsutveckling och sådant tycker jag Shield är långt, långt före, men archandlingen med ett fall per säsong i stort sett är överjävligt bra gjord.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön jan 16, 2005 17:32

noike: Skönt att höra. Och det är trots allt S3 som är den riktiga asskickern och där jag en gång för alla bestämde mig för att den var bättre än Shield. Så du har ändå det bästa kvar. :)

Personligen håller jag fortfarande 6FU högst av HBO-serierna dock, men Wire är en nära tvåa vid det här laget.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön jan 16, 2005 20:14

Då får du åka ner till skåne för mina dvder kommer ligga där några månader :) . The Wire s01-3 skall ses i februari iaf.

edit: Tänkte på fel serie :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » mån jan 17, 2005 20:09

Käre kaffekask,

du har fel. The shield är fortfarande bättre, men the Wire är trots detta överjävulskt bra ändå.

Men kan vi inte få en Omar & Brother Mouzone spin-off? Och även om det kändes som ett bra ställe för ett avslut så undrar jag om det inte är tänkt som mitten på hela historien. Vi har ju the Greek och spilrorna av gängen kvar. I wanna see some more of this shit.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » mån jan 17, 2005 20:15

Jag har sett från avsnitt 108 sedan lördagmorgonen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån jan 17, 2005 20:16

noike: Mycket, mycket imponerande. :) Nu är det bara att erkänna en gång för alla att vi aldrig kommer hålla med varandra i Wire/Shield-striden, förutom att vi båda är förtjusta i båda serierna.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån jan 17, 2005 20:20

caffeineaddict skrev:noike: Mycket, mycket imponerande. :) Nu är det bara att erkänna en gång för alla att vi aldrig kommer hålla med varandra i Wire/Shield-striden, förutom att vi båda är förtjusta i båda serierna.

Men det beror på hur man ser det också. Jag älskade att de drog ut på fallen mycket mer än vad de gör i the Shield där fallen allt-som-oftast löser sig över en natt.

Men HBO kan inte på allvar överväga att lägga ner serien. Någon jävla måtta får det ändå vara.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » mån jan 17, 2005 23:34

De kan göra tre säsonger till av the Wire utan att tvinga in musiker i studion: (hittade dem på Tompa Waits officiella sida)

    John Campbell
    "Way Down in the Hole"
    'Howlin' Mercy'
    ????: (????) ????

och

    Compulsive Gamblers
    "Way Down In The Hole"
    "Gambling Days are Over, Say it with Liquor"
    (????) ????

och sist då och mest suspekt låter det som
    Heavy Metal Horns (from Boston)
    "Way Down in the Hole" (3:26)
    'Heavy Metal Horns'
    (1991) Square Records 4000-2
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav qarlsson » lör jan 22, 2005 3:35

Som det HBO-freak man succesivt gått och blivit tog jag mig för cirka 3 veckor sen an serien The Wire som jag hört en hel del gott om. Igår klämde jag sista avsnittet av s03, vilket i sig medförde en känsla av vemod.. Jag har funderat på att skriva lite om The Wire men har inte riktigt kommit underfund med hur jag ska formulera mig för att på ett rättvist sätt beskriva hur förbannat bra den här serien är! Men fuck it, bara att skriva på så here goes..

Först och främst är det karakärerna som gör serien samt hur välbalanserade dom står sig i relation till varandra sett till det utrymme dom får. Att försöka utse en favoritkaraktär är likställt med att sadistiskt be om beslutsångest. Jimmy, Avon, Kima, Bunk, Rawls, Herc, D'Angelo, Stringer, Omar och... ja, listan kan göras hur lång som helst, utan att egentligen ha berört några av de nya karaktärerna i s02 eller s03. Skådespeleriet är helt fräckfritt och karaktärerna som gestaltas görs med stor, stor trovärdighet. Både karaktärer, dialog, beteenden och handlingsutveckling känns så oerhört realistiskt på alla sätt och vis.

För dom som inte vet vad serien handlar om tänkte jag dra det lite kortfattat. Scenen är Baltimore, USA där det hela utspelar sig. Med USA's "War on Terrorism" som något av en backdrop får man här följa kriminaliteten i form av knark och mordfall på lokal nivå utifrån olika perspektiv. Begrepp som "good vs. evil" blir ganska överflödiga här i och med djupdykningar ner i plotlines och personporträtt på båda sidor vad gäller både polisen och gängen som härskar på gatorna. Att kalla The Wire för en polisserie vore att förenkla, den är så otroligt mycket mer och "Case of the week" är bara att glömma. Storyarc för hela säsongen läggs upp i första avsnittet av s01 och löper sen på och utvecklar sig som en sammanhängande berättelse säsongen ut på ett oerhört spännande och coolt sätt. Serial storytelling på hög nivå! s02 är fullständigt genialisk sett till hur dom förflyttar storyn från s01's tema och växlar om i en annan bana (utan att avslöja för mycket).

s01e03
Ah! D'Angelo's egna pedagogiska förklaring av hur schack fungerar - "But the rest of these muthafuckers on the team, they got his back and they run so deep he really ain't gotta do shit" (angående kungens roll i relation till de övriga pjäserna). Älskar den här scenen!

s01e04
Scenen då Jimmy och Bunk ska rekonstruera eller försöka ta reda på hur mordet på Diedre gick till varav det enda dom yppar under hela scenen är olika varianter på ordet "fuck". Var tvungen att se om den scenen en 3-4 gånger och jag skrattade lika mycket varje gång.

s02e12
Egentligen är hela säsongen fantastisk men sett till Frank Sobotka's öde - så jäkla hjärteskärande. Allt han strävade efter, hans uppoffringar och passion för hamnarbetarna, hans karisma och närvarokänsla i varenda scen.. Hans död högg verkligen till.

s03e11
Brother Mouzone och Omar's kortvariga allians, vilka kontraster! och kallt ascoola ihop. Just det här avsnittet exemplifierar något som är allmänt gällande för The Wire - när karaktärer dör så känns det verkligen. Stringer's avrättning var, hur mycket jag än ogillade honom mot slutet, en stark syn att bevittna.. Stringer...död.. märklig känsla.

Vemodigt att det är över nu och att det hittills inte kommit någon info om eventuell förlängning för en fjärde säsong. Hur som helst har The Wire erbjudit tre säsonger av högkvalitativ drama som -just nu- känns som bland det bästa jag sett. Mos def!

.. och den 25'e januari släpps DVD-boxen för S2 :)
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron