Joss Whedon is my master now

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Joss Whedon is my master now

Inläggav fripp21 » mån nov 28, 2005 23:10

Hejsan. Är ny här...

OK, var ska jag börja. Suck. Jag köpte nyligen Firefly lite på chans, och WOW, vilken show! Jag har pratat om Firefly så mycket att mina vänners öron har börjat blöda, jag har sett Out of gas fler gånger än jag vågar erkänna, jag har köpt serietidningarna, soundtracken, böckerna. Igår såg jag Serenity för tredje gången på bio (ännu bättre den tredje gången). Wow.

Vem är det som ligger bakom detta smått fantastiska? Joss.

Några klickande på internet och shiny, jag har nu en Buffy-box à 40 discar och en Angel-box à 30 discar, ståendes hemma på soffbordet.

Vad göra nu? Måste se, men hur?

Jag har ju sett några få avsnitt av första säsongen av Buffy. Jag tror att det börjar lite slow, men att serien tar sig senare, eller? Hoppas.

Nåväl, igår skulle jag lyssna på audio commentary med Joss på första Buffy episoden och jag fick då en känsla av att det var inspelat långt efter han gjorde säsong 1. Stämmer detta? Jag stängde av och söker tröst hos er veteraner.

Min stora fråga nu: Är det helt spoiler-fritt att lyssna på audio commentaries till alla avsnitten? Eller avslöjas saker om senare säsonger/episoder i dessa?

Fråga nummer två är givetvis: hur tackla Buffy och Angel? I vilken ordning ska säsongerna/episoderna ses? Men jag antar att det finns någon tråd här på forumet som redan besvarat den viktiga detaljen för en newbie som lilla jag.

Keep flyin'
Senast redigerad av fripp21 mån nov 28, 2005 23:19, redigerad totalt 1 gång.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas

Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby

Inläggav Zaxx » mån nov 28, 2005 23:15

Hej och Välkommen!

Kul att du gillar Joss, du är inte ensam! Speciellt inte på detta forum!

Vi har faktiskt en tråd i FAQ för just detta du undrar över, kolla in den.

http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=268

Än en gång, Välkommen!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav CheeseGuy » mån nov 28, 2005 23:19

Välkommen! Du har insett att Joss är kung/gud/whatever, men har inte sett Buffy och Angel ännu? Underbart!

Här här diskuteras crossovers lite.

Och javisst, de flesta här är överens om att den första säsongen är minst bra. Den första halvan av säsong 2 är inte så fantastisk heller förrens under en omtitt, eller så upplevde jag det i alla fall. Men det blir mycket, mycket bättre förstås.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Re: Joss Whedon is my master now

Inläggav Ai » mån nov 28, 2005 23:19

fripp21 skrev:Hejsan. Är ny här...

OK, var ska jag börja. Suck. Jag köpte nyligen Firefly lite på chans, och WOW, vilken show! Jag har pratat om Firefly så mycket att mina vänners öron har börjat blöda, jag har sett Out of gas fler gånger än jag vågar erkänna, jag har köpt serietidningarnga, soundtracken, böckerna. Igår såg jag Serenity för tredje gången på bio (ännu bättre den tredje gången). Wow.

Vem är det som ligger bakom detta smått fantastiska? Joss.

Några klickande på internet och shiny, jag har nu en Buffy-box à 40 discar och en Angel-box à 30 discar, ståendes hemma på soffbordet.

Vad göra nu? Måste se, men hur?

Jag har ju sett några få avsnitt av första säsongen av Buffy. Jag tror att det börjar lite slow, men att serien tar sig senare, eller? Hoppas.

Nåväl, igår skulle jag lyssna på audio commentary med Joss på första Buffy episoden och jag fick då en känsla av att det var inspelat långt efter han gjorde säsong 1. Stämmer detta? Jag stängde av och söker tröst hos er veteraner.

Min storra fråga nu: Är det helt spoiler-fritt att lyssna på audio commentaries till alla avsnitten? Eller avslöjas saker om senare säsonger/episoder i dessa?

Fråga nummer två är givetvis: hur tackla Buffy och Angel? I vilken ordning ska säsongerna/episoderna ses? Men jag antar att det finns någon tråd här på forumet som redan besvarat den viktiga detaljen för en newbie som lilla jag.

Keep flyin'

Först och främst: Välkommen till den vackra vansinniga världen där vi tillber Joss Whedon! ;) Nej då, vi är inte helt galna. Bara nästan.

Några svar på dina frågor: NEJ det är inte spoilerfritt att lyssna på commentaries. Gör inte det i förväg, även om det är lockande.

Angel började sändas parallellt med Buffys säsong fyra. Så från och med BtVS 4x01 går det bra att se varannat avsnitt Buffy och vartannat Angel. Viss avvikelse finns vid några få tillfällen (har för mig främst i slutet av säsong sju av Buffy och slutet av säsong fyra av Angel - men är inte säker om det finns fler tillfällen), men generellt så följs dom åt rätt så bra vartannat avsnitt. Jag kollade runt lite, men det finns ingen heltäckande guide här i forumet. En av användarna här - LWes - vet jag gjorde en sådan för nåt år sen. Han kanske har den kvar nånstans och lägger ut länken om han ser dethär.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Ai » mån nov 28, 2005 23:23

Sen vill jag pusha lite för våra Presentetationslänkar. Följ dom och skriv gärna lite om digsjälv.

Hoppas du postar mycket i fortsättningen - framförallt i avsnittstrådarna för alla tre serier! Vi lever för att läsa någons första intryck av serierna!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav fripp21 » mån nov 28, 2005 23:36

Tack för alla vänliga ord. Det verkar vara ett aktivt forum, detta.

Betygsättning är skoj, och några intryck ska jag nog kunna klämma ur mig. :twisted:
Hoppas bara ni fanatiker inte blir besvikna på mitt långsamma tittartempo?

Är det betyg 1-10 som gäller?

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby

Inläggav carre » mån nov 28, 2005 23:41

du kommer se hur det går till i avsnittstrådarna, man röstar och sen så skriver man lite smått om vad som tycks.

när jag säger man så menar jag inte mig själv eftersom jag är sämst på att kommentera avsnitt.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Off » mån nov 28, 2005 23:41

Välkommen. Jajamen det är 1-10 men folk bedömmer ibland avsnitt enligt speciella buffyskalor och ibland jämfört med andra serier så man brukar få klargöra det också. Vi är väldigt komplicerade/konstiga helt enkelt.

edit: Men egentligen gör folk mest vad de känner för.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav latarmig » tis nov 29, 2005 11:07

Välkommen hit fripp21, hoppas du kommer att trivas. Det är förmodligen första gången som vi stöter på någon som sett Firefly och Serenity utan att ens känna till BtVS (Buffy the Vampire Slayer) och AtS (Angel the Series) innan. Det ska bli kul att följa din väg genom buffyverse.

Själv anser jag att både BtVS och AtS slår Firefly med hästlängder (har ännu inte sett Serenity). BtVS är så här långt det bästa jag sett på TV. Du har många timmar av högtidsstunder framför dig.

Att tänka på när du nu börjar från början är att alltihop (BtVS) startar som en ganska ordinär High School-serie (lite av en parodi på den genren) där man medvetet plockat in alla typiska ingredienser. Men gradvis förändras serien från att skoja med genren till att bli någonting helt eget. Kontentan är att även om vissa av seriens första avsnitt kan förefalla lite väl barnsliga så ge inte upp, utvecklingen har just börjat.

Till sist vad gäller att ordningen så skulle jag själv vänta med att se BtVS och AtS ihop tills första gången är avklarad. Alltså, mitt råd är att se hela BtVS först och därefter AtS Andra gången du ser rubbet kan du hålla dig till kronologin och se säsong fyra av BtVS parallellt med första säsongen av AtS.

Än en gång, välkommen.
latarmig
Big Bad

Inläggav Gordo » tis nov 29, 2005 13:34

Välkommen fripp21, jag tror att du kommer att trivas alldeles utmärkt här hos oss :)

Åh vad avundsjuk jag är på dig, tänk att kunna se allt igen för första gången...
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav AKS » tis nov 29, 2005 18:10

fripp21, välkommen! Don't be stranger utan kom tillbaka och känn dig som hemma (nästan i alla fall, du kanske inte bor ihop med en hög galningar i vanliga fall, hehe).

Blev också avundsjuk på fripp21. Att få se allt igen utan att veta vad som komma skall. Som sagt i andra trådar, i andra tider: skulle ge mycket för att som i ett avsnitt av Red Dwarf (sweetness!) kunna radera minnena av en viss serie. Iofs var det ju datiorn som fick sina Agatha Christie-minnen raderade, men tänk om det gick att göra på människor!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav dizzy » tis nov 29, 2005 19:24

Välkommen fripp21. Också avundsjuk på dig för att du har så mycket att se för första gången.

Men jag håller inte med latarmig om detta rådet:
latarmig skrev:Till sist vad gäller att ordningen så skulle jag själv vänta med att se BtVS och AtS ihop tills första gången är avklarad. Alltså, mitt råd är att se hela BtVS först och därefter AtS Andra gången du ser rubbet kan du hålla dig till kronologin och se säsong fyra av BtVS parallellt med första säsongen av AtS.

Tycker absolut man ska se serierna parallellt direkt första gången om man kan. Dvs att se AtS S1 ihop med BtvS S4. Det finns så många trevliga crossovers som blir bäst av att ses i rätt ordning och ospoilad.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav Illyria » tis nov 29, 2005 20:09

dizzy skrev:Tycker absolut man ska se serierna parallellt direkt första gången om man kan. Dvs att se AtS S1 ihop med BtvS S4. Det finns så många trevliga crossovers som blir bäst av att ses i rätt ordning och ospoilad.

Jag håller med dizzy, har du chansen, följ serierna som de en gång visades på tv! Nu i efterhand går det ju att göra vissa modifikationer på ordningsföljden för Buffy- vs Angelavsnitt för att få det kronologiskt rätt också.

Så jag säger: börja med säsong 1-3 av Buffy. Och välkommen hit. :)

(tänk att ha allt att se för första gången, det hade jag väldigt gärna fått uppleva igen)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Gordo » tis nov 29, 2005 20:13

Illyria skrev:(tänk att ha allt att se för första gången, det hade jag väldigt gärna fått uppleva igen)

Jag kommer ihåg känslan efter Becoming, innan Chosen, efter The Gift, bara för att ta några exempel. Drama, drama, drama, helt underbart och svårslaget.
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav fripp21 » tis nov 29, 2005 23:28

Jag har ju faktiskt sett en del av första säsongen av Buffy, men jag börjar nu om och ser serien i ett svep. Lite kommentarer och några betyg utlovas.

Jag tycker det är meningslöst att jämfört med andra sämre serier då man betygsätter, då får ju alla favoritserier endast betygen 8-10. Bäst är ju att ha en egen "buffyskala", men det kan jag ju inte ha (än). Jag kommer helt enkelt jämföra med det enda jag nu kan, dvs Firefly. "Out of gas" är ju så gorram bra att den episoden inte kan få annat än 10. "The train job" ger jag 6. Och var lugna, jag kommer i sinom tid att betygsätta alla Firefly-avsnitten utförligt. Varför tror ni att jag joinade detta forum, egentligen! :rolleyes:

Har för övrigt sett de två första avsnitten ikväll, "Welcome to the Hellmouth" och "The Harvest". See you over there!

Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby

Inläggav AKS » tis nov 29, 2005 23:30

fripp21 skrev:Jag tycker det är meningslöst att jämfört med andra sämre serier då man betygsätter, då får ju alla favoritserier endast betygen 8-10.

Du är en mycket intelligent person, fripp21. Jag har en patenterad Buffyskala som går bra att använda då man sett ca 3 säsonger av serien. :)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav gaspode » ons nov 30, 2005 1:50

Jag blir alldeles själaglad när jag ser den här tråden. Inte nog med att vi får en nyfrälst, du har också gått "bakvägen" via firefly :)
Välkommen! Mycket trevligt, men lite orättvist att du har 7 säsonger buffy och 5 Angel att se fram emot.. :D

Som de andra säger är Säsong 1 inte direkt den säsong man kan bedöma serien Buffy efter. Alla ingredienser finns väl där mer eller mindre, men det är i säsong 2 som det blir fantastiskt..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Gordo » ons nov 30, 2005 9:18

När jag läser i den här tråden blir jag så sugen på att se allt från början igen. Men jag ska försöka vänta tills jag får mer tid, "maraton-tittningar" är något av det bästa som finns.
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav Nyx » tor dec 01, 2005 0:59

Gordo skrev:När jag läser i den här tråden blir jag så sugen på att se allt från början igen. Men jag ska försöka vänta tills jag får mer tid, "maraton-tittningar" är något av det bästa som finns.

Agreed. Men det får nog vänta tills i julhelgen någon gång. Just nu är det så många biofilmer att se (SERENITY femton gånger, t ex!!) och en massa annat irrelevant dravel som arbete ;) som upptar min tid.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Binchy » fre dec 02, 2005 22:19

Vad jag minns så fastnade jag stenhårt redan första säsongen, och då var jag ändå liiiite avogt inställd på grund av att jag sett filmen och var präglad på den Buffy som är där. Det tog väl ca 10 minuter innan den präglingen förintades totalt.

Är också avundsjuk på att firpp21 har så mycket underbart framför sig.

Galna? Vi är väl inte galna? Det är ju resten av världen, alla de som inte insett Joss Whedons storhet, som är galna. :P
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav AKS » fre dec 02, 2005 22:41

Binchy skrev:Galna? Vi är väl inte galna?

Ett tecken på att man är galen är att man inte vet om det själv, Binchy...

Hehe.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Binchy » fre dec 02, 2005 23:17

AKS skrev:

Hehe.

Exakt, och resten av världen har inte en aning om att de alla är galna. :D
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav eynosh » lör dec 03, 2005 0:08

Måste hålla med alla som säger att du har mycket att se fram emot. Fick höra samma grej när jag (bara) hade Angel S5 kvar att se. Så mycket gott i så lite (förbannade fox).
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Binchy » lör dec 03, 2005 8:36

Eynosh skrev:Måste hålla med alla som säger att du har mycket att se fram emot. Fick höra samma grej när jag (bara) hade Angel S5 kvar att se. Så mycket gott i så lite (förbannade fox).

Jag fick höra precis det, om och om och om igen, på Buffy-träffen hos Zaxx. Och ni hade helt rätt.

Damn you, Fox! Bild

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav AKS » lör dec 03, 2005 9:34

Binchy skrev:
AKS skrev:

Hehe.

Exakt, och resten av världen har inte en aning om att de alla är galna. :D

:)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Zaxx » lör dec 03, 2005 19:10

Finns det folk som inte sett BtVS och Angel?! :eek:

You few, you happy few ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Nyx » sön dec 04, 2005 0:12

Zaxx skrev:Finns det folk som inte sett BtVS och Angel?! :eek:

You few, you happy few ;)

...you band of... blissful buggers to be envied!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Glorificus » sön dec 04, 2005 1:28

Jag har två klasskompisar som gör Buffy-resan nu. De såg klart säsong fem tidigare i veckan. Och är självklart desperata efter s6-7. ;)

Däremot förstår de sig inte på Angel, utan har spolat sig igenom (GAH!) första säsongen. Crazy kids...
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » sön dec 04, 2005 1:42

Glorificus skrev:Jag har två klasskompisar som gör Buffy-resan nu. De såg klart säsong fem tidigare i veckan. Och är självklart desperata efter s6-7. ;)

Däremot förstår de sig inte på Angel, utan har spolat sig igenom (GAH!) första säsongen. Crazy kids...

Ge dem inte mer Buffy förrän de bättrat sig på Angelfronten. Någon måtta får det ändå vara.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » sön dec 04, 2005 5:42

noike skrev:
Glorificus skrev:Jag har två klasskompisar som gör Buffy-resan nu. De såg klart säsong fem tidigare i veckan. Och är självklart desperata efter s6-7. ;)

Ge dem inte mer Buffy förrän de bättrat sig på Angelfronten. Någon måtta får det ändå vara.

Ja! Vilken utmärkt plan! Det blir skoj på måndag när jag plockar upp Angel s2 ur väskan istället för Buffy s6. :D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS