Andra serier 2: Son of Andra Serier

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Off » sön apr 02, 2006 16:29

Jag hade velat se homicide på riktigt men hittade bara s01-2 och när jag såg på dem så blev det bara lite slötittande. Nån gång...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav adolvsson » sön apr 02, 2006 16:35

Glorificus skrev:Har sett klart första säsongen av Tusenbröder nu. Mycket positivt överraskad ("bra för att vara svensk" passar in här)!

Tillåt mig inte hålla med. Bortsett från att jag är en eldig försvarare av den underskattade svenska filmindustrin, så har SVT:s dramaproduktion hållit en snuskigt hög klass sen runtomkring första säsongen av Tusenbröder. Den tog en liten paus efter andra säsongen, tror jag det var (inte kvalitén, bara produktionerna), av budgetskäl och jag trodde att det var kört med kvalitétsserier därifrån nu, men hösten 2005 visade hur fel jag hade.

Då pratar jag inte om det där... kommissionsspektaklet, men Häktet, God morgon, alla barn och åtminstone första avsnittet av Kvalster för jag lyckades missa resten. Och Lite som du, för den delen. Osaligt bra. Snedstegen finns men är färre än man kan tro, SVT Drama rockar sockarna av det mesta egenproducerade i svensk TV-väg (TV4? Medicinmannen? Talismantjofräsanet? Peter Haber som nån sorts pseudo-Beck-filmerna? Puh-lease! Bara pinsamt).
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Tob » sön apr 02, 2006 16:37

Haha....vad är det med Babylon 5?

Jag köpte första säsongen på dvd på rea för 1,5 år sedan. Har fortfarande inte börjat se på det...why? Så, Tin, du kan nog radera för om du skulle få ett ryck och försöka se serien kan du få låna boxen av mig.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Glorificus » sön apr 02, 2006 17:08

adolvsson skrev:
Glorificus skrev:Har sett klart första säsongen av Tusenbröder nu. Mycket positivt överraskad ("bra för att vara svensk" passar in här)!

Tillåt mig inte hålla med. Bortsett från att jag är en eldig försvarare av den underskattade svenska filmindustrin, så har SVT:s dramaproduktion hållit en snuskigt hög klass sen runtomkring första säsongen av Tusenbröder.

Ja, jag menade inte att allt annat är skräp, bara det mesta av det jag har sett (framför allt före 2005)... och att det är orättvist att jämföra med högbudgetproduktioner i framför allt USA, så därför blir det automatiskt två olika skalor i mitt huvud. (T.ex. så primära saker som antalet avsnitt eller antalet kameror har stor betydelse för både story och regi, och orsakar helt olika jämförelser.)

Jag har hört bra saker om De drabbade, Häktet, Godmorgon alla barn, Lasermannen... så de har jag på min "att se"-lista tillsammans med Tusenbröder som jag alltså precis börjat beta av. Jag gillade Solisterna också, och Saltön hade vissa ljuspunkter.
I övrigt har jag nog bara råkat se avsnitt av fel serier - den senaste tiden Kommissionen, Orka!Orka!, allt på TV4, Kronprinsessan, Möbelhandlarens dotter...
Det som är synd med SVT är att de har så extremt specifika önskemål om vilken sorts serier de vill producera. Men att t.ex. Hanteringen av odöda, utifrån John Ajvide Lindqvists bok, är på gång är ju ett positivt tecken.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » sön apr 02, 2006 17:22

Glorificus skrev:Det som är synd med SVT är att de har så extremt specifika önskemål om vilken sorts serier de vill producera. Men att t.ex. Hanteringen av odöda, utifrån John Ajvide Lindqvists bok, är på gång är ju ett positivt tecken.

De gjorde någon efter katastrofensak under slutet av 80-talet om jag inte mins fel som var riktigt bra. Kommer inte ihåg vad den hette däremot.

De Drabbade var ett gott försök, det hela började bra för att sedan tappas bort totalt efter mitten. Och det var helt och hållet manusförfattarnas fel, regi och skådespel var fortfarande bra.

Att de vågar ge sig på uddare saker oavsett slutresultatet är oerhört positivt -- annars lär de sig inte hur man gör något annat än deckare, nu- och kostymdrama.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav latarmig » sön apr 02, 2006 19:08

Tinwiel skrev:The unholy trinity fast med 4 personer!
Precis som de tre musketörerna.
latarmig
Big Bad

Inläggav adolvsson » sön apr 02, 2006 19:47

Glorificus skrev:Ja, jag menade inte att allt annat är skräp

Men just den frasen, "bra för att vara svensk", är en av mina små pet peeves, för den andas en negativitet, och ett nervärderande, som svensk dramaproduktion (trots snedsteg) faktiskt inte förtjänar. Det görs en hel massa bra saker i det här landet inom kulturen, och det mesta av det är inte bra för att vara svenskt - det är bra, punkt slut.

Nej, jag tror inte du menade att allt annat är skräp, men hey, pet peeve :) Och pp eller inte, det är ett vanligt men oförtjänt och missvisande begrepp.

Jag har hört bra saker om De drabbade, Häktet, Godmorgon alla barn, Lasermannen... så de har jag på min "att se"-lista tillsammans med Tusenbröder som jag alltså precis börjat beta av. Jag gillade Solisterna också, och Saltön hade vissa ljuspunkter.
I övrigt har jag nog bara råkat se avsnitt av fel serier - den senaste tiden Kommissionen, Orka!Orka!, allt på TV4, Kronprinsessan, Möbelhandlarens dotter...

Lasermannen glömde jag nämne! Rena definitionen av tokbra. Godmorgon alla barn stämmer förresten otäckt bra in på vad noike pratar om med att våga göra annorlunda saker. Och Kronprinsessan tyckte jag var okej. Långt ifrån perfekt, men okej.

Däremot led såväl Kommissionen som Kronprinsessan av ett stort likande fel. Det kändes, tyckte jag, som om båda var försök att göra svenska "West Wings", men ingen av dom vågade ta det där extra steget och verkligen lita på publiken. Hade kunnat bli hur bra som helst, om inte folket bakom spelat såpass säkert.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Glorificus » sön apr 02, 2006 20:03

adolvsson skrev:
Glorificus skrev:Ja, jag menade inte att allt annat är skräp

Men just den frasen, "bra för att vara svensk", är en av mina små pet peeves, för den andas en negativitet, och ett nervärderande, som svensk dramaproduktion (trots snedsteg) faktiskt inte förtjänar. Det görs en hel massa bra saker i det här landet inom kulturen, och det mesta av det är inte bra för att vara svenskt - det är bra, punkt slut.

Nej, jag tror inte du menade att allt annat är skräp, men hey, pet peeve :) Och pp eller inte, det är ett vanligt men oförtjänt och missvisande begrepp.

Okej, det är bra att det finns försvarare av den svenska dramaproduktionen. Kan behövas så att folk börjar kika lite mer på vad som erbjuds av SVT. Och jag lägger in ytterligare en förtydling om att jag i det här fallet snarare menade "bra för att ha svenska produktionsförutsättningar" än "bra för att vara svensk kultur". Budgeten för tv-produktioner i det här landet är nästan icke-existerande, så när det ändå blir riktigt bra blir man lite extra imponerad. ;)

Edit: Lite kul med det här förresten:
adolvsson skrev:Godmorgon alla barn stämmer förresten otäckt bra in på vad noike pratar om med att våga göra annorlunda saker.

Min klass hade i höstas besök av Jens Jonsson, som pratade bl.a. om sin kommande serie Godmorgon alla barn, och en av de saker han betonade var att han önskade att fler manusförfattare skulle stå på sig och driva igenom sina visioner. Han muttrade lite över SVT:s produktionsönskemål också... Så jag kan tänka mig att det är ett bra exempel på innovativ dramaproduktion.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » sön apr 02, 2006 20:28

Glorificus skrev:Budgeten för tv-produktioner i det här landet är nästan icke-existerande, så när det ändå blir riktigt bra blir man lite extra imponerad.

Sådan kan faktiskt vara bra eftersom man tvingas hitta kreativa lösningar och inte bara kan skapa flashigt bländverk. Men det hänger givetvis på folket bakom och att de ska vara beredda på att göra lite mer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » mån apr 03, 2006 12:43

Glorificus skrev:Okej, det är bra att det finns försvarare av den svenska dramaproduktionen. Kan behövas så att folk börjar kika lite mer på vad som erbjuds av SVT. Och jag lägger in ytterligare en förtydling om att jag i det här fallet snarare menade "bra för att ha svenska produktionsförutsättningar" än "bra för att vara svensk kultur". Budgeten för tv-produktioner i det här landet är nästan icke-existerande, så när det ändå blir riktigt bra blir man lite extra imponerad. ;)

Jag förstår vad du menar nu, men jag är helt med noike här. Visst, budget är ett problem, men inte det största problemet. En attitydförändring hos de styrande, och även ett mer öppet sinne bland skaparna, skulle kunna göra långt mer än mer stålar.

Det är klart, en kombination av dom bitarna skulle inte skada heller :)

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » mån apr 03, 2006 17:10

Nu har jag sett de två första avsnitten av Heist och jag gillade det bättre än Thief. Kommer ge det något mer avsnitt, se om det håller i längden.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » mån apr 03, 2006 21:53

Thief: Braugher är en sådan jävla skådis, i den absoluta toppen av skådisar överhuvudtaget, att jag skulle se honom i nästan vad som helst. Dessutom lovar det här gott, även om det inte var ett perfekt pilotavsnitt (eller ens i närheten). "Potential" som sagt. Jag kommer definitivt fortsätta titta.

Och Egg!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » mån apr 03, 2006 22:27

caffeineaddict skrev:Thief: Braugher är en sådan jävla skådis, i den absoluta toppen av skådisar överhuvudtaget, att jag skulle se honom i nästan vad som helst. Dessutom lovar det här gott, även om det inte var ett perfekt pilotavsnitt (eller ens i närheten). "Potential" som sagt. Jag kommer definitivt fortsätta titta.

Och Egg!

Pembleton?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » mån apr 03, 2006 22:30

Tinwiel skrev:Pembleton?

Ja. Allas vår Frank.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » mån apr 03, 2006 22:39

Jag såg Thief idag och tyckte att den var mycket bra faktiskt.
Jag tycker att både Heist och Thief är mycket bra, men Heist gillar jag bättre.

FREE RIDE är riktigt kul. Den serien gillar jag mycket.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav twistability » mån apr 03, 2006 22:47

Thief = Big gasp

Heist 1x02
Heist har en väldigt häftig stil, både dialogen och hur den är gjord, som jag bara inte kan låta bli att älska. Det är verkligen Ocean's Eleven meets Pulp Fiction. What's not to like? Det kanske inte är helt perfekt, jag stör mig på vissa saker t ex. den där tuffa rånartjejens hemska skådespeleri och ibland kan konkurrensen mellan de båda poliserna urarta i parodi, tänker mest på när den ene av dem fastnade när han skulle gå ner i kloaken.
Men utöver det är det underhållande. Inte en tråkig sekund.
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion

Inläggav Tinwiel » mån apr 03, 2006 22:55

noike skrev:
Tinwiel skrev:Pembleton?

Ja. Allas vår Frank.

åh. Bästa karaktären. :lovebunny:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » mån apr 03, 2006 23:29

Tinwiel skrev:
caffeineaddict skrev:Thief: Braugher är en sådan jävla skådis, i den absoluta toppen av skådisar överhuvudtaget, att jag skulle se honom i nästan vad som helst. Dessutom lovar det här gott, även om det inte var ett perfekt pilotavsnitt (eller ens i närheten). "Potential" som sagt. Jag kommer definitivt fortsätta titta.

Och Egg!

Pembleton?

Jajamensan. På andra sidan lagen. Bara det gör ju Thief värd att se.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tor apr 06, 2006 19:08

South Park 10x03

Jag älskar family guy men man kan inte göra mycket mer än att hålla med om mycket av vad som sägs i avsnittet. South Park kanske inte ger mig gapflabben längre men många av berättelserna är riktigt bra och underhållnade. Ibland behöver man föra fram kritik på ett så dumt sätt som möjligt.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Noam » lör apr 08, 2006 14:04

Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav LWes » lör apr 08, 2006 14:23

Noam skrev:Goodbye Heist :(

Fan vad sämst. Det var ju en riktigt bra och skön serie!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Off » lör apr 08, 2006 14:36

Jaha då behöver jag inte ångra att jag inte började titta på den då. Hur många avsnitt gick det?
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav LWes » lör apr 08, 2006 14:48

Off skrev:

Jaha då behöver jag inte ångra att jag inte började titta på den då. Hur många avsnitt gick det?

3. och 3 till kommer, men det skulle egentligen varit 13.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » lör apr 08, 2006 15:21

Vad löjligt, speciellt när det bara skulle vara 13 avsnitt. Jag tyckte den var helt okej.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Glorificus » lör apr 08, 2006 16:53

Märkligt när det var en limited-run-serie, om den där notisen har rätt i det. Nåja, då är jag glad att jag inte hann börja titta på Heist. Men jag ska i alla fall kolla in de avsnitt som gått...

Thief 1x01 har jag däremot hunnit se och det gillade jag. Åtminstone som en bra början på något, men jag har inte riktigt fått klart för mig vad det något är. Ska se 1x02 nu. :)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Off » sön apr 09, 2006 22:45

Är ikapp med The Unit. Visst det är inte the shield men klart underhållande. Jag kommer fortsätta kolla.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Glorificus » sön apr 09, 2006 23:05

Någon som fortsatt se Conviction? Jag såg bara pilotavsnittet och funderar på om man ska ge det en chans till eller inte.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav dizzy » sön apr 09, 2006 23:29

Off skrev:Är ikapp med The Unit. Visst det är inte the shield men klart underhållande. Jag kommer fortsätta kolla.

Gillar också The Unit hyfsat än så länge. Undrar dock om de ska kunna hålla det tillräckligt intressant med de här två olika delarna av serien. Dvs, så man inte bara sitter och blir irriterad på scenerna hemma på basen när man hellre vill se mer av teamet ute på uppdrag. M a o tycker jag inte fruarna varit särskilt intressanta.

Thief 1.02
Fortsatt bra, även om det inte känns som det kommit igång riktigt än.
Och nu känns det ju som att de måste tänka om lite när deras finansiär är borta.
När de nu så oförklarligt sänkte Heist får man ju hoppas på den här.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav The Buffster » mån apr 10, 2006 22:33

It's Always Sunny in Philadelphia 1.07, igen. Lika fantastiskt denna gång. Mac är sanslöst rolig. Dom där shortsen och "I've been reading up on the subject of paedophilia", :D .

Säsong 2, NU!!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Tob » tis apr 11, 2006 14:12

Off skrev:Är ikapp med The Unit. Visst det är inte the shield men klart underhållande. Jag kommer fortsätta kolla.

1.04 och i synnerhet 1.05 av Unit har ju varit riktigt bra. Defintivt vad som behövdes för att jag skulle få upp intresset för serien. Jag tror nog serien kan bli riktigt bra med tiden.

Sen har jag lyckas se Thief 1.02 också nu. Jag gillade första avsnittet väldigt mycket. Delvis pga. ett ljummet bemötande av många härifrån, så det var bra, och jag tycker 1.02 var nästan lika bra. Jag ser framemot att följa den.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film