Lost

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav eynosh » fre okt 06, 2006 12:08

Tänkte fortsätta se serien med nya ögon och verkligen ge det en chans, men vad får man, inget.
3x01
Som Hey skriver måste frågor besvaras och svaren utvecklas, inte frågorna! Avsnittet i sig ger inte speciellt mycket förutom att "the others" visste att förr eller senare ett plan skulle krascha där med ett visst folk på (inte personer, utan personer med en viss bakgrund. Tänk efter, alla på planet verkar ju ha grava psykosociala problem).
Avsnittet ger iofs syre till tankarna om att det är fortsatt psykologisk övervakning på planets överlevare. Hur Sawyer får jobba för att få mat, Jack måste ställa sig mot väggen, och Kate.. ja, vara Kate.

Lost blev för framgångsrik för sitt eget bästa.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Noam » fre okt 06, 2006 12:10

Jag tyckte 3x01 var skitbra.
Avsaknaden av klara, öppna svar är ingen brist utan Losts styrka.
Ju mer mystik desto bättre.

Lost, bättre än någonsin! :)
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav eynosh » fre okt 06, 2006 12:38

Noam skrev:Jag tyckte 3x01 var skitbra.
Avsaknaden av klara, öppna svar är ingen brist utan Losts styrka.
Ju mer mystik desto bättre.

Lost, bättre än någonsin! :)

*Småler och skakar på huvudet*
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Ruccola » fre okt 06, 2006 13:55

Exakt hur kul skulle serien vara om vi fick veta allt?
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav caffeineaddict » fre okt 06, 2006 14:01

Vid det här laget är jag fullt beredd att hålla med Noam. Det finns *inget sätt* för dem att förklara allt med hedern i behåll så då är det bättre att hålla de flesta mysterierna mystiska. Nu har jag dock inte sett 3.01 än.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noam » fre okt 06, 2006 14:09

caffeineaddict skrev:Det finns *inget sätt* för dem att förklara allt med hedern i behåll så då är det bättre att hålla de flesta mysterierna mystiska.
Där håller jag inte med. Jag tror att det finns en väl utarbetad förklaring på det mesta. Detaljrikedomen och den extrema mängd kopplingar som finns i Lost får man inte genom att brainstorma fram en massa blandade händelser utan grund.

Jag är övertygad om att allt som händer i Lost är 100% förankrat i grundstoryn och kopplat till allt annat som händer.

Jag måste säga, för att vara serieälskande människor så har väldigt många här otroligt dåligt tålamod. Snabba och tydliga förklaringar på allt trodde jag hörde till mainstream-folk som följer nån serie på tv. Vi som är lite mer erfarna klarar väl ändå av längre arcs än ett par avsnitt?
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav caffeineaddict » fre okt 06, 2006 16:00

Noam skrev:Jag är övertygad om att allt som händer i Lost är 100% förankrat i grundstoryn och kopplat till allt annat som händer.

HeY nämner Alias och jag är rädd att det ska gå precis som det gick där: Svaren i slutet "passar" men känns förbaskat tunna och inte alls som om de var värda uppbyggnaden. Vilket är ett tecken på att:
1. Frågorna skrevs långt innan svaren och
2. Serien blev cancellad och svaren var tvungna att stressas fram.

David Fury hoppade av Lost när han insåg att de inte hade några planerade svar på frågorna. Att Lost kommer cancellas utan större förvarning tror jag dock inte är sådär väldigt troligt. Alias byggde så mycket på en skådis att när hon fick problem fick serien problem, men Lost har trots allt en ordentlig ensemble.

Jag gillar Lost fortfarande, men jag är ändå rädd att när det börjar närma sig slutet och svaren krävs så följer Abrams sin vana och tar den enklaste och minst originella vägen ut.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Peppe » fre okt 06, 2006 16:24

Noam skrev:
caffeineaddict skrev:Det finns *inget sätt* för dem att förklara allt med hedern i behåll så då är det bättre att hålla de flesta mysterierna mystiska.
Där håller jag inte med. Jag tror att det finns en väl utarbetad förklaring på det mesta. Detaljrikedomen och den extrema mängd kopplingar som finns i Lost får man inte genom att brainstorma fram en massa blandade händelser utan grund.

Jag är övertygad om att allt som händer i Lost är 100% förankrat i grundstoryn och kopplat till allt annat som händer.

Jag måste säga, för att vara serieälskande människor så har väldigt många här otroligt dåligt tålamod. Snabba och tydliga förklaringar på allt trodde jag hörde till mainstream-folk som följer nån serie på tv. Vi som är lite mer erfarna klarar väl ändå av längre arcs än ett par avsnitt?

Att man besvarar frågorna som ställs betyder inte att det är snabba och tydliga förklaringar. Man kan hålla sig till stora grundmysterier och små arcar. Lost frågar bara saker sen går dom vidare, sen slöar dom ut allting något så enormt. Och går in på ointressanta småarcar i varje avsnitt om karaktärerna, som ofta är väldigt tråkiga.
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav Noam » fre okt 06, 2006 16:26

Jag tycker inte Alias kommer ens nära Lost i manuskvalitet, så att jämföra dom två serierna känns väldigt konstigt.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav caffeineaddict » fre okt 06, 2006 16:32

Noam skrev:Jag tycker inte Alias kommer ens nära Lost i manuskvalitet, så att jämföra dom två serierna känns väldigt konstigt.

Tja, fast vi pratar om samma grundare (och en hel del annat inblandat folk) så att se hur han löste de serie-långa mysterierna i en tidigare serie känns som en ganska god indikation kring hur han brukar sköta sådana saker.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » fre okt 06, 2006 18:19

Noam skrev:Jag måste säga, för att vara serieälskande människor så har väldigt många här otroligt dåligt tålamod. Snabba och tydliga förklaringar på allt trodde jag hörde till mainstream-folk som följer nån serie på tv. Vi som är lite mer erfarna klarar väl ändå av längre arcs än ett par avsnitt?

För det första, att ha långa arcar och mysterier som inte avslöjas med en gång är en sak, att ha långa perioder då knappt någonting händer är en annan. Den var frustrerande, INTE för att de väntade med förklaringarna, utan just för den meningslösa utdragenheten och en massa fejkspänning. Hade Lost haft bra karaktärer och dialoger och sånt (bara varit bra i allmänhet) hade kanske till och med det varit okej, men nu blev det bara tunt och utdraget, vilket givetvis är helt värdelöst. Man kan nog jämföra med Odyssey 5 - den hade en arc som var ungefär lika utdragen, men jag gillade ändå den riktigt mycket. Både för att själva mysteriet i sig var bättre gjort och att allt runt omkring fungerade mycket bättre.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav ftwtysken » fre okt 06, 2006 18:49

tycker bara att det är kul att se Noam igen :D även om han är lite purken
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion

Inläggav Noam » fre okt 06, 2006 18:51

Jag håller helt enkelt inte med. Jag tycker Lost har väldigt intressanta karaktärer, spelade av utmärkta skådespelare. Och jag tycker att nästan alla tillbakablickar och "småarcar" har varit intressanta.

Jag tycker Lost har avslöjat hemligheten och fyllt i luckor i rätt bra hastighet. Som Ruccola sa här ovanför, hur kul skulle serien va om man fick reda på allt? Om något så tycker jag hastigheten på avslöjanden har ÖKAT. Sitter man då fortfarande och gnäller över att man inte får veta nåt, då tittar man nog helt enkelt på fel serie. :rolleyes:

ftwtysken skrev:tycker bara att det är kul att se Noam igen :D även om han är lite purken
*bah* jag är inte purken. Bara förvånad över att vissa users fortfarande repeterar samma kommentarer om Lost som för ett år sen. Hade trott att de gett upp vid det här laget. ;)
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav ftwtysken » fre okt 06, 2006 18:55

Noam skrev:Jag tycker Lost har avslöjat hemligheten och fyllt i luckor i rätt bra hastighet. Som Ruccola sa här ovanför, hur kul skulle serien va om man fick reda på allt? Om något så tycker jag hastigheten på avslöjanden har ÖKAT. Sitter man då fortfarande och gnäller över att man inte får veta nåt, då tittar man nog helt enkelt på fel serie. :rolleyes:

är benägen att hålla med. Tycker också att det varit bra, dock har jag fått känslan av att utfyllnadsavsnitt ibland varit förekommande...

Noam skrev:
ftwtysken skrev:tycker bara att det är kul att se Noam igen :D även om han är lite purken
*bah* jag är inte purken. Bara förvånad över att vissa users fortfarande repeterar samma kommentarer om Lost som för ett år sen. Hade trott att de gett upp vid det här laget. ;)

hahaha
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion

Inläggav CheeseGuy » fre okt 06, 2006 19:07

Noam skrev:Bara förvånad över att vissa users fortfarande repeterar samma kommentarer om Lost som för ett år sen. Hade trott att de gett upp vid det här laget. ;)

Glömde säga att jag inte ser längre i alla fall (slutade efter halva säsong 2). Däremot verkar det vara många andra som klagar efter varje avsnitt men ändå fortsätter se. Det förstår jag inte.

Medhåll om hastigheten på avslöjandena också, det gillade jag under säsong 2. Sen fanns det ändå avsnitt då precis ingenting hände, och serien hade en massa problem i övrigt, så det var ändå inte så bra för det mesta. Men arcmässigt var säsong 2 helt okej.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav LWes » fre okt 06, 2006 22:15

Jag håller med Noam om det mesta.

Noam skrev:Jag tycker Lost har väldigt intressanta karaktärer, spelade av utmärkta skådespelare. Och jag tycker att nästan alla tillbakablickar och "småarcar" har varit intressanta.
...
Jag tycker Lost har avslöjat hemligheten och fyllt i luckor i rätt bra hastighet. Som Ruccola sa här ovanför, hur kul skulle serien va om man fick reda på allt?
...
...

Lost är bra.
Det är välplanerat och spännande och intressant.

caffeineaddict skrev:Tja, fast vi pratar om samma grundare (och en hel del annat inblandat folk) så att se hur han löste de serie-långa mysterierna i en tidigare serie känns som en ganska god indikation kring hur han brukar sköta sådana saker.

Crossing Jordan's skapare Tim Kring är mannen bakom Heroes...
Samma skapare men två helt olika serier.
Även om den som driver serien har ganska mycket påverkan på hur det blir är det ju även många faktorer som är specifika för varje serie.
Alias hade sina förutsättningar och Lost har sina.
Så ser jag på det.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Noam » fre okt 06, 2006 22:28

LWes skrev:Lost är bra.
Det är välplanerat och spännande och intressant.
:lovebunny:
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Illyria » fre okt 06, 2006 22:44

3.01
Vilken inledning med att vi får se planet störta och hur de egentligen bor. Inte lika bra chockfactor som början på säsong 2, men väldigt intressant, dock så känns det lite meh efter det. För mig kändes det rätt självklart att de bara jävlades med Jack (och experimenten med allt) och som vanligt får vi fler frågor än svar. Jag hoppas det här kan bli något annat är bara frustrerande att titta på. För så kändes det när avsnittet var slut.

Juliet kändes konstig (och hon liknar Carrie Ann Moss).

Det känns allt mer som att Lost är en serie som är bättre att streckse.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Glorificus » lör okt 07, 2006 3:18

Jag gillar fortfarande Lost och har aldrig haft problem med flashbackhistorierna. Däremot är jag rätt övertygad om att skaparna inte har svaren på frågorna.

Fick senaste nyhetsbrevet från Creative Screenwriting idag, där Jason Davis (Whedon-fan) recenserade Lost s2-boxen. Han kommenterar en del av extramaterialet med:
The two commentaries featuring writer/producers Carlton Cuse and Damon Lindelof are as uneven as the episodes they accompany, offering a disturbing amount of speculation from the men who, theoretically, are sitting behind the steering wheel. A difficult-to-navigate featurette illustrates the connections between characters, while a segment detailing people's theories on the show's mysteries once again heightens fears that the people behind the scenes are in the dark.

:?

Men som sagt, jag tycker ändå Lost är bra för det mesta. Kanske för att jag gillar flashbackhistorierna så mycket. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav sp1keout » lör okt 07, 2006 17:49

Okej, säsongspremiären var oerhört mycket mumma!

"- Thank you, Ben"

*börjar dräggla*
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav HeY » tor okt 12, 2006 22:59

3x02
"You tastes like strawberry." Buffy referens :rolleyes:

Bra avsnitt, bättre än förra tycker jag. Ska bli intressant att se hur Skate lyckas rymma, Jack intresserar mig inte så mycket .. en tråkig karaktär.

Äntligen lite Sayid, han är med alldeles för lite. Dock så hatar jag hans återblickar så jag hoppas vi slipper se det på lång tid. När han är med såhär är det dock riktigt bra! :D

Har inte så mycket mer att säga nu, kommer kanske på något vid ett senare tillfälle.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav LWes » tor okt 12, 2006 23:32

3x02
Jin är bäst.
Benjamin Linus. Awesome! Mycket bra namn!
Jag tycker att LOST är MYCKET bra och INTE jobbigt.
Den sista scenen med Jack när Linus :o bevisade att dom har kontakt med världen tyckte jag var asbra. Det andra var också bra. Jag trodde ett tag att Sun skulle dö.
Jag älskar scenerna som är på koreanska - flashbacksen. Dom är bra.
Sayid är cool och smart.
Alex var också med! Hon är så cool.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » fre okt 13, 2006 2:20

3.02
Avsnittet där det hände absolut ingenting av intresse eller underhållningsvärde. Förutom att Trixie överlever Deadwood men blir skjuten här. Allt skulle varit precis tvärtom, Trixie hade varit en other jag kunde heja på, hoppas hon inte är död.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Ruccola » fre okt 13, 2006 11:25

3x02

Jag tyckte det var bra som vanligt. Kul med Sawyers utbrott, och kyssattacken :)

När Ben sa "you never gave me soup", menar han generellt, eller att han också suttit i den där cellen?

Blev lite irriterad på att Sayid inte höll bättre koll på båten.
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav Glorificus » fre okt 13, 2006 12:34

Inga icke-spoilande kommentarer?

Hihi, ja, jag är otålig och har inte haft tid att se avsnittet. ;)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav AKS » fre okt 13, 2006 14:53

Ja, lite icke-spoilande kommentarer vill jag också ha! Har ni inte det blir det alltid att jag markerar första raden och hemskheter har ibland varit resultatet av det. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav LWes » fre okt 13, 2006 15:57

Det här är vad vi tycker (ungefär samma som varje gång):

LWes: Lost är så fantastiskt! :o

HeY: Bra avsnitt.

Illyria: Det hände absolut ingenting av intresse eller underhållningsvärde.

Ruccola: Bra som vanligt!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » fre okt 13, 2006 16:14

Tack för sammanfattningen, LWes! :) Tyckte första avsnittet var helt okej så ska försöka hinna se 3.02 nu i helgen. Men oftast brukar ju iofs hålla med Illyria om denna serie, vill jag minnas.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » fre okt 13, 2006 16:18

Hihi, ja, tack för sammanfattningen, LWes! :D Jag ska nog hinna se avsnittet nån gång i kväll. Och jag gillade 301, så då låter det som att 302 är ungefär lika bra... plus att det ju är skrivet av Drew Goddard, så hur fel kan det bli? ;)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav The Buffster » fre okt 13, 2006 19:54

LWes skrev:Det här är vad vi tycker (ungefär samma som varje gång):

LWes: Lost är så fantastiskt! :o

HeY: Bra avsnitt.

Illyria: Det hände absolut ingenting av intresse eller underhållningsvärde.

Ruccola: Bra som vanligt!

:D , vilken underbar sammanfattning.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film