Life on Mars / Ashes to Ashes

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Life on Mars / Ashes to Ashes

Inläggav AKS » ons jan 04, 2006 13:31

Jag har nämnt BBC-serien Life on Mars tidigare i denna tråd eller förra tråden. Please, please, please! Låt den bli så bra som den verkar!

http://www.bbc.co.uk/drama/lifeonmars/

(Jag såg preview-klippet vilket jag tyckte var bra. Se till att veta grundhandlingen innan du ser det dock för annars så anar jag att it makes the kind of sense... that's not. :))

Bild
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons jan 11, 2006 2:12

Life on Mars 1.01

Helt okej, schyst stämning och snyggt. Egentligen borde de i det förflutna tvingat honom till en riktig pysykiatrisk undersökning så som han svamlade runt ett tag, men det kom jag över rätt lätt.

Att de skulle fånga skurken var dock rätt självklart i och med att det var första avsnittet. Sedan är frågan ifall det blir någon arc alls, det är möjligt men samtidigt är det inte något som britter brukar göra i större bemärkelser, i varje fall inte tidigare. Det har ändrats lite det senaste två åren så man kan hoppas.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons jan 11, 2006 8:22

Jag tyckte första avsnittet var bra, men inte så bra som jag hoppats. De har verkligen lyckats med att skapa 1973 på ett trovärdigt sätt. Det är inte ett glammigt 70-tal utan mörkt och skitigt.

Jag tyckte inte alls att det var självklart att de skulle fånga mördaren i första avsnittet. Jag trodde att det skulle handla om lösningen av de morden i åtta avsnitt (med andra, kortare fall i varje avsnitt) och att han skulle komma hem då han löst vem som kidnappat hans flickvän. Frågan är hur det ska fortsätta nu?

Och när/om kommer han att vakna upp ur koman? (Iofs finns svaret till det i januarinumret av SFX, men det kan nog anses vara en spoiler.) Det måste ju vara en koma eftersom han inte bara hörde Cartwrights/Whites kille utan också såg mannen på TV:n och hörde ljud på polisstationen tidigt i avsnittet. Men samtidigt: lyckas han fånga mördaren och hindra det som händer 2006 så måste hans koma på nåt vis vara verklighetsförankrad. Hm. Och hm igen. Ska bli himla intressant att se nästa avsnitt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis jan 17, 2006 18:35

Life on Mars 1.02. Jag gillar. Mycket faktiskt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons jan 18, 2006 19:46

noike skrev:Life on Mars 1.02. Jag gillar. Mycket faktiskt.


Mm, jag gillar också. Tyckte faktiskt att avsnitt 2 var bra mycket bättre än avsnitt 1. Och tack gode gud att detta inte är en amerikansk serie!! Anledning:

Då hade det varje minut varit meningen att vi skulle skratta åt nåt "kul" de gjorde på 70-talet. Guantanamo Bay hade varit det femtonde liknande skämtet i avsnittet. Nej, tack alla gudar att detta är en brittisk, utspejsad, men ändå jordnära serie.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons jan 18, 2006 20:33

Life On Mars:
AKS skrev:Mm, jag gillar också. Tyckte faktiskt att avsnitt 2 var bra mycket bättre än avsnitt 1. Och tack gode gud att detta inte är en amerikansk serie!! Anledning:

Då hade det varje minut varit meningen att vi skulle skratta åt nåt "kul" de gjorde på 70-talet.


För att inte tala om hur de hade missskött slagsmålet inne på sjukhset. Istället för något som var life halvt-om-halvt dåligt fokuserat med en stillastående kamera och all action off screen så hade vi fått stuntmän och man hade fått se varje slag medan kameran hade varit över hela rummet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons jan 18, 2006 20:46

De två första Life on Mars är på väg ner nu. You guys made me all curious.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons jan 18, 2006 20:56

AKS: LoM 1.2:Lite trevligt också att vi inte fått definitiva svar, även om jag hoppas att vi får reda på ifall han påverkar det förflutna eller inte. Personligen så tror jag det baserat på vad läkaren så i piloten, det där om att Maya var där. De hade ingen aning om vart hon hade försvunnit så det känns lite otroligt att det hade löst sig så där.

Och i sådana fall: var tjejen han såg någon form av koma-resonans som han snappade upp på grund av sitt eget tillstånd?

Jag hoppas verkligen att det inte bara pågår inne i hans huvud -- sådant leder bara till ett stort antiklimax.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons jan 18, 2006 23:10

noike skrev:AKS: LoM 1.2:Lite trevligt också att vi inte fått definitiva svar, även om jag hoppas att vi får reda på ifall han påverkar det förflutna eller inte. Personligen så tror jag det baserat på vad läkaren så i piloten, det där om att Maya var där. De hade ingen aning om vart hon hade försvunnit så det känns lite otroligt att det hade löst sig så där.

Och i sådana fall: var tjejen han såg någon form av koma-resonans som han snappade upp på grund av sitt eget tillstånd?

Jag hoppas verkligen att det inte bara pågår inne i hans huvud -- sådant leder bara till ett stort antiklimax.


Nej, så får det verkligen inte vara. Att det bara är ett sätt att sysselsätta sig under koman. Visst var det så tv-tjejen med clownen sa i 1.2? Jag kommer inte ihåg. Nåt om att "Wouldn't you rather be here?" Nej, jag kommer inte ihåg.

För mig får det gärna vara en utspejsad tidsresa, men i.o.m. att han hör läkarna och så... Det kanske finns dubbla förklaringar? Han är i koma på sjukhuset i nutid, men han hittar *inte* på det som händer själv utan det händer verkligen ändå och det påverkar framtiden.

Borde han förresten inte vara lite mer nyfiken på sig själv? Jag tror jag hade letat reda på mig själv på nån lekplats i området där jag växte upp. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons jan 18, 2006 23:40

AKS skrev:
noike skrev:AKS: LoM 1.2:Och i sådana fall: var tjejen han såg någon form av koma-resonans som han snappade upp på grund av sitt eget tillstånd?


Nej, så får det verkligen inte vara. Att det bara är ett sätt att sysselsätta sig under koman. Visst var det så tv-tjejen med clownen sa i 1.2? Jag kommer inte ihåg. Nåt om att "Wouldn't you rather be here?" Nej, jag kommer inte ihåg.


De tre meningarna "are you really lonely here?", "Life goes on, but does it really go on for the sleeping man?" och "I'm your only friend" kändes rätt viktiga och jag tror inte att de har några lätta svar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor jan 19, 2006 8:20

Ja, det håller jag med om. Kul med en serie som får en att tänka så mycket.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre jan 27, 2006 0:44

Life on Mars 1.3 Okej, komatjejen är nog inte en feedbackgestalt utan något värre. Fråga mig inte varför men den vill verkligen ha ihjäl Sam. Påminner en hel del om First Evil faktiskt, fast mer creepy.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån jan 30, 2006 19:00

Life on Mars fortsätter bra.

1.3
Detta avsnitt var mindre utflippat än de två tidigare, men något säger mig att det lär spåra ut snart. Det måste det nästan göra. Jag håller fortfarande på att det huvudkaraktären (gah, har glömt vad han heter!) har hamnat i en sorts kombination av koma och tidsresa. Alltså, han ligger i koma i nutiden, men det som händer 1973 händer ändå på riktigt s.a.s.

Tyckte om veckans fall, jag fann det mer engagerande än de två tidigare. Dessutom fanns det minst ett par riktigt roliga scener i detta avsnitt, bl.a. den då poliserna börjar slåss. =)

Nu väntar jag på ett avsnitt där huvudkaraktären söker upp sig själv 1973 (ska han vara 3-4 år då kanske?). Jag menar, vem skulle inte göra det?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tis jan 31, 2006 23:40

Life on Mars 1.4: Wow! Fan, vad jag gillar denna serie! Verkligen brittisk kvalitetsserie med en utflippad twist. Oerhört välspelad och välproducerad. Minsta detalj känns genomtänkt. Hoppas det blir mer än en säsong av den här serien (och att John Simm -- lysande skådespelare -- kanske hinner med en State of Play II där emellan).

Gah! Hade verkligen velat se Sam träffa sig själv där i slutet av serien!! Lite besviken blev jag nog, men scenerna med mamman var bra nog.

I övrigt så tyckte jag -- återigen -- att veckans fall var det bästa, men det kan ju också vara för att man lärt känna Sam och hans kolleger så väl nu.

Jag funderar på vad Sams syner av skogen symboliserar? Är det ett minne? Är det en metafor? Ända sedan första avsnittet har man fått se glimtar av den där skogen... Hoppas vi får veta varför han ser det så ofta.


Sån här kvalitet i produktion (vad gäller detlajer som gör 1970-talet trovärdigt) är det i varje scen:

Bild
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons feb 01, 2006 0:22

AKS skrev:Life on Mars 1.4: Wow! Fan, vad jag gillar denna serie! Verkligen brittisk kvalitetsserie med en utflippad twist. Oerhört välspelad och välproducerad. Minsta detalj känns genomtänkt. Hoppas det blir mer än en säsong av den här serien (och att John Simm -- lysande skådespelare -- kanske hinner med en State of Play II där emellan).


Så tycker jag om varje ny brittisk serie jag sett det senaste året -- vilket i och för sig inte varit så mycket: Green Wing, Life on Mars, the Ghost Squad. Brittisk TV är verkligen på uppsving -- och mycket krossar amerikanska serier fullständigt. Jag måste verkligen kolla upp och ge övrig tv från Kudos en ärlig chans. (Spooks först, sedan Hustle.)

1.4 då. "Redrum! Redrum!" Jag gillar verkligen att man får upptäcka 70-talet med Jim och just hur han reagerar på saker förstärker verkligen känslan av att det inte är en vanlig koma. Lägg till att rösterna utifrån även kommer när han sover i koman så... Och ja, den där skogen! Jag tänkte faktiskt på den först i det här avsnittet, en "vänta nu, det där har jag sett innan".

Jag satt och myste och skrockade under hela scenen med frysen. Underbar komik med små medel.


Jag vill ha dvdn redan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » ons feb 01, 2006 0:39

JAG ÄLSKAR TV!!

Hrm. Ja, jag har också precis sett klart på Life on Mars 1.4.

Bäst hittils. Satans bra.

Nog sagt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav poser » ons feb 01, 2006 0:41

Jag kollade bara på första avsnittet, kanske borde fortsätta. Blir att fundera på det där, noike och adolvsson får kanske övertyga mig över en whisky.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » ons feb 01, 2006 0:50

Varför har jag helt glömt bort LoM. Jag gillade ju första avsnittet. Det får bli att se ikapp till helgen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinwiel » ons feb 01, 2006 1:21

Mä. Nu måste jag ju ladda hem det där också.. :rolleyes:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » ons feb 01, 2006 2:33

Life on Mars är veckans näst viktigaste program för mig. Först är givetvis the Shield.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » ons feb 01, 2006 3:37

Tinwiel skrev:Mä. Nu måste jag ju ladda hem det där också.. :rolleyes:

Yessssssss!!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons feb 01, 2006 13:34

Kul att det är fler som uppskattar Life on Mars. På TV-land är jag nästan ensam... =(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons feb 01, 2006 13:54

AKS: så elakt. Och för att inte tala om så katalogfel av dem att inte titta på serien.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons feb 01, 2006 16:23

Ja, verkligen. Här på forumet kan man dock lita på folk.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Bender » sön feb 05, 2006 20:07

Life on Mars s01e01
Gud så bra!
Härligt med en riktigt bra brittisk serie att följa, skönt som kontrast till allt amerikanskt. Kul att det utspelar sig i 70-talet, jag trodde jag fått tag i fel serie när det började i 2006 men upplägget är riktigt bra.

Skön musik också... Hoppas det fortsätter så här bra!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav AKS » sön feb 05, 2006 20:44

Bender: Vad kul att du gillar den! Enligt mig har Life on Mars blivit bättre och bättre för varje avsnitt. Ser verkligen fram emot 1.5 på tisdag!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » mån feb 06, 2006 12:18

Också Life on Mars:

1x01, grymt lovande.
Älskade mycket av serien redan. Gillar hur skillnaderna på 2006 och 1973 märks, bara att alla röker överallt t.ex. :)

Såhär tidigt kan man väl inte döma något, men hela grejen med "Neil" och "bad joke!" var rätt så skum..

Kollade på avsnittet med en kompis som är väldigt TV-serie ointresserad, men som också gillade den mycket!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Bender » mån feb 06, 2006 23:07

Life on Mars e2-3
Det forsätter riktigt bra! Väldigt intressant vad för slags tillstånd han är i, om det som händer verkligen händer... Tyckte flickan med clownen var riktigt läskig i avsnitt 2.. mycket av det försvann i 3:an. Undrar vad hon har för funktion? Gatekeeper?

Senare i serien kanske man får se honom i en förändrad framtid a la "Tillbaka till framtiden 2"?!

Jag vill ha en "Life on Mars"-tråd! :o

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav adolvsson » tis feb 07, 2006 1:38

Life on Mars! Egen tråd! Wooooo!!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis feb 07, 2006 8:08

Trevligt med egen tråd. Och nu har jag avsnitt 5 på nedladdning. Ser verkligen fram emot det!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare