Oscar 2006

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » sön mar 05, 2006 15:33

Ingen som gillar Walk the Line?

Brokeback känns rätt given, sen får jag se hur mycket mer jag hinner se.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön mar 05, 2006 15:35

Walk the Line är helt okej, men inget speciellt. Tre av fem. Munich och Crash är betydligt intressantare.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » sön mar 05, 2006 15:47

Illyria skrev:Jag har knappt sett några av de nominerade filmerna... Finns ju iofs lite tid kvar. Vad bör jag satsa på först? (det måste gå att ladda hem)

Brokeback Mountain? Walk the Line? Crash? Någon annan?

Jag hade själv tänkt se Capote idag, det är den sista av bästa film-nomineringarna jag inte sett, men skippar nog. Hoffman är garanterat värd sin nominering och det är allt man behöver veta.

Munich var bra, men inget jag skulle prioritera med tanke på resten du har att välja på.

Jag älskade Walk the Line, och tycker Brokeback Mountain är ett överskattat prettoarbete (en åsikt jag bibehåller mig rätten att ändra vid en omtitt), så mitt prioriteringsordningstips är; Walk the Line, Crash, Brokeback Mountain.

Fast antagligen Crash. Jag är eventuellt lite väl subjektivt lagd när det gäller Walk the Line.

Ja. Crash.

Gå se.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » sön mar 05, 2006 15:53

Vad adolvsson sa.

Historiemässigt är Walk the Line inget nytt alls, men hantverket i övrigt är riktigt bra. Både Phoenix och Witherspoon som jag annars inte har så mycket för skiner.

Fast man kan skippa alla för att se A History of Violence utan att ha samvetskval.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön mar 05, 2006 16:00

noike skrev:Fast man kan skippa alla för att se A History of Violence utan att ha samvetskval.

Vad noike sa.

Satans bra film.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » sön mar 05, 2006 16:02

Kan hålla med om att Reese var långt mycket bättre än vad jag hade vågat hoppas, men i övrigt var Walk the Line rätt så mycket standardbiopic, även om välgjord och underhållande. Tyckte dock att använda originalmusiken som i Ray fungerade bättre, men i övrigt var WtL en bättre film. Något klickade inte riktigt för mig med karaktären Johnny Cash dock. Vet inte om det låg i hur han var skriven, spelad eller om jag helt enkelt har en romantisk idoldyrkan av Johnny Cash och inte riktigt gillade vilken deppig emoboy han var i filmen, men nåt var det. June övertygade mer på alla nivåer.

Så, som sagt, välgjort och underhållande, men inget alldeles extra.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » sön mar 05, 2006 16:03

Crash har jag redan hemma så den kommer jag börja med. Brokeback, Munich och Walk the Line på väg ner.

Hoppas jag orkar/hinner se alla också. A History of Violence får nog vänta, men den kan få vara nästa på tur.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » sön mar 05, 2006 16:05

caffeineaddict skrev:om jag helt enkelt har en romantisk idoldyrkan av Johnny Cash och inte riktigt gillade vilken deppig emoboy han var i filmen

Nataglöigen. Cash var ju the-emo-posterboy-of-his-time.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav CheeseGuy » sön mar 05, 2006 16:23

Good Night, and Good Luck som är nominerad i ett antal tunga kategorier är bra också. Den är dessutom inte så lång.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » sön mar 05, 2006 16:24

Den har jag redan hemma också och kan ha som backup. Fast den verkade vid en första anblick vara rätt tung, eller? (jag har sett nån minut i början)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » sön mar 05, 2006 16:28

CheeseGuy skrev:Good Night, and Good Luck som är nominerad i ett antal tunga kategorier är bra också. Den är dessutom inte så lång.

Gah! Hur kunde jag glömma!! Selfslapping DeLuxe, alltså. Good Night, and Good Luck är ju min personliga favorit i Bästa film-kategorin.

Illyra, lyssna på osten, Good Night... måste du hämta ner också. Den hamnar överst på min förut nämnda prioriteringslista.

Se Crash i första hand, fortfarande, för det känns mer rätt i sammanhanget på nåt vis, men damnit, Good Night... sparkar resterande medlemmar i kategorins kollektiva rumpor.

Det var bara det.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » sön mar 05, 2006 16:32

Illyria skrev:Den har jag redan hemma också och kan ha som backup. Fast den verkade vid en första anblick vara rätt tung, eller? (jag har sett nån minut i början)

Inte tung, absolut inte. Rätt kort, som sagt, men väldigt intensiv och rakt igenom fruktansvärt välgjord på precis alla nivåer.

Och det här är bara Clooneys andra film som regissör. Min respekt för killen har växt rejält på sistone.

Användarvisningsbild
adolvsson

Re: Oscar 2006

Inläggav Peppe » sön mar 05, 2006 20:39

Mina Oscar förhoppningar, får en chokladkaka för varje rätt.
Min största önskan är att The New World vinner över Brokeback Mountain i achievment in cinematography, men det kommer nog inte hända.
Skulle vart bättre om både den och A History Of Violence blev nominerade för bästa film.

PERFORMANCE BY AN ACTOR IN A LEADING ROLE
Philip Seymour Hoffman - CAPOTE

PERFORMANCE BY AN ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Jake Gyllenhaal - BROKEBACK MOUNTAIN

PERFORMANCE BY AN ACTRESS IN A LEADING ROLE
Reese Witherspoon - WALK THE LINE

PERFORMANCE BY AN ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
Michelle Williams - BROKEBACK MOUNTAIN

BEST ANIMATED FEATURE FILM OF THE YEAR
WALLACE & GROMIT IN THE CURSE OF THE WERE-RABBIT

ACHIEVEMENT IN ART DIRECTION
GOOD NIGHT, AND GOOD LUCK.

ACHIEVEMENT IN CINEMATOGRAPHY
THE NEW WORLD

ACHIEVEMENT IN COSTUME DESIGN
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY

ACHIEVEMENT IN DIRECTING
BROKEBACK MOUNTAIN

BEST DOCUMENTARY FEATURE
MURDERBALL

BEST DOCUMENTARY SHORT SUBJECT
THE DEATH OF KEVIN CARTER: CASUALTY OF THE BANG BANG CLUB

ACHIEVEMENT IN FILM EDITING
MUNICH

BEST FOREIGN LANGUAGE FILM OF THE YEAR
SOPHIE SCHOLL - THE FINAL DAYS

ACHIEVEMENT IN MAKEUP
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE

ACHIEVEMENT IN MUSIC WRITTEN FOR MOTION PICTURES
(ORIGINAL SCORE)
BROKEBACK MOUNTAIN

(ORIGINAL SONG)
"In the Deep" - CRASH

BEST MOTION PICTURE OF THE YEAR
BROKEBACK MOUNTAIN

BEST ANIMATED SHORT FILM
BADGERED

BEST LIVE ACTION SHORT FILM
SIX SHOOTER

ACHIEVEMENT IN SOUND EDITING
KING KONG

ACHIEVEMENT IN SOUND MIXING
KING KONG

ACHIEVEMENT IN VISUAL EFFECTS
KING KONG

ADAPTED SCREENPLAY
A HISTORY OF VIOLENCE

ORIGINAL SCREENPLAY
MATCH POINT
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav Bender » sön mar 05, 2006 21:16

Glorificus skrev:Det är röda mattan, enligt Kanal5.se...
01:00 startar ”Red Carpet Show” där vi får följa stjärnorna på röda mattan. Vem har den mest uppseendeväckande klänningen? Vem har den snyggaste frisyren? Vi får även intressanta intervjuer med världens största filmstjärnor.

02:00 börjar den direktsända galan från The Kodak Theatre at Hollywood & Highland. Jakten på de hett åtråvärda Oscarstatyetterna kommenteras av filmexperten Hans Wiklund.

.

Vad jag minns från tidigare år så är Rödamattanprogrammet en halvtimma långt. Har dom flyttat starttiden en timma bakåt? Var det inte start röda mattan kl 2 och galan 2.30 dom andra åren?

edit: så var det visst..

oscars.com skrev: "We're starting the Oscar telecast this year straight up at 5 p.m. on the west coast," Academy President Sid Ganis said, "and that gives us an opportunity to expand the pre-show to an hour. Right now we're in the design phase, with Dennis Doty producing."

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Tob » sön mar 05, 2006 23:31

Jag hade tänkt skriva ner en slags sammanfattning och lite tankar kring nattens gala. Men det uteblir nog. Har ingen motivation. Men tänkte prata lite om två kategorier (kanske blir fler senare....). Bästa manliga huvudroll och Bästa film.

Bästa manliga huvudroll:

Ohyggligt svår. Jag har tre klara favoriter. Heath Ledger, Joaquin Phoenix och Philip Seymore Hoffman. Baserat på prestation så är det hugget som stucket, möjligtvis att Hoffman ligger mig närmast om hjärtat. Men det beror snarare på tidigare prestationer och hans ständiga harvande bland biroller, jag unnar verkligen honom en riktig framgång. David Straithairn är också förbaskat bra i Good night, and good luck men känns ändå lite av en outsider. Hustle and flow har jag inte sett, så vågar inte säga allt för mycket om Terrance Howard.

Realistiskt sett så hoppas hjärtart att Hoffman vinner, men hjärnan säger Ledger. Vinner Phoenix så kommer jag inte gråta, men bli rätt förvånad. Kanske den allra intressantaste kategorin i år.

Bästa film

Skall jag ge mig på någon slags rangordning så håller jag Munich, Crash och Brockeback Mountain som något bättre än Good night, and good luck. Capote kommer en bit nedanför och är väl den enda av dem fem som jag absolut inte tycker skall vinna. Det är ett fint hantverk men misslyckas ganska rejält med att verkligen engagera och faktiskt intressera publiken ("mig" i detta fallet), hur bra Hoffman än må vara så känns helheten medioker. För en vecka sedan hade nog placerat både Munich och Brockeback föra Crash, men nu har jag sett om Crash och den växte, och tvingas jag välja en favorit så lutar det nog åt Crash. Den känns mest helgjuten helt enkelt.

Är rätt övertygad dock om att Brockeback plockar hem priset. Juryn lär säkert ta chansen att flirta en del med homosexuella som grupp.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Glorificus » mån mar 06, 2006 0:32

Med färgkoder... rött för stora kategorier, grönt för mellankategorier och blå för skådespelarkategorier. Svart för de jag inte vet att gissa på. Logiken finns där någonstans. ;)

Och det här är alltså de jag vill ska vinna.

-------------------

PERFORMANCE BY AN ACTOR IN A LEADING ROLE
Heath Ledger - BROKEBACK MOUNTAIN

PERFORMANCE BY AN ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Jake Gyllenhaal - BROKEBACK MOUNTAIN

PERFORMANCE BY AN ACTRESS IN A LEADING ROLE
Felicity Huffman - TRANSAMERICA

PERFORMANCE BY AN ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
Michelle Williams - BROKEBACK MOUNTAIN

BEST ANIMATED FEATURE FILM OF THE YEAR
HOWL'S MOVING CASTLE

ACHIEVEMENT IN ART DIRECTION
GOOD NIGHT, AND GOOD LUCK.

ACHIEVEMENT IN CINEMATOGRAPHY
BROKEBACK MOUNTAIN

ACHIEVEMENT IN COSTUME DESIGN
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY

ACHIEVEMENT IN DIRECTING
BROKEBACK MOUNTAIN

BEST DOCUMENTARY FEATURE
MARCH OF THE PENGUINS

BEST DOCUMENTARY SHORT SUBJECT
? (Inte sett någon av de nominerade)

ACHIEVEMENT IN FILM EDITING
CINDERELLA MAN

BEST FOREIGN LANGUAGE FILM OF THE YEAR
? (Bara sett Joyeux Noel, och det finns säkert någon bättre)

ACHIEVEMENT IN MAKEUP
CINDERELLA MAN

(ORIGINAL SCORE)
BROKEBACK MOUNTAIN

(ORIGINAL SONG)
? (Vet inte hur någon låter, bara sett Crash...)

BEST MOTION PICTURE OF THE YEAR
BROKEBACK MOUNTAIN

BEST ANIMATED SHORT FILM
? (Inte sett någon av de nominerade)

BEST LIVE ACTION SHORT FILM
SIX SHOOTER

ACHIEVEMENT IN SOUND EDITING
WAR OF THE WORLDS

ACHIEVEMENT IN SOUND MIXING
WAR OF THE WORLDS

ACHIEVEMENT IN VISUAL EFFECTS
WAR OF THE WORLDS

ADAPTED SCREENPLAY
BROKEBACK MOUNTAIN

ORIGINAL SCREENPLAY
CRASH

------------------

Ja, jag hoppas på Brokeback Mountain som årets stora vinnare. :D
Och Pingvinresan gillade jag skarpt, så jag hoppas den vinner dokumentärkategorin även om jag inte sett någon av de övriga. Har inte hunnit se Howl's Moving Castle ännu, men med tanke på att det är en Miyazaki-film skulle jag bli mycket förvånad om den inte är bättre än de andra (Corpse Bride var snygg men utan bra innehåll).
War of the Worlds blev jag positivt överraskad av och tycker den förtjänar effektpriser. Klippningen i Cinderella Man var något jag blev imponerad av och tänkte på efter jag sett den. Six Shooter är som sagt en mycket bra kortfilm. Jag har inte sett Felicity Hoffman i Transamerica, men jag gillar henne och har fått en uppfattning om att hon gör bra ifrån sig där. ;) Vore kul om Good Night and Good Luck vinner för Art direction, den är riktigt snygg. Och jag tycker det är roligare om Charlie & tCF vinner för sina roliga kostymer än någon film med vanliga kläder.

Nu ska jag snart plocka ut en köpt jordgubbstårta ur kylen och bege mig till mina kära klasskompisar som jag ska spendera Oscarsnatten med. 8) Skola 9-16 imorrn, men det är sånt man får ta. Go Brokeback! :D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav adolvsson » mån mar 06, 2006 1:00

Här är min lista, min rant, över nomineringarna:
http://oscarsbloggen.com/fredrik/167/kategorikommentarer

Glorificus skrev:Nu ska jag snart plocka ut en köpt jordgubbstårta ur kylen och bege mig till mina kära klasskompisar som jag ska spendera Oscarsnatten med. 8) Skola 9-16 imorrn, men det är sånt man får ta.

Härligt hela vägen :D

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav wyndham » mån mar 06, 2006 1:22

Vore det inte sanslöst roligt om både Hoffman och Huffman vinner? Ju mer jag upprepar namnen desto mer absurt låter det.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav caffeineaddict » mån mar 06, 2006 1:27

adolvsson skrev:Här är min lista, min rant, över nomineringarna:
http://oscarsbloggen.com/fredrik/167/kategorikommentarer

Och här är min, på samma härliga sida. http://oscarsbloggen.com/kalle/168/the- ... on-bonanza

Watch us evolve, devolve and dissolve during the night!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » mån mar 06, 2006 2:10

Lite åsikter innan det börjar. (Hoppar över de kategorier där jag inte kan säga mer än "vet inte").

Best Motion Picture of the Year
Brokeback eller Crash. Jag gillade inte A History of Violence mycket när jag såg den, men det känns fel och jag räknar med att den blir ungefär tio gånger bättre nästa gång. Så -- var fan är A History of Violence!? Och den är ju dubbelt så bra som Capote hur som helst.

Best Performance by an Actor in a Leading Role
Alla var lysande, så vafan, Heath Ledger bara för att jag gillade hans film mest.

Best Performance by an Actor in a Supporting Role
Clooney ska ha en Oscar i år.

Best Performance by an Actress in a Supporting Role
Rachel Weisz. Rockade stenhårt i mitt tycke. The Constant Gardener är för övrigt också en sån där film som jag känner att jag måste se igen (jag mådde lite dåligt när jag såg den, så jag hoppas att det var därför den kändes lite småtråkig).

Det vore i och för sig kul också om Amy Adams vann -- förutom att hon har varit med i Buffy så är hon verkligen helt underbar i Junebug.

Best Achievement in Directing
Den här ska nog Ang Lee ha ändå.

Best Achievement in Cinematography
Tyckte inte att Brokeback kändes som något speciellt. Har inte sett The New World ännu, men jag litar på att den ser lika bra ut som Malicks förra film, så den ska ha Oscarn. Och jag undrar var Munich är, men det beror väl på att Janusz Kaminski redan har vunnit två gånger.

Best Achievement in Art Direction
King Kong såg ofta tokigt snygg ut.

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song
Jag vet inte om jag tycker att "It's Hard Out Here For a Pimp" är bra, men den känns lite mindre meningslös än låtarna som brukar nomineras (den är ju till och med en del av handlingen).

Best Achievement in Makeup
Vet inte varför, men en sympati-Oscar till Revenge of the Sith känns rätt.

Best Achievement in Sound
Walk the Line. För att jag älskar öppningsscenen.

Best Achievement in Visual Effects
King Kong, trots ojämnheten.
Senast redigerad av CheeseGuy mån mar 06, 2006 2:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Bender » mån mar 06, 2006 2:11

Vad skönt det är med reklampauser.. det blir mycket lättare att uppfatta när programmet är tillbaka.(så att man kan göra annat i pauserna) En timmas förprogram är dock lite för mycket, även om det är en hel del ögongodis och roligt att se stjärnorna lite nervösa utanför den styrda tvstudiomiljön.(som det är i vanliga intervjuer)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav A bear » mån mar 06, 2006 2:14

Tim Burton är möjligen den coolaste mannen som någonsin varit Tim Burton.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » mån mar 06, 2006 2:19

Bender: Det brukar alltid vara en timme på rödan mattan innan?

De har skött reklampauserna jättebra.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Bender » mån mar 06, 2006 2:23

Illyria:(som jag skrev ovan)
oscars.com skrev: "We're starting the Oscar telecast this year straight up at 5 p.m. on the west coast," Academy President Sid Ganis said, "and that gives us an opportunity to expand the pre-show to an hour. Right now we're in the design phase, with Dennis Doty producing."

Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » mån mar 06, 2006 2:34

Känns som det alltid brukar vara massa innan galan, men det kanske har varit annat iblandat då också.

Vilken pinsamt dålig intervju av Jennifer Aniston.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav RalfiParpa » mån mar 06, 2006 2:37

De där montagen är verkligen meningslösa.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav A bear » mån mar 06, 2006 2:53

- And we have the president of the Academy here. What do you have for us tonight, make a prediction.
- It's, uh, gonna be a great show, Billy.
- Thank you very much!

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » mån mar 06, 2006 2:56

A bear skrev:
- And we have the president of the Academy here. What do you have for us tonight, make a prediction.
- It's, uh, gonna be a great show, Billy.
- Thank you very much!

Jag skrattade som fan åt det! Lysande!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » mån mar 06, 2006 3:08

Keira Knightley sitter bredvid Jack Nicholson. FEL.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav CheeseGuy » mån mar 06, 2006 3:19

Clooney! Trevligt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film