2x04 Inca Mummy Girl

Här pratar vi mest om Säsong 2

Good girl, bad girl?

1
1
3%
2
1
3%
3
2
6%
4
8
23%
5
3
9%
6
8
23%
7
7
20%
8
1
3%
9
2
6%
10
2
6%
 
Antal röster : 35

2x04 Inca Mummy Girl

Inläggav AKS » tis feb 10, 2004 22:58

Men vad sjuttsingen? Inga kommentarer?! Eller var det inte detta avsnitt som gick idag? (Jag såg det på DVD alldeles nyss.)

Detta är ett av de svaga avsnitten i S2, men inte riktigt lika dåligt som jag kom ihåg det. Jag menar, Oz, Oz, OZ! Man kan inte annat än älska denna kille som blir kär i Willow vid första ögonkastet. Och hur gullig är inte Willow i eskimåutstyrseln? Aww, hon ser så hjälplös ut med de där stora ögonen.

Är detta det första avsnittet med Jonathan?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » tis feb 10, 2004 23:09

Oh ja, Eskimo-Willow gör ju det här avsnittet värt att se, trots att det är ett av de "dåliga" avsnitten..
Och Oz gjorde intryck på mig redan första gången jag såg det här, som o-biten, på TV4...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » tis feb 10, 2004 23:13

Det verkar som att du har rätt angående Jonathan.
Enligt imdb är han dock med i det osända pilotavsnittet, kan det stämma?

Första gången Jonathan man såg Jonathan var väl när han och nån mer kom in i biblioteket för att låna böcker, var det i detta avsnittet eller?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis feb 10, 2004 23:25

Nu har jag inte sett det här avsnittet på ett tag men, nej. Bibliotekscenen kommer senare senare har jag för mig. Här var det Jonathan i ett skåp med en mumie.

Det här är annars ett sådant "nybörjaravsnitt". Det är inte så att det är bra för nybörjare att se, utan snarare ett sådant som de ser först och sedan inte ser speciellt mycket mer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis feb 10, 2004 23:30

noike skrev:Det här är annars ett sådant "nybörjaravsnitt". Det är inte så att det är bra för nybörjare att se, utan snarare ett sådant som de ser först och sedan inte ser speciellt mycket mer.


jag fattar igenting.. fast ändå förstår jag dig... det inlägget kunde inte vara mer skruvat än detta svaret ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis feb 10, 2004 23:40

Jag tycker det jag skrev var självklart men å andra sidan är jag nu lite trött och har haft huvudvärk stor del av dagen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » ons feb 11, 2004 0:03

Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » ons feb 11, 2004 0:03

hihi.. blir att titta på detta igen om 1timme å 20min!
kommer ihåg att miss inca var värd att titta på iaf, även om hennes skådespeleri inte var så bra.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » ons feb 11, 2004 0:20

Mera funderingar: Har väldigt mycket för mig att jag sett Jonathan creditad som Student #1 i nåt avsnitt, och det borde ju vara före det här avsnittet där han är creditad som "Jonathan"..
Men inget tyder på att jag har rätt, så jag får ge mig :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons feb 11, 2004 0:23

Enligt en intervju jag läste så blev Danny inkallad trots att han enligt manuset inte skulle ha varit med. Det var bara det att de fann det hela mycket roligare ifall det var någon publiken kände igen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » ons feb 11, 2004 0:26

Det låter ju rimligt faktiskt...

Jaja, Jonathan är så äg. :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons feb 11, 2004 0:59

Ska se avsnittet nu på nattsändningen då det var hur länge sen som helst. Men ett avsnitt där Willow är så söt som hon är i eskimådräkten kan jag bara inte vara elak mot.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons feb 11, 2004 1:03

Den här tråden har fått mig att vilja se Fireflys Objects in Space.River glider ner mot Serenity i rymddräkt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons feb 11, 2004 1:05

Ooh... jag hoppas på att min Firefly-box anländer i morgon...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinder » ons feb 11, 2004 2:36

Kanske inte det bästa avsnittet men var bättre än vad jag mindes i alla fall. Kul att få träffa Oz och visst hade han rätt Willow var söt i sin dräkt.
Om buffy piloten, visst är Jonathan med men även Harmony om jag såg rätt, har piloten på datorn i ganska ruskig kvalite så det kan vara svårt att se vilka endel är ibland.
Men förutom piloten har verkligen inte Jonathan varit med i nån kort scen innan detta avsnitt? Hade för mig jag sett honom i nått avsnitt tidigare på femman men minns kanske konstigt.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Off » ons feb 11, 2004 3:51

Nää detta är faktiskt inte så dåligt som man minns det. Vill ni höra en teori jag har. Klart ni vill! Cordys tjejkompis som tar hand om Sven är Kirsten Dunst, jag är helt säker.


HA! tvtome gav mig rätt också.
If you watch closely, the girl that takes Sven from Cordy and goes to the punch bowl at the Bronze with him is Kirsten Dunst.


Fast det kanske ni alla visste i vilket fall jag bara visslar lite obekymrat och låtsas att det regnar.


edit: Sen kan man ju läsa meningen efteråt också och inte vara så het på gröten.


Response to the above: The girl with Sven is not Kirsten Dunst. Her name is Kristen Winnicki and she has been mistaken for Kirsten Dunst before. She is listed in the credits as Gwen. She appears again in Bewitched, Bothered, and Bewildered. She is the only Cordette besides Harmony to both have lines and appear in more than one episode.


Jag ger mig själv 1/2 rätt för det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » ons feb 11, 2004 22:42

Jag tror att det är i What's My Line? Pt 1 som Danny Strong är credited som "Student taken hostage" eller nåt sånt.

SPOILER What's My Line?
Han blir ju hotad av mördarpolisen.

Men jag har inte sett What's My Line? på ett par år så jag är absolut inte säker.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tor feb 12, 2004 0:42

Han är med redan i Reptile Boy (och kallas då även Jonathan) också.

Inca Mummy Girl var mycket riktigt Jonathans första framträdande, bortsett från den osända piloten (som suger enormt BTW, och bara bör ses som konstig kuriosa).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » tor feb 12, 2004 14:16

Haha ja, jonathan är rätt ball..

och piloten är ruskigt dåligt gjort.. nästan lite sjukt att dom lyckades sälja någonting med den.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » tor mar 04, 2004 22:28

Mr Chases mumlande mumifieringar:

16. Inca Mummy Girl

This is also one of those episodes that normally doesn't get high marks but I kinda liked it. It was sweet and sad and creepy at the same time. You get to feel really sorry for the poor mummy girl. She wasn't a villain per se. She had just been robbed of her life when she was sacrificed some five hundred years ago and she only wanted to make up for lost time. Too bad that it required sucking the life out of people.

And Xander, poor Xander! His question to the Ampata girl "You're not a praying mantis, are you?" is prophetic. She's actually worse than the She-Mantis because Xander really comes to love her and she him. Too tragic but the life-sucking thing would have put a strain on their relationship, just as Xander said in the end. But they were adorably cute when they were together, Twinkies an' all. She liked his goofiness and she was sweet and, well, a hot little Inca mummy girl when not freeze dried.

Willow is still longing for Xander. Just get over it, you silly girl! But you can't help how you feel, especially when you're sixteen. I wonder if Xander is really oblivious to her feelings? Anyway, it must have been very hard for Willow to see him and Ampata together. Luckily for her this episode marks the first appearance of Oz, lead guitarist in a band with the hilarious name "Dingoes Ate my Baby". They don't meet here but Oz sure notices her, even in her Eskimo outfit. I still haven't made up my mind whether Eskimo-Willow was cute or just ridiculous.

In the beginning I didn't like Oz that much but he has grown on me. He's a cool and detached fellow with a sarcastic sense of humour.

Spoiler s2ep10 onwards:
And the fact that he becomes Willow's love interest is a great plus. She needs to get pass Xander so that Xander can, ehum, pursue different interests. He so needs a normal girlfriend, especially after this.
Xander (to Buffy): "I just, present company excluded, I have the worst taste in women of anyone in the world, ever."
Well, it can be argued that Cordelia isn't really going to be an improvement but at least she's human (yes she is, dammit!).


Oh, and Cordy looked *hot* in that Hawaiian Tropic costume! At this time Cordy is seeing the band singer, Devon, who doesn't demand a lot from women -- "she doesn't have to talk" -- but if there is anything Cordy does, it is talking. Maybe that's why they didn't stay together?

A funny side note, Cordelia's exchange student was "100% Swedish, 100% gorgeous...", but they did not hit it off. Well, since I'm 100% Swedish (I don't know about gorgeous) I so feel that I would've handled the situation better (*wishful thinking*). It was also nice that the writers recognized that Swedes do speak English. We actually speak very good English, we're probably one the best English speakers in Europe (after the UK of course) since we don't dub foreign TV shows and movies. *end chest thumping*

Buffy's predilection to use force is shown in this funny little exchange at the beginning:
Buffy: "I don't always use violence. Do I?"
Xander: "It's important that you believe that."

Well, someone has to do the dirty work even if it's not pretty and will hurt the sensibilities of others. There is a lesson in there for the world.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 23:22

Nice som vanligt.. du borde starta upp en Buffysida å skriva om alla avsnitt..

Förresten glömde du gnälla att svensken prata med dansk-dialekt på engelskan.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » fre mar 05, 2004 1:46

Noggster skrev:Nice som vanligt.. du borde starta upp en Buffysida å skriva om alla avsnitt..

Förresten glömde du gnälla att svensken prata med dansk-dialekt på engelskan.

Han var väl skåning ;) .

Angående en hemsida så vet jag inte hur jag skulle få tid med det. Det tar tillräckligt med tid att skriva de här recensionerna som det gör (men kul är det förvisso).
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » fre mar 05, 2004 5:39

Ingen skånebashing!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » fre mar 05, 2004 16:16

Haha! Stockholm bashing = Bad..
Skåning bashing = GOGO
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Jhonny » tis okt 12, 2004 21:05

Jätteskoj avsnitt!
Lite spooky där i början när mumien öppnade sina tomma ögon.
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav sharatec » ons okt 13, 2004 15:18

Jag har aldrig riktigt förstått varför det här avsnittet brukar räknas till de sämre, men jag är väl lite udda; personligen tycker jag att det är så pass omgivet av (halv-)dåliga episoder i stil med When she was bad (slå mig inte!), Some assembly required och Reptile boy att det snarast står ut som ganska bra. (Visst, School hard kom före och det är bättre - men ändå!)

Några saker jag gillar med avsnittet är att man får se Oz, att man får se Willow i eskimåkostym (klassiker!), och att jag tycker att storyn är ganska underhållande och faktiskt lyckas vara tragisk.

Ger det nog en stark 7, möjligen en svag 8.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav caffeineaddict » ons okt 13, 2004 15:31

Du nämnde When She Was Bad i kvalitetsmässigt samband med Reptile Boy...

...

I'm Gonna Git You Sucka! :twisted:


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » ons okt 13, 2004 18:40

sharatec:
"Inca Mummy Girl" är definitivt ett bra avsnitt som fått oförtjänt dåligt rykte. Det finns ett flertal små händelser som för arcen framåt. Oz som får någonting nytt att fundera över. Willow som först är så nöjd med sitt kostymval, men som sedan ser så fullständigt fel ut när hon kommer till festen, för att bara några ögonblick därefter lysa upp varje hjärta och göra både Oz och oss TV-tittare upp över öronen förälskade i henne. Det är verkligen snyggt gjort. Just att dela upp sättet som eskimåkostymen är med i historien på tre olika sätt ser jag som en briljant idé.

Sedan gillar jag faktiskt mumietjejen också. Lite tafatt och inte riktigt med på noterna, men sådan ska hon ju vara också, så jag ser inte det som dåligt skådespeleri. Har man legat århundrade efter århundrade orörlig i en sarkofag så är man nog lite stel och tafflig när man väl börjar röra på sig. Bra att de uttalat talade om mumien som aktivt lyssnande, vilket gör att man får åtminstone en antydan till seriös förklaring av att hon så lätt anpassade sig till livet som levande i nittonhundratalet.

Till sist måste jag givetvis hjälpa caffe med att slap you around för tilltaget att nämna "When She Was Bad" (plats 10 på min topp-lista) i samma andetag som "Reptile Boy" (som förmodligen kommer att hamna på bottenlistan när jag väl gör en sådan). Ajabaja ;-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » ons okt 13, 2004 21:54

caffeineaddict skrev:Du nämnde When She Was Bad i kvalitetsmässigt samband med Reptile Boy...

...

I'm Gonna Git You Sucka! :twisted:


Jag anade att det skulle tas upp till diskussion. :D Jag har inte sett Reptile boy på ett tag, men det är fullt möjligt att det skulle få ett bättre betyg än WSWB (och jag tycker verkligen inte att RB är bra).

Spoiler 2x05 Reptile Boy
RB hade åtminstone Machida, lite gammal hederlig demondyrkan och ett exempel på hur lågt folk som trots allt har själar kan sjunka för att få makt och rikedomar.
WSWB hade (återigen mina åsikter, jag vet att de inte är särskilt allmänt omfamnade) en bra scen med Willow och Xander och en rolig "We got to wear robes"-kommentar... Och... Just det... Inget mer.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sharatec » ons okt 13, 2004 21:57

latarmig> Instämmer med allt du säger om mumietjejen (Ampata?), förresten. Väl formulerat!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron