Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » fre dec 01, 2006 1:42

Bra!

(spoiler 1.04) Dexter blir alltmer involverad i Ritas liv. Hans scener hos grannen var underbara. Micheal C Hall är verkligen fantastisk. Hursom, gillar jag den biten, att han blir mer involverad för även om jag tycker om det mesta i serien så är Rita/Dexter en riktigt rejäl hörnsten.

En annan hörsten är ju natruligtvis arc mysteriet. Serien blir mer eller mindre per automatik tightare och tightare för varje avsnitt som går. Man blir mer och mer indragen idet hela. Jag gillar verkligen uppbyggnaden av serien.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sp1keout » fre dec 01, 2006 2:04

eriked skrev:Uhhääääh, ni får skriva lite utanför spoilerna! Vill veta om man ska se det... För det verkar riktigt intressant

Har ändrat mitt inlägg, och skrivit lite utanför spoilermarkeringarna nu, ta en kik vettja!

EDIT:
Äsch, råkade trycka på citera istället för ändra, att jag aldrig lär mig
Senast redigerad av sp1keout fre dec 01, 2006 2:06, redigerad totalt 1 gång.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav sp1keout » fre dec 01, 2006 2:05

2 ord räcker - Dexter knäcker
Jag älskar den här serien!

sp1keout skrev: (spoiler Dexter 106) Mer Masuka och han verkar vara en knepig jävel alltså, jag vill veta mer.
Stackars Deb. Visst blir det lite tråkigt att Dexter måste bete sig sådär som han gjorde, men det var med nödvändighet och absolut största säkerhet... och det var lite krisartad där, phew!
Julie Benz växer för varje avsnitt, när man ser henne skina allt mer och mer. Positiv energi, hon verkar vara långt ifrån "as damaged as Dexter" som hon var för inte så länge sedan, och hennes ungar verkar få ett större behov av Dexter och han gör sitt bästa för att vara där! Att han nästan höll på att göra slut med henne var en ganska läskig tanke, vi får se hur de fortsätter sin relation.
Att en viss Laguerta skulle bli så kär, och visa känslor, det var det sista man hade trott. Hon visade en alldeles ny sida till sig samtidigt som hon berättade lite om sin svåra uppväxt. Intressant, berätta mer!
Angel var ganska neutral, och Doakes fortsätter att vara fantastisk. Vilken kille!
Dexter var funnen on a crimescene :eek: Berätta mer!
Fortsättningsvis så måste jag säga att detta var ett jävligt intressant avsnitt och spänningen var topp, det var till och med så att man fick rysningar imellanåt alltså. Detta skulle mycket väl kunna blivit en filmatisering som drog in the big bucks...
Snart är det väl dags att se ett till avsnitt.

Michael C. Hall :lovebunny:
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Tob » sön dec 03, 2006 13:53

1.05 Ett av dem bästa avsnitten....mycket bra!

(spoiler 1.05) Kärlek och relationer fungerar rätt bra för att poängtera en av seriens teman. Var normal, och är man inte det så låtsas man helt enkelt. För hela Dexters liv handlar om att låtsas. På med en mask och se nöjd och glad ut. Återblickarna från Dexters liv som tonåring visar ju inget annat än att livet handlar om att låtsas och vara normal. Sen vad som är normalt spelar mindre roll. Sen den där underbara scenen mellan en förstörd Rita och iskall Dexter.

Dexter: Maybe if i dont blink my eyes will tear up.......i hate this.

Innerst inne hatar Dexter sitt beteende, att låtsas, att behöva försöka vara normal.....att inte vara normal. Slutscenen gillade jag mellan Rita och Dexter, då Dexter inser att dem i grunden har samma dröm, att det skulle vara en förutsättning för kärlek, nämligen att dem båda vill ha ett normal liv.....vad nu det betyder?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sp1keout » sön dec 03, 2006 16:01

Tob skrev: (spoiler 1.05) Slutscenen gillade jag mellan Rita och Dexter, då Dexter inser att dem i grunden har samma dröm, att det skulle vara en förutsättning för kärlek, nämligen att dem båda vill ha ett normal liv.....vad nu det betyder?

Jag vill gärna ha Illyrias kommentar på detta också... För jag och Tob har tydligen uppfattat scenen olika :|
Jag uppfattade den där scenen som ett spel för galleriet. Tidigare i avsnittet var han rädd att han skulle få lov att göra slut med henne för att det var många olikheter som skulle dyka upp imellan de... och just osäkerheten om att han var en seriemördare.
Men när han dödade de där 2 och fick reda på vad riktig kärlek för riktiga människor var så tog han tillfället i akt att spela de korten, och förstod att om han skulle säga att han hade samma dröm som Rita (som han visste att hon hade) så skulle han kunna tjäna på det. Som både seriemördare och person.

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » tis dec 05, 2006 18:05

1.10, Dexter är så otroligt bra.
När han slog ner Paul blev jag riktigt nevös, väldigt oplanerat, och sen trodde jag han tänkte mörda honom, men det här var mycket mer genialt! Phew. Harrys regler är bra. Älskar minen när han inser att det inte var det bästa att göra sådär impulsivt. :D Det är nu två avsnitt i rad vi sett andra mörda, eller försöka mörda någon, inte Dexter.

Iom att avsnittet heter Seeing Red hade jag nog förväntat mig fler flashbacks, men det är ändå två avsnitt kvar och de kan väl inte avslöja för mycket. Känns lite som detta var lugnet före stormen, speciellt som faux ITK nu friats också. Angel måste överleva och inse att det finns något slags samband med vad han upptäckte. Rudy är inte bara creepy, när han öppnade lådan och du fick se nackellacken och efter vad tjejen berättat, eew. Och ITK är helt besatt av Dexter, det är lite så att hans putsade yta inte riktigt håller när han försöker få info från Deb.
Jag undrar om berättelse Rudy berättade om sin mamma är sann, eller ivarjefall delvis sann. Försökte pausa och se vad som händer i flashbacksen, visst är det hans mamma som jag misstänkt, sen verkar någon annan ligga död på golvet redan, ett ben är avsågat, motorsåg som ITK också nämnde, och det ser ut som någon äldre man med motorsågen? Hur är det sammankopplat till ITK, om det är det? Varför skulle annars Rudy ger sig efter pappan? Så många frågor och bara två avsnitt kvar.

Det var så snyggt filmat i början när Dexter är på väg till rummet och VO och sen när Dexter ramlar. Äckligt.

Bara två avsnitt kvar, det kommer bli så tomt! Ska inte titta på några previews inför nästa vecka, det känns bäst att vara helt ospoilad.

Angående 1.05 så håller jag med Tob mest. Det kändes inte som ett spel för galleriet, även om det lätt skulle kunna verka så. Dexter kämpar i förhållandet med Rita, men han gillar verkligen att vara med henne också, och han vill ha ett normalt liv, han ljuger inte om det. Här testar han att vara generellt ärlig om vad han vill och det är ett sammanträffande som gör att förhållandet kan fortsätta och inte är fördömt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Simon » tis dec 05, 2006 19:49

Hur ser det ut med fler säsonger här?
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav noike » tis dec 05, 2006 19:52

Simon: en andra säsong är redan klart.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » tis dec 05, 2006 20:15

Det är så härligt när de beslutar sånt snabbt, inget att oroa sig för vid säsongens slut. Vilket ju tyvärr är snart.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Simon » tis dec 05, 2006 21:03

Stort kalas! :)

Något som började lite ansiktslöst har kommit upp i House-höjder av vällust för mig. Verkligen oerhört imponerande.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Illyria » tis dec 05, 2006 21:14

Håller med om att säsongen börjar lite svagare för att sen verkligen växa till sig till en helt fantastisk serie. Klart min stora favorit bland höstens nya serier.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » tis dec 05, 2006 22:06

Appropå 1.05
(spoiler 1.05) sp1keout: Det skulle kunna vara så. Men jag tror Dexter tar relationen med Rita på ett betydligt större allvar än så. Det är ingen lek. Dexter vinner inget på att engagera sig en kvinna han inte trivs med eller för den del känner något för. Det finns något där, men Dexter kan inte riktigt hantera det, han vet inte hur han borde känna och han vet inte hur det hela skall fungera. Så för mig, innebar slutscenen, att Dexter kunde sätta dit ytterligare en pusselbit.....och det med en känsla av lättnad, förhoppningar och belåtenhet.

Och jag som tyckte serien var rätt så rejält bra redan från början. Vad har jag att vänta....tro. :)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sp1keout » ons dec 06, 2006 3:46

Ang sista scenen i episode 5:
Förstår era tankar, och de vävs ihop med mina om man ser i det långa loppet...

Dexter avsnitt 7 var... WOW
Jag har fått mycket bättre perspektiv på Rita x Dexters nu... Paul, god mot sin familj, ond egentligen? Whats the deal?
Jeremy x Dexter-delen var skitgrym och man kom att gilla Jeremy, i samma takt som Dexter började se honom som den personen han själv var en gång i tiden, och att han själv blev sin far...
Sista scenen - Tack! Hela avsnittet satt jag och tänkte att det inte kunde vara honom, att det var fel person. Fler saker pekade mot honom och det var inte bara planterade bevis utan man fick mer känslan av att han ville bli känd. En nobody, geek, som ville känna sig mäktigare... och när till och med Dexter gett upp hoppet så fick man svar på tal. Yes!!! da ice truck-killer is still out there!

Holy Crap... Ordet som summerade detta avsnitt är verkligen, WOW!

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » ons dec 06, 2006 18:58

Avsnitt 7 tycker jag är det avsnitt som verkligen höjer Dexter till en holy crap-nivå. Är du inte helt såld på serien efter det är du ett hopplöst fall. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav madskellig » ons dec 06, 2006 19:12

Hmm, jag blev inte riktigt helt övertygad förrän efter avsnitt 9, men nu tycker jag att det är rätt fantastiskt :)
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav sp1keout » tor dec 07, 2006 4:02

108 - 109 - 110
Fucking Fantastic säger jag bara. WOW! Hur ska det här sluta? :lovebunny:

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Tob » tor dec 07, 2006 18:09

(spoiler 1.06) Väldigt bra avsnitt igen. Man sätter Dexter under verklig press, hans ändå rätt skyddade roll i samhället känns hotad. Han blir rädd, han bryr sig och han bryr sig om Rita, hur skulle hon känna det om Dexter åkte fast. Micheal C Hall är så jävla bra, i varje scen, så lyser alla känslor igenom.....imponerande.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » tor dec 07, 2006 23:16

1.07 Japp, detta var ruggigt bra!
(spoiler 1.07) Att Niel inte var mördaren var uppenbart. För Dexter så var det ju faktiskt det också och jag förstod aldrig riktigt varför han började tvivla, eller om han överhuvudtaget gjorde det, och sista scenen var bara för att verkligen få en bekräftelse. Men det där leendet kändes mer som en lättnades leende än ett självbelåtet leende, så jag fick en känsla av att Dexter verkligen var orolig kring situation.

Jermany och Dexter scenen var ruggigt bra. Jäklar vilken spänning det fanns. Så, Paul, är ute och han vill umgås med både Rita och barnen. Detta kan nog tillföra en hel del i serien, och riktigt skönt faktiskt, att se Rita ta saken i egna händer och rycka upp sig från offerrollen.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » lör dec 09, 2006 22:37

I väntan på nästa avsnitt har jag gjort några nya Dexter-avatarer idag (plus lite gamla jag gjort sedan tidigare):

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön dec 10, 2006 5:33

Fantastiskt fina Illyria.

Här på BF så behåller jag nog min buffy avatar, men om det är ok så använder jag gärna någon av dem på andra ställen.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » sön dec 10, 2006 13:26

1.01

Jovars, trevligt, även om den som många redan sagt är lite väl förtjust i voiceovers och Miami-by-night-klichéer. Men jag gillade flashbacksen - vill veta mer om exakt hur han blev den han är, mer om vad hans far har för inställning till att ha en seriemördande son, och hur han utvecklade någon form av samvete när det gäller att välja offer - jag hoppas de inte nöjer sig med att konstatera att vissa människor förtjänar att dö. Samtidigt kan det vara en rejäl svaghet i serien; han påpekar så många gånger att han är tom inuti att frågan är hur de ska kunna sätta upp någon sorts moralisk konflikt, om det nu är det som ska hända... kort sagt, om detta ska bli Angel eller Exquisite Corpse. Gillar Michael C Hall och Julie Benz är underbar som alltid.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav adolvsson » sön dec 10, 2006 13:37

A bear skrev:1.01

Samtidigt kan det vara en rejäl svaghet i serien; han påpekar så många gånger att han är tom inuti att frågan är hur de ska kunna sätta upp någon sorts moralisk konflikt, om det nu är det som ska hända...

Utan att avslöja för mycket vad det här något som oroade mig också. Man kan lugnt säga att oron gick över med både råge och vete.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Illyria » sön dec 10, 2006 15:00

Piloten är en rätt bra introduktion till grunden för serien, men långt från perfekt, Dexter är verkligen en serie som växer till sig. Och det är fullt med gråzoner.

Tob: det går bra, avatarer är till för att användas. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » sön dec 10, 2006 20:28

1.02

Vilken titelsekvens! Sånt gillar vi. Sällan har en riktigt god frukost sett så gaaaah ut. Gillar överhuvudtaget hur FYSISK serien är - lite The Shield-vibbar, scenen där de hittar polisfrun skjuten t ex.

Julie Benz fortsätter rocka. Liksom förstås Michael C Hall - inte minst öppnings- och slutscenerna. Kul att se Geoff Pierson i en seriös roll också (poliskaptenen, alltså). Och flashbacksen var ännu bättre nu.

Stör mig lite på att han bestämmer sig för att inte lägga sig i polismordet - eller rättare sagt, jag vill veta mer om hur och varför han väljer sina offer. Som det är känns det lite slumpmässigt COTW.

Mindre spejsat än piloten, men... ja, bra, men inte fantastiskt än så länge. Men det är ju några avsnitt kvar att titta in. Någon som vet hur många avsnitt det ska bli i s1?

Producer: Drew Z Greenberg. Huh. Det hade jag missat. Kul.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » sön dec 10, 2006 22:11

Det blir 12 avsnitt i både säsong 1 och 2.

Det kanske kan verka slumpmässigt, eller måste verka det, för att han inte ska kunna kopplas till alla olika mord på något sätt. Han gör research på sina offer, kolla upp ouppklarade fall via jobbet, väljer ut dem på det sättet. Men jag förstår vad du menar, för det kan lätt verka som en CotW-serie i början, men Dexter en arcserie, något som också växer fram.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön dec 10, 2006 22:13

A Bear: 12 avsnitt. Det är dessutom redan klart med en säsong 2 så man slipper må allt för dåligt. Även om jag tycker det är lite jobbigt att avsnitten försvinner från mig så fort....jag är i det läget då jag inte vill se för att jag vill inte att det skall ta slut. Suck.

(spoiler 1.08) Ett av de bästa avsnitt. Doktorn som ITK kom inte som en överaskning. Men jag kan inte säga att jag ogillar det. Men det fanns oerhört mycket i detta avsnittet som var väldigt bra. Dexter hos psykologen och allt vad det förde med sig framförallt bla. scenerna från Dexter liv som tonåring och scenerna ihop med fosterfadern är väldigt bra. Jag vill se mer!
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tinwiel » sön dec 10, 2006 23:01

Såg nyss 1x01. Shit vad olik skådisen var sig.. från rollen i Six Feet Under, menar jag.

I övrigt var det annorlunda och intressant, vi får se när jag har sett några avsnitt, vad jag tycker om det.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » sön dec 10, 2006 23:02

Har du sett 6FU, Tinnie? Hela/mycket menar jag? Har du följt det?

Ang. Dexter så har jag ju gjort en halvt ofrivillig paus så nu väntar jag nog in resten av säsongen och ser ikapp på en dag eller två.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön dec 10, 2006 23:09

caffeineaddict skrev:Ang. Dexter så har jag ju gjort en halvt ofrivillig paus så nu väntar jag nog in resten av säsongen och ser ikapp på en dag eller två.

Då är jag inte ensam om att göra så.

(Kul avatarbyte. Gillar den röda tråden om att bägge varit soldater.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön dec 10, 2006 23:10

noike skrev:(Kul avatarbyte. Gillar den röda tråden om att bägge varit soldater.)

Tyckte den passade fint med min nya titel också. :)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film