House

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav LWes » ons sep 21, 2005 14:15

Off skrev:2x02
House när det är som bäst!

Ja, det var ett väldigt bra avsnitt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons sep 21, 2005 20:37

2.02:Visst var det bra, men lite väl mycket äckelmodig cancerunge. Hoppades verkligen den här patienten skulle dö.

Men på det stora hela, bortsett från sista minuterna och *snark*-scenen med Chase och cancerungen (som påminde väldigt mycket om en liknande och bättre scen med Susan Lewis i ER) så får jag hålla med om att det tillhörde de bästa avsnitten. Spänningen blev högre för att jag väldigt länge trodde att de nog skulle döda ungen.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » ons sep 21, 2005 20:42

caffeineaddict skrev:2.02:Visst var det bra, men lite väl mycket äckelmodig cancerunge. Hoppades verkligen den här patienten skulle dö.

IRLG!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav LWes » ons sep 21, 2005 20:56

caffeineaddict skrev:2.02:Visst var det bra, men lite väl mycket äckelmodig cancerunge. Hoppades verkligen den här patienten skulle dö.

Jag hoppades också på det.
Förra avsnittet var patienten en man som skulle avrättas och det här avsnittet var det en tjej som var döende.
Jag tycker att det är mer spännande när det står mellan och liv och död istället för död och lite senare död...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » ons sep 21, 2005 21:21

Lwes: Kanske det, men jag ser inte på House för att det är spännande.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Bender » ons sep 21, 2005 22:31

Det var ett riktigt bra avsnitt! Minst lika jobbigt, om inte jobbigare att titta på än bäbis-avsnittet i s1.

Man kan ju inte sitta å hoppas att någon dör, det är ju totalt kallhjärtat, däremot kan man över säsongen tycka att det är mer realistiskt om fler dör när det är så svåra fall.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav caffeineaddict » ons sep 21, 2005 22:35

Bender skrev:det är ju totalt kallhjärtat

That's my middle name, bäy-bäh! När det kommer till TV iaf. I get off on the pain!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons sep 21, 2005 22:43

Bender skrev:Man kan ju inte sitta å hoppas att någon dör, det är ju totalt kallhjärtat

Givetvis kan man det. Jag hoppades att stora delar av casten i en av höstens piloter skulle dö.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Bender » ons sep 21, 2005 22:49

noike skrev:
Bender skrev:Man kan ju inte sitta å hoppas att någon dör, det är ju totalt kallhjärtat

Givetvis kan man det. Jag hoppades att stora delar av casten i en av höstens piloter skulle dö.

Skillnaden är väl ändå att det är friska människor som du "hatar" i andra serier. En cancersjuk unge kan man inte önska livet ur med hedern i behåll...

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Off » ons sep 21, 2005 22:51

Bender: Jag förstår inte skillnaden när det inte är verkligheten vi talar om? Karaktär som karaktär.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav LWes » ons sep 21, 2005 22:55

Off skrev:Bender: Jag förstår inte skillnaden när det inte är verkligheten vi talar om? Karaktär som karaktär.

och karaktärer som bara är med i ett avsnitt får man ju aldrig se igen i vilket fall som helst...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons sep 21, 2005 22:58

Bender:Såklart kan jag det. En cancersjuk unge i en serie måste vara förbannat välkaraktäriserad för att kännas som något annat än ett enkelt försök att köpa sympati. Den här var bättre än flera andra, men blev ändå lite störig i ett par scener.

Jag önskar vanligtvis inte livet ur cancersjuka ungar i verkligheten.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons sep 21, 2005 23:02

Bender skrev:Skillnaden är väl ändå att det är friska människor som du "hatar" i andra serier. En cancersjuk unge kan man inte önska livet ur med hedern i behåll...

De jag ville skulle dö var förövrigt en handful friska barn. Men alltså, friska människor är helt okej att önska livet ur. Sjuka ska man känan sympatier för och säga "awwww!" och kanske gråta en skvätt för trots att de är hemska och fruktansvärt sliskiga på grund av att manusförfattarem vill manipulera tittaren dramaturgiskt? Check.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Bender » ons sep 21, 2005 23:07

Off skrev:Bender: Jag förstår inte skillnaden när det inte är verkligheten vi talar om? Karaktär som karaktär.

Jag tycker att en serie lyckas om man känner att det är så pass trovärdigt att jag "tror" att det som spelas upp är verklighet (eller som i Sci Fi/Fantasy/Sagor en trovärdig verklighet i dess miljö).
Därför är det för mig fel att vilja att en person som gestaltas i en tvserie som cancersjukt barn att det ska dö. Jag ska inte säga att jag alltid lever som jag lär, jag har säkert önskat livet ur folk också men just i detta fall är det ju som att önska ett verkligt barn i sin närhet att det ska dö. I andra serier kan ju någon gestaltas som tråkig och idiot då kan jag tänka mig att vilja att karaktären försvinner på ett eller annat sätt. Men här har vi ju inga belägg för att hon "förtjänar" att dö.

Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav caffeineaddict » ons sep 21, 2005 23:09

noike skrev:Men alltså, friska människor är helt okej att önska livet ur. Sjuka ska man känan sympatier för och säga "awwww!" och kanske gråta en skvätt för trots att de är hemska och fruktansvärt sliskiga på grund av att manusförfattarem vill manipulera tittaren dramaturgiskt? Check.

Det var ju ungefär det som var House klagomål i det här avsnittet (eller, mer exakt var det nåt om att det är rätt ologiskt att så fort en unge blir sjuk blir den "modig", vilket var en bra poäng), och därför blev jag besviken när han också böjde sig på slutet. Hoppades verkligen att han skulle sitta kvar med sitt inte-kokain på kontoret och inte delta i den smetiga kramfesten utanför.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Bender » ons sep 21, 2005 23:12

noike skrev:
Bender skrev:Skillnaden är väl ändå att det är friska människor som du "hatar" i andra serier. En cancersjuk unge kan man inte önska livet ur med hedern i behåll...

De jag ville skulle dö var förövrigt en handful friska barn. Men alltså, friska människor är helt okej att önska livet ur. Sjuka ska man känan sympatier för och säga "awwww!" och kanske gråta en skvätt för trots att de är hemska och fruktansvärt sliskiga på grund av att manusförfattarem vill manipulera tittaren dramaturgiskt? Check.

Jag kan också tycka att serier spelar på tittarens känslor och att karaktärer är lite väl godsinta och endimensionella, det kommenterar ju tom House, att hon är så himla lugn och sansad fast hon ska dö. För min del funkade avsnittet men som sagt jag skulle inte önska livet ur personen bara för att det blir för sentimentalt och gråtmilt.

Nu känns det som jag snöat in på nån slags etikdiskussion som jag inte tror jag kan leva upp till själv.

Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » ons sep 21, 2005 23:18

2.02: det var bra, men heller inte lika vasst som jag minns s1.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tam » ons sep 21, 2005 23:34

2x02: storartat avsnitt.

Lite om Firefly 1x9 också
Tyckte rätt bra om Cancer Girl. Glad att se henne leva.
Och amygyla (ungefär) är alltså en medicinsk term inte bara i framtiden. Visste jag inte. Intressant.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Off » ons sep 28, 2005 12:32

2x03. House är stabilt. House är bra.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Bender » ons sep 28, 2005 16:36

Off skrev:2x03. House är stabilt. House är bra.

Indeed.. ett bra avsnitt som vanligt..

Kul att Cuddy fick ta stor plats

Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav caffeineaddict » tor sep 29, 2005 0:14

2.03. Ett favoritavsnitt!

När House är så här börjar jag verkligen förstå varför så många av er andra jublar vecka efter vecka. Huvudkaraktärerna i förgrunden, patienterna i bakgrunden. Komplicerade personligheter och inga enkla lösningar (shite, t.o.m. Foremans och Houses rasismdiskussion fungerade!).

Och jag har tyckt om Lisa Edelstein ända sedan hennes West Wing-tid, så det var på tiden att Cuddly Cuddy fick stå i centrum.

Fortsätter det så här så... tycker jag om serien ännu mer i fortsättningen. Rätt logiskt, faktiskt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » tor sep 29, 2005 0:22

Off skrev:House är stabilt. House är bra.

Yep. Men jag tycker ändå inte det känns lika vasst som förra säsongen.

Och jag upplever House som snällare.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tor sep 29, 2005 0:30

Illyria skrev:Och jag upplever House som snällare.

Det är iofs sant, och förhoppningsvis är det tillfälligt. Karln har ju för fan visat känslor i två avsnitt i sträck nu. Men å andra sidan ryckte han en karl i handen när handen höll på att ruttna av, så han håller sig på plussidan av skalan likväl. Han går åtminstone inte på patienternas basebollmatcher längre.... *ryser*

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » fre okt 07, 2005 1:49

House har varit ett länge inplanerat projekt och nu har jag äntligen tagit mig för att se den. Serien visade sig som väntat vara bra så jag såg ikapp den på drygt en vecka. Jag gillar verkligen serien skarpt. Mest beror det givetvis på att Hugh Laurie är helt fenomenal. Han är så perfekt i rollen som House. Och House sen, vilken karaktär! Är redan förälskad. Hugh Laurie är ju dessutom väldigt sexig. Ögonen... Och just ja, att House ser vartenda avsnitt av General Hospital är underbart. Men nä nu ska jag inte sväva ut i hur kär jag är i House för även om han är det överlägset bästa med serien så finns det andra saker som jag gillar. Dom andra karaktärerna är också bra, även om dom inte alls kan konkurrera med House. Cameron, Cuddy, Wilson, Foreman och Chase, jag gillar egentligen alla.

Sen måste jag säga att hela konceptet med att fallet som ska lösas nu handlar om vilken sjukdom patienten har istället för vem mördaren är känns kul. Jag är så fruktansvärt less på allting som har att göra med att lista ut vem mördaren är. CSI är ett bra exempel, där bryr jag mig aldrig längre och man blir nästan aldrig överraskad och om man blir det så bryr man sig ändå inte. Men nu för första gången på länge så tycker jag faktiskt att det är spännande, jag vill veta vad som orsakar sjukdomen. Det var en aspekt av serien som jag inte trodde att jag skulle gilla. Visst ibland står det i vägen för det man egentligen helst vill se, karaktärsutveckling, men jag tycker ändå att House balanserar det hela ganska bra.

Sen är ju dialogen helt lysande. House har så många klockrena repliker i varje avsnitt att det knappt går att hålla reda på dom. Jag gillar det verkligen och House är en ny favorit.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Illyria » ons nov 02, 2005 9:22

2.04: riktigt bra avsnitt! Har verkligen saknat House under oktober. House var inte speciellt snäll heller, mer tillbaka till s1-mean and grumpy. Yay!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » ons nov 02, 2005 12:55

2x04
Underbart!

Slutet med ursäkten och Houses avsky mot medias älskling värmer hjärtat.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav The Buffster » ons nov 02, 2005 13:31

2.04 Har verkligen saknat House. Riktigt bra avsnitt. House är en nästan ofattbart underbar karaktär. Satt och log genom hela avsnittet för att jag var så glad att ha honom tillbaka igen. Håller med Illyria om att han är som bäst när han inte är snäll, "a mean son of a bitch" som han själv beskrev sig. Och dom där blå ögonen...

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav gaspode » fre nov 04, 2005 15:03

grymt avsnitt som vanligt.

spoiler för gästskådespelare:
Enligt imdb så skall Tom Lenk vara med i avsnittet om två veckor! Yay!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » fre nov 04, 2005 15:14

Härliga nyheter!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav The Buffster » fre nov 04, 2005 16:51

Det gjorde mig helt obeskrivligt glad. YAY! Hoppas nu bara att dom har vett att använda honom bättre än vad dom gjorde i Joey.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film