Andra avsnittet avklarat. Det här var betydligt bättre. Vilken skillnad! Helt plötsligt så får karaktärerna både färg och form. Jag hade hoppats att serien skulle ta sig, men jag hade inte väntat mig en så stor skillnad på bara två avsnitt. Alla problem är förvisso inte avhjälpta än, men det är ingen fara, varje serie har sina svagheter. Det som gjorde att det här avsnittet fungerade är nog att stereotyperna luckrades upp en aning. Vi fick i och för sig inte se Veronica som ond, men det är kanske inte ens att vänta även om man ser hela serien.
1x02
Men upplösningen av kreditkortssvindeln kom åtminstone som en överraskning. Jag hade väntat mig att sonen i huset (han den otrevlige) skulle ha tagit kortet för att sätta dit gängledaren (har ännu inte lärt mig några namn), och hade det varit på det viset så skulle det ha varit en stor besvikelse - ingen överraskning alls. Men det var snyggt löst. Tyckte också om att han som tog kortet var svart, det vill säga att man inte fallit för frestelsen att göra alla svarta till fredade av ideologiska hänsyn ("det är så typiskt att svarta alltid är brottslingar så i den här serien ska alla brottslingar vara vita").
För att återgå till skillnaden mellan 1x01 och 1x02 så tror jag att det problemet skulle ha varit ganska lättlöst. Istället för att sända seriestarten som ett vanligt avsnitt, så borde man ha gjort en pilot istället bestående av de två första avsnitten. Enkelt uttryckt så behöver de flesta serier en pilot. Kanske skulle man ha behövt modifiera dem lite så det inte så tydligt handlar om två olika fall eller händelseutvecklingar, men det hade nog inte krävts några stora ändringar. Hade man fått se en längre introduktion så skulle ytligheten i det första avsnittet ha mattats och en mer komplex värld ha trätt fram.
Fortfarande är jag inget fan av serien, men ytterligare några avsnitt måste jag nog se i alla fall. Jag har blivit lite nyfiken på allt som inte har med Veronicas fall att göra. Själva deckargrejen är adiafora, men vad som händer i karaktärernas liv blir jag lite lusten på att få veta mer om.
Peppe skrev:Men latarmig du är ju så kräsen att du bara sitter där med Buffy och Angel om jag inte har fel så jag tror nog inte att du kommer att gilla VM i framtiden heller, men vem vet! Vi får hoppas

Oj, har jag verkligen ett rykte som fullständigt ointresserad av allt utanför buffyverse? Hoppas inte det. Vad är det ryktet i så fall baserat på? Det är inte särskilt många serier jag tyckt till om (eller är det just därför?). Det ska dock erkännas att jag skattar buffyverse och särskilt
BtVS oerhört högt. Förmodligen är det också en bidragande orsak till min inledande besvikelse över
Veronica Mars. I och med den massiva diskussionen av serien på forumet så har jag omedvetet skruvat upp förväntningarna och nog fått för mig att det skulle vara nästan i samma klass. Det var dumt av mig. Men bortsett från buffyverse och
Veronica Mars ser jag många serier som inte är särskilt bra, men som kan underhålla för stunden. Att gå och fundera över en serie dag efter dag hör dock till ovanligheterna och den reaktionen är definitivt ingenting jag förväntar mig när jag tittar på TV - att just det hänt med buffyverse ser jag som någonting extraordinärt.