Switchblade Romance/Haute Tension
Jag gillade, rätt skarpt. Inte älskade, men det beror nog mest på klassiska skräckfilmsproblem, och jag tror dom problemen är medvetna, för filmen känns lite som en hyllning till amerikansk 70/80-talsslasher. Fast kanske en aning blodigare. Defintivt mer spännande, det finns en ständigt närvarande nerv, nagelbitarvarning. Och det finns saker som höjer den från bara "gillade" till "skarpt", fast det är sånt som tas bäst under spoilermarkeringar.
AKS, i februari och dagen efter min födelsedag, skrev:Nu har jag mest sagt positiva saker, det finns negativa också men de är jag tvungen att ta under spoilermarkering som man *inte* bör läsa om man tror att man tänker se filmen.
Det var just precis vad som höjde filmen för mig. Tänka sig.
Den största nackdelen... Det faktum att alla nämner "wow slutet!" så jag satt hela filmen igenom och försökte lista ut slutet och det lyckades jag också med vilket var himla trist. För den delen så tyckte jag inte att det var så wow. För mig hade det gärna fått vara en straight skräckfilm utan en twist.
Jag håller med om att det inte var så wow, av den enkla anledningen att den typen av twist faktiskt börjar kännas lite... meh nu. Har sett det ett par gånger för mycket för att det ska kännas wow. Fast jag gillade det ändå. Kanske hjälpte att jag inte hört någon nämna något om slutet innan och jag såg det aldrig komma. Inte någonstans och avslöjandet var en total överraskning.
Det ska tilläggas att förutse slut inte är en av mina starkaste förmågor, vilket glädjer mig.Blod, blod, blod... Me likes. Riktigt "roligt" med i alla fall en ganska våldsam avrättning. Okej, alla avrättningar är våldsamma, men det är ju bara en som man egentligen får se.
Säger du? Farsan får huvudet krossat, mammans hals skärs av, mackbiträndet får yxa i bröstet och mannen i bilen som får magen uppsprättad av motorsågen i slutet. När Marie slår in skallen på "mördaren" skulle man kanske kunna ta med också, även om det inte är så tydligt. Jag tyckte ändå det var duktigt visat. Du råkade inte se den klippta versionen? Eller är jag helt enkelt alldeles för vek för sådana här filmer 
Sedan den där äckliga vanen... Hur 17 kom den dit då tjejerna åkte i gemensam bil till huset? Hade Marie mördat alla tjejerna innan? Jag antar det, men fattar ännu inte hur bilen kunde komma dit. Eller är det ett jättelångt tidshopp mellan avrättningen av familjen och det att hon kommer tillbaks och hämtar Alex?
Exakt vad som verkligen händer och vad Marie ser i sin egen fantasi kan nog vara lite krabbigt att bena ut. Jag är till exempel inte helt säker på att Marie mördat förr. De andra tjejerna kanske aldrig fanns. Eller så är bilderna från någonting annat. Eller finns det en bakgrundshistoria vi inte känner till, där mördaren verkligen fanns och var aktiv, och dom andra tjejerna mördades av honom innan bilen kom i Maries ägo.
Jag tror det är mycket möjligt att det var ett tidshopp. Mycket, det mesta, av det som sker ser vi ju trots allt genom Maries förvridna världsbild. Hon kan ha haft tid att sticka och hämta vanen, visst, eller kan det till och med redan ha funnits på gården. Min favoritteori är nog att vanen redan fanns i Alexs familjs ägo och att det var först i Maries sinne den blev mördarens fordon.
Betyg? Tja, den klarar gränsen för godkänd med glans, med potential att höjas vid omtitt.