av caffeineaddict » tis nov 14, 2006 20:29
(spoiler WW 1.07) The State Dinner
Snabb recap: Vi låter CJ ta det:
"So, let me see if I have this. A hurricane's picked up speed and power and is heading for Georgia. Management and Labor are coming here to work out a settlement to avoid a crippling strike that will begin at midnight tonight. And the government's planning a siege on 18 to 40 of its citizens, all the while we host a state dinner for the President of Indonesia."
Säg "hej!" till de återkommande karaktärerna: Hej för första gången till Abbey Bartlet. Hej igen till Laurie och Danny.
Jag älskar den här karaktären: CJ och ännu mer CJ och Danny tillsammans. De är bara så fantastiskt rätt med varandra, så gott som jämt. Jag vill inte kalla mig shipperig, men långt ifrån är det inte.
"When you flirt with me, are you doing it to get a story?"
"No."
"Why are you doing it?"
"I'm doing it to flirt with you."
ROFLMAO!: Donna som varnar Josh för att indoneser har en ovana att hugga huvudet av folk som de tror är trollkarlar.
"If you can't explain what you're doing now, the assumption is that you're a sorcerer. If you try to run, the assumption is that you're a sorcerer. Okay? So, if anything happens, the prudent thing is to stand still and calmly explain your business."
"Well, prudent or not, once the scythe comes out, I'm probably going to haul ass."
Och den indonesiske presidenten som Bartlet inte kan räkna huruvida han är "boring or rude, but he's one or the other".
Shivers down my spine...: Sista scenen igen. Musiken som stiger samtidigt som kameran långsamt zoomar från helbild in till en närbild på presidenten medan han talar med den dödsdömde pojken på det sjunkande skeppet. "Well, I don't know, man. Sounds pretty bad, Harold. I think I'm going to ask for my money back." Dessutom gillar jag ögonblicket när Sam gör klart precis hur upprörd han är över Lauries extraknäck. "I'll give you ten thousand dollars not to go home with that guy tonight."
Stora och små problem (a nitpicker's paradise): Hela handlingen runt den eventuella lastbils-strejken ger inte så mycket alls egentligen, förutom att det visar presidenten ta i med hårdhandskarna när han sätter press på dem på slutet, och ger honom en slags seger i avsnittet eftersom, som Abbey säger, "he can't save a gunshot victim and he can't stop a hurricane." Men den antingen behövt utvecklas eller skrivas ut. Och jag hade gärna fått mer info kring Tobys franske kompis i det indonesiska fängelset, även den sidohandlingen känns för kort och det borde funnits material för något bättre där.